aklla Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) jeg har ett delvis teoretisk problem. jeg var i drammen for en stund siden, der hadde de noen virkelig stygge fartsdempere som består av 2 "klumper" midt i veien, som går under bilen, så hjulet kommer på hver side av denne demperen. dette stiller jo visse krav til klaringen til bilen, jeg når jeg var i drammen måtte jeg kjøre helt i midten av veien og få ett hjul oppe på hver "klump" i veien, jeg har ikke sjans til å komme over disse på vanlig måte. heldigvis var det ikke trafikk da, så det gikk greit, men hva om jeg skal dit mitt i rush-trafikken, med mye trafikk i begge retninger? jeg kan jo ikke legge meg midt i veien da, heller ikke rygge tilbake da det er trafikk der og heller ikke kjøre over demperen. jeg står da med andre ord fast... hva gjør jeg da? er jo ikke min feil at de ikke tenker på lave biler når de bygger så stygge fartsdempere. bilen er godkjent for vei uten noe problem, ingen fancy egne modifikasjoner. Endret 8. juli 2009 av aklla Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Kan si du var heldig som så de, jeg gjorde ikke det en gang jeg var ute på tur (i Oslo). Pleier å forsere de med å kjøre oppå med kun høyre siden av bilen, og jeg kan si meg enig i at de er helt retarderte de fartsdumpene. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Kan si du var heldig som så de, jeg gjorde ikke det en gang jeg var ute på tur (i Oslo). Pleier å forsere de med å kjøre oppå med kun høyre siden av bilen, og jeg kan si meg enig i at de er helt retarderte de fartsdumpene. med høy fortauskant og felger til langt over en vanlig månedslønn har jeg ikke veldig lyst til det heller Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Dynamitt? Trykkluftsbor? Mange snedige løsninger... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Dynamitt? Trykkluftsbor? Mange snedige løsninger... tenkte mer på praktiske ting, jeg kan jo ikke bare stå der heller da. ringe falken på staten sin regning kanskje? ringe politiet for å få de til å stoppe trafikken i motsatt felt? Endret 8. juli 2009 av aklla Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Det er disse som er beregnet for bussene du mener? Fine greier siden bussen ikke skal bli forsinket av de.. Legg deg inn mot midten av veien, så vil noen være behjelpelig med å la deg kjøre over til slutt Bare ikke gi deg å skad bilen, for en dag må de skjønne at dumplene ikke er noe for oss med senka/godt senka biler Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 aner ikke hva de egentlig er beregnet for, men er vel sansynlig at de er beregnet for busser. om jeg prøver å kjøre over på vanlig måte vil jeg antagelig sitte fast på toppen, usikker på om i det hele tatt støtfangeren kommer over den dumpa uten at forhjulene letter litt... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Disse fartsdemperne er helt forferdelige. Et kjempeproblem for oss med lave biler og dyre hjul. Det beste er selvsagt å unngå veier med slike dumper, men det går ikke alltid. Jeg pleier å gjøre som Pluggen sier, legge meg mot midten og vente på at noen slipper meg forbi. I tillegg slipper jeg alltid forbi lave biler som kommer mot meg, her må vi bare hjelpe hverandre. En helt annen ting er at ingen hjul har godt av å kjøre over disse slik det er beregnet at man skal. På den måten vil all vekt bli lagt på innsiden av felgen, som er det svakeste delen av felgen. Kjør over mange nok av disse dumpene, og du har en "oval" felg... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 nå er jeg heldigvis skjeldent der det er slike, men skal man ett sted og ikke er kjent, så er det vanskelig å holde seg unna. hva som er svakest på felgen varierer vel etter innpress. jeg har unormalt mye innpress på felgen, dermed vil vel den sterkeste siden min være på innsiden, eller? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Bare tenk på hvordan en felg er bygget opp - på utsiden har den eiker som stiver av, mens på innsiden har den ikke noe sånt. Derav er en felg sterkest på yttersiden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) som jeg sa, jeg har unormalt mye innpress på felgene. altså, eikene er mye nærmere innsiden enn utsiden av felgen. negativ innpress kalles vel det mener jeg å huske... Endret 8. juli 2009 av aklla Lenke til kommentar
Rubenius Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Fæle saker, de metallklumpene. Men effektive, det er de. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Effektive til å ødelegge biler ja, jeg har ikke senket bilen min eller noe, men usikker på om jeg kan kjøre rett over. Tar ihvertfall ikke sjansen. Eneste av disse jeg er borti til vanlig er på skjetten og der er det ikke så mye trafikk så det er ikke noe problem å legge seg ut imot midten av veien. Når man kjører imellom dumpene er det jo forsåvidt heller ikke noe vits med fartsdumpen alikevel, jeg kunne fint kjørt i 70-80 mellom dumpene liksom, dum løsning.. Det kom vel ikke som noe sjokk på de som designet dette fiaskogreiene at de med lave biler kom til å slite litt... Lenke til kommentar
Rubenius Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Ser ikke noe problem så lenge man tar det med ro. Høyre side av bilen oppe på metallklumpen, venstre nede på bakken mot midten av veien. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 I Stavanger har de måttet barbere toppen på slike humper fordi for mange bilister klaget over at de skrapte opp undersiden av bilen, så det bør være ett kjent problem. Er det ikke meningen at du skal kunne kjøre over humpen i tillatt hastighet uten problemer? Og hva var egentlig problemet med de heldekkende humpene? ble det brukt for mye asfalt slik at de klumpene på midten ble billigere å lage? - Det skulle ikke forundre meg) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Møtte på noen dumpler i Sandefjord for en stund siden.. Disse var negative, av vanlige typen (gikk ned i stedet for opp) noe som førte til at jeg kjørte fronten i "oppoverbakken" når hjula datt nedi gropa.. Sære greier, ikke spesielt koselig gitt Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Mye rart som blir laget ja, haha. Funker ikke de vanlige mer en bra nok? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 I Stavanger har de måttet barbere toppen på slike humper fordi for mange bilister klaget over at de skrapte opp undersiden av bilen, så det bør være ett kjent problem. Dette gjalt bare noen av hompene .. Husker ikke hvor det gjorde det, men det var en feil dosering fra asfaltanerene... Med en vanlig bil er det ikke noe problem å gjøre full fart over disse, mulig langtids skade som nevnt litt lengre oppe her, men jeg har sittet på i en taxi 407 som kjørte 100 over humper i 30-sonen.. Jeg synes det er en god ordning, sparer penger. Bussen og større kjøretøy slipper å bli plaget av de. Selvfølgelig, kjedelig for de som senker bilen, men det er vel lettere å komme over disse enn en vanlig fullbredde hump? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Her (Namsos) har de faktisk tatt bort mange fartsdumpere etter mye klaging. Tror det har forsvunnet over 10 stykk. Bare en liten påminnelse om at det kan nytte å klage. I Grong sentrum har de 4-5 fartsdumpere, disse har blitt forandret 3-4 ganger fordi folk har klaget mye. Det fins knappt noe mer irriterende enn en dårlig fullbreddefartsdumper. Måtte ned i 10-15km/t for å komme over disse på en behagelig måte, i en Astra G uten noe form for senking. Selv ser jeg nytten av fartsdumperne når jeg selv går til fots, men det må da finnes en mellomting. Grisekjøring opplever man jo samme hvor kjipe fartsdumpere man lager. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg synes det er en god ordning, sparer penger. Bussen og større kjøretøy slipper å bli plaget av de. Selvfølgelig, kjedelig for de som senker bilen, men det er vel lettere å komme over disse enn en vanlig fullbredde hump? er mye vanskeligere med disse, på en fullbredde hump blir dekkene med opp, det er dermed alltid samme klaring mellom asfalten og bilen, så klart vil midten av bilen komme nærmere, men det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå