Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det her er litt av problem med tilhengere av ulv.

 

 

De er ikke rasjonelle og oppfordrer til kriminalitet, her ser vi masse likes på. La ulven leve, ta heller "rotta" på ulvejegerne.

 

I overfört betydning betyr jo dette på en pen måte at man skal drepe ulvejegere som driver lovlig jakt på ulv...

 

 

https://www.facebook.com/pages/La-ulven-leve-ta-heller-rotta-p%C3%A5-ulvejegerne/246020977944

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er 30 ulver i Norge, og 1 Turbonello. Med andre ord er ulven verdt LANGT mer.

Jeg forstår ikke poenget med å bevare denne ulvestammen lengre siden det er så få igjenn, de er for få til at de har noen virkelig innvirkning på den norske naturmangfoldet, og de er også for få til å få et gene mangfold stort nok til å få bestanden opp på en bærekraftig størrelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er 30 ulver i Norge, og 1 Turbonello. Med andre ord er ulven verdt LANGT mer.

 

Er det bare for å provosere? Eller mener du virkelig at 30 ulver altså DYR er mer värdt enn et menneske?

 

Jeg ser ikke helt om du pröver å provosere eller trolle, eller om du virkelig mener dette?

 

 

Jeg sliter virkelig med å se den materielle verdien på Ulv i Norge, med unntak av byfolks romantiske syke ideer om Ulv i distriktene.....  laaangt unna de selv, med unntak at de spiser all maten som kommer fra distriktene da...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med andre ord: Ingen her har en god definisjon på verdi som alle kan være enig i. Dere er bare full av piss alle sammen.

For en voksen kommentar fra en person som mener at 30 ulver er mer verdt enn et menneskeliv.

 

Da synes jeg heller du skal hoppe framfor en ulv som blir lovlig jaktet på og ta kula og ofre deg selv. Det er mye mer etisk riktig enn at du skal ofre andre mennesker for ulv.

 

Merker at det er fölelser og trolleri i en ulvedebatt ja, iforhold til andre diskusjoner på nett.

 

Det morsomme er at tilhengerne for fri ulveutbredelse finnes i byene, som ikke har annen kontakt med ulven eller distriktene annet enn at de konsumerer maten fra distriktene.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du velger å kritisere meg i stedet for å motdebattere meg?

 

Jeg gidder ikke diskutere med dårlige 4Chan aktige bilder eller youtube klipp som ikke har noe med saken å gjöre.

 

I forhold til din alder synes jeg det er barnslig.

 

 

 

Du sa selv at 30 ulver var mer verdt enn en motdebbatant, derfor spurte jeg om du mente dette seriöst eller bare tullet.

 

 

Jeg velger å la deg komme tvilen til gode og at du bare tullet, trollet.

 

 

Det å si at alle andre er fulle av piss, er et särs dårlig argument fra en ulvekstrem kar som mener at 30 ulv er mer verdt enn et annet menneske.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke diskutere med dårlige 4Chan aktige bilder eller youtube klipp som ikke har noe med saken å gjöre.

 

I forhold til din alder synes jeg det er barnslig.

 

 

 

Du sa selv at 30 ulver var mer verdt enn en motdebbatant, derfor spurte jeg om du mente dette seriöst eller bare tullet.

 

 

Jeg velger å la deg komme tvilen til gode og at du bare tullet, trollet.

 

 

Det å si at alle andre er fulle av piss, er et särs dårlig argument fra en ulvekstrem kar som mener at 30 ulv er mer verdt enn et annet menneske.

 

Tro hva du vil, du har uansett aldri kommet med et argument verdt sin vekt i piss i hele din karriere på forumet. Hva du tror om meg betyr ingenting.

Lenke til kommentar

 

Jeg gidder ikke diskutere med dårlige 4Chan aktige bilder eller youtube klipp som ikke har noe med saken å gjöre.

 

I forhold til din alder synes jeg det er barnslig.

 

 

 

Du sa selv at 30 ulver var mer verdt enn en motdebbatant, derfor spurte jeg om du mente dette seriöst eller bare tullet.

 

 

Jeg velger å la deg komme tvilen til gode og at du bare tullet, trollet.

 

 

Det å si at alle andre er fulle av piss, er et särs dårlig argument fra en ulvekstrem kar som mener at 30 ulv er mer verdt enn et annet menneske.

 

Tro hva du vil, du har uansett aldri kommet med et argument verdt sin vekt i piss i hele din karriere på forumet. Hva du tror om meg betyr ingenting.

 

 

Ulv er ikke noe som er samfunnsmessig verdifult for oss som mennesker i Norge. Jeg sier ikke det ikke finnes andre verdier, dvs naturens mangfold etc. Men det kommer da på grense med den kostnaden vi må betale for å ha ulv.

 

Så det var meg du mente var full av piss da. Mens dine egne sitat står du for?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

Jeg gidder ikke diskutere med dårlige 4Chan aktige bilder eller youtube klipp som ikke har noe med saken å gjöre.

 

I forhold til din alder synes jeg det er barnslig.

 

 

 

Du sa selv at 30 ulver var mer verdt enn en motdebbatant, derfor spurte jeg om du mente dette seriöst eller bare tullet.

 

 

Jeg velger å la deg komme tvilen til gode og at du bare tullet, trollet.

 

 

Det å si at alle andre er fulle av piss, er et särs dårlig argument fra en ulvekstrem kar som mener at 30 ulv er mer verdt enn et annet menneske.

 

Tro hva du vil, du har uansett aldri kommet med et argument verdt sin vekt i piss i hele din karriere på forumet. Hva du tror om meg betyr ingenting.

 

 

Ulv er ikke noe som er samfunnsmessig verdifult for oss som mennesker i Norge. Jeg sier ikke det ikke finnes andre verdier, dvs naturens mangfold etc. Men det kommer da på grense med den kostnaden vi må betale for å ha ulv.

 

Så det var meg du mente var full av piss da. Mens dine egne sitat står du for?

 

k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En sau er mer verd enn en ulv. Du kan tjene veldig godt på sauer, men ikke ulver om man ser bort i fra ulvepels. Men folk driver som regel med sau: Det er det de tjener mest på. En sau har ull, og den er mat. Ulven har bare pelsen. Jeg ser ikke noe problemer ved dette at bønder skyter ulv som måtte drepe eller skade sauene sine.

Dersom man ser på det på den måten så er vel sau mer verdt enn ulv. Men har ikke ulv andre funksjoner da fremfor å være en "lystmorder? Ulven holder populasjonen av andre dyr i sjakk (blant annet elg), samt at den fungerer som naturens "søppelkvern"; så det å bare fjerne den fra naturen kan vel få konsekvenser av noe slag? Vet ikke jeg altså, er ikke noen ekspert på området. 

 

Uansett så må vi huske på at husdyr tatt av rovdyr utgjør en forsvinnende liten prosent sett i forhold til andre ting (sykdom, ulykker, etc).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Det var den nyeste seriøse statistikken jeg kunne finne. Du må gjerne komme med andre tall om du har det.

 

Ellers så må man vel forholde seg til det som kan bevises, for noe annet blir vel bare ren og skjær synsing? Eller?

 

Ellers til resten av det du skriver så fant jeg følgende nettside: 8 myter om ulv.

Lenke til kommentar

 

En sau er mer verd enn en ulv. Du kan tjene veldig godt på sauer, men ikke ulver om man ser bort i fra ulvepels. Men folk driver som regel med sau: Det er det de tjener mest på. En sau har ull, og den er mat. Ulven har bare pelsen. Jeg ser ikke noe problemer ved dette at bønder skyter ulv som måtte drepe eller skade sauene sine.

Dersom man ser på det på den måten så er vel sau mer verdt enn ulv. Men har ikke ulv andre funksjoner da fremfor å være en "lystmorder? Ulven holder populasjonen av andre dyr i sjakk (blant annet elg), samt at den fungerer som naturens "søppelkvern"; så det å bare fjerne den fra naturen kan vel få konsekvenser av noe slag? Vet ikke jeg altså, er ikke noen ekspert på området. 

 

Uansett så må vi huske på at husdyr tatt av rovdyr utgjør en forsvinnende liten prosent sett i forhold til andre ting (sykdom, ulykker, etc).

 

 

Vel vi led ikke akkurat noen nöd i naturen för ulven kom da. Den eneste målte forskjellen er at böndene mister masse sau som må betales via skatteseddelen/Staten, samt at jegerne tar ut mindre elg og rådyrkvoter pga at ulvebestanden skal ha nok mat.

 

Du kan si at det koster en god del å ha ulv i Norge, men at Staten dvs Stortinget velger å ta denne kostnaden fordi det er stas å ha ulv og mangfold i naturen.

 

Men det er noen reguleringer her, det er bare visse områder i Norge som er holdt av for ulv, og den skal reguleres med jakt, dersom den befester seg revirer utenfor området, så skal ulven fjernes. Enten ved å bedöves og flyttes, eller billigere vanlig jakt.

 

Når det gjelder bedövning så må folk vite at dette er sinnsykt dyrt. Ofte Helikopter eller forflytting med kjöretöy og lönninger av eksperter som skal betales..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Nå er vel et av argumentene for og beholde ulven at den er av en egen norsk/svensk stamme, og det er derfor den er så verdifull. Så jeg ser ikke hvorfor ikke dette er et gyldig argument.

 

Det eneste som gjør denne ulven norsk/svensk er at den befinner seg i Norge/Sverige. Genetisk sett tilhører den den finsk-russiske ulvestammen, men fordi så mange av individene som befinner seg i Norge er i nær slekt, er ulven her truet av innavl. En WWF-person som uttalte seg sa at vi er avhengige av å få inn flere dyr fra Finland/Russland for å motvirke dette, og da har man vel så godt som bekreftet at dette slett ikke er noen norsk/svensk ulvestamme.

Lenke til kommentar

Genetisk sett er vi alle avarter av bakterier for millioner av år siden. Hva har det med saken å gjøre?

Hvis man snakker om en norsk/svensk ulvestamme, så er det vel ikke språk eller statsborgerskap man snakker om?

Det blir ikke en eneste art mindre på jorda om alle ulver i Norge og Sverige skulle forsvinne over natta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...