Gå til innhold

Utrygg med våpen i huset? - Luftgevær

Newt32

Anbefalte innlegg

Hallo. Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, så postet den her og satser på at det går bra.

Jeg bor akkurat nå med min mor som snart fyller 40 og min søster på 16 år. Den eneste grunnen til at jeg bor her er fordi jeg får bo her veldig billig. Men til selve poenget; Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg et luftgevær og ha her, som jeg skal bruke til å skyte på blink. For å komme meg litt ut i naturen vi har her.

Den grønne pilen er huset vi bor i. Og i følge det jeg har lest er det lov å skyte med luftgevær her.

123445.jpg

Men det fikk jeg ikke lov til. Mora mi føler seg rett og slett ikke trygg med "våpen" i huset. Jeg vet at luftgevær klassifiseres som et våpen og er designet for å skyte med, selvom det ikke akkurat er det sterkeste man får tak i. Hun sa også at grunnen til at hun var utrygg var at det hele tiden er en risiko for ulykker. Vel, det er ofte en risiko for ulykker her i verden. Skjærer man løk med en skarp kniv er det en risiko for å skjære seg. Ikke minst når man kjører bil; man kan aldri vite om en annen bil plutselig krasjer i deg, f.eks. Man har jo en viss kontroll på det man holder på med, hvis ikke hadde man ikke holdt på med det. Det er jo ikke snakk om å peive geværet i alle retninger og være villmann, bare ha det gøy og skyte på blink.

Jeg vet at denne tråden garantert ikke kommer til å skifte meningen hennes. Laget denne tråden rett og slett for å høre deres meninger om saken.

Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

si til henne at et våpen i seg selv er ikke farlig, men det er personen bak som er.

man kan ikke dø av et luftgevær med mindre du klarer å skyte noen i øye eller andre områder av kroppen. så lenge du har kontroll over våpenet og du holder geværet og kulene separert er det ingen problem å oppbevare dette i et hjem

Lenke til kommentar

Vel, den har jeg også hørt. Men fikk likevel lov til å oppbervare både en grovkalibret pistol, finkalibret revolver, luftgevær og finkalibret gevær - uten at det skjedde noen ulykker.

Det kommer veldig an på hva slags "modenhet" ovenfor våpen du har. Og det er nok ikke helt uten vurdering at din mor ønsker å holde deg litt tilbake der..

Hvor gammel er du, og hva slags holdning til våpen har du?

Lenke til kommentar
si til henne at et våpen i seg selv er ikke farlig, men det er personen bak som er.

man kan ikke dø av et luftgevær med mindre du klarer å skyte noen i øye eller andre områder av kroppen. så lenge du har kontroll over våpenet og du holder geværet og kulene separert er det ingen problem å oppbevare dette i et hjem

Nettopp, det var nesten som jeg skrev:

Man har jo en viss kontroll på det man holder på med, hvis ikke hadde man ikke holdt på med det. Det er jo ikke snakk om å peive geværet i alle retninger og være villmann, bare ha det gøy og skyte på blink.

Jeg fyller 21 i Oktober. Min bestemor har jo et lufgevær på hytta, som jeg har skutt med helt siden hun fikk det for veldig mange år siden. Jeg respekterer våpen og skjønner at det er et verktøy som kan skade andre skapninger. Har bestandig hatt en liten interesse i våpen og det med å skyte på blink, er veldig konkuranse innstilt. Greit, det er noen måser som flyger rundt på jordet dere ser på bildet der, men det er vel ikke min feil hvis det tilfeldigvis flyger en foran blinken? Nei altså, helt seriøst... Har ikke tenkt til å sikte på noen måser og trykke på knappen.

BTWEdit: Jeg skrev risiko med to s'er... Har dysleksi da. Men takk for den fine ordboka di Patience, hehe :p

Endret av Newt32
Lenke til kommentar

Nettopp, det var nesten som jeg skrev:

Man har jo en viss kontroll på det man holder på med, hvis ikke hadde man ikke holdt på med det. Det er jo ikke snakk om å peive geværet i alle retninger og være villmann, bare ha det gøy og skyte på blink.

Jeg fyller 21 i Oktober. Min bestemor har jo et lufgevær på hytta, som jeg har skutt med helt siden hun fikk det for veldig mange år siden. Jeg respekterer våpen og skjønner at det er et verktøy som kan skade andre skapninger. Har bestandig hatt en liten interesse i våpen og det med å skyte på blink, er veldig konkuranse innstilt. Greit, det er noen måser som flyger rundt på jordet dere ser på bildet der, men det er vel ikke min feil hvis det tilfeldigvis flyger en foran blinken? Nei altså, helt seriøst... Har ikke tenkt til å sikte på noen måser og trykke på knappen.

BTWEdit: Jeg skrev risiko med to s'er... Har dysleksi da. Men takk for den fine ordboka di Patience, hehe :p

Dysleksi er helt ålreit å slite med.. vi har alle vårt.. :-)

Du høres da ikke så aller verst ut mtp holdning til våpen. Men jeg tror der en far ville gitt deg lov, hadde enhver mor nektet deg. Det er ikke akkurat den tingen hun har mest bekjentskap til sannsynligvis..

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Dysleksi er helt ålreit å slite med.. vi har alle vårt.. :-)

Du høres da ikke så aller verst ut mtp holdning til våpen. Men jeg tror der en far ville gitt deg lov, hadde enhver mor nektet deg. Det er ikke akkurat den tingen hun har mest bekjentskap til sannsynligvis..

Hehe, sant det. Fattern har jo faktisk lyst at jeg skal kjøpe det, bare synd han ikke bor her. Han bor en times kjøring unna... Men men.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan det er med luftgevær, men hvertfall på rifler og andre mer seriøse skytevåpen er det alltid en vital del som er lett å fjerne. På rifler er denne delen "sluttstykket", den metalldelen med en liten hendel som brukes for å dytte ei ny kule inn i kammeret, så hjemme hos meg fikk fatters sluttstykket og låste det inne i en safe mens jeg hadde resten av rifla (som da var helt ubrukelig). Egentlig mest fordi rifla ikke skulle være brukbar om noen skulle stjålet den, men selvfølgelig hadde jo han også full kontroll over bruken.

Om det er det samme med luftvåpen så kan du forsikre mora di at våpenet ikke fungerer uten den delen, og hun kan få oppbevare den lille delen når våpenet ikke brukes. Om hun også oppbevarer kulene på et annet sted så er det jo veldig liten sjanse for at noe skal skje. (selv om det er et nesten totalt ufarlig våpen og jeg synes dette er noe forferdelig tøv... Men mødre er mødre :) )

EDIT: ellers er det jo mulig du kan bli med i et skytterlag som eier våpen selv og som du kan låne på treninger, men det blir jo litt mer styr...

Endret av Kane
Lenke til kommentar

Pugg våpenreglene og fremfør foran henne over lengere tid. Vis henne at du er ansvarsfull og gjerne guilt trippe med at du alltid er ansvarsfull og historier der du har vært det.

Klag over at du ikke får utløp og at du skulle ønske det var noe som kunne gi deg det.

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar
Pugg våpenreglene og fremfør foran henne over lengere tid. Vis henne at du er ansvarsfull og gjerne guilt trippe med at du alltid er ansvarsfull og historier der du har vært det.

Klag over at du ikke får utløp og at du skulle ønske det var noe som kunne gi deg det.

Hehe, mange gode tips. Men hun kan jo lese denne tråden selv og klargjøre seg over hvilke overtalingsmetoder jeg kommer til å bruke uansett :p

Lenke til kommentar

Finnes ingen overtalingsmetoder som hjelper, kjære sønn! :-)

Når det gjelder våpen, selv de som ikke er så farlige, har jeg en klar regel. Den må de som bor sammen med meg, forholde seg til. Hv-våpen får du vel med deg uten amo? Jeg er glad i skytespill som feks COD, men irl skal det ikke forekomme noen som helst slags våpen i min nærhet selv om personen bak - du, er aldri så dyktig og har respekt for det.

Noen sa at du kan melde deg inn i en skyteklubb, det syntes jeg var smart :-) Vi var jo å skøyt sammen med pistol på pistolklubben, men det ble med det. Kanskje noe å vurdere igjen? :-)

Uansett, når du får ditt eget krypinn lager du dine egne regler ;-)

Hepp hei og end of discussion!

Muttern!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...