Woods Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Kjører samme bil så deg Aklla, og har nøyaktig den samme tankegangen. Jeg kjører som regel på midten av disse, men går ikke dette legger jeg bilen slik at venste del kjører over. Det beste er å la høyre gjøre dette, slik at scoupet til oljekjøleren ikke tar borti. Du må også huske på at 95% av understellet av bilen er beskyttet med plast og metall (Samme greie som SLR bruker, faktisk.. ) slik at små skrapelyder ikke er SÅ farlig og skumle som du skulle tro.. men hyggelig er det uansett ikke. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Jeg synes det er en god ordning, sparer penger. Bussen og større kjøretøy slipper å bli plaget av de. Selvfølgelig, kjedelig for de som senker bilen, men det er vel lettere å komme over disse enn en vanlig fullbredde hump? er mye vanskeligere med disse, på en fullbredde hump blir dekkene med opp, det er dermed alltid samme klaring mellom asfalten og bilen, så klart vil midten av bilen komme nærmere, men det er ikke noe problem. Da har ikke du kjørt på full veis hompene du finner i Stavanger, det skal ikke mye senking til før du må kjøre på tvers, og det er ikke lett hvis du møter biler! Lenke til kommentar
Woods Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hvis man senker bilen for utseende, fortjener man å ripe opp bilens understell. Har man en bil som er laget slik (som BRABUSen) er det et helvete. I Stavanger er det for mange av disse.. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hvis du senker bilen nede på bakken, er jeg enig i at du fortjener oppskrapt understell. Men hvis du legger den nedpå for kjøreegenskaper, så er det veldig kjedelig hvis resultatet er oppskrapt understell. MEN, jeg mener at alt må ha en balanse mellom prakiskhet og utseende. Om det er snakk om biler, klær, møblering i hjemmet.. Kommer man seg ikke over fartsdemperene, har man senket for mye! Evt må skaffe seg hydrolikk! ;D Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Hvis du senker bilen nede på bakken, er jeg enig i at du fortjener oppskrapt understell. Men hvis du legger den nedpå for kjøreegenskaper, så er det veldig kjedelig hvis resultatet er oppskrapt understell. MEN, jeg mener at alt må ha en balanse mellom prakiskhet og utseende. Om det er snakk om biler, klær, møblering i hjemmet.. Kommer man seg ikke over fartsdemperene, har man senket for mye! Evt må skaffe seg hydrolikk! ;D er ikke snakk om at jeg har senket den for mye, den er slik "orginalt" fra Brabus. jeg tviler sterkt på at jeg hadde senket noen bil så lav som denne selv, det er for upraktisk. har jo ikke akkurat lyst til å heve den heller Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Du kan jo vurdere hydrolikk da! Lenke til kommentar
Woods Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hydrolikk hadde vært perfekt for Brabusen. Hender at jeg ofte kommer inn i situasjoner hvor jeg skulle hatt noen ekstra cm å gå på. Heldigvis har bilen en plastikk-beskyttelse som forhindrer direktekontakt med understellet. Men hvis bilen blitt hardt utsatt, er det lite som redder den.. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Vil nå ikke akkuratt si at det er store faren for skade når du kjører over en hump i 1km/t .. Det skal mye skraper til før understellet faktisk tar skade av det, selv uten beskyttelsen de fleste nyere biler har.. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Ser ikke noe problem så lenge man tar det med ro. Høyre side av bilen oppe på metallklumpen, venstre nede på bakken mot midten av veien. Det er jo noe av det værste du kan gjøre, da jeg tok den slo jeg høyre kanal rett nedi klumpen så det sang etter. Etter dette må jeg mest sannsyling bytte kanal i år, da det ble et kraftig smell og hulldannelse som deretter har rustet urovekkende fort. Faen meg fristende å sende regninga til veivesenet. Jeg synes det er en god ordning, sparer penger. Bussen og større kjøretøy slipper å bli plaget av de. Selvfølgelig, kjedelig for de som senker bilen, men det er vel lettere å komme over disse enn en vanlig fullbredde hump? At du synes dette er en god løsning forteller meg bare at du ikke kjører lav nok bil. Til og med bilen vi har hjemme, en klin orginal Opel Omega, tok nedi så smalt. Det værste av alt var at hengerfestet også tok nedi, kan de ikke å lage en enkel fartshump lengre? Sliter selv daglig med noen av disse klumpene, og enten må jeg kjøre midt i, og bli bombadert av langlys fra suv'en som kommer i mot i 60 i 30 sona over humpen, eller legge et hjulpar opp på fortauet. Sistnevnte er kun aktuelt dersom det er innkjørsel foran slik at fortauskanten ikke er høy. Hva er egentlig vitsen med slike når suv'er og busser kan rase forbi i det dobbelte av fartsgrensa uansett? Virker som de er laga for å kun stoppe biler som ikke har en meters klaring. Vanlige heldekkende fartshumper er mye greiere å ha med å gjøre, siden dekkene blir med opp, og er den veldig bratt er det bare å kjøre litt på skrå så går det. Har frista med tanken på å fjerne merkinga på de om vinteren i håp om at brøytebilen kunne tatt de med seg. Endret 19. juli 2009 av Brian Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 "ikke lav nokk bil" Da har jeg hørt den og.. Er det et diskusjon.no-krav på klaringen bilen skal ha? Av de uendelig gangene jeg blitt fraktet over en slik hump av en bil, har jeg kun vært med på at bilen har tatt nedi en gang. Dette var en senka bil med 5 voksne gutter som kjørte godt over fartgrensen. Godt mulig at de bilene jeg har sittet i er vedlig unormale, men de kommer seg lett over. Noen må man faktisk holde farts grensen for å ikke ta borti, men jeg ser ikke akkuratt det som noe å grine over. Hvor høy (eller lav) bil du ønsker er selvfølgelig en saksak, men de som legger bilen så langt nedpå veien at bilen kun kan brukes på ny asfalterte motor- og hovedveier så synes jeg faktisk ikke syns på de Lenke til kommentar
Brian Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Altså at din bil ikke er lav nok til å bli påvirket av klumpene. Den bilen du satt på kan jammen meg ikke ha vært mye senka hvis det gikk an å kjøre langt over fartsgrensa over humpen med full bil. Selv jeg skraper så vidt nedi med 5stk i bilen i 15km/t, og da er bilen min møkkstiv i tillegg. Stoppa på en slik hump en gang og fikk en til å gå utenfor å sjekke klaringa, og da var det bare 1cm å gå på, 1cm! Min er minimalt senket, så jeg kjører ikke rundt i noen veiskrape. Når til og med fattern sin bil tar nedi så er det ille, da en helt orginal bil uten noen form for senk. Synes den mister litt av sin hensikt når folk kjører rundt i suv'er eller biler med litt høyere bakkeklaring som noen griser forbi. Det er jo kun vi som har en bil som akkurat er for lav som må slite med faenskapen. En vanlig fartshump vil være likt for alle, uansett bakkeklaring. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Biler jeg har sittet på som har komt seg over uten problem; Volvo 480, V50 og V70, peugeot 307 og 308, Ford Mondeo, Citroen Xantiana, diverse MB, Audi A4 og A6 (utenom den ene gangen med kompis senking..), Opel Astra Listen er trolig lengre også, men jeg husker ikke i farten. Disse farts dumpene er laget for at nettopp yrkes sjåfører (spesielt buss) ikke skal bli påvirket av de. Et problem som lett oppstår med en buss, er at den kan ta nedi på midten (det skjer med de færreste humper) når den er heldekkende da bussen er så lang at hjulene vil være på hver sin side.. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Fæle saker, de metallklumpene. Men effektive, det er de. Effektive på dagtid, når det er mye trafikk der, til å føre til total stopp i trafikken flere ganger, da det finnes de som ikke har mulighet til å komme seg over, og må vente på rom i midten av de. Svært lite effektive når det er mindre trafikk da man bare kan holde tempoet og legge seg ut i midten av veien. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Haha.. utrolig smart å legge seg mellom for å holde farten oppe, det er ikke en belastning på bilen... Lenke til kommentar
Atald Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Mulig jeg er litt i overkant trøtt nå, men hva mente du egentlig i det siste innlegget. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Legger du deg i midten, så vil du få mye "mer" hump enn ved å ha den midt på. Dvs større belastning på dempere og felger (og sikker andre ting lengre opp i systemet) Iallefall vært sånn på de humpene jeg har sett, kjører du mellom, vil hjulene gå høyere enn ved å kjøre over en. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Okei, da har jeg vært ute for noen som er plassert i en litt bredere veibane enn du har. Der har man med en bil med vanlig bredde iallfall 30 cm igjen på hver side av bilen om man legger seg i midten av veien, og vil dermed kjøre helt utenom. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Hmm, heldig du er da! =) (evt dumme veiarbeidere der du bor! ) Endret 20. juli 2009 av bIsk0p Lenke til kommentar
Atald Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Ja, ikke sant. : ) Til nå har det aldri vært noe stort problem for meg å kjøre over de, men har observert diverse andre som har prøvd seg i midten på de som er plassert her i området, og jeg benytter meg av denne metoden selv om mulig for å minske påkjenningen på felgene. Red.: Skulle de stengt av slik at det ikke hadde vært mulig å kjøre uforstyrret i midten på iallfall en av plassene måtte det ha vært satt opp noe i midten av veien også. Endret 20. juli 2009 av Atald Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Sånn du sier det er, høres det ut som at det er plass en til en hump i midten også, det har jeg sett på breiere veier. At det er 3 humper i bredden. Her i Rogaland, og de andre humpene jeg har kjørt over i tr.heim, moss, bodø, kr.sand.. er slik at man kan unngå skade under bilen ved å kjøre midt på, men da vil komforen synke (dvs større vandring i demperen og hele bilen vil heve seg.. hvis folk forstår..) eller kjøre rolig "normalt" over. Du kan selvfølgelig legge deg slik at det ene hjulet går oppå humpen. Litt likt jeg gjør ved en spess hump (full bredde) kjører opp på en liten fortauskant med det ene hjulet. Dette øker komforen noe ekstremt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå