Gå til innhold

Løse ut fellesgjeld

MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei der.

Jeg har i dag en leilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld.

Etter å ha snakket med andre så har jeg fundert litt på renten som jeg betaler på denne fellesgjelden og har derfor sett på løsninger for å gjøre noe med dette.

Jeg fikk takst på leiligheten og fikk da vite at den kom litt lavere grunnet fellesgjelden og vilel bli lettere å selge dersom denne var innfridd.

Jeg tok så kontakt med banken og spurte om dette var mulig.

Etter et møte med dem så fikk jeg vite at jeg kunen få et langt billigere lån hos dem der jeg rent matematisk ville tjene nesten 2500 i måneden bare i renter!

Så langt så er alt bare vellstand, men så kommer cluet.

Da jeg snakker med foretningsfører for boligbyggerlaget så får jeg vite at det er en risiko ved å løse inn fellesgjeld + at den da kan være vanskeligere å selge(!)

I tillegg så må jeg betale mellomlegget mellom dagens rente og den fastrenten som vi visstnok har gått inn på. Her er jeg litt usikker på ha som menes ettersom vår rente har fulgt markedet helt til topps i vinter. Uansett så vil det bli en merkostnad på å løse inn fellesgjelden som visstnok gjorde at dette ville gå opp i opp!?

Er det noen som har noen tanker rundt dette og har gjennomført en slik innløsning av fellesgjelden?

Dersom dette er såpass vanskelig så har jeg heller lyst til å selge hele skitten og ta opp et "skikkelig" lån uten alle disse "risikoene" og merkostnadene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med dette, men en annen ting du bør tenke på er hvordan ting stiller seg hvis borettslaget får økonomiske problemer eller går konkurs som følge av prisfall i eiendomsmarkedet . Øvrige andelseiere kan da bare si fra seg sin leilighet med fellesgjeld, og har bare tapt innskuddet. Du kan ikke bare forlate skuta, for du har et privat lån på leiligheten.

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig quote
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Det er som sagt en risiko ved dette og jeg vil høre nærmere med borettslaget om de eksakte reglene som gjelder her og hva som skulle skje ved diverse forhold slik som f.eks økonomiske problemer/konkurs.

Men det er jo veldig dumt å tenke på at jeg betaler over 30 tusen ekstra i renteutgifter i året! Ettersom renten økte til utrolige høyder på det verste så ser det ut som geniet som styrer dette har inngått fast rente avtale når den var på det høyeste slik at vi nå sitter igjen som idioter.

Ut fra det jeg har lest så virker det som at den enkleste løsningen blir å kvitte meg med denne leiligheten og heller kjøpe en som ikke har slike betingelser knyttet mot seg.

Lenke til kommentar

Det står litt om IN-ordningen på NBBL sine sider.

Jeg mener bestemt at et av kriteriene for å kunne ha en IN ordning er at man må følge den flytende renten, og derfor IKKE kan gå inn på en fastrenteavtale. Det ble vi hvertfall opplyst om på generalforsamling. Mener også at det var USBL's representant som opplyste om det.

Jeg er forøvrig i samme situasjon. Har ganske stor fellesgjeld på leiligheten, som kombinert med høy rente ga meg en ganske stor månedlig sum å betale. 1.1.09 var denne summen 8197kr pr mnd (6.3% rente), nå fra 1.10.09 er denne gått ned til 4.860kr (3.1%). Renta skal visstnok ned til rundt 2.6% fra 1.10. Jeg regnet for en liten stund tilbake litt på om det ville lønne seg å ta opp et eget lån og løse inn fellesgjelden. Så kunne jeg ha hatt fast rente på dette lånet istede (ref info over). Jeg kom da til at det ikke kom til å lønne seg for min del. Husker ikke akkurat hva summer osv ble, men renta på fellesgjeldlånet var fort 1% lavere enn hva jeg kunne få på eget lån.

Edit: En link til fra Forbrukerrådet

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Kan borettslagsstyret ta avgjørelsen om fastrente på tross av IN-ordning, uten å spørre andelseierne? Man blir tross alt veldig bundet til avtalen, når man må forholde seg til over/under-kurs ved innløsning av fellesgjeld.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det ligger innenfor styrets myndighet å binde renten selv om det inngått avtale om IN. Likevel virker det klønete med tanke på harmonien i borettslaget å gjøre dette.

Det er vanling for IN-ordninger at de ikke kan benyttes hvis borettslaget har fastrente, men det burde ikke være noe i veien for at långiver likevel godtar innbetalinger.

Hvis borettslaget har fellesgjelden i Husbanken så er flytende rente pt 3,1% og fra 1/10-09 blir renten der 2,3%.

Har borettslaget lånet i husbanken, så må det frarådes å innløse det for å ta opp et privat lån uansett om borettslaget har har gjeldsgrad eller ikke. Husbanken har et påslag i rente på kun 0,5% over statens innlånskostnad og dette kan ikke private banker slå. I perioder ligger Husbanken i utakt med markedet forøvrig, men dette gjelder både når renta går oppover og nedover.

Uansett om det er lån fra Husbanken eller ikke, så må man for guds skyld ikke putte mer penger inn i et borettslag med høy fellesgjeld. Ikke stol på naboene dine, hvis de sliter med gjelden så kommer borettslaget snart til å slite og da risikere du at du mister alt når borettslaget går konkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...