Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

"False positive" på butikk alarm etter ett år.

Anbefalte innlegg

Forhistorie: en 'TOSHIBA Satellite Pro U400-13G CORE2DUO (PSU45E-00900RN5)' kjøpt fra amentio oktober 2008. Kom i toshiba pakken/uåpnet, ikke ett eneste problem med den.

Skole pc, så har gått igjennom flere butikk alarmer med den mellom da og nå.

Så plutselig, etter en flyreise til oslo - går alarmen av på en expert butikk (vinderen).

Inngangs alarmen, og mini detektoren de finsjekker med.

Det var laptopen min.

Hva i all verden?

Har noen andre her hatt eller hørt om lignende? Hva gjør jeg? Ekspeditøren sa sikkerhets/alarm brikken må ha blitt reaktivert, men nevnte også at siden den var bestilt på nett/direkte - så burde den ikke engang ha det.

Ringte opp amentio selvfølgelig, og de hadde ingen anelse.

Med mindre det virkelig bare var en tilfeldighet og begge alarmene (med mindre de deler system) var helt på jorde, så sitter jeg med noia om at det var fly kontrollen. (de scannet laptopen seperat med ett eller annet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike alarmar reagerar på mykje rart. For nokre år sidan var eg på tur i Sverige, og i alle butikkar eg gjekk inn i ein dag utløyste eg alarmen når eg kom inn, men ikkje når eg gjekk ut. Skjedde òg når eg ikkje hadde med meg nykjøpte varer nokon av vegane. :)

Lenke til kommentar

Alarmene slår ut på mye rart ja. Faktisk så kan en sammenkveilet kabel være nok til å slå ut en slik alarm. Kanskje det var strømkabelen, eller om du hadde nettverkskabel som egentlig slo den ut? Er også mange deler inni elektronikken som kan skape problemer på enkelte alarmer.

Noen alarmer slår også ut om noen prøver å "sabotere" dem. Altså står man tett inntill alarmens sensor for lenge slår den ut.

Bærevesker og ryggsekker har ofte alarmbrikker sydd inn i selve stoffet, og de som selger slikt er notorisk dårlige til å deaktivere alarmene. Men verst av alle er polet. Jeg begynte til tider å lure på om polet faktisk hadde utstyr for å deaktivere alarmer i kassene sine i det hele tatt.

Det er nok forøvrig tilfeldigheter som avgjør. Min ryggsekk slo ut alarmen på vei inn til Clas Ohlson her forleden dag. Ryggsekken, med samme innhold har gått inn og ut av ørten butikker før uten problemer.

Da jeg selv jobbet i butikk var sikker 99% av alle alarmene false positives, enten i form av alarmbrikker som noen hadde glemt å deaktivere, i form av "sabotasjealarm", i form av at alarmen slo ut på rare ting (den rareste tingen tror jeg må være en liten tøypose med mynter - var ingen alarmbrikke i stoffet og uansett hva jeg prøvde så slo den teite posen ut alarmen helt til jeg forsøkte å tømme den for mynt. Kobinasjonen av mynt i posen slo altså ut alarmen :roll:, eller at jeg gikk forbi alarmen med lomma full av alarmbrikker :Dd

Lenke til kommentar

Skjedde meg på Elkjøp en gang. Detektoren skrålte da jeg var på vei inn i butikken, og da fikk jeg litt bange vibber, men ingen så ut til å merke det siden jeg var alene i den delen av butikken akkurat da. Selvfølgelig skrålte den på nytt da jeg var på vei ut, og man føler seg jo litt dum når man står der og alle kikker. Måtte stå i 10 minutter for å vente på en Securidass-vakt som aldri kom. Måtte tømme det som var i lommene og bedyret at jeg ikke hadde noe i noen evt. kroppsåpninger, så fikk jeg et tvilsomt "ja, du får vel bare gå da". Bleh. Vetta faen hva det var som slo ut, mulig det var buksebeltet, månestråler, Elvis eller noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg husker det gikk rykter om en "hack" aka endre en instilling på nokiatelefonen som skulle kunne slå ut butikkalarmer. Usikker på hvordan den skulle fungert, testet det aldri. Det må jo være et godt tyvtriks å gå inn i en butikk med noe som utløser alarmen, putte mye dyre ting i bagen, kjøpe etellerannet billig, og satse på at de bare skrur den av igjen når den går av på vei ut. :p

Lenke til kommentar
Jeg husker det gikk rykter om en "hack" aka endre en instilling på nokiatelefonen som skulle kunne slå ut butikkalarmer. Usikker på hvordan den skulle fungert, testet det aldri. Det må jo være et godt tyvtriks å gå inn i en butikk med noe som utløser alarmen, putte mye dyre ting i bagen, kjøpe etellerannet billig, og satse på at de bare skrur den av igjen når den går av på vei ut. :p

Det som er at man tar med bag inn under jakka så de som jobber der ikke ser det, en går først inn og peiler inn ting, ødelegger alarmener osv.

andre personen kommer inn med bag under jakka, fyller opp bagen og går ut samme vei.

Selv om de som jobber der reagerer mens du er på vei ut så er det for seint.

I butikker med ansatte som går rundt er det MYE mer krevende siden man aldri vet hvor de er og når de kommer osv.

Veldig grovt forklart.

Har gitt noen ansatte her og der mini-kurs i hvordan tyver jobber.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
så og si alle alarmer i butikker slutter og funke med et hardt kutt med en nøkkel for og bryte alarmen. Alarmen er på, men den funker ikke.

De burde virklig finne på bedre systemer enn det de har i dag ja.

Jau, det er sant. Husker de klistrealarmene vi brukte på snusbokser og lignende på en matvare-butikk jeg jobbet på - de tålte knapt et brekk før de ble ubrukelig. Instruksen for å feste disse var "behandles med ekstrem forsiktighet" ... Sukk :p

Lenke til kommentar

Alarmbrikker er noen rare dyr. De vi bruke ta jeg jobbet i butikk var svært variable i kvalitet. Enkelte kunne brettes i fire (jeg testet flere ganger) og fungerte fortsatt, mens andre ble ødelagt bare ved at man bøyde de litt for mye, og det var brikker fra samme rull.

Lenke til kommentar
Hmmm der jeg jobber bruker vi metall, yes helt riktig. De er klistremerker med tynne striper av metall blandet med ett eller humbugg. Dog slår den meget sjeldent ut på ting som ikke er merket.

Tatt mange tyver vi :)

Er ikke vansklig og ta de, bare følg med;)

Spess. på de som ser på varer og følger med på dere samtidig.

Såklart noen har bedre teknikk enn andre, men hvis man ikke er redd( som mange blir når de ser folk stjeler) så kan man ta mange av de.

Lenke til kommentar

Mange måter og ta de som er uærlige på, erfaring er vel den viktigste tror jeg.

Men er ikke alltid like lett, hadde en som kom gående med en tv i hånda.

Det som slo meg var att han skulle reklamere på den eller noe lignende, han spaserte mot kassa da han tok løpefart, hoppet over stengslet og begynte og løpe. Heldigvis kom en kunde løpende etter han og fikk han i bakken. Tven gikk det dårlig med men tyven ble jo tatt.

Enda ett eksempel på folk som tenker "out of the box".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...