Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

La ulven leve. Så en debatt på TV hvor en eller annen Senterparti dame argumenterte for at dette er russiske ulver som ikke har noe i norge å gjøre.

Det sier litt om nivået i debatten når en pålegger ulv et statsborgerskap.

 

Folk over hele verden lever daglig tett på meget farlige rovdyr, uten at de har lyst til å utrydde de av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg tror du må lese det jeg skrev en gang til, og hvis du fremdeles ikke forstår hvorfor det du sier ikke gir mening, så kan jeg ikke hjelpe deg videre.

Du skriver jo at alle bøndene tresker på akkurat samme dag og at det er derfor de må ha hver sin maskinpark. Eller det var nå ihvertfall sånn jeg oppfattet det. Jeg påpekte så kun at jeg synes dette hørtes veldig ineffektiv ut, så det er ingen vits å bli spydig.

 

EDIT:

Nå er ikke jeg bonde, men kanskje du kan mer om dette enn meg!? Hvorfor MÅ alle treske på akkurat samme dag? Er det noen grunn til at de ikke kan organisere arbeidet slik at de samlet sett kan klare seg med mindre maskiner.

 

Forøvrig så har jeg observert hos meg at de ulike bøndene slettes ikke tresker på samme dag alle sammen. Hvordan forklarer du det?

 

Som sagt så GJØR de akkurat det du foreslår, det kalles fellesbruk eller felles maskinpark, eller "Petter og Kenneth kjøper en tresker sammen og bytter på å bruke den" alt etter som hvilken skala vi snakker om. 

 

Men TO BØNDER KAN IKKE BRUKE SAMME TRESKER SAMTIDIG! Det er klart, hvis Petter og Kenneth har jorder ved siden av hverandre kan de fint avtale at Petter tresker begge jordene, og så tar Kenneth neste arbeidsoppgave. Men når du har 50-60 jorder rundt om kring delt på 10-15 bønder, og alle må treske samtidig, så blir det plutselig vanskelig å bare bruke en tresker. 

 

Og grunnen til at folk må treske samtidig er veldig enkel: kornet modner samtidig. Det at du ser at forskjellige bønder tresker på forskjellige tider er rett og slett fordi de enten planter forskjellige planter, bruker forskjellig gjødsel, eller rett og slett har forskjellig flaks. Men når hveten modner i Østfold, så skjer det nesten helt samtidig for alle bøndene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La ulven leve. Så en debatt på TV hvor en eller annen Senterparti dame argumenterte for at dette er russiske ulver som ikke har noe i norge å gjøre.

Det sier litt om nivået i debatten når en pålegger ulv et statsborgerskap.

 

Folk over hele verden lever daglig tett på meget farlige rovdyr, uten at de har lyst til å utrydde de av den grunn.

Hey, hvis hun har lyst til å ikle seg tolleruniform og stå på grensa oppe i Trysil og sjekke passet til ulven, så står hun fritt til det, men selv om ulven har et pass skrevet med kyrilliske bokstaver, så har det absolutt ingenting med saken å gjøre. 

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

<snipp>

Det gjør de ikke der hvor jeg bor, der har jeg sett to nabogårder som hver har sin egen tresker. De høster heller ikke inn kornet sitt på akkurat samme dag, derfor burde det vel fint vært mulig at det hadde holdt med en tresker for de på deling!? 

 

For meg så ser det altså ut til at det ikke har en felles maskinpark, noe jeg ikke synes virker spesielt effektivt. Men som sagt: jeg skal ikke late som om jeg kan noe som helst om landbruk, jeg sier bare at det var en observasjon fra min side. Mulig du er en landbruksgud, men det er ikke jeg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Vi har ekstremt mange sauer, og nesten ingen ulver!

Ulven må ha mat, og hvis den spiser noen sauer er det en liten pris å betale for at de ikke skal dø ut.

La oss gi bonden betaling for sauene, og være glad for at ulven lever enda litt lenger.

 

Den "norske ulven" er streifdyr fra den finsk-russiske ulvestammen (eller deres etterkommere). Det er så få av dem at innavl er et problem. Det har vært snakk om å importere dyr fra Finland/Russland, noe som illustrerer at alt snakket om "norsk ulvestamme" er en illusjon. Ulven har det bra i den finsk-russiske villmarken og det er neppe til fordel for ulven å stresse rundt i de norske grenseskogene der de støter på mennesker og menneskelig aktivitet uansett hvor de vandrer. For ulvene vandrer - de bor ikke i et hi under ei rot innerst i skogen.

 

Rent generelt kan man si at ulven i Norge har blitt tvunget ut (- på et tidspunkt utryddet -) fordi vi mennesker og våre aktiviteter har tatt mer og mer plass. Denne xkcd-tegningen er ganske illustrerende: https://xkcd.com/1338/

 

>99% av alle pattedyr (målt i vekt) er mennesker og våre husdyr og kjæledyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vi har ekstremt mange sauer, og nesten ingen ulver!

Ulven må ha mat, og hvis den spiser noen sauer er det en liten pris å betale for at de ikke skal dø ut.

La oss gi bonden betaling for sauene, og være glad for at ulven lever enda litt lenger.

 

Den "norske ulven" er streifdyr fra den finsk-russiske ulvestammen (eller deres etterkommere). Det er så få av dem at innavl er et problem. Det har vært snakk om å importere dyr fra Finland/Russland, noe som illustrerer at alt snakket om "norsk ulvestamme" er en illusjon. Ulven har det bra i den finsk-russiske villmarken og det er neppe til fordel for ulven å stresse rundt i de norske grenseskogene der de støter på mennesker og menneskelig aktivitet uansett hvor de vandrer. For ulvene vandrer - de bor ikke i et hi under ei rot innerst i skogen.

 

Rent generelt kan man si at ulven i Norge har blitt tvunget ut (- på et tidspunkt utryddet -) fordi vi mennesker og våre aktiviteter har tatt mer og mer plass. Denne xkcd-tegningen er ganske illustrerende: https://xkcd.com/1338/

 

>99% av alle pattedyr (målt i vekt) er mennesker og våre husdyr og kjæledyr.

 

 

 

Forstår ikke helt hva du skal frem til. Du sier at den "norske" ulvestammen er en illusjon og at den ikke har til fordel å stresse rundt i norske grenseskoger, samtidig sier du at den er et streifdyr, ergo er det helt naturlig hvis den har vandret til norge. Om ulven har det bra i finsk-russisk villmark får nesten være opp til ulven å avgjøre.

 

Problemet med innavl er reelt, ikke bare hos ulvene, men også hos skyteglade bønder.

For å spekulere litt,  skal man ikke se bort i fra at det ligger et ukjent antall ulver begravet rundt omkring i landet, som kunne ha bidratt med nytt blod til ulvebestanden i norge.

Naturen er så flott at den finner som regel en vei, problemet er når mennesker begynner å tape penger. Skremselspropagandaen som omsvermer ulvedebatten i dag,  gir assosiasjoner til den tiden hekser og troll regjerte i skogen.  

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Bare sånn for å sette ting litt i perspektiv:

 

 

0,12 prosent er dokumentert drept av rovdyr

I erstatningsoppgjøret for 2003 ble det gitt erstatning for nesten 31 800 sauer, eller nesten 25 prosent av det totale tapet på litt over 130 000 sauer. Bare 2 300 var faktisk dokumentert tatt av rovdyr.
 
Dette tilsvarer ca 1,8 prosent av det totale tapet, eller 0,12 prosent av det totale antallet sau som ble sluppet det året.
 
Det er imidlertid rimelig å anta at mange av sauene det ble gitt skjønnsmessig erstatning for, faktisk var tatt av rovdyr. Det ville være vanskelig å dokumentere dette i ethvert tilfelle.

............

En ny internasjonal studie konkluderer med at effekten rovdyr har på buskap er liten, og studiens forfatter sier vi faktisk ikke har god nok informasjon om dette til å i det hele tatt si at det er noe problem. Du kan lese mer om dette i saken Rovdyrangrep er mindre viktige.
 
Med andre ord: rovdyr tar en forsvinnende liten del av husdyrene, men likevel så setter altså mange bønder himmel og jord i bevegelse for å drepe de få rovdyrene vi har her i landet.

 

Go figure.

Lenke til kommentar

 

<snipp>

Det gjør de ikke der hvor jeg bor, der har jeg sett to nabogårder som hver har sin egen tresker. De høster heller ikke inn kornet sitt på akkurat samme dag, derfor burde det vel fint vært mulig at det hadde holdt med en tresker for de på deling!? 

 

For meg så ser det altså ut til at det ikke har en felles maskinpark, noe jeg ikke synes virker spesielt effektivt. Men som sagt: jeg skal ikke late som om jeg kan noe som helst om landbruk, jeg sier bare at det var en observasjon fra min side. Mulig du er en landbruksgud, men det er ikke jeg.

 

Jeg er bare sykt nysgjerrig og liker å snakke med folk. Du får spørre naboene dine.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

 

Jeg tror du må lese det jeg skrev en gang til, og hvis du fremdeles ikke forstår hvorfor det du sier ikke gir mening, så kan jeg ikke hjelpe deg videre.

Du skriver jo at alle bøndene tresker på akkurat samme dag og at det er derfor de må ha hver sin maskinpark. Eller det var nå ihvertfall sånn jeg oppfattet det. Jeg påpekte så kun at jeg synes dette hørtes veldig ineffektiv ut, så det er ingen vits å bli spydig.

 

EDIT:

Nå er ikke jeg bonde, men kanskje du kan mer om dette enn meg!? Hvorfor MÅ alle treske på akkurat samme dag? Er det noen grunn til at de ikke kan organisere arbeidet slik at de samlet sett kan klare seg med mindre maskiner.

 

Forøvrig så har jeg observert hos meg at de ulike bøndene slettes ikke tresker på samme dag alle sammen. Hvordan forklarer du det?

 

 

Det at alle gjör det samme nogunlunde samme tid er fordi KORNET krever det, dvs det er modent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Bare sånn for å sette ting litt i perspektiv:

 

 

0,12 prosent er dokumentert drept av rovdyr

I erstatningsoppgjøret for 2003 ble det gitt erstatning for nesten 31 800 sauer, eller nesten 25 prosent av det totale tapet på litt over 130 000 sauer. Bare 2 300 var faktisk dokumentert tatt av rovdyr.
 
Dette tilsvarer ca 1,8 prosent av det totale tapet, eller 0,12 prosent av det totale antallet sau som ble sluppet det året.
 
Det er imidlertid rimelig å anta at mange av sauene det ble gitt skjønnsmessig erstatning for, faktisk var tatt av rovdyr. Det ville være vanskelig å dokumentere dette i ethvert tilfelle.

 

............

 

En ny internasjonal studie konkluderer med at effekten rovdyr har på buskap er liten, og studiens forfatter sier vi faktisk ikke har god nok informasjon om dette til å i det hele tatt si at det er noe problem. Du kan lese mer om dette i saken Rovdyrangrep er mindre viktige.

 
Med andre ord: rovdyr tar en forsvinnende liten del av husdyrene, men likevel så setter altså mange bønder himmel og jord i bevegelse for å drepe de få rovdyrene vi har her i landet.

 

Go figure.

 

For det første; statistikken din er over 10 år gammel. Det går vel an å finne noe nyere?

 

Og nei, konklusjonen er ikke at rovdyr tar en forsvinnende liten del av husdyrene. Konklusjonen er at antall dyr man kan fullstendig bevise har blitt drept av rovdyr er relativt liten. Og da kommer spørsmålene, hvordan beregner man "bevist"? Derfor må man ikke ta statistikk (fra verken bønder eller rovdyrforkjempere sin side) som sort/hvitt. Det er nyanser i hvordan dataene blir samlet og presentert som gjør at de kan overdrive eller underdrive et problem.

 

Når det er sagt, så er det ikke egentlig dette som er problemet. Om rovdyrene er streifdyr som ikke hører hjemme er egentlig uinteresseant. Problemet er at rovdyrene ikke dreper sauer for å få mat. F.eks. ulven kan drepe 20 dyr og bare spise små deler av hvert dyr. Det er denne atferden som bøndene forakter. De finner sauer som har blitt lemlestet grovt, manglende ben, hodeløse osv. Men kjøttet på sauene ligger igjen. Så det ulven gjør er egentlig en dødslek med sauene. 

 

Den enkleste løsningen på dette problemet er selvfølgelig å drepe alle ulvene. Andre løsninger er å flytte sauene til kysten. Der er ulveproblemet mindre og de får stort sett være i fred. Men dette er en utrolig komplisert oppgave der mange bønder må legge ned, eller endre driften. Følgelig må noen betale for dette.

Den tredje løsningen er selvfølgelig å gjerde inne sauene. Men dette har også sin pris og usikkerhet (gjerder blir ødelagt). Denne prisen må noen ta. Så det er egentlig ikke så rart at bøndene vil utrydde ulven. Dette er den billigste løsningen for dem. Jeg tror de fleste andre i deres situasjon ville gjort det samme.

 

Men bottom line, jeg tror alle er enige i at  dagens situasjon, der husdyr blir lemlestet og drept, uten grunn, er uholdbar.

Lenke til kommentar

 

...

Der jeg bor så er det flere småbruk ved siden av hverandre, og så vidt jeg kan se så har disse sine egne bygninger, sin egen maskinpark, osv. Dette kan da umulig være driftseffektivt, spesielt mtp at store deler av tiden så står maskinene uvirksomme.

 

Her i den lille bygden jeg bor er alle gårdene medlemmer i en maskinring som eier alt utstyret. Tror vi har noen få ploger, en eller to horver, en vedmaskin og mer.

 

Hver gård har selvsagt egen traktor(eller to) plus diverse annet utstyr, men slikt "engangsutstyr" som ploger, vedmaskin osv. som står stille mestparten av året er det maskinringen i felleskap som eier.

Lenke til kommentar

 

 

...

Der jeg bor så er det flere småbruk ved siden av hverandre, og så vidt jeg kan se så har disse sine egne bygninger, sin egen maskinpark, osv. Dette kan da umulig være driftseffektivt, spesielt mtp at store deler av tiden så står maskinene uvirksomme.

 

Du glemmer at når maskinene er i bruk er de i bruk over hele området samtidig. Når en bonde tresker, så er det ikke tilfeldig hvilken dag han velger, så sjansen er stor for at ALLE de lokale bøndene tresker den dagen.

 

Som jeg skrev i svaret til grimnir sitt inlegg klarer alle gårdene i min bygd seg på deling av 2-3 ploger, en eller to horver osv. Det er ikke slik at slåttene/innhøstning må skje på dagen.

Lenke til kommentar

La ulven leve. Så en debatt på TV hvor en eller annen Senterparti dame argumenterte for at dette er russiske ulver som ikke har noe i norge å gjøre.

Det sier litt om nivået i debatten når en pålegger ulv et statsborgerskap.

 

Folk over hele verden lever daglig tett på meget farlige rovdyr, uten at de har lyst til å utrydde de av den grunn.

Nå er vel et av argumentene for og beholde ulven at den er av en egen norsk/svensk stamme, og det er derfor den er så verdifull. Så jeg ser ikke hvorfor ikke dette er et gyldig argument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...