Gå til innhold

Hvordan ta bra bilder av lynnedslag

Anbefalte innlegg

Hei.

Har prøvd og ta bilder lynnedslag med heller dårlig resultat.

har for det meste brukt lukkertid fra 2 til 20 sekunder og blenderåpning fra 11 og oppover

samt ND 8 filter.

Er ganske lyst ute de gangene jeg har prøvd dette.

Ser jo lynet mens lukkeren er åpen, men vises ikke på bildet.

har mistanke om at skyene visker ut lynet hvis lukkeren er åpen x antall sekunder etter

lynet har blinket.

Noen som har tips/råd om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har prøvd og ta bilder lynnedslag med heller dårlig resultat.

har for det meste brukt lukkertid fra 2 til 20 sekunder og blenderåpning fra 11 og oppover

samt ND 8 filter.

Er ganske lyst ute de gangene jeg har prøvd dette.

Ser jo lynet mens lukkeren er åpen, men vises ikke på bildet.

har mistanke om at skyene visker ut lynet hvis lukkeren er åpen x antall sekunder etter

lynet har blinket.

Noen som har tips/råd om dette?

Fremfor å håpe at lynet skal "treffe" en åpen lukker, kan man også håpe at en åpnet lukker skal treffe lynet. Det vil si at en mulighet er rett og slett (noe som jo er greit og ikke koster noe i disse digitale tider) å bare fyre løs maks antall bilder pr sek med nokså vanlige lukkertider (dog liten blenderåpning) mens tordenværet pågår, i håp om at det før eller siden lyner akkurat idet et bilde tas.

Har selv lykkes med noen skikkelige nedslagsbilder på denne måten.

Lenke til kommentar

Satt å tenkte på dette selv på toget hjem idag når jeg såg de mørke skyene :)

Vil det ikke fungere å ha kamera på Bulb og slippe utløseren rett etter at lynet har slått? Det forutsetter vel at man har fjernutløser da.

Lenke til kommentar
Satt å tenkte på dette selv på toget hjem idag når jeg såg de mørke skyene :)

Vil det ikke fungere å ha kamera på Bulb og slippe utløseren rett etter at lynet har slått? Det forutsetter vel at man har fjernutløser da.

Kan gå bra midt på natta...

boos

Lenke til kommentar

Jeg har bare prøvd dette i mørket, og da fungerte det godt å ha ha 10-20 sekunder eksponeringstid på stativ, med ca -4 i eksponeringskompensasjon.

Kan godt tenke meg at du bør gå ned i 1-5 sekunder i dagtid, for da utgjør jo det vanlige lyset en større andel av lyset som mottas gjennom en eksponering. Om du skjønner..

Ellers finnes det jo lyntriggere, det er nok en grunn til det ;)

Lenke til kommentar

Jeg setter innstillinger på M og prøver meg fram med lukkertider og blender (relativt høyt blendertall og lav iso). Når jeg finner en lukkertid som gir et greit opplyst bilde (si 15 sek) begynner jeg å ta bilder.

Om det lyner etter 3 sekunder, lar jeg fortsatt kameraet eksponere i 12 sekunder til for å få et godt opplyst bilde. Er man heldig lyner det 2 - 3 ganger til før jeg trykker.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt et par bilder av lyn jeg ble veldig fornøyd med. Finnes nok mange bedre løsninger enn den jeg har brukt, men jeg stilte ISO til 100 (var veldig lyst ute, så det må du jo nesten føle litt på selv), og satte lukkertiden til 1/400 sekund, og trykket som en gal. Det er jo et sjansespill, og man må bare trykke når man føler at lynet kommer. Jeg trykket vel kanskje litt mer enn nødvendig, men klarte å få 25 lynbilder, og fikk til og med to bilder av samme lynnedslag:)

Lenke til kommentar

Bilder av lynet tas enklest i totalt mørke.

Da kan man bare la kamera stå åpent (bulb) på stativ selvfølgelig.

Og bare la lynene rulle inn på "filmen" så lenge man gidder (nesten) :)

På den måten fusker man inn flere lyn i ett bilde enn virkeligheten egentlig hadde ;)

Lynene sørger selv for opplysning av omgivelsene med sin egen "verdens beste blits" ;)

Lenke til kommentar

2725872663_7cec323270_m.jpg

30 sekunders eksponering, polarisasjonsfilter, høy blender (for å få til den lange eksponeringen).

Se den nederste kommentaren på flickr. En annen fyr, som jeg på dét tidspunktet ikke hadde som kontakt, tok bilde av det samme lynet - fra en annen lokalisasjon. Utrolig ... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...