SteinarN Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Siden i går, tror jeg, har Firefox blitt forferdelig tregt. Det arter seg slik at mens sider laster så stopper Firefox å svare for ca 10-20 sekunder av gangen. Dette gjentar seg flere ganger i løpet av lastingen av en vanlig nettside. Følgelig tar det opptil flere minutter å laste en nyhetsside f.eks. Jeg tror dette skjedde etter at Firefox installerte en automatisk oppdatering i går. Dette står om Firefox: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; nb-NO; rv:1.9.1) Gecko/20090624 Firefox/3.5 Har XP professional sp2 installert. Tidligere har det vært slik at ved dårlig nettforbindelse har Explorer vært mye tregere på den måten at den brukte å "henge" mens den venter på at sider laster ned, mens Firefox ikke i tilsvarende grad har brukt å henge ved dårlig nettforbindelse. Nå er det slik at Explorer fungerer ganske greit selv om nettet mitt er noe tregt av og til (les nesten hele tiden), mens Firefox er praktisk talt umulig å bruke pga at den henger nesten hele tiden mens sider lastes. Når alle faner er fullført henger Firefox nesten ikke, men fortsatt noe "heng" innimellom ved scrolling ol. Har andre erfart dette, evt har forslag på hva dette kan komme av? På forhånd takk for alle forslag Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Jeg ser også at når Firefox henger så bruker den ca 40% cpu, mens når den er ferdiglastet/ikke henger så er cpu bruk ca 0-10%. Jeg har også fri AVG installert. Jeg tror den og oppdaterte seg i går. Jeg finner ikke noen måte å avslutte AVG på, heller ingen måte å avinstallere den på. Vet ikke om den kan påvirke Firefox. Er det virkelig riktig at det ikke finnes noen enkel måte å avinstallere/stoppe AVG på? Edit: Jeg prøvde å avinstallere AVG med legg til/fjern programmer. Dette virket nå selv om det for et par mnd siden ikke var mulig å avinstallere AVG på denne måten. Det ble imidlertid ingen forskjell på ytelsen til Firefox. Endret 8. juli 2009 av SteinarN Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Skal du stoppe AVG så kan du trykke cltr_alt_delete og velge prosesser. Deretter stopper du alt som har med AVG å gjøre. Hvis det kun er nettlesere som er trege, så kan dette skyldes at navneoppslag i router er treg. Du kan rette dette ved å legge inn DNS manuelt på hver enkelt PC. Du kan enten bruke DNS fra din nettleverandør eller 195.159.0.100. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Takk for svar la7. Se edit over. Ellers så prøvde jeg det du sier ang. stoppe avg da jeg hadde det behovet for et par mnd siden. Det var ikke mulig slik du sier da avsluttede prosesser startet av seg selv igjen etter noen få sekunder. Men over til dagens problem. Ja, det er kun Firefox som har problemer med heng. Men Explorer fungerer nokså bra. Jeg har heller ikke forandret noe i ruteren siden den var tatt i bruk for et par år siden. Er ikke sikker på hvordan man legger inn DNS manuelt. Firefox på min andre PC fungerer helt fint over samme ruter også. Virker som det er noe med Firefox eller annet på kun denne PC-en. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg vurderer å avinstallere Firefox og installere på nytt. Men jeg har en million favoritter. Er det noen som vet hvilken fil jeg skal ta vare på før avinstallering for å beholde favorittene, evt er det i det hele tatt mulig? Jeg har sett i Firefox mappa, men finner ikke noe der. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Det ser ut som jeg har funnet hva som forårsaker heng i Firefox. Når jeg deaktiverer programtillegget Shockwave Flash 10.0.22.87 så henger ikke Firefox. Imidlertid kreves dette tillegget for å vise enkelte animasjoner. Vet noen om det finnes noen muligheter for å oppgradere dette tillegget? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) http://get.adobe.com/shockwave/otherversions EDIT: Det er visst samme versjon... Endret 8. juli 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Har funnet ut det er ganske mange nettsider som krever shockwave aktivert for å vise riktig. Men Firefox er helt umulig å bruke med Shockwave på. Det henger noe aldeles forferdelig da. Ingen andre som har opplevd det samme problemet? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg har samme versjon av ShockWave som deg og ikke noe merkbart heng her. Har Win7 64bit. Kanskje en ide å laste ned IE-view eller IE-tab for å se enkelte sider med IE-motor inntil det kommer update? Du kan selv velge hvilke sider som behøver det. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg vurderer å avinstallere Firefox og installere på nytt. Men jeg har en million favoritter. Er det noen som vet hvilken fil jeg skal ta vare på før avinstallering for å beholde favorittene, evt er det i det hele tatt mulig?Jeg har sett i Firefox mappa, men finner ikke noe der. Få deg en Xmarkskonto og ha en kopi av bokmerkene dine sikkert og tilgjengelig på nett http://www.xmarks.com/ Ellers er det bare å gå til Bookmarks -> Organize Bookmarks... -> Import and Backup så velg enten Backup eller Export HTML, begge skal fungere fint, Backup tar kanskje med seg en del annen informasjon relevant for Firefox, som tags o.l. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Takk for tips la7 og Tryne Tror det går mot reinstallering av Firefox så snart jeg får ånden over meg. Det er jo egentlig ganske snart gjort, men om det hjelper gjenstår å se ettersom det synes som det var nettopp en oppdatering av Firefox som startet det hele.... Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Oppdatering til 3.5 snarere enn ren installasjon har gitt problemer for mange, inkludert meg selv på en mengde flet, så skulle ikke forundre meg om det ville løse problemet. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Nå har jeg prøvd reinstallering. Hjalp ikke Valgte alternativet for å slette personlige instillinger og data ved avinstalleringa. Det jeg ikke har prøvd er å avinstallere Shockwave Flash. Finner ikke noen avinstalleringsfunksjon og vet ikke hvor den ligger. Har imidlertid installert den på nytt uten å avinstallere først. Det hjalp selvsagt heller ikke. Begynner å gå tom for ideer her.... Virker nesten som jeg må gå tilbake til Explorer...... Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Jeg har fortsatt ikke funnet ut av problemet. I går innstallerte jeg Explorer 8. Jeg har aldri vært venner med Explorer og blir det ikke heller. Denne nettleseren oppfører seg slik at når jeg høyreklikker på en link og velger åpne i ny fane så åpner ca hver 3 link seg ikke. Nytter ikke å trykke på oppdater heller hvis den først har bestemt seg for ikke å åpne. Adressen i adressefeltet vises riktig. Det eneste jeg legger merke til der er at deler av adressen er "grået ut" mens resten er normalt sort. Hvis jeg åpner den samme linken en gang til i enda en ny fane så åpner den som regel. Hvis jeg da kopierer adressen i adressefeltet hvor den har åpnet og limer denne adressen inn i fanen hvor den ikke åpnet så åpner den der og. Dette er jo enda værre enn Firefox. Totalt ubrukelig! Hvis noen har forslag til hva som kan være galt med Firefox/Shockwave så er jeg veldig taknemlig Endret 12. september 2009 av SteinarN Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Flash trengs ikke for å vise nettsider riktig, men man kan gå glipp av video eller animasjon. For det meste brukes Flash til reklame. Man har et tillegg som heter Flashblock du kan laste ned. Hvis du ønsker å se Flash-animasjonen, kan du trykke på området som er blokkert. Du kan også whiteliste enkelte sider til å vise Flash-animasjoner. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Jeg er klar over at flash kun trengs for å vise animasjoner ol. Jeg ser en del på youtube og der trengs det jo. Takk for tipset med flashblock. Jeg skal prøve det Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Det hjalp ikke. Med flash OG flashblock aktivert henger det fortsatt like mye. Men nå ser jeg tydelig hva som skjer. Hver flash enhet tar ca 5 til 10 sekunder å "laste". I denne perioden henger firefox. Forsiden til DN.no har noe sånt som 20 flash enheter. Ikke rart det tar en evighet å laste den med flash aktivert Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Nå er det lenge siden sist og eeendeeelig ser det ut til at jeg har fått i orden. Nå har jeg gjort mye innimellom men det viktigste er dette: For ei tid tilbake kjørte jeg CCleaner på registeret som fant masse feil uten at dette hjalp nevneverdig. Lastet ned, betalte og kjørte RegistryBooster rett etterpå. Den fant over hundre registerfeil som ble reparert. Da ble det mulig å bruke IE uten problemet med at nye faner ikke åpner som beskrevet over. Firefox hadde jeg avinstallert på dette tidspunktet. Men IE kunne fortsatt ikke spille av video uten at cpu gikk mot 100% etter et par minutter. Med andre ord fortsatt ubrukelig. Å spille video i Videolan f.eks har gått helt fint hele tiden. Jeg installerte så Firefox på nytt for et par dager siden, installerte siste versjon av flash player plug in og Firefox så ut til å fungere ok. Antar det var den tidligere registerrensen med RegistryBooster som gjorde at Firefox ikke hang på Flash objekter lengre. Men etter å ha sett på video i ca 30 min føk nokså plutselig cpu opp mot 100% og helt ubrukelig igjen. Lukket ned og etter 5 min hvile var det mulig å spille nye 30 min video i Firefox, altså betraktelig bedre enn i IE men egentlig fortsatt ubrukelig. Her må jeg nevne at jeg for ei tid tilbake hadde forsøkt å blåse ren kjølevifta fra utsiden (dette gjelder en laptop). Jeg registrerte at vifta ikke ga noe lyd fra seg etterpå så jeg antok at rengjøringa var svært velykket. Jeg lastet så ned CPUID Hardware monitor forleden og oppdaget at cpu temperaturen oversteg 80 grader når problemet med opp mot 100% cpu oppstår. Fant at årsaken til denne høye temperaturen var at det hadde samlet seg en stooor støvklump inni kjølevifta, sansynligvis etter mitt forsøk på renblåsing tidligere, som låste den fast. Det var derfor den var så stille. Jeg demonterte for å komme til kjølevifta og fikk ut alt støv og helt utrolig så virker Firefox som en drøm nå Så i kortversjon: Sansynligvis (for mange) registerfeil som førte til problemer med flash/Firefox og ikke åpnende faner i IE. Deretter når dette var ordnet så var feilen overoppheting av cpu ved moderat belastning i noen minutter (se på film i Firefox/IE) som medførte automatisk derating av cpu frekvens som tilsynelatende førte til at alle prosesser trengte mye mer cpu. Men i virkeligheta var det cpu-en som ble uendelig mye tregere. Endret 25. april 2010 av SteinarN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå