Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

Du som er moderator burde klare å svare med en melding.

Oppstykkingen er gjort for bedre lesbarhet og lettere kunne følge med i konteksten. Det virker som slengbemerkningen er myntet på å spore bort fra å svare skikkelig.

Når både Sverige og Norge har kompensasjon mot rovdyrskader, så er vel det fordi det er hensiktsmessig for samfunnet.

Merkelig tomt argument basert på en antagelse. Har du ikke noen ordentlige argumenter?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at ulven jakter kyr på den måten er at ellers hadde kyrne sparket ulven i hjel. Men hva har det med saken å gjøre? 

Nei grunnen er rett og slett at det er for høyt opp til elgens hals...  Der har du grunnen til jaktstrategien til ulven.

Vi snakka om kyr. Og du motsier meg ikke.

Kyr og elg blir samme jaktstrategi for ulven....

Lenke til kommentar

Du som er moderator burde klare å svare med en melding.

Oppstykkingen er gjort for bedre lesbarhet og lettere kunne følge med i konteksten. Det virker som slengbemerkningen er myntet på å spore bort fra å svare skikkelig.

Når både Sverige og Norge har kompensasjon mot rovdyrskader, så er vel det fordi det er hensiktsmessig for samfunnet.

Merkelig tomt argument basert på en antagelse. Har du ikke noen ordentlige argumenter?

Dersom vi IKKE hadde hatt erstatning for rovdyrskader, så hadde vi ikke kunne hatt områder for ulv i Norge. Bøndene hadde ikke akseptert dette, dette er bestemt av stortinget. Såvidt jeg vet har heller ikke den blåblå regjeringen gjort noe for å endre dette.

Jeg tror at den svenske versjonen er mer smart enn den norske som gir høyere erstatning ja omtrent det dobbelte fra det slakteriet gir. Men dersom vi skal ha rovdyr må vi også ha erstatning mot rovdyr.

En jakthund kan koste 30-40000 og det er et ganske stort tap det også, vi må huske at ulven spiser også sine slektninger hunden.

At bønder gjeter med rifle er vel ikke hersketeknikk? Det er lovlig å skyte ulv som angriper budskap, men mitt poeng er at enkelte gjetere nærmest bruker sau som agn for å "lovlig" kunne skyte ulv.

Det er veldig mange her som er hissige på at bøndene må passe bedre på dyrene sine, dersom alle bøndene gjetet med rifle så er det bare ikke sikkert at det ville vært så mye ulv igjen....

https://www.facebook.com/Norges-Gjeter-og-Jeger-Forbund-1635429016737199/

Er dette hersketeknikk?

Er pro "La ulven levva" uten kontroll gruppen for slik gjetning? Hvordan skal man gjete uten våpen liksom?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Alt kjøtt de spiser kommer fra vilt som de jakter, sånn er det ofte utenfor byen.

Detter er jo med (relativt liten) respekt å melde fullstendig absurd.  Innbiller du deg at alle andre på dette forumet lever i Oslo-gryta og aldri har beveget seg utenfor Ring 3?

Jeg er født på bygda, oppvokst på bygda og har jobbet og oppholdt meg i et halvt dusin bygder fra Nordland til Østfold.  Jeg har møtt masser av ihuga jegere og friluftsfolk, men jeg har aldri i mitt liv hverken truffet på eller hørt tale om en eneste person som har basert sitt inntak av kjøtt utelukkende på utbytte fra jakt.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt kjøtt de spiser kommer fra vilt som de jakter, sånn er det ofte utenfor byen.

Detter er jo med (relativt liten) respekt å melde fullstendig absurd.  Innbiller du deg at alle andre på dette forumet lever i Oslo-gryta og aldri har beveget seg utenfor Ring 3?

Jeg er født på bygda, oppvokst på bygda og har jobbet og oppholdt meg i et halvt dusin bygder fra Nordland til Østfold.  Jeg har møtt masser av ihuga jegere og friluftsfolk, men jeg har aldri i mitt liv hverken truffet på eller hørt tale om en eneste person som har basert sitt inntak av kjøtt utelukkende på utbytte fra jakt.

Nei vel men det er stort sett det samme for hele jaktlaget og familiene deres der jeg kommer fra. For å si de sånn det er mye elg, men har jo blitt mindre nå pga ulvene som har kommet tilbake til landet, fra andre lender.

Jeg sier ikke at vi absolutt ikke skal ha ulv, men det koster samfunnet penger og ressurser. Sånn er det, når folk mener at ulveangrep ikke burde erstattes, så finner jeg dette urimelig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nei vel men det er stort sett det samme for hele jaktlaget og familiene deres der jeg kommer fra.

Det sier vel igrunnen alt om etterretteligheten din at du mener dette er det samme som at: "sånn er det ofte utenfor byen".  Da antar jeg at du har en tilsvarende tilnærming til sannhetsgehalt i resten av det du skriver og konkluderer med at postene dine trygt kan ignoreres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er uakseptabel holdning for alle andre enn veganere.

Lurer på hvor mange som har vært på macdonalds her og er pro ukontrollert ulvebestanden?

Hvorfor det? Er det skattebetalernes jobb å måtte betale for at du skal kunne drive med husdyrhold? Ellers så jakter vel ikke ulven særlig mye på kuene som blir til McDonald-burgere? :)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/ulv-spiste-ku-doede/a/10030838/

Ulv spiser ku også den, husk at hovedretten til ulv er elg... kyr ligner ikke så rent lite på elg..

Det er helt idioti å kritisere sauebønder om man spiser kjøtt på macdonalds, skal liksom overlate all kontroll til vill ulv?

Jeg elsker både lammelår og fårikål, så jeg er veldig glad for at bønder driver husdyr..

Kuer har en mye høyere verdivurdering for bøndene. De vil helst ikke miste dem. Dessuten så er kuer så pass tuklet med i avl, at det er noen trege individer som ofte ikke vandrer så veldig langt i fra fjøset når de skal ut på beite. Sauen derimot den kan jo bevege seg kilometervis om den vil utover fjellet, så lenge det ikke er noen hindere (som gjerde, juv mm).

Bønder tar ofte kuer inn til melking.

Men, om du hadde skrevet okse, så hadde det kanskje klinget litt bedre i din favør, for å framheve poengene dine.

EDIT:

Her framhever du selv det jeg sier ovenfor, at bøndene verdsetter kyr mer enn sau:

https://www.nrk.no/ho/ku-tatt-av-ulv-1.39340

Bønder i Stor-Elvdal i Hedmark forsterkar nå vakthaldet, etter at nok ei ku måtte avlivast etter ulveåtak på Koppangkjølen måndag.

Til kyr så gidder de vaktholdet, men til sau så gidder ikke flesteparten av bøndene det. Kanskje rovdyrerstatningsordningen er bittelitt for attraktiv? Man kan gjerne ha litt rovdyrerstatning, men det burde vel reguleres og nedjusteres bittelitt?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei vel men det er stort sett det samme for hele jaktlaget og familiene deres der jeg kommer fra.

Det sier vel igrunnen alt om etterretteligheten din at du mener dette er det samme som at: "sånn er det ofte utenfor byen".  Da antar jeg at du har en tilsvarende tilnærming til sannhetsgehalt i resten av det du skriver og konkluderer med at postene dine trygt kan ignoreres.

Formålet med jakt er å skaffe kjøtt da, det er klart det er hobby og felleskap også, men formålet er å skaffe kjøtt til fryseren.

Det er mulig at de jaktlagene du kjenner til har mindre elg enn det som familien min tilhører. De pleier å ha ganske store elgkvoter, men det har blitt drastisk kuttet ned etter at ulven kom tilbake fra andre lender...

Lenke til kommentar

Dette er uakseptabel holdning for alle andre enn veganere.

Lurer på hvor mange som har vært på macdonalds her og er pro ukontrollert ulvebestanden?

Hvorfor det? Er det skattebetalernes jobb å måtte betale for at du skal kunne drive med husdyrhold? Ellers så jakter vel ikke ulven særlig mye på kuene som blir til McDonald-burgere? :)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/ulv-spiste-ku-doede/a/10030838/

Ulv spiser ku også den, husk at hovedretten til ulv er elg... kyr ligner ikke så rent lite på elg..

Det er helt idioti å kritisere sauebønder om man spiser kjøtt på macdonalds, skal liksom overlate all kontroll til vill ulv?

Jeg elsker både lammelår og fårikål, så jeg er veldig glad for at bønder driver husdyr..

Kuer har en mye høyere verdivurdering for bøndene. De vil helst ikke miste dem. Dessuten så er kuer så pass tuklet med i avl, at det er noen trege individer som ofte ikke vandrer så veldig langt i fra fjøset når de skal ut på beite. Sauen derimot den kan jo bevege seg kilometervis om den vil utover fjellet, så lenge det ikke er noen hindere (som gjerde, juv mm).

Bønder tar ofte kuer inn til melking.

Men, om du hadde skrevet okse, så hadde det kanskje klinget litt bedre i din favør, for å framheve poengene dine.

EDIT:

Her framhever du selv det jeg sier ovenfor, at bøndene verdsetter kyr mer enn sau:

https://www.nrk.no/ho/ku-tatt-av-ulv-1.39340

Bønder i Stor-Elvdal i Hedmark forsterkar nå vakthaldet, etter at nok ei ku måtte avlivast etter ulveåtak på Koppangkjølen måndag.

Til kyr så gidder de vaktholdet, men til sau så gidder ikke flesteparten av bøndene det. Kanskje rovdyrerstatningsordningen er bittelitt for attraktiv? Man kan gjerne ha litt rovdyrerstatning, men det burde vel reguleres og nedjusteres bittelitt?

Jeg sier ikke at vi absolutt skal ha samme erstatningsystem, men at det er nødvendig å ha et system.

Det med kyr er individuelt fra gård til gård.

Dersom man skulle gjetet sauer med ATV og rifle som vist i facebook siden ovenfor, så hadde ikke det hjelpet ulven.

Lenke til kommentar

Grunnen til at ulven jakter kyr på den måten er at ellers hadde kyrne sparket ulven i hjel. Men hva har det med saken å gjøre? 

Nei grunnen er rett og slett at det er for høyt opp til elgens hals...  Der har du grunnen til jaktstrategien til ulven.

Kyr er flokkdyr. 

Og vann er på ingen måte giftig i store mengder. Det er FARLIG i store mengder. Stor forskjell.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kyr er flokkdyr. 

Og vann er på ingen måte giftig i store mengder. Det er FARLIG i store mengder. Stor forskjell.

Jo vann drukket i store mengder er giftig for kroppen og ja farlig.

Sånn er det med alt annet også, salt er helt nødvendig for kroppen, men for mye kan gi problem for nyrene da er det også giftig for kroppen.

Når enkelte luringer argumenterer mot sauebruk at sauekjøtt er dårlig for helsen, så sier det litt om uvitenhet angående kosthold. Kjøtt inneholder faktisk endel stoffer som er nødvendig for kroppen vår, og veganere må finne disse kildene til kosten i andre matvarer, det er faktisk ikke problemfritt eller bare sunt å være veganer heller.

Dessuten får vi også såvidt jeg vet både ost og ull fra sau også, og ullbruk er feks mye mer etisk forsvarlig enn feks minkpels, eller annen pelsnæring.

Flere av dere glemmer helt hvor sundt og viktig det er med ullklær for små barn, og feks som gensere og luer for voksne. Ull har den egenskapen at den puster, og at man holder varmen bedre om vinteren. Ja jeg synes synd på byfolk som ikke har vett til å kjøpe ulltøy til barna sine også....

Når Hellstrøm i et hjelper deg program skulle endre en families matvaner fra Grandiosa så rådet han dem til å kjøpe inn et helt får eller lam, og lage ulike matretter av dette. Jeg tviler sterkt på at fårikål, eller lammelår er mer skadelig enn hverdagslig forbruk av Grandiosa og Big Mac.

Det er vel tradisjon i Norge med lammelår til påsken(våren og fårikål til høsten. Det er ikke typ noe vi spiser hele tiden de fleste av oss, men er nesten like tradisjonelt som ribbe til jul. Jeg synes oppriktig synd på byfolk som ikke har smakt ferskt norsk lammelår, eller fårikål med lam. Det er noen av de beste norske matrettene jeg vet om. Man blir som med ribbe litt lei fårikål når man spiser det flere ganger, men for meg er en av de store høstopplevelsene fargene i naturen, og kjøligere vær og flere timers kokt fårikål med sort pepper, og poteter og en til to gode norske ale som til eksempel IPA wit eller Saison og en røkwhisky ved siden av er rett og slett nytelse.

Ja kyr er flokkdyr, men elg og kyr har mange likheter, og jaktstrategien til ulven mot ku er veldig lik den som for elgen.

Hund ligner ulv, men er hund flokkdyr? Ja faktisk er hund flokkdyr, de ser på mennesket som lederen av flokken.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Er du redd for at vi ikke får tak i fårekjøtt framover Gouldfan dersom man retter opp i urettferdigheten med å betale ut rovdyrerstattning i hytt og gevær?

Du glemmer en del retter:

- fenalår (saltlakemarinert og tørket)

- pinnekjøtt (saltet, så ved tilberedning utvanner minst over døgn med skifte på vann, og koking i minst 2 timer)

- komlekjøtt, raspeballekjøtt (salt kjøtt)

- lammelår slik man får i sydlige strøk er nydelig

Det er vel overdreven bruk av lammekjøtt det kanskje siktes til. Om du tar å heller ut fettet etter tilberedning av fårekjøtt i vasken, så risikerer du å tette den til. Det viser jo hvor animalsk og mettet type fett det er snakk om.

Du har selvfølgelig rett i at man ikke blir syk av passelig bruk av fårekjøtt. Og legestanden har nok overdrevet litt i hvor farlig kolesterol er (er jo til og med flere typer). Samtidig så bør en vel kjøre på med en del mer grønnsaker enn hva man gjerne gjør. Og om man vil passe litt på matbudsjettet så kan man veksle litt mellom kjøtt og bønner som proteinkilde. Å variere kostholdet litt er ganske viktig.

Fisk er det vel underforbruk på, selv om vi har tilgang til mye fisk?

Lenke til kommentar

Trådens navn, er sau verdt mer enn ulv?

Bare ulla er mer verdt enn ulv, men vi burde klare å både ha ulv og sau, både fårikål og ull i dette landet.

Erstatning i en eller annet system må man ha om folket skal gå med på å ha ulv. Det demper raseriet.

Lenke til kommentar

Er du redd for at vi ikke får tak i fårekjøtt framover Gouldfan dersom man retter opp i urettferdigheten med å betale ut rovdyrerstattning i hytt og gevær?

Du glemmer en del retter:

- fenalår (saltlakemarinert og tørket)

- pinnekjøtt (saltet, så ved tilberedning utvanner minst over døgn med skifte på vann, og koking i minst 2 timer)

- komlekjøtt, raspeballekjøtt (salt kjøtt)

- lammelår slik man får i sydlige strøk er nydelig

Det er vel overdreven bruk av lammekjøtt det kanskje siktes til. Om du tar å heller ut fettet etter tilberedning av fårekjøtt i vasken, så risikerer du å tette den til. Det viser jo hvor animalsk og mettet type fett det er snakk om.

Du har selvfølgelig rett i at man ikke blir syk av passelig bruk av fårekjøtt. Og legestanden har nok overdrevet litt i hvor farlig kolesterol er (er jo til og med flere typer). Samtidig så bør en vel kjøre på med en del mer grønnsaker enn hva man gjerne gjør. Og om man vil passe litt på matbudsjettet så kan man veksle litt mellom kjøtt og bønner som proteinkilde. Å variere kostholdet litt er ganske viktig.

Fisk er det vel underforbruk på, selv om vi har tilgang til mye fisk?

Alt med måte er det jeg skal fram til. Selvfølgelig er det fett i sau, men det fettet mener jeg er langt sunnere enn supersize me fettet fra Macdonalds eller grøss Grandiosa.

Dere skjønner sikkert poenget mitt, det var et svar på en viss moderators angrep på sauehold i og med at sitat  "fett i sau er usunt"

Glemmer selvfølgelig helt ull, Ull er noe av det viktigste tøyet vi har i land som Norge. Sauen redder faktisk liv!

Dersom vi skulle sett hvor mange som dør av overdrevent inntak av sauekjøtt, mot alle liv av barn, voksne og eldre som reddes bokstavelig talt livet ved å bruke ulltøy så skulle jeg gjerne sett den statistikken..  :)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Staten kunne kanskje ha lagt inn pålagte informasjonsforelesninger før man får opparbeidet seg en 2 års rettighet til å være rovdyrskadeerstatningsmottaker.

Obligatoriske kurs som bønder i rovdyrutsatte områder var nødt å delta på. Da kunne staten på forhånd samlet en del spesialistundersøkte nyttige tiltaksforslag som bøndene kunne bli informerte om. Sånn som det høres ut så er bøndene en gjeng med sutrekopper, og de som er på bøndenes side ser ut til å neglisjere mye av det som folk skriver som velmente forslag.

F.eks. gjerder, gjeting, spesialhunderaser som er ulvemotstandsdyktige. Det finner f.eks. hunderaser som er ganske tøffe i mot bjørn, så hvorfor ikke også i mot skapninger som ulv.

Det burde være en balanse i plikt til å sette opp X antall kilometer med gjerde pr. 50 stk sau for bonden. Samtidig som bonden får subsidiert litt på kostnaden til gjerde materiell. X kan gjerne være < 1 dersom tallene taler for at det er det riktigste. Jeg vet ikke hvor dyrt det er å sette opp et kvalitetsmessig bra nok gjerde.

Men, det er nok vanskelig å drive å innegjerde alt av beitemarker også. Så man bør vel tenke på flere løsninger. Ellers kan Staten også sette opp enkelte gjerder som grenser til spesiellt vill natur. Samt passe på at ulven holder seg stort sett til bestemte territorier.

Det er nok få som vil motargumentere i mot ullens fantastiske egenskaper. Selv om det finnes mye bra teknisk tøy også, så er ull i en særklasse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Staten kunne kanskje ha lagt inn pålagte informasjonsforelesninger før man får opparbeidet seg en 2 års rettighet til å være rovdyrskadeerstatningsmottaker.

Obligatoriske kurs som bønder i rovdyrutsatte områder var nødt å delta på. Da kunne staten på forhånd samlet en del spesialistundersøkte nyttige tiltaksforslag som bøndene kunne bli informerte om. Sånn som det høres ut så er bøndene en gjeng med sutrekopper, og de som er på bøndenes side ser ut til å neglisjere mye av det som folk skriver som velmente forslag.

F.eks. gjerder, gjeting, spesialhunderaser som er ulvemotstandsdyktige. Det finner f.eks. hunderaser som er ganske tøffe i mot bjørn, så hvorfor ikke også i mot skapninger som ulv.

Det burde være en balanse i plikt til å sette opp X antall kilometer med gjerde pr. 50 stk sau for bonden. Samtidig som bonden får subsidiert litt på kostnaden til gjerde materiell.

Det er nok få som vil motargumentere i mot ullens fantastiske egenskaper. Selv om det finnes mye bra teknisk tøy også, så er ull i en særklasse.

Jeg er ikke helt uenig i det du nevner her. Sverige har et mer fornuftig erstatningsystem som Norge lukter litt på.

Jeg er klart enig i at vi skal ha ulv i Norge, men vi skal ha ulv på en fornuftig måte, og et eller annet system som kompenserer mot tap, Jeg sier ikke at vi må ha det systemet vi har idag, men ett system og områdeforvalting må vi ha.

Det er da ikke noe negativt å forvalte naturen fornuftig og bærekraftig, og jeg synes det er teit å henge ut sau som farlig kolesterol, når man ser på alle gode egenskaper sauehold har, og ikke minst hvor godt fårikål og lammelår er.

Noen nevnte at man burde spise mer fisk, ja jeg er ikke fan av fisk da. Men snart er havene tømt for fisk, fordi de fleste land ikke fisker fornuftig og bærekraftig, Norge kritiseres for selfangst og hvalfangst, men de som kritiserer mest har ofte tomme/tømte havfelt selv.

Tunfisk er populært, og spises av mange helsefreaks, det er det mest kritikkverdige fisken du kan spise fra et miljøperspektiv.

Lenke til kommentar

Alt med måte er det jeg skal fram til. Selvfølgelig er det fett i sau, men det fettet mener jeg er langt sunnere enn supersize me fettet fra Macdonalds eller grøss Grandiosa.

Det er en del fett som er usunt ja. Palmeolje f.eks. sies å være dårlig fra flere hold.

Men mettet kokosfett skal visst i følge helsekostbutikker være gode greier. Forstå det den som kan. For jeg forstår det ikke helt. Vi lærte at det finnes:

Mettet fett

En-umettet fett

Fler-umettet fett

På skolebenken sa de at Fler-umettet er sunnest. Men, jeg har hørt påstander om at En-umettet er sunnere. Forstå det den som kan. Man skal aldri bli helt klok på alle disse fettdiskusjonene.

Tipper at fettet i Grandiosa er av vegetabilsk opprinnelse. Men, selv på vegetabilsk fett som i utgangspunktet kom som fler-umettet fra naturen sin side, så driver de å kjemisk forandrer det til herdete fett-sorter. Som visst skal være "jæklig farlig", elns. Forstå det den som kan. Om det er farlig eller ikke altså..

EDIT:

Kjenner jeg begynner å bli litt trøtt nå.

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen nevnte at man burde spise mer fisk, ja jeg er ikke fan av fisk da. Men snart er havene tømt for fisk, fordi de fleste land ikke fisker fornuftig og bærekraftig, Norge kritiseres for selfangst og hvalfangst, men de som kritiserer mest har ofte tomme/tømte havfelt selv.

Tunfisk er populært, og spises av mange helsefreaks, det er det mest kritikkverdige fisken du kan spise fra et miljøperspektiv.

Du nevner mye smart der. At de som tømmer havene kritiserer selfangst etc.

Om hval så kan man faktisk gå inn i en etisk diskusjon om hvor høyt de scorer på intelligens. Delfiner er vel enda mer intelligente muligens (men de blir vel ikke så mye brukt til matkonsum kanskje).

Tunfisk er ikke bare kritikkverdig fra et miljøperspektiv, men faktisk en av de skumleste fiskene du kan overkonsumere. Fordi du vil få i deg alt for mye kvikksølv i fra det fiskeslaget.  :)

Lenke til kommentar

Grandis original....

Den nøyaktige oppskriften er hemmelig, men den består i all hovedsak av hvetemel, Jarlsbergost (21,4 %), vann, «pizzakjøtt» og soyaprotein.[2] Det såkalte pizzakjøttet er en farse som inneholder bl.a 40 % storfekjøtt, vann, soyaprotein, krydder og konserveringsmiddel.[3] Etter 1997 ble det i en periode brukt gelatin som bindemiddel i farsen.[4][5]

Jeg mente vel egentlig at osten har mye vegetabilsk opprinnelse. Var det jeg tenkte, også ble det skrevet feil. Har smårettet, og utdyper det her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...