Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Får ikke E8400 stabil på 4ghz. Har søkt og lest, finner ikke svar.

Anbefalte innlegg

*Enda en E8400-til-4ghz-tråd* tenker du sikkert nå. Jeg vet det er mange av dem, men jeg har søkt, bladd meg gjennom alle, og ikke funnet det jeg leter etter, så jeg spør her.

Begynner med PCen:

- ASUS Striker II Formula hovedkort

- Intel E8400 prosessor

- Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB (Bra ram for overklokking sies det. Egen ram-kjøler med tre vifter.)- 2x XFX GeForce 9800 gtx+ skjermkorti SLI

- Noctua NH-U12P prosessorkjøler

- 64bit Vista

Siden jeg fikk prosessoren (omtrent et år siden), har den kjørt stabilt på 3.6ghz med standardkjøleren. Nå har jeg skaffet meg en skikkelig kjøler (se over), og tenkte at jeg skulle dra den opp på 4ghz. Det virker på alle som om 4ghz ikke er noen sak så lenge man klarer å holde alt kaldt, men jeg synes det er veldig vanskelig, i hvertfall med min chip.

I BIOS har jeg satt rated FSB til 1778, og multiplier til 9; 4ghz mao. Dette vil ikke kjøre på standard volt, og er oppe i 1,35V omtrent for å få det til å kjøre ok, og boote ordentlig. På denne volt kjører alt stabilt under 50 grader på maxload i prime95.

Men så kommer problemet: Etter 5 minutter i prime95 blend test, får jeg "Fatal Error: Rounding was 0.5 expected under 0.4", og testen stopper opp. PCen går ikke i bluescreen eller noe som helst. Jeg har prøvd å øke vcore, PLL, NorthBridge og VTT, og ingenting fungerer, selv om temperaturene holder seg innenfor akseptable nivåer. Faktisk; jo høyere jeg setter NB volt og PLL volt osv. over et visst nivå, desto mer ustabilt blir systemet. Ser dette på hvor lang tid det tar før prime95 kræsjer. Jeg prøvde en gang å linke klokkene mellom ram og FSB, og fikk 1433mhz på ram'en. Det var selvsagt alt for mye for at den kunne klare å boote, så jeg måtte ned på 1066mhz igjen. Da oppdaget jeg at dersom jeg senker spenningen i ram'en (standard er 2.1) til 2.0, blir systemet mer stabilt. Endret også på timings, fra 5-5-5-15 til 6-6-6-18. Med disse innstillingene fikk jeg systemet så stabilt som jeg hittil har klart. Det kjørte 15 minutter i prime, men så plutselig "Fatal Error: Rounding was...".

Saken er den at i blend test, testing av mye ram, så får jeg error, men i large FFT test, en test som nesten ikke toucher ram'en, kun max load av FPU og CPU, kjører det stabilt og fint så lenge jeg vil. Dette må da bety at det er noe med ram som er feil? Ram timings, ram clock eller ram volt kan være innstillt feil, og det kan være alt?

Hva gjør jeg? Noen som har erfaring med dette? Kan det ha seg at min chip ikke klarer 4ghz uansett hva jeg gjør (at den er sånn produksjonsmessig)? Gjør jeg noe feil med ram'en? Synes det med ram høres ut som den mest sannsynlige feilen.

Takk for hjelp! Dette ble langt, håper du orker å ta deg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, tipper en gang: rammen din!

hmm, rart? fsb styrer både ram og cpu klokk, prøv å leke litt med ram divider, eller ram volt... tror ram volten din skal vere 2,2v har 2gb settet med samme brikkene..

Edit: sjekk ram mhz, kor masse er denne fra standar? kan også teste å klokke kun ram får å finne it kva som er max ram mhz med ok volt, under 5-5-5-18 timings (eller køyrer du 15? )

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar

Timings på RAMen er 5-5-5-15 akkurat nå. Kjører prosessoren som tidligere på 3.6ghz intill videre. Har prøvd 6-6-6-19, men til ingen nytte. På 5-5-5-15 og 1066mhz kjører alt faktisk mer stabilt med 2.0V enn 2.1V som faktisk er lavere enn produsentens anbefaling. Skjønner dere noe av hva det kan være? :)

Lenke til kommentar
Timings på RAMen er 5-5-5-15 akkurat nå. Kjører prosessoren som tidligere på 3.6ghz intill videre. Har prøvd 6-6-6-19, men til ingen nytte. På 5-5-5-15 og 1066mhz kjører alt faktisk mer stabilt med 2.0V enn 2.1V som faktisk er lavere enn produsentens anbefaling. Skjønner dere noe av hva det kan være? :)

Dette var rart, da eg kjøpte samme rambrikker, så skulle di faktisk ha 2,2v (mener eg) og tror de var 5-5-5-18, ivertfall det eg køyrer på, tror ikkje brikkene er så forbanna bra til å klokke med, mine klarer ikkje 1200mhz (600x2).

Det du kan gjere er å sjekke om hovedkortet ditt takler en skil fsb, teste ut kva max limmit får kvar enkelt del, dvs. max for; HK,CPU og RAM.. tilfellet ditt kan også lukte litt HK feil.. vanskelig å seie.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei imotsettning til alle andre, tipper jeg cpu spennningen din er for lav sett den til 1,4V så skulle dette gå meget enkelt.

Er langt ifra alle e8400 som klarer seg på 4,0 ghz på ca 1,3V under load. ( er ikke sikker på hvor mye vdrop du har under last men alle hovedkort har litt, altså den faller under max load.)

reger

edit

leif

Endret av reger
Lenke til kommentar
Hei imotsettning til alle andre, tipper jeg cpu spennningen din er for lav sett den til 1,4V så skulle dette gå meget enkelt.

Er langt ifra alle e8400 som klarer seg på 4,0 ghz på ca 1,3V under load. ( er ikke sikker på hvor mye vdrop du har under last men alle hovedkort har litt, altså den faller under max load.)

reger

edit

leif

var ikkje det litt mykje får en stakkers cpu da?:p

Btw; Trådstarter!

Kas rev har cpuen din? c0 eller e0? er det c0 du har så må du ha en god del mer volt prøv med 1,35v-core elle noke. =) burde funke..

Lenke til kommentar

reger

edit

leif

Btw; Trådstarter!

Kas rev har cpuen din? c0 eller e0? er det c0 du har så må du ha en god del mer volt prøv med 1,35v-core elle noke. =) burde funke..

intel garanterer jo 1.365 ett eller anna :p så 1,4V er ikke direkte farlig har kjørt på det selv lenge.

Lenke til kommentar

reger

edit

leif

Btw; Trådstarter!

intel garanterer jo 1.365 ett eller anna :p så 1,4V er ikke direkte farlig har kjørt på det selv lenge.

jauda. men te 4ghzz xD det er jo latterlig :p men greit nok c1 stepping overasker meg stadig over elendigheten ..

Lenke til kommentar

reger

edit

leif

Btw; Trådstarter!

jauda. men te 4ghzz xD det er jo latterlig :p men greit nok c1 stepping overasker meg stadig over elendigheten ..

Den er no ikke så elendi :O?

husker ikke hvilken post jeg lagg ut bilde i men 4,0ghz - 1,28V - C0 til meg selv iværtfall :D

Lenke til kommentar

reger

edit

leif

Btw; Trådstarter!

husker ikke hvilken post jeg lagg ut bilde i men 4,0ghz - 1,28V - C0 til meg selv iværtfall :D

Har kjørt 1,5v og 4,67ghz på min E8500 prosessor i snart 1 år.. Pcen står faktisk på nesten 24/7 såe, slapp av.

Lenke til kommentar

reger

edit

leif

Btw; Trådstarter!

Har kjørt 1,5v og 4,67ghz på min E8500 prosessor i snart 1 år.. Pcen står faktisk på nesten 24/7 såe, slapp av.

huh? du har væll en e0 ? jeg nevnte no bare hva jeg må ha på min c0 e8400, personlig bruker jeg ikke noe mer enn 1,5V på 4,6Ghz stabilt :p men temperaturene er litt høye for 24/7 men nok ot elr?

Lenke til kommentar

Nope, det er en C0 som kjøpte noen dager etter den kom ut.

Temp ligger omlag på 38c idle og 66c max load, så temp er helt grei. Luftkjølt ofc.

Tror ikke man klarer drepe en sånn chip på under 1,6v faktisk, med tanke på at min har kjørt i 1års tid nå med over 1,5v og nesten helt uten bluescreens.. fikk faktisk flere i starten enn jeg gjør nå. Satte opp volten litt en gang for noen mnd siden og har ikke hatt noen freez/bluescreens etter det. ( Men det skal sies at noen ganger sliter den med å poste når den har stått av en stund. Men det er bare å restarte helt til den starter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...