Coffey Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg er fortsatt ganske ny innen databygging og hardware generelt, så jeg sier her som jeg har sagt i veldig mange andre tråder, please go gentle. Jeg har lest litt rundt på nettet, og har egentlig ikke funnet et allment svar, så jeg spør her. Hvor farlig er en magnet for forskjellige komponenter i en PC? Jeg har lest at kraftige magneter kan ødelegge en harddisk, men gjelder det andre komponenter óg? Hvor kraftig må isåfall magneten være? Jeg har en skrutrekker med en liten magnet på enden, slik at jeg kan ta opp skruer som faller ned i kabinettet; er den farlig? Den har aldri kommet i kontakt med annet enn skruen, men kan den allerede ha gjort skade? Har ikke brukt den i nærheten av harddiskene, FYI. Bare lydkortet, hovedkortet og skjermkortet. Takker for svar! Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Magnetiske skrutrekkere har alltid gått fint for meg, selv når jeg skrur fast harddisker. Det er i hovedsak harddisker som er følsome for magnetiske felt, fordi selve lagringen på en harddisk går ut på å lage et mønster med magnetiske punkter på platene. Dersom magnetisme skal skade andre komponenter, tror jeg at vi må snakke om varierende, sterke magnetfelt, som kan indusere spenning i lederene på komponentene. Jeg ser på det som usannsynlig at det blir et problem for deg. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Takk for svar såpass tidlig på morgenkvisten (eller sent på natten, kommer ann på øyet som ser) Men, ja, det var jeg også leste for det meste. Hvordan sterke magnetfelt tenker du på da? Og hvor nære harddiskene tror du jeg må være (med skutrekkeren)? Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 jeg tror skrutrekkeren din trygt kan berøre selve harddisken uten at det fører til problemer, og jeg tenker på mye sterkere magneter enn de som du finner i noen som helst skrutrekker på det vanlige markedet. Og det er seint på natten, døgner for å unngå å forsove meg . Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Skrutrekker tror jeg ikke er noe problem i det hele tatt... Jeg hadde en gang en subwoofer, som stod helt inntil kabinettet til pc'en. Harddisken i denne pc'en tok kvelden i løpet av et halvt år. Subben var en 12" med ganske stor magnet. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Har subwoofere magneter? Hvor, og hvorfor? Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Alle høyttalere har en vanlig magnet og en elektromagnet. Når lydsignalet sendes inn i høyttaleren i form av et elektrisk signal, så vil dette gjøre elektromagneten sterkere eller svakere, som igjen får membranen den er festet i til å røre på seg. Dette fører til at luften rundt høyttalerelementet rører på seg i takt med det elektriske signalet, og vi oppfatter dette som lyd. Eller kanskje den vanlige magneten er den som er festet i membranen, altså omvendt av det jeg sa. Det hefter egentlig ikke med mindre du skal mekke inni høyttaleren selv. Endret 8. juli 2009 av Pseudopod Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Skrutrekkere med magnet er null problem. All data på disken blir uansett bare slettet, disken kan fortsatt brukes. For å i det hele tatt slette noe må det veldig mye magnetisk kraft til. @jale: Tror nok ikke det var suben som gjorde at disken tok kvelden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Alle høyttalere har en vanlig magnet og en elektromagnet... Off topic, men det er nok ikke så lurt å prøve å forklare ting som du så åpenbart ikke forstår selv. http://electronics.howstuffworks.com/speaker4.htm Forøvrig støtter jeg innlegget til Eksentron Endret 8. juli 2009 av hårek Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Nøyaktig hva var det jeg bommet på i det du siterte? Bildet på "howstuffworks" siden viser jo en vanlig magnet, og en spole som er festet i høyttalermembranen (diaphragm, kanskje det ikke oversettes med membran). Fungerer ikke spolen omtrent som en elektromagnet, på den måten at det induseres magnetisme når den mottar lydsignal? Kanskje jeg ikke traff helt 100%, men å si at jeg "åpenbart ikke forstår" det er å ta i. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg vil si du traff ganske greit med den forklaringen i følge hvordan det er forklart på den howstuffworks linken (neste side i forhold til linken)... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Det er vel mer en myte at man idag kan slette harddiskdata med vanlige magneter. Man trenger ekstremt sterke magneter for å kunne slette dataene på en harddisk. Jeg vil tro at den beste måten å få ødelagt HD'n er å holde en sterk magnet inntil disken mens den arbeider. Da vil man få drive-armen til å treffe diskoverflaten og skrape opp magnetbelegget. (Dette har jeg forøvrig verifisert "the hard way") Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Jeg mener den beste måten er å skru opp harddisken, og deretter fortsette med hammer . Det er vel også fordi lese/skrivearmen kan komme borti diskoverflatene at man ikke skal bevege på harddisken mens den er i bruk. Endret 8. juli 2009 av Pseudopod Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Lese/skrive armen i en harddisk er jo drevet av en ganske kraftig magnetisk mekanisme, og den sitter 1-2 cm fra platene.. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Skrivehodet i en harddisk sitter ikke 1-2 cm fra platene. Avstanden fra en plate til skrivehodet er ca. det samme som høyden på et fingeravtrykk, men det er ikke dette som er årsaken til at magneter sletter data. Data blir lagret via skrivehodet som lager spor i en magnetlegering ytterst på platene, når man utsetter en harddisk for kraftig magnetisme vil alle disse sporene slettes. (Skrevet litt forenklet). Endret 8. juli 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Vell IBAS tar pent og pyntelig data med magnet ja, riktignok litt power i den: http://www.ibas.no/ontrack-eraser/deagusser.html Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Ja, har den gamle versjonen fra Ibas her på jobben, må ta disken på hver siden med den for å være sikre. Og den er så kraftig at harddisken oppå snurrer kjapt rundt osv. Må stå minst 5 meter i fra hvis man ikke vil slette bankkort osv. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Nøyaktig hva var det jeg bommet på i det du siterte? Bildet på "howstuffworks" siden viser jo en vanlig magnet, og en spole som er festet i høyttalermembranen (diaphragm, kanskje det ikke oversettes med membran). Fungerer ikke spolen omtrent som en elektromagnet, på den måten at det induseres magnetisme når den mottar lydsignal? Kanskje jeg ikke traff helt 100%, men å si at jeg "åpenbart ikke forstår" det er å ta i. For det første så er det bare en magnet, ikke to. En elektromagnet vil danne et magnetfelt når den tilføres strøm. Det er altså å danne magnetfeltet som er primærfunksjonen. Det er langt i fra det som skjer i en høyttaler. Der er det allerede et magnetfelt fra en permanentmagnet. Når du tilfører strøm på en spole i et magnetfelt vil den virke som en motor, dvs den beveger seg. Det er fordi det dannes et magnetfelt rundt en strømførende tråd, og den vil reagere med feltet fra magneten. Skal ikke se bort fra at du på en måte forstår dette, men forklaringen er så upresis at det går å være i tvil. Mulig du bare blander begrepene 'elektromagnet' og 'solenoid'. En solenoid er en spole med en bevegelig jernkjerne. Skrivehodet i en harddisk sitter ikke 1-2 cm fra platene. Det han mente var vel at magneten som driver lesearmen sitter 1-2 cm fra platene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå