kongkaizer Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei, Jeg skal ta bilder på en konsert. Denne avholdes ute i dårlig lys/på kveldstid. Til rådighet av utstyr har jeg Nikon D80 med Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR, og Samsung GX10 med Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II. Er det noen som har noen gode eksponeringstips for å få gode bilder? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Lær deg på forhånd kameraene godt å kjenne, dvs at du kan justere iso, programhjulet, lukkertid, blenderåpning, EV kompensasjon, lysmåling o.a. uten å famle rundt, hvis du ikke allerede kan dette. Ingen konserter er like og du må tilpasse deg de ulike situasjonen hver gang når du er der. Generelle tips er så høy iso som mulig uten at det blir plagsomt med støy, størst mulig blenderåpning, rask nok lukkertid. (Har du f.eks en D700/D3 trenger du sannsynligvis ikke å strekke strikken i hverken iso eller blenderåpning for å få rask nok lukkertid, men med D80 og GX10 har du ikke samme ytelse på høy iso.) Lysmåling har jeg god erfaring med sentrumsveid, men leser at det er mange som bruker spot, matrix derimot vil sannsynligvis være et det dårligste valget i de fleste konsertsituasjoner. Og til slutt, IKKE BRUK BLITS! Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Det er vel strengt tatt bare å prøve seg frem litt. Viktigste regelen jeg har for meg selv er at det er bedre med litt høyere ISO og et fryst bilde, enn lav ISO og bevegelsesuskarphet i bildet. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Henger meg på Carmelitas innlegg. - 17-50mm f2.8 - ikke blits - 1600 ISO - så raske lukkertider du får til med det. Tror du skal få vanskeligheter med telezoomen. Endret 8. juli 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Husee Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Har tatt litt konsertbilder selv. Med D3 riktig nok, så har ikke trengt å tenke særlig mye på ISO. Som Andreasfe sier så er nok F2.8 og 1600 tingen, ikke lukker under 200. Men det er sånn du bare på prøve deg fram på. Noen mener kunstlysinnstillinger er best, men jeg syns Auto på D3 var suverent. Her er noen av bildene jeg tok under Hamar Music Festival Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Aldri blits på konsert, aldri. Du nevner ikke hvilken type konsert det er så det blir mye antakelser om jeg skal komme med for spesifikke tips. Men om de har varierende lys, registrer de beste lysforholdene, og vent på dem, de kommer som oftest igjen i løpet av sangen, evt snakk med lysmann. Eksperimenter med forskjellige eksponeringer under første sang, registrer hva bandmedlemmene gjør av bevegelser og tenk kreativt på hvordan du kan fange dem på en interessant måte. Fang dem fra andre sang og utover. Lån et fastobjektiv om mulig for en stor og fin blender. Zoomobjektiver er ikke mye godt under slike forhold ved mindre man sitter på kamera som presterer bra selv under dårlige lysforhold, som D3 og D700. Ellers: Ta hensyn til både band og publikum når du fotograferer, de kan fort tilgi at du lener deg mye på bekostning av dem i noen få sekunder for å få bildet ditt, men trekk deg fort tilbake og gjør deg usynelig for tiden du ikke prøver å ta et bilde. En fotograf som ikke setter seg ned etter å ha tatt bildet sitt gir fort dårlig stemning. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Du har fått mange gode tips når det gjelder selve eksponeringen. Derfor vil jeg komme med et litt annet tips. Kle deg i sort sånn at du ikke tiltrekker alt for mye oppmerksomhet fra publikum og artist. Endret 12. juli 2009 av member-101642 Lenke til kommentar
knappapap Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 For å få skarpe bilder må du kompansere alt du har: ISO: alt fra 800 funker bra. hvitbalanse: prøv deg fram. Hvilken av funksjonene gjengir best fargetemperatur? lukker: alt fra 100 og nedover tror jeg skal passe. blender: det kommer veldig an på hvordan dybdeskarphet du er ute etter, men jeg ville satset på minste blender på 70-300mm og kanskje samme tall på 17-55mm også (4,5 evt. 3,5) man kan også leke seg med lyset ved f.eks. å bruke lengre lukkertid. Lykke til. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Si nei! Av og til når man skal på konsert kan man blir forelagt en kontrakt av artistens management, som ofte er hinsides all fornuft. Så var tilfellet når Katie Melua gjestet Trondheim i går under Olavsfestdagene. Alle fotografene som skulle inn fikk beskjed fra arrangøren om at de måtte undertegne en kontrakt fra plateselskapet om man ønsket å få komme inn, hvor fotografen blant annet måtte overdra ALLE rettighetene til bildene som ble tatt til artisten. De fleste fotografene sa "nei", og dermed måtte plateselskapet bukke under for presset, og uttalte at kontrakten ble droppet. Lignende kontrakter begynner å bli ganske vanlig i enkelte deler av verden, men her på bjerget har fotografer stort sett vært flinke og sagt nei til slike urimelige krav. Hver gang jeg har vært på en konsert hvor man får et slikt urimelig krav slengt i trynet har de fleste fotografene sagt nei, og hver gang har plateselskapet trukket tilbake kontrakten. Min bønn til alle som skal fotografere på konsert er derfor: Just Say No! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Det skader ikke med bevegelsesuskarphet, og det skader ikke med støy. Prøv ISO800 og f/2.8 med den lukketiden du klarer, kjør gjerne manuell og hold deg på en eksponering så lenge lyset ikke endrer seg nevneverdig. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Si nei! Av og til når man skal på konsert kan man blir forelagt en kontrakt av artistens management, som ofte er hinsides all fornuft. Så var tilfellet når Katie Melua gjestet Trondheim i går under Olavsfestdagene. Alle fotografene som skulle inn fikk beskjed fra arrangøren om at de måtte undertegne en kontrakt fra plateselskapet om man ønsket å få komme inn, hvor fotografen blant annet måtte overdra ALLE rettighetene til bildene som ble tatt til artisten. De fleste fotografene sa "nei", og dermed måtte plateselskapet bukke under for presset, og uttalte at kontrakten ble droppet. Lignende kontrakter begynner å bli ganske vanlig i enkelte deler av verden, men her på bjerget har fotografer stort sett vært flinke og sagt nei til slike urimelige krav. Hver gang jeg har vært på en konsert hvor man får et slikt urimelig krav slengt i trynet har de fleste fotografene sagt nei, og hver gang har plateselskapet trukket tilbake kontrakten. Min bønn til alle som skal fotografere på konsert er derfor: Just Say No! Fotografer bør lese gjennom hva de skriver under for tilgang til slike ting ja. Og de som gjør det er som oftest ikke proffesjonelle nok. Det er ingen vits å legge ned masse arbeid i bilder som ikke er dine, som blir tilfellet i eksempelet du gir over. Jeg har dog aldri vært borti lignende kontrakter her i Norge. Artistene kan nekte deg å publisere bilder som er tatt, men det å ta rettighetene virker som et stunt uten like. Skal bli et helvetes rabalder fra min side om en manager prøver seg på noe slikt under UKA Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Som artist på konserter er det eneste kontrakten som ble skrevet med film og kamera folk at bildene ikke kunne brukes i kommersiell fortjeneste uten bandets samtykke. Altså, at bandet ikke risikerer å bli brukt i reklamer man ikke står inne for osv, men ellers enn det var fotografen fri til å publisere bildene på nett o.l. Vi opplevde vel aldri at fotografer snudde i døra til de krava i hvertfall. Men å nekte å publisere de offentlig eller at artisten eier rettighetene på bildene har jeg aldri vært borti. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Det er ikke noe som er vanelig nei. Men Pussycat Dolls gjorde likvel dette under UKA07. Universal sine reps for dem ville ikke at bildene skulle offentliggjøres, så nå ligger de pent forvart i Fotogjengen sitt arkiv og "støver ned". Deres og publikums tap egentlig. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Helt enig, og et godt konsertbilde kan være utrolig mye god og gratis pr. Synes det er svært merkelig av Universal, men de er jo kjent som rimelig eiesyke noen og enhver i den bransjen. Lenke til kommentar
pimpim Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Jeg støtter fullt ut å si nei til kontrakter. På Hovefestivalen i år insisterte Prodigy på at bildene som ble tatt kun kunne brukes til print. (Jeg tipper kontrakten var 15 år gammel fra deres glansdager, men likevel..). Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg støtter fullt ut å si nei til kontrakter.Det kommer jo helt ann på hva som står i dem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Dette blir litt offtopic og sikekrt dumt spørsmål, men hvor lett er det å komme seg inn for å få tatt bilder på koserter/fetivaler? Regner med at det varierer fra sted til sted, men er det et must at man har pressekort osv? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 På Hovefestivalen i fjor erfarte jeg at man måtte ha pressekort. På mindre tilstellinger, for eksempel konserter på utested og lignende, er de mye mindre strenge. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Noen ganger kan det være en god ide å ringe for å ordne seg akreditering. Så lenge du kan forsvare akreditering med logikk burde det gå greit i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Prøvde meg med å sende en mail tidligere i år til USF Verftet i Bergen, fordi Opeth skulle spiller der. Skulle jo på konserten uansett, men tenkte jeg skulle prøve meg fordi jeg tenkte på et skoleprosjekt. De sa jeg måtte spørre Opeth selv, og der var det selvfølgelig ikke svar å få. hadde ikke forventet det heller da men. Endret 9. august 2009 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå