Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men, om du skal få overbevisst myndighetene, så må du nok ofre et lam eller en sau først, slik at du har et dyrekadaver som har de riktige bitemerkene.

 

Du nevner noen fornøyelsesparker hvor folk har blitt drept av ulv. Jeg synes ikke det teller helt med. Det har jo ingenting med naturen ute i skogen å gjøre overhode.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ulven, som alle andre rovdyr, går etter de byttedyrene som er letteste å få tak i. Ulven går ikke etter sauene for å være ond, den går etter sauene fordi at:

  1. Sauene ikke er gjerdet skikkelig inn og derfor er lettere å få tilgang til enn andre byttedyr (som for eksempel elg).
  2. Sauene ikke blir passet på.

Dersom bøndene (og reineierne) faktisk hadde passet på dyrene sine så hadde ikke dette skjedd så ofte som det gjør i dag.

 

 

La meg peke på noen problemer med dette. Innmark skal allerede være inngjerdet. Det er greit. Det krever likevel et større og bedre gjerde enn de vanlige gjerdene man finner i dag. Ulven slipper igjennom. Et annet problem er når dyrene er på utmarksbeite. Det finnes ikke økonomi eller politisk vilje til å gjerde inne utmarka. Dette ødelegger igjen for andre dyrs naturlige trekkruter. Det er heller ikke pent, og er ikke positivt for mennesker som bruker utmarka som rekreasjon. Dyr i utmarka er med på å beite ned et stadig mer overgrodd Norge, og er med på å bevare kulturlandskapet.

 

Passe på sauene sine, ja. Hvordan skal eg sauebonde i Norge pr. dags dato ha mulighet til å være ute med sauene sine 24/7? Det finnes ikke penger eller tid til det. Ofte skjer det at bønder mister sauer i områder hvor det ikke forventes at det skal være ulv. Flere titalls mil fra nærmeste ulvesone... Å bruke gjeter hadde vært greit hvis de får tilskudd for dette. Men dette er vel noe som svir i hjerterota til flere liberalister, som ønsker å flytte all matproduksjon utenlands.

 

Et problem med ulv er at de er en stor fare for hunder. Bruk av hunder på jakt har en lang tradisjon i Norge. Det har vært flere tilfeller der hund har blitt drept av ulv. Både hunder på jakt og i fritidssammenheng. Ulven dreper også mye hjortevilt. Det er bedre at menneskene får utnyttet og høstet av viltressursene fremfor at det går til ulv.

 

Jeg mener at kostnaden det er ved å ha en stor ulvebestand er helt unødvendig. Spørsmålet er heller hvorfor man skal ha en stor ulvebestand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er allerede bevist i form av spor, troligvis flere ulver i flokk.

 

Synes du bildene tyder på at dette er effektiv bruk av mat? Et menneske bruker mye mer av sauen, både ull og kjött. Det blir som med dinosaurene i Jurrassic world.

 

Viltnemnda har sikret ulvespor, det er ikke hund eller björn som gjort dette.

 

Ulven dreper ikke i onde hensikter. Som du kanskje har lagt merke til, så har ulven skarpe hjørnetenner og spiser kjøtt. Den er et rovdyr. 

De sauene vi har i Norge i dag har ikke de naturlige instinktene sine i behold - for eksempel fluktinstinktet. Et klassisk eksempel på dette er at man ofte finner flere sauer drept på samme plass, noe du selv demonstrerer med bildet du har lagt ved. 

Er det da rimelig å anta at ulven går etter sauen fordi det er et enkelt bytte, og som noen andre nevnte her, skikkelig godt kjøtt?

 

Jeg vil også sitere litt fra Wikipedia:

 

Ulvene kan overleve på ca. 1,6-1,7 kg mat i døgnet, men for å kunne reprodusere seg trenger den minst 2,25 kg i gjennomsnitt. Amerikanske estimater hevder imidlertid at ulver i snitt gjerne spiser ca. 4,5 kg mat i døgnet, om tilgangen på føde er tilstrekkelig. Ville ulver spiser sjelden hver dag. Det kan gå flere dager mellom hvert måltid. Når de først spiser, kan de fortære opp mot 9-10 kg i ett måltid.

 

Ulv jakter i hovedsak på byttedyr som er betydelig større enn dem selv, som elg, bisonokse, moskusfe og ulike andre hjortedyr, men om tilgangen på slik føde er begrenset tar den også mindre byttedyr. 

[...]

I Skandinavia er elg hovedbyttet for ulven, men den nedlegger også rein, rådyr, sau, storfe, rødrev, bever og mye annet om den må.

Ulv er ganske fleksibel med hensyn til kosten. Den jakter i flokk for å nedlegge store dyr, eller alene om det er en hare eller annet småvilt. Det hevdes at den er «skogens renovatør», i og med at den primært tar svake og syke dyr, og derav holder bestanden av byttedyr i «god form». Forskning viser at ulven er en effektiv og rasjonell jeger. Den jakter typisk på bytte som gir mest igjen for innsatsen. I Norge har det vist seg at elgkalver utgjør omkring 70 % av kostholdet. Resten fordeles over gruppene med en overvekt av drektige elgkuer og eldre elgkuer.

 

 

Du skriver at vi burde skyte ulven, og med det går jeg ut ifra at du ønsker å utrydde den. 

Da er jeg svært spent på å høre hvilke tiltak du vil iverksette for å "rydde" skogen slik som ulven gjør. 

Husk at ulven er en del av næringskjeden. Spør en Australier hva som skjer om man tukler med den. 

Endret av Turtledove
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Turteldove----

 

Du skriver at vi burde skyte ulven, og med det går jeg ut ifra at du ønsker å utrydde den. 

Da er jeg svært spent på å høre hvilke tiltak du vil iverksette for å "rydde" skogen slik som ulven gjør. 

Husk at ulven er en del av næringskjeden. Spør en Australier hva som skjer om man tukler med den. 

 

 

 

Gouldfan---

Sagnet om soldaten Anders Solli på vei til kirken en Desembermorgen..

 

https://snl.no/sagnet_om_soldat_Anders_Solli

 

 

Det er det dummeste en sau kan gjöre å flykte, det tenner jaktinstinktet. Nå er det mulig villsau löper fortere enn tamsau, men det beste man kan gjöre mot en ulv eller for den skyld hund er å bråke, virke truende og gjöre seg höyere.

 

Det absolutt värste et menneske kan gjöre er å löpe, dersom den Rakkestadgutten hadde löpt istedenfor å rope og sette på mobilen på full guffe, så kunne det hende vi hadde hatt förste barn drept av ulv siden 1800.

 

Det som skjedde med Anders Solli eller barnet Kolja viser hva som skjer når ulveflokkene blir mange og sultne på vinteren i November, Desember.

 

Er flokken stor nok så blir ikke mennesket fryktet, det blir jaktet. Angrepet på barnet Kolja viser at enkeltulver også kan väre farlige for barn på vinteren.

 

 

Det at man skal skyte ulv som beveger seg på områder som ikke er holdt av for Ulv OG der ulv angriper sau er helt etter loven. Man skal da skyte sauen og siden ringe politi og viltnemd.

 

Dette betyr ikke nödvendigvis at all ulv skal utryddes. Men fremtiden vil vise om det var smart eller ei å få store ulveflokker i Norge hvor folk bor i distriktene og ulven blir vandt med mennesker.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du skriver at vi burde skyte ulven, og med det går jeg ut ifra at du ønsker å utrydde den. 

Da er jeg svært spent på å høre hvilke tiltak du vil iverksette for å "rydde" skogen slik som ulven gjør. 

Husk at ulven er en del av næringskjeden. Spør en Australier hva som skjer om man tukler med den. 

 

 

Jakt. Ulven har praktisk talt vært utryddet i Norge siden slutten av 1800-tallet om jeg husker rett (det er derfor ikke rart at det ikke har vært ulveangrep når arten praktisk talt ikke har vært her). I jaktåret 2013/2014 var det litt over 90 000 jegere som jaktet storvilt. I 2014 ble det felt ca. 20 000 rådyr, 35 000 hjort, 33 000 elg og 8000 villrein. Dette er enorme mengder naturressurser som er til stor nytte for mennesket. Ikke minst så er det den mest miljøvennlige måten å skaffe mat på. Ulven lever hovedsaklig av elg (regnet i kilo blir det rundt 95% av deres kost). Det er de mindre og ensomme ulveflokkene som dreper mest elg. Opptil fire ganger av det deres energinivå tilsier, og de sløser mye mer med matressursene. Større flokker holder seg omtrent i grenseland. En ulveflokk dreper rundt 120 elg i året.

 

Glem heller ikke at mennesket også er en del av næringskjeden. Vilbestandene har blitt holdt høye gjennom en målrettet forvaltning gjennom kvoter på hvilke dyr man skal ta ut. Det er stor fokus blant hvilke dyr man skal skyte, gjennom f. eks. tiltak om "skrapdyr" (dyr som er små og svake, og som er lov å ta uten at det går på kvoten). Mennesket klarer å forvalte hjorteviltstammen på en god måte, og det har vi gjort i hundre år uten stor konkurranse fra ulven. Mer ulv betyr mindre til oss. Da foretrekker jeg høye viltbestander av "alt annet" og lite ulv, fremfor lite vilt og mye mer ulv.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nei men jeg har sett Jurassic park filmen, og det holder vel gjør det ikke Gouldfan?

 

 

Bildene fra media står på forrige side, dvs ca midten av side 67.

 

Jeg har ikke sett Jurassic filmen, men traileren der det vises til at Dinosaurene jakter for sport, på instinkt uten å spise kjöttet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Bildene fra media står på forrige side, dvs ca midten av side 67.

 

Jeg har ikke sett Jurassic filmen, men traileren der det vises til at Dinosaurene jakter for sport, på instinkt uten å spise kjöttet.

Dyr er dyr, de handler på instinkt; det er kun mennesket (så vidt som vi vet ihvertfall) som er i stand til å resonnere og se rekkevidden av sine handlinger. Eller dvs, ikke alle mennesker er like flinke til dette.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei men jeg har sett Jurassic park filmen, og det holder vel gjør det ikke Gouldfan?

 

 

Bildene fra media står på forrige side, dvs ca midten av side 67.

 

Jeg har ikke sett Jurassic filmen, men traileren der det vises til at Dinosaurene jakter for sport, på instinkt uten å spise kjöttet.

 

 

Jepp. Jeg ser ingen forskjell:

 

jurassic-world-super-bowl-13.jpg

 

56099.jpg

 

Så da er det avgjort da. Ulver er ondskapsfulle monstere. Bare se på jurassic world filmen så vet du hvorfor...

 

Flott at du har oppklart det for oss Gouldfan.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Dette ødelegger igjen for andre dyrs naturlige trekkruter. Det er heller ikke pent, og er ikke positivt for mennesker som bruker utmarka som rekreasjon. Dyr i utmarka er med på å beite ned et stadig mer overgrodd Norge, og er med på å bevare kulturlandskapet.

 

Et sånn appropo til dette: Lurer ofte på hvorfor det ikke er større vilje til å få en større geit/saue populasjon, for å utnytte det til sommerbeite.

En av forskjellene på oss og Sverige er at de industrialiserte 20-40 år før oss, og de har et ganske igjengrodd terreng. Vi har også en utkantpopulasjon hvor man ikke bruker skogbarrieren for å skjerme bygdene.

 

Men som sagt, jeg er nysjerrig. Ser allerede på fjellet, hvor man har fått en nedgang i beitedyr over de siste 30 år, at det begynner å bli litt igjengrodd. Man ser det på veiene hvor det blir stadig tettere med trær etter grøftene.

 

Jeg mener at kostnaden det er ved å ha en stor ulvebestand er helt unødvendig. Spørsmålet er heller hvorfor man skal ha en stor ulvebestand.

Tipper svaret ligger mellom naturkonservatisme(frykt for mangel av ulv skap skape problemer), av Ulven er et ganske nobelt dyr i barnehistoriene våre, og prestisjen for politikerne.

Gudene vet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei men jeg har sett Jurassic park filmen, og det holder vel gjør det ikke Gouldfan?

 

 

Bildene fra media står på forrige side, dvs ca midten av side 67.

 

Jeg har ikke sett Jurassic filmen, men traileren der det vises til at Dinosaurene jakter for sport, på instinkt uten å spise kjöttet.

 

 

Jepp. Jeg ser ingen forskjell:

 

jurassic-world-super-bowl-13.jpg

 

56099.jpg

 

Så da er det avgjort da. Ulver er ondskapsfulle monstere. Bare se på jurassic world filmen så vet du hvorfor...

 

Flott at du har oppklart det for oss Gouldfan.

 

Et eksempelbilde har ingenting med det jeg nevnte å si.

 

Du kan likesågodt se på min link fra America hvor en ulvepasser ble drept.

 

Det jeg mente var at dinosaurene drepte kun for å drepe, slik som ulvene har gjort med sauene på bildet jeg viste.

 

Det var poenget, du kom med en avsporing, som jeg dessuten har nevnt at har resultert i drap på en ulvegjeter.

Lenke til kommentar

Tipper svaret ligger mellom naturkonservatisme(frykt for mangel av ulv skap skape problemer), av Ulven er et ganske nobelt dyr i barnehistoriene våre, og prestisjen for politikerne.

Gudene vet.

Vi vet nøyaktig hva som skjer når ulver forsvinner. Bare les om disse scenariene: https://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_reintroduction

 

Mer om det mest kjente eksempelet her: http://www.bbc.com/future/story/20140128-how-wolves-saved-a-famous-park

 

TL;DR: Biosfæren blir ustabil og vil over tid føre til fantastisk kompliserte og enorme problemer som man ikke kan vite om på forhånd, eller løse på noen annen måte enn å få ulvene tilbake.

 

Og hvis noen lurte, dette er fasitsvaret på trådens hovedspørsmål: Nei, sau er ikke mer verdt enn ulv, i hvert fall ikke i aggregat; for mens sauer kan byttes ut med f.eks. geiter, kan ikke ulver byttes ut, siden de er såkalte Apex Predators, som betyr at de tilhører en gruppe med svært få raser, hvorav nesten ingen overlever i Norge.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Et eksempelbilde har ingenting med det jeg nevnte å si.

 

Du kan likesågodt se på min link fra America hvor en ulvepasser ble drept.

 

Det jeg mente var at dinosaurene drepte kun for å drepe, slik som ulvene har gjort med sauene på bildet jeg viste.

 

Det var poenget, du kom med en avsporing, som jeg dessuten har nevnt at har resultert i drap på en ulvegjeter.

Hunder dreper mennesker hele tiden, kun for å drepe, men jeg ser ikke at du foreslår at vi skal jakte på dem(utrydde dem)?

Barn blir drept eller hardt skadet av hunder hele tiden, men ulven, den er farlig den.

 

Hunder er farlige fordi de lever tett sammen med oss, og enten det er dårlig eiere eller dårlige gener, så går hunder løs på mennesker hele tiden. Ulven (ville ulver) er redd mennesker og holder seg langt vekk fra mennesker såfremt de ikke blir drevet nærmere mennesker på grunn av sult og mangel på leveområder.

Hele tiden så gir folk skylden på ulven når den beveger seg inn i våre områder, og forsyner seg av saue-buffene, det er vi mennesker som beveger oss inn de ulvens leveområder og det er opp til oss å tilpasse oss naturen.

Effektive gjerder, villsauer, "gjetedyr" som lama etc, er ting som kan få ulveangrepene til å gå betydelig ned. Men istedenfor å iverksette disse tiltakene, så velger vi heller å utrydde ulven eller å redusere bestanden så kraftig at ulvene som er igjen lider av innavl etc.

 

Ulven har en viktig rolle i økosystemet. Den er med å kontrollere bestanden av elg, reduserer sykdom ved at de dreper syke individer osv.

Rovdyr bestanden i Norge er blitt redusert betydelig etter mange mange år med jakt, at i dag så er det helt nødvendig med en hær av jegere for å kontrollere bestanden av elg f.eks som har eksplodert den siste tiden. Risiko for sykdom og hungersnød er stor.

Vi har skakkkjørt naturen og istedenfor å prøve å rette opp feilen som er begått så fortsetter vi utryddelsen av ulven, helt utrolig.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...