Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til at dere ofte kommenterer hvordan bønder i alle andre land får til ting så mye bedre enn norske. Er det direkte sammenlignbart? Hvordan er miljøet der og hva salgs rovdyrbestand har de der? Enda viktigere: er det sant? Det tror ikke jeg..

Det her med rovdyrerstatning har flere bønder uttrykt misnøye ovenfor. De skulle mye heller hatt en annen løsning. Jeg har til og med hørt bønder som sier de føler seg misforstått og tråkket på. Med en gang en bonde sier noe så får han slengt i trynet at han/hun tjener mer på et rovdyrtatt dyr enn på vanlig slakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mange av disse landene har de like røft klima og terreng som i Norge, og der klarer de fint å passe på dyra sine. Grunnen til at de gjør det er fordi de ikke får erstatning så de må beholde dyra sine. Så jeg tror det kan sammenlignes. Den største forskjellen er at i Norge er det lettere å la dyrene dø for så å skylde på ulven for så å få erstatning. Det går ikke i andre land.

Lenke til kommentar

Jeg leste innlegget ditt, og jeg synes du har mange gode argumenter. Det derimot jeg er uenig med deg i er at vi kan kvitte oss med ulven. Selvsagt er den ikke nødvendig, og den utgjør en minimal trussel. Så hvorfor vil jeg da beholde ulven? Grunnen til det er fordi jeg synes det er galt at menneskene hele tiden skal ødelegge det som er i naturen fordi det er enkleste utvei. Hvorfor kan man ikke passe på sauene istedet? Det virker litt rart at de i så mange andre land klarer det, men ikke i Norge?

Lenke til kommentar

Ok, noen av argumentene som er nevnt i denne tråden er, unnskyld at jeg sier det, latterlige.

Ta feks; "hvorfor kan ikke bøndene bare passe på sauene sine?"

Mener du virkelig at en bonde skal tilbringe all sin tid ute til fjells? Sauene går ikke i flokk, så en bonde med 200 sau måtte ha ansatt 5 stk bare for å passe på sauen?

Inngjerding er forøvrig helt urealistisk. Omtrent all sau i Norge går på utmarksbeite. Det er snakk om enorme arealer, gjerne areal som er meget attraktive for turgåere. Å gjerde inn dette vill ikke bare være økonomisk uforsvarlig, men også medføre at fantastiske turområder blir mindre tilgjengelige.

En annen faktor er at man kan ikke leve av jordbruk alene, de aller fleste har 100% stillinger på siden- altså dårlig med tid.

Nei folkens, sett dere ned og presenter argumentene deres til den gjennomsnittlige norske bonde- dere vil bli overasket.

Mvh

Ivar, som forøvrig ikke bor på gård :)

EDIT; ser Dux ducis allerede har svart mye bedre en det jeg har gjort, les innlegget hans

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

At jeg og flere andre skriver at "bonden kan passe på sauene sine" mener jeg ikke at bonden selv skal sitte på utmarkene å vente på den slemme, slemme gråbein. Men rett og slett at han enten må ordne med gjetere, sette opp gjeder, eller noe som skremmer ulven. Leste om noen bønder som hadde laget et haldsbånd på sauene som lagde masse lyd som skremte ulvene om de kom i nærheten (aner ikke hvordan det fungerer).

At det ikke er økonomisk for bonden er selvfølgelig riktig, hvert fall når når vi har en så gunstig erstaning på sau som er tatt av rovdyr. Dette er noe politikerne må ordne opp i. Ja, det koster å sette opp rovdyrsikre gjerder, men det koster å erstatte 50.000 drepte sau også som skattebetalerne må betale.

50.000 x 1700 (kr. per sau)= 85 millioner. Det er mye penger, må huske at ulv ikke lever i hele norge, så nei, ikke alle gårder i hele Norge hadde trengt rovdyrsikre gjerder. Det er snakk om områdene der ulven faktisk alltid har vært og ønsker å være, som stort sett gjelder fylkene Hedmark og Oppland.

At man setter ut gjerder i områder der folk går er ikke til å unngå, da får man gjøre det så vanskelig at man setter opp en port så turgåerne må slite med å åpne den å gå igjennom. Dette gjelder tross alt ikke de mest folkerike områdene av Norge. Og nei, det gjelder som regel ikke enorme områder. I disse områdene i Hedmark har vi ikke enorme åpne marker, men mye skog og enkelte setre hvor det er gress der bøndene setter ut sauene. Sauene holder seg til stedene der det er mat/gress.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke hvordan utsagnet "bøndene får passe på sauene sine" er latterlig. Hvorfor klarer man det i alle andre land? det er det fortsatt ingen som har svart på. Det var for noen år tilbake en bonde som begynte å gjete sauene sine selv, og som ansatte noen når han ikke hadde tid. Han mistet ingen sauer, imotsetning til nabobøndene som mistet flere sauer. Det er klart at man må passe på sauene, og det er ikke latterlig.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke dere bondeforsvarere komme med noen forslag selv til hvordan man kan få det bedre da, eller er eneste løsning og drepe all ulv i norge?

Foreløpig har det ikke kommet noen ideer fra den siden, bare et evig mas om hvor synd det er på bonden.

Ingen har kunnet forklare hvorfor det er synd på bonden, så hva med å komme med noen forslag som kunne gjort ting bedre?

Utrydelser av dyrearter kan jo umulig være eneste løsning for et lønnsomt landbruk her i landet, og er det det burde vi minst halvere antall bondegårder før vi begynner å tynne ut faunaen våres.

Lenke til kommentar

Så også den brennpunkt dokumentaren, der sier de at Sverige har ferre sau enn i Norge, noen som vet hvor mange?

La oss si en bonde skal passe på sauene sine selv, men har ikke tid og må ansette gjetere.

Gjeteren arbeider 24 timer i døgnet, 100kr/t og jobber iallefall 2 måneder i strekk. En gjeter klarer ikke selv å passe på alle sauene, da de alle springer i hver sin himmelretning.

Antar da 5 gjetere per bonde. Antall bønder i Norge er under 50 000, så hvis vi antar så lite som 1000 sauebønder som trenger gjetere blir reknestykket: 100kr/t x 24t x 2 måneder x 5 gjetere x 1000 bønder = 744 mill. Hvem skal ta denne regningen?

Usikkerthet i regningen:

- 100 kr/t er således nokså lite penger for en nokså utfordrende jobb. ( Vet alle sier rovdyr ikke angriper mennesker, men tviler lenge på at du som gjeter blir stående eller tørr å gå imot en ulv eller i verstefall bjørn når den kommer springende.

- Vet ikke hvor lenge sauene er på sommerbeite, men har selv vært med på å finne sau i skogen i oktober, noe som gjør at gjeterne blir arbeidene lengre enn 2 måneder.

- Så til hvor mange bønder som trenger gjetere? Ikke vet jeg, men regner med gjeterne skal beskytte sauene mot alle slags rovdyr og med økende rovdyrbestand betyr dette at flere og flere bønder må ansette gjetere.

Ikke vannsikker utregning, så ikke skyt meg.

Endret av Anthila
Lenke til kommentar
Foreløpig har det ikke kommet noen ideer fra den siden, bare et evig mas om hvor synd det er på bonden.

Ingen har kunnet forklare hvorfor det er synd på bonden

Fordi bonden knytter et bånd til dyrene sine. Vet ikke om du har hatt noe kjæledyr selv, men hva om du fikk 500 kr i hånden å en ny hund hvis noen drepte den gamle hunden din? Hvis ikke en hund, men noe annet som betyr mye for deg. Klarer du ikke å sette deg inn i det, og skjønne det.. så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Ingen har kunnet forklare hvorfor det er synd på bonden

Fordi bonden knytter et bånd til dyrene sine. Vet ikke om du har hatt noe kjæledyr selv, men hva om du fikk 500 kr i hånden å en ny hund hvis noen drepte den gamle hunden din? Hvis ikke en hund, men noe annet som betyr mye for deg. Klarer du ikke å sette deg inn i det, og skjønne det.. så vet ikke jeg.

Nå sender ikke jeg hunden min til slakteri heller, du ser kanskje den forskjellen.

Du skal kanskje ikke snakke så mye om å sette seg inn i ting :roll:

Lenke til kommentar

Anthila: Hvorfor klarer man å passe på sauene sine i alle andre land bortsett fra Norge? Mange av disse gjeterne har også en hund med, som er trent til å passe på sauer, og som holder rovdyr borte. Hadde ikke dette vært en løsning?

Edit: Hvordan forklarer du at en gjeter i Romania kan passe på 600 sauer alene med en hund, og bare miste en sau i året, og det var atpåtil på grunn av sykdom.

Endret av Minitrotsky
Lenke til kommentar

Anthila: Den utregningen er totalt uinteresant, det vesentlige er jo hva 1 bonde alene må betale. Det dreier seg nok neppe om så mange bønder som du tror. I konfliktsone nummer 1 (Rendalen) finnes det 29 bønder f.eks.

Mange bønder ønsker nok selv en endring av dagens politikk, mens for enkelte er dagens situasjon så gunstig økonomisk at de heller ønsker å ha det som i dag. I Sverige finnes det også erstatning, men det er kun for bøndene som har satt opp gjerdene (de har fått støtte for) riktig og at sauene er innenfor gjerdene. Det er ikke angrep på sauene som står bak disse gjerdene.

Så hvis vi legger kostnadene til side og sier at staten betaler rovdyrsikre gjerder for alle bøndene i denne sonen det gjelder. Ville bøndene blitt fornøyde?

Lenke til kommentar
Anthila: Hvorfor klarer man å passe på sauene sine i alle andre land bortsett fra Norge? Mange av disse gjeterne har også en hund med, som er trent til å passe på sauer, og som holder rovdyr borte. Hadde ikke dette vært en løsning?

Edit: Hvordan forklarer du at en gjeter i Romania kan passe på 600 sauer alene med en hund, og bare miste en sau i året, og det var atpåtil på grunn av sykdom.

Kan du si meg hvem alle disse landene er? Og hvilken hund er dette? Klart hunden gjør motstand, men når ulven har bestemt seg så ser ikke jeg helt hvilken hund som skal stå imellom.

Hva de gjør og ikke gjør i Romania vet ikke jeg, men kanskje du kan gi meg en link hvor det du påstår der, står skrevet?

Lenke til kommentar
Anthila: Den utregningen er totalt uinteresant, det vesentlige er jo hva 1 bonde alene må betale. Det dreier seg nok neppe om så mange bønder som du tror. I konfliktsone nummer 1 (Rendalen) finnes det 29 bønder f.eks.

Mange bønder ønsker nok selv en endring av dagens politikk, mens for enkelte er dagens situasjon så gunstig økonomisk at de heller ønsker å ha det som i dag. I Sverige finnes det også erstatning, men det er kun for bøndene som har satt opp gjerdene (de har fått støtte for) riktig og at sauene er innenfor gjerdene. Det er ikke angrep på sauene som står bak disse gjerdene.

Så hvis vi legger kostnadene til side og sier at staten betaler rovdyrsikre gjerder for alle bøndene i denne sonen det gjelder. Ville bøndene blitt fornøyde?

En kan jo ikke bare sette opp rovdyrgjerder der ulven slår til, hva med jerven og bjørnen? Det er jo langt flere bønder som blir berørt da.

Lenke til kommentar
Kan du si meg hvem alle disse landene er? Og hvilken hund er dette? Klart hunden gjør motstand, men når ulven har bestemt seg så ser ikke jeg helt hvilken hund som skal stå imellom.

Italia, Frankrike, Tyskland, Spania etc. Så vidt jeg vet passer man på sauene sine i alle land bortsett fra Norge. Hunden de bruker er jeg usikker på, men hvis jeg ikke tar helt feil er den en spesiell rase de bruker. Den ser veldig lik ut som sauene i pelsen, men er fryktløs og er sterk nok til å gå mot en ulv.

Hva de gjør og ikke gjør i Romania vet ikke jeg, men kanskje du kan gi meg en link hvor det du påstår der, står skrevet?

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf...ort/2000/41.pdf

Her viser de til de fleste land, og der gjeter alle sauene sine, og de har flokker på mellom 500-700 sauer hver. Det er som regel en gjeter som har alt fra 1-5 hunder med seg. Så jeg lurer fortsatt på hvorfor vi ikke kan gjøre det samme i Norge?

En siste ting, i disse landene har de mange flere ulver enn i Norge. Så det er et eller annet som er galt med den norske bonden hvis de ikke kan beskytte sauene sine mot 50-60 ulver.

Lenke til kommentar
En kan jo ikke bare sette opp rovdyrgjerder der ulven slår til, hva med jerven og bjørnen? Det er jo langt flere bønder som blir berørt da.

Nå dreier denne diskusjonen seg om hvorvidt vi kan ha både sau og ulv. Men du har rett i at for å beskytte mot både jerv og ulv ville det vært flere andre steder enn bare Hedmark og Oppland.

Stiller igjen spørsmålet: Hvis vi legger kostnadene til side og sier at staten betaler rovdyrsikre gjerder for alle bøndene i denne sonen det gjelder. Ville bøndene blitt fornøyde?

Lenke til kommentar

Dette handler om man vil simulere et naturlig økosystem så godt som mulig, med alle de ledd i næringskjeden det innebærer, eller om vi bare vil ha de delene som nyttiggjør seg for oss mennesker i materialistisk forstand.

Du har de menneskene som verdsetter naturopplevelser, og de som tenker kroner og øre.

Sistnevnte vil naturlignok ikke finne større interesse av å ha ulv.

Eller jerv, bjørn, kongeørn, gaupe. Sånn, der fikk jeg med meg alle gruppene som i teorien kan ta småbarn osv og utgjøre en trussel for oss mennesker.

personlig befinner jeg meg i den førstnevnte kategorien.

Jeg har selv strihåret dachs og jakter med disse, og ingen er vel mer glad i bikkjene enn meg.

Hver gang jeg slipper bikkjene ved svenskegrensen er jeg forberedt på at de blir tatt av ulv, og dette har jeg innfunnet meg med. Selv om jeg mot formodning skulle komme til åstedet idet ulven tar bikkja, tviler jeg på at jeg ville skutt ulven.

Jeg har sluppet en tam bikkje ut i villmarka, den hører ikke hjemme her, og er følgelig der på egen risiko med alt det innebærer. Villmarka, smak litt på uttrykket. Hvor mye villmark, spenning og frihet blir det igjen om vi en dag sitter igjen med friområder der det kun gresser sau, ku og en og annen hare.

En Bikkje er en bikkje, den har naturlignok sin verdi både i kroner og øre og i affeksjon, men det er når alt kommer til alt bare en bikkje. Tror til og med jeg får det dekket på forsikringa om noe skulle skje.

Det samme gjelder sau. og VÆR SÅ SNILL, ikke prøv å selg ideen om sørgende bonder som feller krokodilletårer over sine sauer som er tatt av ulven, når de uansett hadde blitt kjørt rett til slaktern kvelden etter. Det fornærmer intelligensen til alle på forumet her.

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...