Gå til innhold

for lav bil for enkelte fartsdemepere.


aklla

Anbefalte innlegg

En ting som irriterer meg med de lokale, fullbredde fartsdumpene, er at de ikk er avrunda på begynnelsen. Er nesten så det smeller når man kjører over de, merker det spesielt godt med lavprofilsdekk, hvorfor kan de ikke teke litt mer på stakkarene som må kjøre over disse humpene hver dag?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
En ting som irriterer meg med de lokale, fullbredde fartsdumpene, er at de ikk er avrunda på begynnelsen. Er nesten så det smeller når man kjører over de, merker det spesielt godt med lavprofilsdekk, hvorfor kan de ikke teke litt mer på stakkarene som må kjøre over disse humpene hver dag?

 

Så utrolig enig, kjører selv med lavprofilsdekk og stikker meg langt inn i hjerte vær gang jeg må kjøre over noen av de skarpe/fullbredde fartsdumpene :/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis jeg forstår det rett; disse humpene er laget for at folk med store biler, lastebiler og busser skal kunne kjøre fort over dem? Slik at en større masse og vekt får større hastighet i et område hvor fart har vært et problem?

 

I mitt nabolag har vi slike (og forsåvidt hele Stavanger) fartsdumper. Fartsgrensen er 40.. jeg må kjøre omlag 5-10KM/T eller 20KM/T i en større bil for å komme over disse. Ofte må jeg kjøre i midten hvis jeg kjører sportsbilen, og her kan det bli farlige situasjoner. Men på den andre siden... bussen får fritt kjøre videre i 60..

Lenke til kommentar
Hvis jeg forstår det rett; disse humpene er laget for at folk med store biler, lastebiler og busser skal kunne kjøre fort over dem? Slik at en større masse og vekt får større hastighet i et område hvor fart har vært et problem?

 

I mitt nabolag har vi slike (og forsåvidt hele Stavanger) fartsdumper. Fartsgrensen er 40.. jeg må kjøre omlag 5-10KM/T eller 20KM/T i en større bil for å komme over disse. Ofte må jeg kjøre i midten hvis jeg kjører sportsbilen, og her kan det bli farlige situasjoner. Men på den andre siden... bussen får fritt kjøre videre i 60..

 

Og hvor i Stavanger er det bussputer (som klumpene faktisk heter) i en 60sone?

 

Det er klart at noen av disse bussputene lages av litt for fulle asfaltarbeidere som tror de skal bygge pyramidene2, men i det store og det hele så opplever jeg svært sjeldent at det er noen andre enn "rånebiler" som har trøbbel med å komme seg over. Om det viser seg at det er et misforhold mellom tillatt grad av senkning på bil, og hvor høy en bil må være for å komme over, så bør en innskjerpe reglene for senkning av bil, slik at vi andre slipper å få en ånnass-råner over i vårt kjørefelt bare fordi han har super-senka bilen sin.

Lenke til kommentar
Og hvor i Stavanger er det bussputer (som klumpene faktisk heter) i en 60sone?

 

Det er klart at noen av disse bussputene lages av litt for fulle asfaltarbeidere som tror de skal bygge pyramidene2, men i det store og det hele så opplever jeg svært sjeldent at det er noen andre enn "rånebiler" som har trøbbel med å komme seg over. Om det viser seg at det er et misforhold mellom tillatt grad av senkning på bil, og hvor høy en bil må være for å komme over, så bør en innskjerpe reglene for senkning av bil, slik at vi andre slipper å få en ånnass-råner over i vårt kjørefelt bare fordi han har super-senka bilen sin.

 

så du er imot alt som har mer enn sportslig preg?

altså, ferrari, lamborghini, lotus osv også burde være forbudt?

jeg har ikke endret noe på bilen etter at den rullet ut fra Brabus, jeg kan være litt enig at rånere som senker bilen sin alt for mye kan skylde seg selv, men hva med alle andre, som får den slik fra fabrikk?

skal de kjøpe nye dempere for å få høyere bil...

Lenke til kommentar
Og hvor i Stavanger er det bussputer (som klumpene faktisk heter) i en 60sone?

 

Det er klart at noen av disse bussputene lages av litt for fulle asfaltarbeidere som tror de skal bygge pyramidene2, men i det store og det hele så opplever jeg svært sjeldent at det er noen andre enn "rånebiler" som har trøbbel med å komme seg over. Om det viser seg at det er et misforhold mellom tillatt grad av senkning på bil, og hvor høy en bil må være for å komme over, så bør en innskjerpe reglene for senkning av bil, slik at vi andre slipper å få en ånnass-råner over i vårt kjørefelt bare fordi han har super-senka bilen sin.

 

så du er imot alt som har mer enn sportslig preg?

altså, ferrari, lamborghini, lotus osv også burde være forbudt?

jeg har ikke endret noe på bilen etter at den rullet ut fra Brabus, jeg kan være litt enig at rånere som senker bilen sin alt for mye kan skylde seg selv, men hva med alle andre, som får den slik fra fabrikk?

skal de kjøpe nye dempere for å få høyere bil...

 

Biler kan være så sportslig de bare vil for min del, så lenge jeg slipper å få en bil i mitt kjørefelt uten noe forvarsel bare fordi bilen ikke er høy nok til å komme over bussputer som er bygget etter reglementert høyde/stigning.

 

Ergo: Når alle andre glatt kommer over, så bør man enten gjøre noe med putene eller bilene, og da er det jo lettere å gjøre noe med bilene.

At bilen din er kommet slik fra fabrikk betyr jo lite, fordi du dermed har kjøpt en bil som i enkelte byer/steder i praksis er komplett ubrukelig. Det er forskjell på å kjøre en bil på motorveien i Tyskland, og i et boligfelt i Stavanger. :)

Lenke til kommentar
tror det er uaktuellt for de fleste å invistere titusner i nye spesialbestillte dempere og fjæringer for å gjøre bilen 10cm høyere.

"lamborghini off-road kit" er ikke akkurat standard...

 

Well, så mener jeg jo personlig at det ikke er noe tap om du ikke får kjøpt den orginalt blodsenkede sportsbilen din i tettbebygde strøk heller. :)

 

Som jeg har nevnt tidligere: Folk flest med "normale" biler har få problemer med å komme over putene, så lenge en reduserer farten, og det er jo akkurat en fartsreduksjon man ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar

er ikke noe stort problem, bare legge seg skrått over/kjøre i midten :p

folk flest har ikke problemer nei, de med SUV merker knapt dumpene, de med lave biler skaper trafikk-kaos, ser ut til å fungere perfekt dette...

 

edit: hvis de kræsjer, som jo fartsdumpene skal forhindre.

suv i stor fart, masse skader

standard bil i stor fart, en del skader

lav sportsbil i stor fart, noe skader.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
er ikke noe stort problem, bare legge seg skrått over/kjøre i midten :p

folk flest har ikke problemer nei, de med SUV merker knapt dumpene, de med lave biler skaper trafikk-kaos, ser ut til å fungere perfekt dette...

 

edit: hvis de kræsjer, som jo fartsdumpene skal forhindre.

suv i stor fart, masse skader

standard bil i stor fart, en del skader

lav sportsbil i stor fart, noe skader.

 

ja, og om vi da fjerner de lave bilene, så er jo alt ok, og intet trafikkaos. :)

 

Lurer også på hva et forsikringselskap vil si om man ringer og forteller at "neeei, jeg la bilen min over i det andre kjørefeltet fordi bilen min er så lav, og så kom det jo noen imot, som jeg satset på at ville stanse for meg......"

Lenke til kommentar
Jeg sliter med sånne i firmabilen jeg kjører, VW transporter, materiell og verktøy tar salto baki bagasjerommet enda jeg holder 20km/t, helt håpløst, og bussen suser forbi i 60... Skjønner ikke helt poenget.

 

igjen; Hvor i dette langstrakte land er det 60-sone og bussputer?

 

Har du forresten forsøkt å kjøre over en slik hump i lavere fart enn 20 iom at du har så mye utstyr bak som ligger og slenger?

 

står så klart pent og venter på at noen stopper/trafikken gir seg.

kan jo ikke kaste seg ut i midten/andre kjørefelt...

 

Si det til sjåføren i en eller annen rånebil som skal takke Volvos gode bremser for at jeg ikke ommøblerte mottorrommet hans med buss her om dagen..:p

Lenke til kommentar
Si det til sjåføren i en eller annen rånebil som skal takke Volvos gode bremser for at jeg ikke ommøblerte mottorrommet hans med buss her om dagen..:p

 

om bussen kommer i rompa mi, skal han pent få betale skadene, du skal ha mulighet til å bremse vet du, så det er din feil om du ikke klarer å stoppe når andre bilister stopper.

 

Jann - Ove: da har du tydeligvis for lav bil, tenkt på å sette inn monstertruck-dempere?

er vistnok ikke veiene det er noe galt med, men bilene...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
tror det er uaktuellt for de fleste å invistere titusner i nye spesialbestillte dempere og fjæringer for å gjøre bilen 10cm høyere.

"lamborghini off-road kit" er ikke akkurat standard...

 

Well, så mener jeg jo personlig at det ikke er noe tap om du ikke får kjøpt den orginalt blodsenkede sportsbilen din i tettbebygde strøk heller. :)

 

Som jeg har nevnt tidligere: Folk flest med "normale" biler har få problemer med å komme over putene, så lenge en reduserer farten, og det er jo akkurat en fartsreduksjon man ønsker å oppnå.

 

Er bilen typegodkjent og ellers godkjent av veivesenet plikter de da også å "støtte" bilen i form av kjørbare veier.

Lenke til kommentar
Jeg sliter med sånne i firmabilen jeg kjører, VW transporter, materiell og verktøy tar salto baki bagasjerommet enda jeg holder 20km/t, helt håpløst, og bussen suser forbi i 60... Skjønner ikke helt poenget.

 

igjen; Hvor i dette langstrakte land er det 60-sone og bussputer?

 

Har du forresten forsøkt å kjøre over en slik hump i lavere fart enn 20 iom at du har så mye utstyr bak som ligger og slenger?

 

står så klart pent og venter på at noen stopper/trafikken gir seg.

kan jo ikke kaste seg ut i midten/andre kjørefelt...

 

Si det til sjåføren i en eller annen rånebil som skal takke Volvos gode bremser for at jeg ikke ommøblerte mottorrommet hans med buss her om dagen..:p

 

Tror ikke det finnes noen strekninger i vårt langstrakte land som har bussputer og 60-sone. Poenget var simpelthen at bussførere og førere av andre tunge biler kan kjøre fort over disse. I mitt nabolag har jeg flerfoldige ganger registret at bussen har holdt en hastighet på 60km/t på veien og over putene.

 

Jeg er fullstendig enig at slike fartsputer ikke endres på grunn av senkete biler. Svært mange sportsbiler må modifiserer for å kunne kjøre på norske veier, og det ser jeg på som tull. Vi betaler for å bruke veien, og de som betaler ekstra avgifter for å kunne importere diverse sportsbiler burde absolutt få lov til å kjøre uten å skape farlige trafikksituasjoner. Hvis disse putene hadde vært lange som ordinære "puter" hadde dette ikke vært et problem. Jeg har selv en bil som er orginal fra BRABUS som aldri har blitt modifisert utover dette, og finner det slitsomt å tulle med disse putene.

 

Kort sagt: Det er urimelig at tunge kjøretøy har muligheten til å passere disse i høy hastighet, mens vi andre må ty til farlige trafikksituasjoner for å passere dem? Å bruke titals med tusen for å heve bilen er uaktuelt, i tillegg ville dette påvirket kjøreegenskapene betraktelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...