grovetussen Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Veldig bra! Men de burde jo skjønt det lenge før når, jeg siterer: I løpet av ti minutter fotograferte vi syv bilister som tok sjansen på å kjøre i midten for å beholde hastigheten i 40 km-sonen. Folk måtte altså redusere hastigheten til mindre enn fartsgrensen på stedet for å komme over på en forsvarlig måte.. Når man ikke kan holde mer enn 25-50% av tillatt fartsgrense på stedet er det veien det er noe galt med, ikke bilen. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Si det til sjåføren i en eller annen rånebil som skal takke Volvos gode bremser for at jeg ikke ommøblerte mottorrommet hans med buss her om dagen.. om bussen kommer i rompa mi, skal han pent få betale skadene, du skal ha mulighet til å bremse vet du, så det er din feil om du ikke klarer å stoppe når andre bilister stopper. Jann - Ove: da har du tydeligvis for lav bil, tenkt på å sette inn monstertruck-dempere? er vistnok ikke veiene det er noe galt med, men bilene... Vel, nå siktet jeg til biler som legger seg over i mitt kjørefelt for å komme over slike puter, og det var dette som var situasjonen, at jeg holdt på å kjøre i fronten hans. En skal kunne stoppe for det meste i trafikken, men når enkelte bilister vrenger bilen sin ut midt i veien uten så mye som et lite blink, så er det ikke alltid så lett å være på hugget. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Mulig jeg drar opp en litt gammel tråd nå, men jeg tenkte det var like greit å spørre her som å lage en ny tråd. Jeg kjører forbi 3 par med sånne firkanta fartshumper hver dag, til og fra jobb. Fartsgrensa er 40 på den strekningen, men jeg tar ingen sjanser og bremser ned til 10-20 for å kjøre sakte over dem. Som oftest prøver jeg derimot å kjøre mellom dem, hvis ingen kommer imot. Jeg lurer på om gjentatt kjøring over slike dumper kan skade bilen min? Er det bedre å kjøre i midten, eller senke farten og kjøre over, eller to hjul oppå eller noe sånt? Jeg har ikke noen lav bil eller noe, men jeg vil ikke få skader på bilen min fordet Skal jobbe her i to år, og å kjøre en annen vei for å unngå fartsdumpene er en kjempeomvei, men hver gang jeg kjører over dem tenker jeg på om det er bra for bilen. For øvrig er de skikkelig ekle nå om vinteren! Det er mørkt om morgenen, så jeg ser dem nesten ikke, selv om jeg vet de er der kommer de noen ganger litt brått på, og det er skikkelig ubehagelig å kjøre over dem i mer enn 30 km/t. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Umiddelbart ser jeg ikke noen voldsom skade på en bil med normal bakkeklaring. Det er likevel et faktum at en felg er sterkest i ytterkanten, og at man derfor bør unngå store belastninger på innsiden av en felg. Det er også grunnen til at jeg velger å kjøre midt mellom dumpene dersom det er mulig. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Takker, det var det jeg tenkte. Da fortsetter jeg med det Lenke til kommentar
G Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Kan si du var heldig som så de, jeg gjorde ikke det en gang jeg var ute på tur (i Oslo). Pleier å forsere de med å kjøre oppå med kun høyre siden av bilen, og jeg kan si meg enig i at de er helt retarderte de fartsdumpene. Kanskje humpene blir høyere når biltrafikken får pløyet spor p.g.a. piggdekksbruk også. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Åhhh. Vi har endel slike i Trondheim også, eneste de hjelper til med er at vi med litt lave biler må kjøre sakte på dagtid når vi ikke kan legge oss imellom. Derimot på nattestid kan jeg godt kjøre 110km/t midt i mellom da bilen er relativt smal Lenke til kommentar
G Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Kan dere ta foto av disse fartshumpene, slik at folk får se hvilken sort man snakker om her (helst av de dere har nevnt) ? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg hater de betongklossene. Jeg har ikke senka bil, men en av de dumpene smalt oppi uansett og skada en bærebru for meg for et par år siden. Er bilen registrert og godkjent i Norge, må også veiene være laget så alle lovlige biler kan komme fram. Uansett, jeg kjører aldri over de mer. Flere av disse kan man passere i mellom. Jeg stopper opp om det kommer noen i mot og jeg ikke kan kjøre i mellom med en gang. Om det blir kø, må det bare bli sånn. Jeg kan ikke risikere å skader på bilen hver gang jeg passerer over. Utover veien her jeg bor la de ned hele 4 stykker i veien. To ble fjernet da det ble et evig kaoes med biler i midten. Men det er fortsatt 2 igjen. Jeg kan ikke fatte at det er lov å støpe ned gigantiske betongblokker midt i veien. En ting er å få folk til å senke farten men å ødlegge bilene helt fordi man er ute å kjøerer er galskap. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Kan dere ta foto av disse fartshumpene, slik at folk får se hvilken sort man snakker om her (helst av de dere har nevnt) ? Bilde av "bussputene" i Drammen. De jeg kjører forbi er klin like disse. Og jeg kjører forsåvidt på samme måte som han på bildet Her er forøvrig artikkelen jeg fant bildet i: Livsfarlig sikksakkjøring. En tidligere i tråden (gidder ikke gå tilbake og quote) linket til denne: Kutter farlige bussputer. Bare synd at de fremdeles finnes andre steder Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Jeg støtte på slike bussputer i Kristiansand, de er rundere og så litt høyere ut. Litt mindre også, såvidt jeg husker. Mer som de som finnes i England. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) finnes det bussputer med hel stripe midt i veien? jeg har faktisk ingen lovlig måte å komme meg forbi slike, fantastisk at jeg kan møte en lovlig "veisperring" jeg ikke har noen mulighet til å komme meg forbi/over/rundt... jeg sliter nok med at bilen skraper oppunder vanlige fartsdempere... Endret 23. desember 2009 av aklla Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Jeg er iallefall sikker på en og det er at det som har med vei Norge kommer jeg aldri til å skjønne meg på. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Jeg er iallefall sikker på en og det er at det som har med vei Norge kommer jeg aldri til å skjønne meg på. + 1.. Synd, men sant Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 finnes det bussputer med hel stripe midt i veien?jeg har faktisk ingen lovlig måte å komme meg forbi slike, fantastisk at jeg kan møte en lovlig "veisperring" jeg ikke har noen mulighet til å komme meg forbi/over/rundt... jeg sliter nok med at bilen skraper oppunder vanlige fartsdempere... Kristiansand har flere veier med fysisk skille mellom dumpene. Helt bak mål for oss som ikke har terrengbiler, kommer jo f... ikke forbi. Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Bussputene i Trondheim er så ille at jeg i 50-soner må ned i 20-30 for å komme over uten å ta borti, med min helt normale bil. En Opel Astra G er langt fra lav med standarddempere. Hvor i Trondheim er det fartsdempere/bussputer i 50-sone sa du? Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Kristiansand har flere veier med fysisk skille mellom dumpene. Helt bak mål for oss som ikke har terrengbiler, kommer jo f... ikke forbi. Skjønte ikke hva du mente først, men fant denne artikkelen (ja, jeg er på jobb i romjula og har ingenting å gjøre!) fra Fædrelandsvennen: Kjører mellom fartsdumpene Vet ikke om andre kan åpne denne linken, men det står det blant annet: I hvert kjørefelt er det lagt en fartsdemper, en såkalt busspute. I tillegg ligger det en litt mindre pute i midten, et forsøk på å unngå at folk kjører rundt dumpene. Det er den midtre dumpen over halvparten av bilene i begge retninger kjører rett over, med ett hjul på hver side. - Det skulle vært en trafikkøy der som bilistene ikke kan kjøre over. Slik dumpene er nå virker de mot sin hensikt, og skaper farlige situasjoner i stedet for å begrense dem, sier Try. Var det den typen du mente? Virker også som de intervjuede legger skylden på bilistene for å "ikke følge trafikkreglene". For et tullete opplegg! Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Hev bilen. Løser alt ^^, Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Hev bilen. Løser alt ^^, hvorfor skal jeg trenge å gjøre bilen uorginal for å kjøre på standard veier? jeg betaler da like mye som alle andre for å få lov til å kjøre på veien, så jeg mener at veien skal være mulig å kjøre på også... Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Hev bilen. Løser alt ^^, hvorfor skal jeg trenge å gjøre bilen uorginal for å kjøre på standard veier? jeg betaler da like mye som alle andre for å få lov til å kjøre på veien, så jeg mener at veien skal være mulig å kjøre på også... Kjøp en bil tilpasset veiene du kjører på? Skulle vegvesenet tilpasset veien etter alle de forskjellige bilene så hadde det vært en annen sak. Endret 29. desember 2009 av Teh WolF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå