Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

...er at bøndene ikke vil stå til ansvar for sine handlinger. Bonden vil straffe ulven for en avgjørelse han/hun selv har tatt. De vil at vi (du, jeg og Ola Normann) skal betale penger til han for tapt inntekt. DET er det de tenker på. TAPT INNTEKT. Dyret skulle tross alt til slakteren uansett, men noen kom bonden i forkjøpet. ...

Utrolig bra skrevet. Jeg føler at mange nesten gir rovdyr menneskelige egenskaper, for eksempel "ulven er en lystmorder som dreper for morro skyld" og liknende type argumenter. Det blir bare helt feil. De er ville dyr og det går ikke an å forvente at de skal følge lover og regler.

 

Det som derimot er mulig, og som man faktisk har mye kunnskap om, er adferden til ville dyr; deriblant ulv. Man vet at ulven skyr mennesker. Man vet at ulven går etter det letteste byttet. Etc, etc, etc. Når man vet disse tingene så bør det være mulig å iverksette tiltak basert på denne kunnskapen for å best mulig beskytte sine dyr. For eksempel så bør det være rimelig opplagt at man ikke lar dyrene sprade rundt på beite uten oppsyn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

ÅSSEN I HÄLVETE KAN EN PASSE SAUER 24 timer i dögnet, såvidt jeg vet så jakter vel ulv ofte om kvelden..

 

Her er et enkelt og greit skriv om det:

 

http://www.bfrnorge.com/ROVDYR_OG_HUSDYR_I_NORGE_OG_SVERIGE.pdf

 

Kan oppsummere:

Våre gode naboer i Sverige har en mye større andel rovdyr enn oss, alikevel har de svært lite tap av husdyr til rovdyr. I Sverige forebygges det med tiltak som akutt stengsel, inngjerding og vokterhunder. Det er også verdt og merke seg at det har vært utført forsøk med rovviltgjerder her i Norge i bla Trysil og Grue, og i de områdene har det vært minimalt av tap til rovdyr.

Lenke til kommentar

Man kan være glad i dyrene selv om man plasserer de på et beite. Jeg hadde gjort det selv om jeg mente det var det beste for dyret.

Nå er det imidlertid slik at det ikke nødvendigvis er det beste for dyrene, så lenge det er flere ting som truer forholdene de har der. Dette gjelder ikke bare ulv.

 

Problemet jeg har med dette, er at bøndene ikke vil stå til ansvar for sine handlinger. Bonden vil straffe ulven for en avgjørelse han/hun selv har tatt. De vil at vi (du, jeg og Ola Normann) skal betale penger til han for tapt inntekt. DET er det de tenker på. TAPT INNTEKT. Dyret skulle tross alt til slakteren uansett, men noen kom bonden i forkjøpet.

 

By all means, det kan hende at de bryr seg så mye om dyrene som du sier, Gouldfan, men da har de ekstremt dårlig dømmekraft.

Forholdene er som de er, og det er vi som må tilpasse oss omgivelsene - vi kan ikke tvinge ville dyr til å gjøre det.

Nå kaller du alle bønder for å ha dårlig dømmekraft. Gjet sauer med rifle da vel. Det er noen som gjør det på frivillig basis...

Lenke til kommentar

 

 

...er at bøndene ikke vil stå til ansvar for sine handlinger. Bonden vil straffe ulven for en avgjørelse han/hun selv har tatt. De vil at vi (du, jeg og Ola Normann) skal betale penger til han for tapt inntekt. DET er det de tenker på. TAPT INNTEKT. Dyret skulle tross alt til slakteren uansett, men noen kom bonden i forkjøpet. ...

Utrolig bra skrevet. Jeg føler at mange nesten gir rovdyr menneskelige egenskaper, for eksempel "ulven er en lystmorder som dreper for morro skyld" og liknende type argumenter. Det blir bare helt feil. De er ville dyr og det går ikke an å forvente at de skal følge lover og regler.

 

Det som derimot er mulig, og som man faktisk har mye kunnskap om, er adferden til ville dyr; deriblant ulv. Man vet at ulven skyr mennesker. Man vet at ulven går etter det letteste byttet. Etc, etc, etc. Når man vet disse tingene så bør det være mulig å iverksette tiltak basert på denne kunnskapen for å best mulig beskytte sine dyr. For eksempel så bør det være rimelig opplagt at man ikke lar dyrene sprade rundt på beite uten oppsyn.

Ulv skyr mennesker fordi ulven er i fåtall...
Lenke til kommentar

ÅSSEN I HÄLVETE KAN EN PASSE SAUER 24 timer i dögnet, såvidt jeg vet så jakter vel ulv ofte om kvelden..

En kan gjøre det med rovdyrsikre gjerder i hvert fall nattestid. Er man to eller flere som kan passe de på skift så lar det seg gjøre også uten gjerder.

 

Men det er vel for mye å be om. Du slipper vel ungene også ut for å leke ved motorveien på morgenen og forventer at de kommer like hel tilbake på kvelden. "Kan jo ikke ofre tid eller penger på dyrevelferd vettu"-logikk :roll:;)

Lenke til kommentar

Man kan være glad i dyrene selv om man plasserer de på et beite. Jeg hadde gjort det selv om jeg mente det var det beste for dyret.

Nå er det imidlertid slik at det ikke nødvendigvis er det beste for dyrene, så lenge det er flere ting som truer forholdene de har der. Dette gjelder ikke bare ulv.

 

Problemet jeg har med dette, er at bøndene ikke vil stå til ansvar for sine handlinger. Bonden vil straffe ulven for en avgjørelse han/hun selv har tatt. De vil at vi (du, jeg og Ola Normann) skal betale penger til han for tapt inntekt. DET er det de tenker på. TAPT INNTEKT. Dyret skulle tross alt til slakteren uansett, men noen kom bonden i forkjøpet.

 

By all means, det kan hende at de bryr seg så mye om dyrene som du sier, Gouldfan, men da har de ekstremt dårlig dømmekraft.

Forholdene er som de er, og det er vi som må tilpasse oss omgivelsene - vi kan ikke tvinge ville dyr til å gjøre det.

Nå kaller du alle bønder for å ha dårlig dømmekraft. Gjet sauer med rifle da vel. Det er noen som gjør det på frivillig basis...

Ikke alle, bare de norske. For all del, du får full anledning til å motbevise Turtledove ved å vise til hvor mange norske sauebønder som prioriterer dyrevelferd (sikre sau mot rovdyr 24/7) på bekostning av egen lommebok. Om du klarer det så skal jeg være den første til å erstatte ordet alle med de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja bare man regulerer ulven med Jakt, og gir böndene rovdyrgjerder så er det sikkert ÅLREIT med ulv i Oslo...

 

Nordmarka...

 

http://www.osloby.no/Ny-ulvejakt-i-Nordmarka-8056822.html

 

Fint at det er lov med helikopter også, 100% heldig jaktutfall..

 

http://www.tv2.no/v/927364/?ref=927375&wf=latest

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ulvejakten/ulvepar-i-rendalen-felt-fra-helikopter/a/10129246/

 

http://www.nationen.no/tunmedia/ulv-skutt-fra-helikopter-i-snillfjord/

 

http://www.nationen.no/tunmedia/to-ulver-felt-i-rendalen/

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Man kan være glad i dyrene selv om man plasserer de på et beite. Jeg hadde gjort det selv om jeg mente det var det beste for dyret. 

Nå er det imidlertid slik at det ikke nødvendigvis er det beste for dyrene, så lenge det er flere ting som truer forholdene de har der. Dette gjelder ikke bare ulv.

 

Problemet jeg har med dette, er at bøndene ikke vil stå til ansvar for sine handlinger. Bonden vil straffe ulven for en avgjørelse han/hun selv har tatt. De vil at vi (du, jeg og Ola Normann) skal betale penger til han for tapt inntekt. DET er det de tenker på. TAPT INNTEKT. Dyret skulle tross alt til slakteren uansett, men noen kom bonden i forkjøpet. 

 

By all means, det kan hende at de bryr seg så mye om dyrene som du sier, Gouldfan, men da har de ekstremt dårlig dømmekraft. 

Forholdene er som de er, og det er vi som må tilpasse oss omgivelsene - vi kan ikke tvinge ville dyr til å gjøre det. 

 

 

Böndene uansett subsidieres med tilskudd. Dette er normalen i Norge, sammen med forsikring som saueeiere får automatisk nå uansett tap til Ulv, så burde man pröve slike statsfinansierte ulvegjerder.

 

Bonden straffer ikke Ulven, ulv som beveger seg ut over bestemte områder blir skutt ved jakt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Böndene uansett subsidieres med tilskudd. Dette er normalen i Norge, sammen med forsikring som saueeiere får automatisk nå uansett tap til Ulv, så burde man pröve slike statsfinansierte ulvegjerder.

 

Bonden straffer ikke Ulven, ulv som beveger seg ut over bestemte områder blir skutt ved jakt.

 

Og hvordan stilte ulvesamfunnet seg til den avtalen vi tydeligvis har inngått med de om hvor grensene skulle ligge? Var det et demokratisk valg blant ulvene om de skulle tilslutte seg avtalen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...