Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

Norge kan fint klare å produsere kraftfor selv, det er bare pga at utenlandsk er billigere at vi importerer. I en krisesituasjon ville det blitt helt annerledes, man ville produsere for ikke for profitt, men for at folket skulle overleve.

Altså, havre/hvete produksjonen ville så klart gått til å lage mel og bakeverk i en krisesituasjon, ikke til å produsere kraftfor til bøndene som vil fortsette å produsere kjøttet sitt?

Men du har rett, det er bare en del av energien som består av kjøtt, men poenget er at mange monner drar lasset.

Det er klart både mer miljøvennlig og resurssvennlig å produsere korn, grønnsaker og frukt/bær, Men det er ikke bare lyssider i et kosthold å være veganer. Man kan få mangel på visse ting som må kompeseres i mye bruk av bønner og spesialprodukter.

Poenget er at poteter, grønnsaker, tilgjengelig fiskevann og muligens en liten plass til noen griser/sauer/høner nok en gang ville blitt normen i de fleste norske hjem, stor produsenter av kjøtt ville vært en unødvendig "dyr" (>.<) ressurs, da som nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ønsker vi Gouldfan lykke til med sin blokade av norskekysten.

Ja det er vel jeg som skal det. Luringen.

Det eneste jeg sier er at fesk Russland med hangarskip, raketter, krigskip og mig og bombefly fra Russland med diverse våpen, ikke vil ha noe problem med å blokkere norske farvann dersom de ønsker dette.

Og jeg sier at de kommer til å ha store problemer med å gjøre det. :)

Ok med radar og avansert miltært utstyr? Why?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg sier er at fesk Russland med hangarskip, raketter, krigskip og mig og bombefly fra Russland med diverse våpen, ikke vil ha noe problem med å blokkere norske farvann dersom de ønsker dette.

For det første fordi radar ikke fungerer som du tror - små fiskebåter vil ikke vises godt nok. For det andre fordi avansert militært utstyr ikke er laget for å stoppe folk som skal fiske, de er laget for å stoppe avansert militært utstyr.

For det tredje fordi de ikke kan dekke hele kystlinja! Ingen kan, den er ikke bare lang, men den er så innfløkt at vi ikke klarer å forsvare den selv skikkelig en gang! 

Lenke til kommentar

For det første fordi radar ikke fungerer som du tror - små fiskebåter vil ikke vises godt nok. For det andre fordi avansert militært utstyr ikke er laget for å stoppe folk som skal fiske, de er laget for å stoppe avansert militært utstyr.

For det tredje fordi de ikke kan dekke hele kystlinja! Ingen kan, den er ikke bare lang, men den er så innfløkt at vi ikke klarer å forsvare den selv skikkelig en gang! 

Det er ikke så mange av de små fiskeskøytene og kvotene lenger, det er trålere eller større båter omlag som de som på deadliest catch som brukes mest om dagen..

Lenke til kommentar

Om vi slutter å gi sauebøndene erstatning for rovdyrdrepte dyr, så blir (det norske) lammekjøttet i butikken litt dyrere. Det tror jeg de aller fleste kan leve godt med.

I en krisesituasjon er det ikke norsk sauedrift som vil holde folket mette.

Dersom det var krig så hadde du nok likt om du bodde nær noen som hadde sau.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange av de små fiskeskøytene og kvotene lenger, det er trålere eller større båter omlag som de som på deadliest catch som brukes mest om dagen..

Vel, nei... Ikke denne gangen heller har du kommet med en påstand som er objektivt korrekt. Blir du ikke lei av å komme med beviselig feil påstander hele tiden?

Her har du tallene direkte fra fiskeridirektoratet:

F.01.001 Fiskefartøy, etter fylke, lengdegruppe og år

2015

20 Finnmark

1. Under 10 meter største lengde 534

2. 10-10,99 meter største lengde 283

3. 11-14,99 meter største lengde 97

4. 15-20,99 meter største lengde 16

5. 21-27,99 meter største lengde 9

6. 28 meter største lengde og over 17

19 Troms

1. Under 10 meter største lengde 416

2. 10-10,99 meter største lengde 223

3. 11-14,99 meter største lengde 100

4. 15-20,99 meter største lengde 18

5. 21-27,99 meter største lengde 14

6. 28 meter største lengde og over 25

18 Nordland

1. Under 10 meter største lengde 720

2. 10-10,99 meter største lengde 465

3. 11-14,99 meter største lengde 220

4. 15-20,99 meter største lengde 70

5. 21-27,99 meter største lengde 45

6. 28 meter største lengde og over 32

17 Nord-Trøndelag

1. Under 10 meter største lengde 102

2. 10-10,99 meter største lengde 42

3. 11-14,99 meter største lengde 22

4. 15-20,99 meter største lengde 3

5. 21-27,99 meter største lengde 2

6. 28 meter største lengde og over 3

16 Sør-Trøndelag

1. Under 10 meter største lengde 134

2. 10-10,99 meter største lengde 75

3. 11-14,99 meter største lengde 32

4. 15-20,99 meter største lengde 4

5. 21-27,99 meter største lengde 1

6. 28 meter største lengde og over 5

15 Møre og Romsdal

1. Under 10 meter største lengde 312

2. 10-10,99 meter største lengde 138

3. 11-14,99 meter største lengde 70

4. 15-20,99 meter største lengde 14

5. 21-27,99 meter største lengde 10

6. 28 meter største lengde og over 73

14 Sogn og Fjordane

1. Under 10 meter største lengde 147

2. 10-10,99 meter største lengde 67

3. 11-14,99 meter største lengde 17

4. 15-20,99 meter største lengde 6

6. 28 meter største lengde og over 24

12 Hordaland

1. Under 10 meter største lengde 293

2. 10-10,99 meter største lengde 77

3. 11-14,99 meter største lengde 29

4. 15-20,99 meter største lengde 8

5. 21-27,99 meter største lengde 5

6. 28 meter største lengde og over 48

11 Rogaland

1. Under 10 meter største lengde 189

2. 10-10,99 meter største lengde 57

3. 11-14,99 meter største lengde 26

5. 21-27,99 meter største lengde 12

6. 28 meter største lengde og over 12

10 Vest-Agder

1. Under 10 meter største lengde 143

2. 10-10,99 meter største lengde 39

3. 11-14,99 meter største lengde 19

6. 28 meter største lengde og over 6

09 Aust-Agder

1. Under 10 meter største lengde 58

2. 10-10,99 meter største lengde 21

3. 11-14,99 meter største lengde 9

5. 21-27,99 meter største lengde 4

08 Telemark

1. Under 10 meter største lengde 27

2. 10-10,99 meter største lengde 10

3. 11-14,99 meter største lengde 7

07 Vestfold

1. Under 10 meter største lengde 28

2. 10-10,99 meter største lengde 18

3. 11-14,99 meter største lengde 6

06 Buskerud

1. Under 10 meter største lengde 3

05 Oppland

04 Hedmark

03 Oslo

1. Under 10 meter største lengde 6

2. 10-10,99 meter største lengde 3

02 Akershus

1. Under 10 meter største lengde 7

2. 10-10,99 meter største lengde 1

3. 11-14,99 meter største lengde 1

01 Østfold

1. Under 10 meter største lengde 47

2. 10-10,99 meter største lengde 20

3. 11-14,99 meter største lengde 12

4. 15-20,99 meter største lengde 1

5. 21-27,99 meter største lengde 1

Tall hentet fra Fiskeridirektoratets Merkeregister

Om statistikken

All bruk av data fra Fiskeridirektoratet er underlagt

Norsk lisens for bruk av offentlige data (NLOD)

Lisens for bruk av data

år

2015

Foreløpige tall per 24. februar 2016

Sist oppdatert:

2016-02-25 00:00

Kilde:

Fiskeridirektoratet

Kontakt:

Oddrunn Ølmheim

Tlf.: 974 33 395

Anita Kjeilen Steinseide

Tlf.: 482 526 70

Enhet:

Antall

Referansetid:

31.12.

Matrise:

F01001

Nå er det klart at større fartøy fanger mer fisk, kan reise lenger for å finne fisken og så videre, men jeg tror statistikken er klar: Vi har jævlig mange fiskebåter i Norge. Og dette er bare de som har aktiv lisens. De som ligger i opplag og kan klargjøres i tilfelle atomkrig(!) er ikke med i statistikken.

Morotall: Oslo har 9 registrerte fiskefartøy :)

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til skråsikkerhet! (For mye Møllers Tran?) Du mener altså å vite bedre hva andre ville likt, enn de gjør selv?

Det er ikke snakk om å like i krig, det er snakk om å få i seg mat til å overleve.

Dersom du sultet og ikke var veganer så hadde det nok smakt med fårikål ja.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til skråsikkerhet! (For mye Møllers Tran?) Du mener altså å vite bedre hva andre ville likt, enn de gjør selv?

Det er ikke snakk om å like i krig, det er snakk om å få i seg mat til å overleve.

Så sauebønder deler ut sau til naboene når det er krig? Eller er det restemiddagen de får? Hvorfor mener du frohmage vil like å bo nært en sauebonde i krig? Hvorfor ikke ved siden av en potetbonde i stedet for? Eller en lakseoppdretter?

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du slenger ut påstander om hva frohmage ville likt. Hvorfor ikke stille det som et åpent spørsmål i stedet for å få svar fra den som vet best?

Lenke til kommentar

Så sauebønder deler ut sau til naboene når det er krig? Eller er det restemiddagen de får? Hvorfor mener du frohmage vil like å bo nært en sauebonde i krig? Hvorfor ikke ved siden av en potetbonde i stedet for? Eller en lakseoppdretter?

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du slenger ut påstander om hva frohmage ville likt. Hvorfor ikke stille det som et åpent spørsmål i stedet for å få svar fra den som vet best?

Jeg som nordmann og patriot tror bestemt at alle omtrent av potetbønder, sauebønder, kornbønder, fiskere ville trått til og delt med seg i krisetider.

Lenke til kommentar

Jeg som nordmann og patriot tror bestemt at alle omtrent av potetbønder, sauebønder, kornbønder, fiskere ville trått til og delt med seg i krisetider.

Jeg synes det er litt kvalmende nasjonalistisk å presentere seg som nasjonal-patriot. Ellers så er det sånn at det økonomiske system med produksjon, transport og salg normalt opprettholdes også i krig, men med visse restriksjoner. Prinsippet om å hjelpe folk i nød vil bestå, men det skal altså mer til enn å bo nært en sauebonde.

Ellers så legger jeg merke til at nasjonalpatrioten viker unna å beklage sin overdrevne bedrevitenhet og fortsetter med nesa i sky som om ingenting hadde hendt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt kvalmende nasjonalistisk å presentere seg som nasjonal-patriot. Ellers så er det sånn at det økonomiske system med produksjon, transport og salg normalt opprettholdes også i krig, men med visse restriksjoner. Prinsippet om å hjelpe folk i nød vil bestå, men det skal altså mer til enn å bo nært en sauebonde.

Ellers så legger jeg merke til at nasjonalpatrioten viker unna å beklage sin overdrevne bedrevitenhet og fortsetter med nesa i sky som om ingenting hadde hendt.

Det er ikke kvalmt å være patriot, jeg tror på de norske verdiene, det som er bra med oss. Det som er bra med oss viser seg i krisetider.

Du finner ut om det skal mer til om du bor nær en sauebonde mens du er på flukt og får gratis ost og kjøtt mens du sulter..

Vil du si at du er anti-patriot?

Si klart ifra på 17.mai og se hvor mange hurra rop du får..   ;)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er ikke kvalmt å være patriot, jeg tror på de norske verdiene, det som er bra med oss. Det som er bra med oss viser seg i krisetider.

Patriot, nasjonalist, rasist, kristen, muslim, sosialist, miljøverner ... samme ulla. Deler opp verden i "vi" og "dem" og anser "oss" som bedre enn "de andre" untermenchen.

At der fremstår som kvalt for de som ikke deler disse holdningen er vel neppe overraskende, omtrent like lite ovverraskende at det ikke fremstår som kvalmt for de som har slike holdninger.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Patriot, nasjonalist, rasist, kristen, muslim, sosialist, miljøverner ... samme ulla. Deler opp verden i "vi" og "dem" og anser "oss" som bedre enn "de andre" untermenchen.

At der fremstår som kvalt for de som ikke deler disse holdningen er vel neppe overraskende, omtrent like lite ovverraskende at det ikke fremstår som kvalmt for de som har slike holdninger.

Patriot har ingen kobling til de andre tingene du nevner kjære anarko kapitalist.

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...