Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Du har mye feil og synsing her. Vill hund og vill ulv er to forskjellige ting. Hund er avlet, ulv er det ikke. Vi har avlet fram mange hunder til å passe sammen med oss.

Ja, men hva så? Det er tonnevis av eksempler på ville hunder, altså hunder som aldri har vært tamme, som dreper mennesker og dyr uten problemer. Syntes du de "passer" sammen med oss?

 

 

Jeg kommer fra en familie som driver hundekennel, så jo jeg kan litt om hund, dersom det gikk å dressere hunder mot å jage vilt om vinteren så hadde vi ikke trengt båndtvang. Jakthund er trent på jakt, og når de løper fritt i skogen så forstår de ikke forskjellen.

Du tenker på hunder som jakter alene. Det er det nesten ingen norske hunder som trenes til, men det er vanligere i andre land. Disse hundene vet selvsagt ikke forskjell, fordi de ikke trenes til jakt på samme måte som Norske jakthunder.

 

Norske jakthunder har helt andre oppdrag enn jakthunder som jakter alene - de skremmer opp byttedyr, henter de når de er skutt, og driver de mot jegeren. Disse er ikke de minste farlige, fordi de ikke dreper dyrene direkte, de er et hjelpemiddel for jegere. Hvis du kan så mye om hunder er det rart at du ikke vet dette.

 

 

Ulv er redd mennesker fordi de er få, og fordi mennesker ikke er naturlig byttedyr. Dette er noe som kan endres ved situasjon. Ulv har allerede trengt inn i bebygde områder med barn. Barn er særlig utsatt mot ulv fordi barn er lavere av vekst.

 

Så hvorfor i alle dager har de ikke drept noen på 130 år? Du kan påstå dette så mye du vil, men fakta taler mot deg! Fakta er at det drepes flere mennesker i skandinavia av katter enn det gjør av ulv. (På grunn av infeksjon etter kattebitt)

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange katter finnes i Europa kontra ville ulver???

 

Grunnen til at ulv ikke har drept mennesker er fordi den omtrent ikke har vært tilstede.

 

Du har rett i at bla elghund brukes til sporing og til å skremme/føre fram dyr mot poster. Men man slipper også ofte hunden mot slutten av jakten. Hunden markerer elgen med lyd. Ikke hver gang, men når det er praktisk.

 

En god elghund er allsidig og kan både spore, drive fram viltet og drive løshundjakt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men elghunden dreper ingen elg!

Den sitter ofte solid fast med tenna i beina på Elgen....

 

Derfor har vi båndtvang om vinteren...

Og hva tror du skjer etterpå hvis det ikke er en jeger med et gevær til skulderen...?

 

Og vi har ikke båndtvang om vinteren.

Jo svært mange kommuner/de fleste i distriktene har båndtvang om vinteren pga snø som gjør det vanskelig for vilt å bevege seg. Dersom du bruker hodet ditt så kan du selv se at dette er logisk. Du kan også søke med Google eller se på Wikipedia https://no.m.wikipedia.org/wiki/Båndtvang

 

Søk feks dette så kan du se selv... båndtvang i snø

 

See? Fordi viltnemd og stat er for at vilt skal holde seg friske og ikke lide unødig. Dette gjelder også ved trafikkulykker med vilt.

 

Hva som skjer etterpå er at Elgen sannyneligvis får en lang og plagsom död.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ulv er redd mennesker fordi de er få, og fordi mennesker ikke er naturlig byttedyr. Dette er noe som kan endres ved situasjon. Ulv har allerede trengt inn i bebygde områder med barn. Barn er særlig utsatt mot ulv fordi barn er lavere av vekst.

Litt av problemet er at ulven må kryss:

1-2 fjell

Flere elver

Og 100-300m med ødemark barriere og beitemark

Da først kommer de til utkanten av menneskesivilisasjonen.

Barnefamiliene er enda flere hundre meter inn.

Det er samme grunnen til at bjørn aldri plager mennesker utenfor turområder. Rett og slett er det for mange meter med barrierer.

 

Derfor har vi båndtvang om vinteren...

Båndtvangen er regionalt bestemt.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+2534

Bøndene har det alt for godt her i Norge. Å få så mye i subsidier og så mye i kompansasjon for tapt virksomhet (vi har alle risiko) er bare idioti. Få staten bort fra landbruket, de skal være private næringsdrivende bønder, ikke statsansatte.

Enig: de som ønsker å bedrive med landbruk får gjøre det for egen regning. Klarer de ikke å drive lønnsomt så får de overlate gården til noen som kan det.

Lenke til kommentar

 

 

Den sitter ofte solid fast med tenna i beina på Elgen....

 

Derfor har vi båndtvang om vinteren...

 

Det er ingen elghund, som klarer å oveleve, hvis den biter seg fast i beiet til en elg. Elger dreper (sparker ihel) eglgunder hvert år. Du vet ikke hva du snakker om. :)

 

Vi (Norge) har IKKE båntvang, om vinteren! Det finnes likevel noen kommuner, som har innført båndtvang hele året. Men, det er ikke på grunn av elgen. :) Stort sett er det enkelte bykommuner.

Lenke til kommentar

 

 

 

Den sitter ofte solid fast med tenna i beina på Elgen....

 

Derfor har vi båndtvang om vinteren...

 

Det er ingen elghund, som klarer å oveleve, hvis den biter seg fast i beiet til en elg. Elger dreper (sparker ihel) eglgunder hvert år. Du vet ikke hva du snakker om. :)

 

Vi (Norge) har IKKE båntvang, om vinteren! Det finnes likevel noen kommuner, som har innført båndtvang hele året. Men, det er ikke på grunn av elgen. :) Stort sett er det enkelte bykommuner.

 

 

 

Elg og rådyr, du vet kanskje ikke at det er noe som heter kalver selv om du er friluftskar? Det er regional båndtvang normalt om det kommer snö på marka og den begynner å bli dyp noe som kan skje på et par dagers snöfall.

 

At vi har problemer särlig med rådyrs nedslitte og nedgnagde bein vet vi av erfaring pga alle dyr som hvert år må avlives.

 

Helt idioti å mene at man kan trene dyr med instinkt til å ikke jakte når de ikke er i band.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

I Norge har vi en helt latterlig rovdyrspolitikk som gjør at bønder som mister sauer til rovdy får ca 1700 kr mens for en sau som slaktes får bonden ca 700 kr. Derfor vil ikke norske bønder sette opp ulvesikre elektriske gjærder eller ha gjetere ute sammen med sauene når de er på beite i fjellet, for de får jo 1000 kr mer for hver sau som taes av rovdyr.

 

I sverige har de en mye mer fornuftig politikk og der må bøndene sette opp godkjennte ulvsikre elektriske gjærder rundt sauene sine.

 

Ulven står dessuten bare for rundt 1% av de sauene som blir drept. Det er det samme som ørnen står for!! Så at sauebøndene skriker ulv ulv er egenklig ganske latterlig.

 

Ulv burde totalfredes i Norge uten noen mulighet for jakt på den og ulovlig jakt på ulv burde straffes strengt. For ulveflokken i Norge/sverige er på randen til utryddelse, og inavlen (med alle missdannelser det fører til) er stor pga det lille antallet individer.

 

Jeg annbefaler alle og se dokumentaren til NRK brennpunkt - Offerlammene:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/329055

 

 

Og en annen ting litt på siden. De fleste elgejegere sier at de må jakte elg for ellers blir det for mange av dem og at det er allt for mange av dem. Dette er sannt slik situasjonen er i dag, men hvis man hadde sluttet å jakte ned ulven ville denne fint ha kunnet regulert inn elgestammen til et fornuftig nivå slik den gjorde før menneskene begynnte og jakte den nesten til utryddelse.

Men elgejegerene er jo ganske hyklerske, for disse er ofte de som er mest ivrige på og skyte ulv og utrydde denne helt. Og jeg tviler sterkt på at de jakter av plikt for å holde stammen nede! De gjør det for at de syns det er gøy/spennende også gjemer de seg bak frasen med at det må jo være noen som jakter for å holde bestanden nede.

 

Her er to gode dokumentarer om ulovelig jakt på ulv i Norge og sverige:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/36945

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/37373

Hvordan ville du ha reagert hvis noen kalte deg lat når du:

-Du hadde jobbdagen din spredt utover en hel dag, og ikke kunnet forlate hjemmet en hel dag.

-Du kunne ikke ta deg en langhelg, eller helg for den saks skyld på hytta, i fjellet, storbyshelg osv.

-Du hadde måttet leie inn avløser som skal ha 116+ kr i timen hvis du skal bort noen dager.

-Du måtte tåle kontinuerlig kritikk og anklager om syting fra media og samfunnet generelt.

 

De fleste sauser blir tatt i skogen/fjellet på sommerbeite siden de ikke er inngjerdet. Grunnen til at dette ikke er inngjerdet er ganske enkelt fordi det tar bort mye av fordelene som sommerbeite i skog/fjell gir. Grunnen til at mange har dyrene på slike beiter er mangel på nok innjord, og ved å inngjerde disse beitene vil kostnadden og fordelene med sommerbeite i skogen forsvinne og man kan like gjerne rydde ny innjord for dyrene og dette er tidkrevende og kan fort bli dyrt.

 

PS: Siden lam er det kjøttet helst vil ha fremfor sau får bonden BETYDELIG mere betalt lam kjøtt en sau. Jeg vet ikke om du har funnet prisen bonden får for lam eller sau, men hvis det er prisen for sau er nok argumentet ditt feil.

 

Unskyld hvis dette var litt knotete skrevet :)

 

EDIT #1: Grunnen til at elgbestanden er så høy er fordi den blir holdt kunstig høyt ved hjelp av viltpleie fra elgjegerne, og hvis disse elgjegerne hadde sluttet å drive viltpleie ville elgbestanden gått naturlig ned.

Endret av pedero
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Bøndene har det alt for godt her i Norge. Å få så mye i subsidier og så mye i kompansasjon for tapt virksomhet (vi har alle risiko) er bare idioti. Få staten bort fra landbruket, de skal være private næringsdrivende bønder, ikke statsansatte.

Enig: de som ønsker å bedrive med landbruk får gjøre det for egen regning. Klarer de ikke å drive lønnsomt så får de overlate gården til noen som kan det.

 

Men hva om ingen klarer å drive den lønnsomt? Skal den da legges ned?

Lenke til kommentar

 

 

Bøndene har det alt for godt her i Norge. Å få så mye i subsidier og så mye i kompansasjon for tapt virksomhet (vi har alle risiko) er bare idioti. Få staten bort fra landbruket, de skal være private næringsdrivende bønder, ikke statsansatte.

Enig: de som ønsker å bedrive med landbruk får gjøre det for egen regning. Klarer de ikke å drive lønnsomt så får de overlate gården til noen som kan det.

 

Men hva om ingen klarer å drive den lønnsomt? Skal den da legges ned?

 

Mange bønder går sammen å driver sammdrift for å i det minste gjøre et forsøk på å drive lønnsomt. Problemet med det norske landbruket idag er at gårdene er for små, ingen kan drive lønnsomt med så lite innjord hver gård har nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Der jeg bor så er det flere småbruk ved siden av hverandre, og så vidt jeg kan se så har disse sine egne bygninger, sin egen maskinpark, osv. Dette kan da umulig være driftseffektivt, spesielt mtp at store deler av tiden så står maskinene uvirksomme.

Lenke til kommentar

 

...

Der jeg bor så er det flere småbruk ved siden av hverandre, og så vidt jeg kan se så har disse sine egne bygninger, sin egen maskinpark, osv. Dette kan da umulig være driftseffektivt, spesielt mtp at store deler av tiden så står maskinene uvirksomme.

 

Du glemmer at når maskinene er i bruk er de i bruk over hele området samtidig. Når en bonde tresker, så er det ikke tilfeldig hvilken dag han velger, så sjansen er stor for at ALLE de lokale bøndene tresker den dagen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du glemmer at når maskinene er i bruk er de i bruk over hele området samtidig. Når en bonde tresker, så er det ikke tilfeldig hvilken dag han velger, så sjansen er stor for at ALLE de lokale bøndene tresker den dagen.

Nettopp, det er ineffektivt. Det bør være mulig å organisere arbeidet på en slik måte at ikke alle må sitte der med sin egen maskinpark.

Lenke til kommentar

 

Du glemmer at når maskinene er i bruk er de i bruk over hele området samtidig. Når en bonde tresker, så er det ikke tilfeldig hvilken dag han velger, så sjansen er stor for at ALLE de lokale bøndene tresker den dagen.

Nettopp, det er ineffektivt. Det bør være mulig å organisere arbeidet på en slik måte at ikke alle må sitte der med sin egen maskinpark.

 

Jeg tror du må lese det jeg skrev en gang til, og hvis du fremdeles ikke forstår hvorfor det du sier ikke gir mening, så kan jeg ikke hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg tror du må lese det jeg skrev en gang til, og hvis du fremdeles ikke forstår hvorfor det du sier ikke gir mening, så kan jeg ikke hjelpe deg videre.

Du skriver jo at alle bøndene tresker på akkurat samme dag og at det er derfor de må ha hver sin maskinpark. Eller det var nå ihvertfall sånn jeg oppfattet det. Jeg påpekte så kun at jeg synes dette hørtes veldig ineffektiv ut, så det er ingen vits å bli spydig.

 

EDIT:

Nå er ikke jeg bonde, men kanskje du kan mer om dette enn meg!? Hvorfor MÅ alle treske på akkurat samme dag? Er det noen grunn til at de ikke kan organisere arbeidet slik at de samlet sett kan klare seg med mindre maskiner.

 

Forøvrig så har jeg observert hos meg at de ulike bøndene slettes ikke tresker på samme dag alle sammen. Hvordan forklarer du det?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...