Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

 

Genetisk sett er vi alle avarter av bakterier for millioner av år siden. Hva har det med saken å gjøre?

Hvis man snakker om en norsk/svensk ulvestamme, så er det vel ikke språk eller statsborgerskap man snakker om?

Det blir ikke en eneste art mindre på jorda om alle ulver i Norge og Sverige skulle forsvinne over natta.

 

Det stemmer. Men det er heller ikke poenget. Miljøet i Norge er avhengig av ulven. Jeg har allerede linket til kilde som viser at et miljø som er vant til ulv vil bli ALVORLIG forandret dersom ulven forsvinner. Det skjedde også her i Norge, og miljøet har fremdeles ikke kommet seg etter at ulven begynte å komme tilbake igjen. Antageligvis er dette fordi vi fortsetter å drepe alt for mange ulv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Genetisk sett er vi alle avarter av bakterier for millioner av år siden. Hva har det med saken å gjøre?

Hvis man snakker om en norsk/svensk ulvestamme, så er det vel ikke språk eller statsborgerskap man snakker om?

Det blir ikke en eneste art mindre på jorda om alle ulver i Norge og Sverige skulle forsvinne over natta.

 

Det stemmer. Men det er heller ikke poenget. Miljøet i Norge er avhengig av ulven. Jeg har allerede linket til kilde som viser at et miljø som er vant til ulv vil bli ALVORLIG forandret dersom ulven forsvinner. Det skjedde også her i Norge, og miljøet har fremdeles ikke kommet seg etter at ulven begynte å komme tilbake igjen. Antageligvis er dette fordi vi fortsetter å drepe alt for mange ulv.

 

 

Vi dreper ikke alt for mange ulv, ulv tas ut i lovlig jakt.. Med god kontroll og grundig undersökelse fra Staten og Viltnemd..

Lenke til kommentar

Flott eksempel på normal ulve-adferd. De flykter når de værer at mennesker er i nærheten. På tide at blir en slutt på "rødhette og ulven" retorikken til ulvemostanderne.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/mattis-4-kom-tre-minutter-etter-ulven/a/23510647/

 

Eksperten: Perfekt ulve-atferd

Seniorforsker John Durrus Linnell ved Norsk institutt for naturforskning (Nina) sier til VG at videoen viser et prakteksempel på en ulv.

lindell.jpg

ULVE-EKSPERT: Seniorforsker John Durrus Linnell ved Norsk institutt for naturforskning.

Foto: PRIVAT

– Her ser vi en perfekt ulve-atferd. I det ulven værer at mennesker er på vei i den retning, så gjør den alt den kan for å holde avstand og unngå å møte dem. Det er en betryggende video som viser at ulven bruker skogen, men ikke søker kontakt med mennesker, sier Linnell.

– Skjer det også at ulv oppsøker mennesker?

– Det kan skje, men det er svært sjelden.

– Hvor trygt er det å gå tur i skogen med barn eller hund i områder man vet at det er ulv?

– Det er ikke noen grunn til å være redd. Men skal man gå i slike områder, så ville jeg holdt hunden i nærheten av meg og ikke latt den løpe langt av gårde. Når det gjelder barn, så har vi ingen tilfeller hvor ulver har angrepet barn, sier Linnell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flott eksempel på normal ulve-adferd. De flykter når de værer at mennesker er i nærheten. På tide at blir en slutt på "rødhette og ulven" retorikken til ulvemostanderne.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/mattis-4-kom-tre-minutter-etter-ulven/a/23510647/

 

Eksperten: Perfekt ulve-atferd

Seniorforsker John Durrus Linnell ved Norsk institutt for naturforskning (Nina) sier til VG at videoen viser et prakteksempel på en ulv.

lindell.jpg

ULVE-EKSPERT: Seniorforsker John Durrus Linnell ved Norsk institutt for naturforskning.

Foto: PRIVAT

– Her ser vi en perfekt ulve-atferd. I det ulven værer at mennesker er på vei i den retning, så gjør den alt den kan for å holde avstand og unngå å møte dem. Det er en betryggende video som viser at ulven bruker skogen, men ikke søker kontakt med mennesker, sier Linnell.

– Skjer det også at ulv oppsøker mennesker?

– Det kan skje, men det er svært sjelden.

– Hvor trygt er det å gå tur i skogen med barn eller hund i områder man vet at det er ulv?

– Det er ikke noen grunn til å være redd. Men skal man gå i slike områder, så ville jeg holdt hunden i nærheten av meg og ikke latt den løpe langt av gårde. Når det gjelder barn, så har vi ingen tilfeller hvor ulver har angrepet barn, sier Linnell.

 

 

For en tulling.

 

Han har ikke fulgt med i nyhetene fra vårt naboland.

 

http://www.tv2.no/a/2534562

Lenke til kommentar

 

 

Genetisk sett er vi alle avarter av bakterier for millioner av år siden. Hva har det med saken å gjøre?

Hvis man snakker om en norsk/svensk ulvestamme, så er det vel ikke språk eller statsborgerskap man snakker om?

Det blir ikke en eneste art mindre på jorda om alle ulver i Norge og Sverige skulle forsvinne over natta.

 

Det stemmer. Men det er heller ikke poenget. Miljøet i Norge er avhengig av ulven. Jeg har allerede linket til kilde som viser at et miljø som er vant til ulv vil bli ALVORLIG forandret dersom ulven forsvinner. Det skjedde også her i Norge, og miljøet har fremdeles ikke kommet seg etter at ulven begynte å komme tilbake igjen. Antageligvis er dette fordi vi fortsetter å drepe alt for mange ulv.

 

 

Tar ulven rådyr ?  Eller er de for raske for ulven ?

Lenke til kommentar

 

 

Flott eksempel på normal ulve-adferd. De flykter når de værer at mennesker er i nærheten. På tide at blir en slutt på "rødhette og ulven" retorikken til ulvemostanderne.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/mattis-4-kom-tre-minutter-etter-ulven/a/23510647/

 

 

For en tulling.

 

Han har ikke fulgt med i nyhetene fra vårt naboland.

 

http://www.tv2.no/a/2534562

 

Han mente nok i Norge vil jeg tro.

 

Hunder derimot, har drept barn i Norge. Noen saker etter en kjapp Google runde. Det er 4 barn, drept av hunder de siste 10 årene. Jeg ser ingen som er for å jakte på hunder, utrydde dem eller forby dem, selv om de er en mye større fare for mennesker enn ulven. For hunder er vant med mennesker, i motsetning til ulven som har, under normale omstendigheter, en iboende frykt for mennesker.

Johannes (7) og Tord (6) drept av hund (2012)

Hunden som drepte den to år gamle jenta må avlives (2014, sak fra 2003 blir også nevnt)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Ulver er i norsk sammenheng empirisk bevist mindre farlig for mennesker enn hunder. Det finner du lett ut via drapsstatistikkene, hvis du vil vel og merke.

 

Også synes jeg det er ganske tullete å påstå andre er tullinger fordi du ikke leser hva de skriver. Han sier at vi (som i kontekst vi i Norge), ikke har opplevd at ulv har drept barn noen sinne. Da viser du bare hvor dårlig du har lest eller forstått når du henviser til utenlandske saker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Genetisk sett er vi alle avarter av bakterier for millioner av år siden. Hva har det med saken å gjøre?

Hvis man snakker om en norsk/svensk ulvestamme, så er det vel ikke språk eller statsborgerskap man snakker om?

Det blir ikke en eneste art mindre på jorda om alle ulver i Norge og Sverige skulle forsvinne over natta.

 

Det stemmer. Men det er heller ikke poenget. Miljøet i Norge er avhengig av ulven. Jeg har allerede linket til kilde som viser at et miljø som er vant til ulv vil bli ALVORLIG forandret dersom ulven forsvinner. Det skjedde også her i Norge, og miljøet har fremdeles ikke kommet seg etter at ulven begynte å komme tilbake igjen. Antageligvis er dette fordi vi fortsetter å drepe alt for mange ulv.

 

 

Tar ulven rådyr ?  Eller er de for raske for ulven ?

 

Jeg har faktisk ikke den minste peiling.

Lenke til kommentar

 

Flott eksempel på normal ulve-adferd. De flykter når de værer at mennesker er i nærheten. På tide at blir en slutt på "rødhette og ulven" retorikken til ulvemostanderne.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/mattis-4-kom-tre-minutter-etter-ulven/a/23510647/

 

Eksperten: Perfekt ulve-atferd

Seniorforsker John Durrus Linnell ved Norsk institutt for naturforskning (Nina) sier til VG at videoen viser et prakteksempel på en ulv.

 

 

 

Den samme Linnell til Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Rovdyrforsker-Ulv-er-ikke-ufarlig-7102310.html

 

- Vi må slutte å si at ulver ikke kan være farlig for mennesker. Det er viktig at folk får en mer balansert informasjon. Ulv kan drepe mennesker, selv om det skjer veldig sjelden, sier Linnell.

 

- Men uventede ting kan skje, slik vi så da en kvinnelig jogger ble drept av ulv i Alaska for et par år siden, sier Linnell. Han sikter til lærerinnen Candice Berner (32) som ble drept i Anchorage i 12. mars 2010.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, mange dyr kan drepe mennesker, inkludert kjæledyr og husdyr. Frykten for ulven er dog overdreven og irrasjonell.

I perioden 1997-2008 var det hele åtte dødsulykker hvor storfe var innblandet i Norge. Flere av dem var bønder som ble stanget ihjel av sine egne okser.

Husdyrene får skylden for nesten 20 prosent av alle ulykker ved norske gårdsbruk.

 

Gouldfan nevnte at ulver er farlige i flokk, det er kuer også. I 2010 i Sveits ble en eldre mann angrepet av en flokk kuer. Trolig på grunn av at han hadde en hund med seg, og kuene følte seg truet. Heldigvis kom han derfra med livet i behold, men han pådro seg ni knekte ribbein, brukket brystbein og punktert lunge.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulver er i norsk sammenheng empirisk bevist mindre farlig for mennesker enn hunder. Det finner du lett ut via drapsstatistikkene, hvis du vil vel og merke.

 

Også synes jeg det er ganske tullete å påstå andre er tullinger fordi du ikke leser hva de skriver. Han sier at vi (som i kontekst vi i Norge), ikke har opplevd at ulv har drept barn noen sinne. Da viser du bare hvor dårlig du har lest eller forstått når du henviser til utenlandske saker.

 

Jeg så ikke at han nevnte Norge noe sted.

 

Statistikk må også höre sammen med hvor mange ulver det finnes kontra hunder. I Norge eller i verden.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans

 

I India har ulven värt farligere for mennesker enn tigeren.

 

In 1875, more people were killed by wolves than tigers, with the worst affected areas being the North West Provinces and Bihar. In the former area, 721 people were killed by wolves in 1876, while in Bihar, the majority of the 185 recorded deaths at the time occurred mostly in the Patna and Bghalpur Divisions.[30] In the United Provinces, 624 people were killed by wolves in 1878, with 14 being killed during the same period in Bengal. In Hazaribagh, Bihar, 115 children were killed between 1910-1915, with 122 killed and 100 injured in the same area between 1980-1986. Between April 1989 to March 1995, wolves killed 92 people in southern Bihar, accounting for 23% of 390 large mammal attacks on humans in the area at that time.[15][31] Police records collected from Korean mining communities during Japanese rule indicate that wolves attacked 48 people in 1928, more than those claimed by boars, bears, leopards and tigers combined.[32]

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Golden Retriever er mye farligere for mennesker, spesielt barn, enn ulver noen gang vil være. 

Det finnes menneskevennlige dyr, men sjeldent (ikke) dyrevennlige barn.

 

Den utallelsen viser bare hvor lite du vet. Hunder er individuelle og preges av miljö.

 

Edit det å si at en vill ulveflokk er mindre farlig for barn enn en familievennlig Golden Retriver?

 

Dere ser ikke det store bildet her, at det finnes mange fler hunder enn ulver.

 

Der ligger svaret.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Golden Retriever er mye farligere for mennesker, spesielt barn, enn ulver noen gang vil være. 

Det finnes menneskevennlige dyr, men sjeldent (ikke) dyrevennlige barn.

 

Den utallelsen viser bare hvor lite du vet. Hunder er individuelle og preges av miljö.

 

Si meg, hva er det du prater om? Det Turtledove sier underbygger jo det du sier, og så kommer du og kjefter på ham for å være enig med deg? 

Lenke til kommentar

Jeg så ikke at han nevnte Norge noe sted.

 Nei, det sto ikke konkret, men det burde du forstått ut fra konteksten. Han du kalte idiot, er seinorforsker ved Norsk institutt for naturforskning og konteksten er at han kommenterer en ulvevideo tatt opp i Norge.

 

Statistikk må også höre sammen med hvor mange ulver det finnes kontra hunder. I Norge eller i verden.

Nei, det må den ikke. Skal man vurdere to risikoer opp mot hverandre så er det mye mer naturlig å se på antall dødsfall/skader sammenlignet med hverandre og ikke sette fullstendig irrelevante forutsetninger som for eksempel at antallet ulv må være likt antallet hunder for å få sammenlignbare tall. Det er nemlig ikke risikoen ved 1 stk nærkontakt man skal vurdere opp mot risikoen til 1 stk annen nærkontakt, men det totale risikobildet der ulik forekomst er en naturlig integrert del av tallene.

Lenke til kommentar

 

Jeg så ikke at han nevnte Norge noe sted.

 Nei, det sto ikke konkret, men det burde du forstått ut fra konteksten. Han du kalte idiot, er seinorforsker ved Norsk institutt for naturforskning og konteksten er at han kommenterer en ulvevideo tatt opp i Norge.

 

Statistikk må også höre sammen med hvor mange ulver det finnes kontra hunder. I Norge eller i verden.

Nei, det må den ikke. Skal man vurdere to risikoer opp mot hverandre så er det mye mer naturlig å se på antall dødsfall/skader sammenlignet med hverandre og ikke sette fullstendig irrelevante forutsetninger som for eksempel at antallet ulv må være likt antallet hunder for å få sammenlignbare tall. Det er nemlig ikke risikoen ved 1 stk nærkontakt man skal vurdere opp mot risikoen til 1 stk annen nærkontakt, men det totale risikobildet der ulik forekomst er en naturlig integrert del av tallene.

 

 

Jeg er helt uenig i dette det at det ifölge min info nå finnes 33-35 ulver i Norge og de gjör så mye skade...

 

Dersom det fantes hund 33-35 stykken familievennlige som gjorde like mye skade ville jeg avlivet de på flekken.

 

Si nå at vi kommer opp mot 500-1000 ulver i Norge en gang. Da er ikke mennesket en trussel lenger og vi ser allerede idag at ulven går rundt hus, så å si at ulven er så sky er heller ikke riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...