Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du vet da vel for faen ikke hvordan det er og være bonde, og å miste dyr?

Om bonden skulle vært så glad i dyret sitt at han ikke takler død, så er det jo ikke særlig sannsynlig han slipper den ut på beite uovervåket hele sommeren.

Det er og blir det dårligste av alle dårlige argument for hvorfor vi ikke skal la ulven få et liv også.

Lenke til kommentar
Jeg mener; la naturen få være i fred!

Jeg er på langt fra noe save the whales, save the snails, save the world type. Men man må alle innrømme at vi mennesker har rotet til litt i naturen?! At vi mennesker heller ikke lærer av tidligere tabber? Innføring av dyr kan være katastrofalt, det samme kan faktisk utryddelse av dyr også være. Så enten får de gjete sauene sine, eller så får de sette opp et gjærde som holder sauen inne og ulven ute. Jeg lyver vell heller ikke stort, om jeg sier at Norge er det eneste landet hvor bonden får erstatning for at ulven er et rovdyr.

Uten å ha lest videre i tråden, så vil jeg si at Svenni212000's innlegg er så godt skrevet at jeg ikke tror jeg behøver å lese videre. Helt enig i alt du sier her.

Det beste poenget du bidrar med er at de bør gjete sauene sine.

Endret av G
Lenke til kommentar
Så det er bedre at alle sauene er innestengt i fjøset året rundt? Det er klart en risiko når man slipper sauene helt fritt, men og si at de later som de er triste er å gå for langt.

Men kan ikke disse bøndene passe på sauene istedenfor? Da slipper sauene å være i fjøset hele tiden, og bonden mister ikke sauen til ulv.

Lenke til kommentar
Så det er bedre at alle sauene er innestengt i fjøset året rundt? Det er klart en risiko når man slipper sauene helt fritt, men og si at de later som de er triste er å gå for langt.

De er vel like triste når de finner sauen i fjellskråningen knust som en som er spist av ulv.

Førstnevnte er klart overrepresentert av hva de fleste bønder opplever.

Og da skulle bruke at bønder blir så lei seg når ulven dreper dyret sitt blir derfor bare tull som argument for utdrydelse av ulven her i landet.

Lenke til kommentar
Veldig få bønder har tid til å passe på sauene sine hele tiden, og det er ikke akkurat lett og finne noen som er utdannet gjetere her i landet ...

Men hvordan klarer man det i andre land? bøndene jobber hardt der også, men de har tydeligvis tid til å passe på sauene. Det hjelper ikke å si at de ikke har tid, eller at de ikke kan ansette noen, når man gjør det i alle andre verdens land.

Lenke til kommentar
Jeg aner ikke hva bøndene gjør i alle andre land, men slik som i Afrika og Romania som dere har nevnt, lever de litt annerledes enn oss.

De gjør det også i nesten alle europeiske land. Hva er så unikt med Norge at bøndene ikke kan passe sauene sine? I Italia passer alltid bøndene på sauene sine, eller ansetter en gjeter til å passe på dem. Og det er flokker på mange 100 sauer. Ser fortsatt ikke hva som står i veien for å passe sauene.

Lenke til kommentar
Det tror jeg nok de hadde blitt, og hva så om vi fikk samme system som i Sverige? Hvis det funker er jo det bare bra.

Nettopp, det er politikken som må endres. Var flere som var skeptiske til å gjøre som i Sverige, men det var vel kun for å ikke være enige i at det er for det beste. Setter dog spørsmålstegn med hvorfor Senterpartiet stilte seg negativ til dette forslaget, de er bondepartiet nummer 1 og fryktet vel at de ville gjøre seg upopulære hos velgerne.

Lenke til kommentar
Dette handler om man vil simulere et naturlig økosystem så godt som mulig, med alle de ledd i næringskjeden det innebærer, eller om vi bare vil ha de delene som nyttiggjør seg for oss mennesker i materialistisk forstand.

Det vil da vel for faen aldri bli et naturlig økosystem når det går fullt av sau ute villmarka!

Hvorfor? Sauer er stokk dumme dyr, du kan bokstavelig talt gå å klappe den uten at den merker deg, i tillegg går den ikke i flokk. Dette gjør den til et unaturlig lett bytte for rovdyr.

Det samme gjelder sau. og VÆR SÅ SNILL, ikke prøv å selg ideen om sørgende bonder som feller krokodilletårer over sine sauer som er tatt av ulven, når de uansett hadde blitt kjørt rett til slaktern kvelden etter. Det fornærmer intelligensen til alle på forumet her.

Prøv du å gå ut på tur i samme området som du har sau. Er det rovdyr der er sjangsen stor for at du før eller siden kommer til å finne et maltraktert, halvdødt sauelik, med tilhørende lam. I rest my case.

Vær snill, finn en sauebonde, si til dem de arrogante argumentene deres om at bønder ønsker at sau skal bli tatt av rovdyr bare for pengene sin skyld.

Det tror jeg nok de hadde blitt, og hva så om vi fikk samme system som i Sverige? Hvis det funker er jo det bare bra.

Nettopp, det er politikken som må endres. Var flere som var skeptiske til å gjøre som i Sverige, men det var vel kun for å ikke være enige i at det er for det beste. Setter dog spørsmålstegn med hvorfor Senterpartiet stilte seg negativ til dette forslaget, de er bondepartiet nummer 1 og fryktet vel at de ville gjøre seg upopulære hos velgerne.

Fordi sjansen er stor for at bøndene selv må ta på seg ansvaret med å sette opp gjerde. Det er snakk om enormt mye arbeid, tro meg.

Jeg er forøvrig ikke bosatt på bondegård, men har hatt sommerjobb på gård (Kveg, ikke sau) de 3 forgående årene.

Endret av Robert
Flettet flere innlegg fra samme bruker.
Lenke til kommentar

Fordi sjansen er stor for at bøndene selv må ta på seg ansvaret med å sette opp gjerde. Det er snakk om enormt mye arbeid, tro meg.

Hvordan man skal løse det vet jeg ikke, men jeg vet at om gjør som I Sverige kommer folk og kontrollerer at det gjøres riktig og hjelper sannsynligvis til. Men det kommer nok ikke folk som setter de opp for han så han kan sitte på ræva. Å arbeide for dyrene er en del av det å være bonde. Da slipper han hvert fall arbeidet med å avlive sauene som er skadet av rovdyr, brenne sauene og jakte på dyret som har drept dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...