Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Kanskje en litt dårlig beskrivelse, til gjengjeld vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forklare problemstillingen. Når jeg skulle ta noen bilder i går så oppdaget jeg plutselig en liten svart flekk i søkerbildet. Ettersom den svarte flekken ikke vises på noen av bildene jeg har tatt så utelukker jeg at det befinner seg på objektivet. Den svarte flekken vises heller ikke når jeg aktiverer live view. Den svarte flekken er ikke på utsiden av kikkehullet, det har jeg gått over med lommelykt samt vasket. Noen gode forslag ? eller får jeg bare levere det inn hos japanphoto for å få de til å rengjøre det ? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Det er nok støv på speilet eller mattskiven. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Speilet kan du sjekke ved å ta av objektiver. Mattskiven derimot er IKKE lurt å vaske, blir gjerne masse riper og du risikerer å ødelegge den. Men flekken vil ikke ha noen innvirkning på bildene, så om det er verdt å betale rundt 1000,- for en rens for du avgjøre.. Evt kan du prøve å blåse opp mot mattskiven med noe ren luft, er du heldig sitter skiten løst og vil flytte seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Speilet sjekket jeg, var ingen flekker der. Har ThomasM forsikring, også kjent som idiotforsikring hos japanphoto, så jeg regner med at den også dekker en slik rens av kameraet ? Endret 8. juli 2009 av Slettet-80wCWpIM Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Speilet sjekket jeg, var ingen flekker der. Har ThomasM forsikring, også kjent som idiotforsikring hos japanphoto, så jeg regner med at den også dekker en slik rens av kameraet ? Da ligger det nok på mattskiven ja. Dette er ingen "big deal", unødvendig å sende kameraet til rens hver gang et lite støvgrann kommer inn i speilhuset. Du burde kunne se om det ligger noe på mattskiven, i så tilfelle kan det enten blåses vekk eller fjernes med en dertil egnet myk børste. Noe slikt kan du uansett trenge for å børste støv av fremre/bakre linseelement på objektivene dine. Men som nevnt her, bør du være forsiktig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 I tilfelle du ikke vet det, så er mattskiven er den gråe matte plata som er monter på oversiden av speilet. Tom Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Mattskiven kan da fint tørkes over med mikrofiberklut, blås av den først, så tørk, deretter blås (med blåsebelg) igjen. Bør bli glede. Hva du enn gjør, ikke ta av mattskiven, da har du plutselig undelig med støv inne i søkerhuset. Noe som absolutt ikke anbefales å rense opp i selv. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hva du enn gjør, ikke ta av mattskiven, da har du plutselig undelig med støv inne i søkerhuset.Det var jammen mye støv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Edit: jepp, ser ut til å ligge på mattskiven ja, var bare vanskelig å se det til å begynne med Endret 8. juli 2009 av Slettet-80wCWpIM Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hva du enn gjør, ikke ta av mattskiven, da har du plutselig undelig med støv inne i søkerhuset.Det var jammen mye støv. La meg omformulere slik at k.n.b. ikke tolker dette helt feil: "... har du plutselig ekstremt mye støv inn i søkerhuset...." Beklager, skal prøve å holde meg til reell terminologi fra nå av *smekke seg selv på fingrene* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå