Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det så er det ren og skjær dyreplageri når husdyrene blir skambitt og drept av ulv fordi at man ikke passer godt nok på de.

Ulve"problemet" er bare bøndenes måte å forsøke å skifte fokus bort fra det virkelige dyreplageriet de driver med. Hvert år dør 100 000 sau på beite på grunn av innvollsorm. Det skyldes at syke dyr ikke følges opp med ormekur. Altså de passes ikke godt nok på. Noen sauebønder reiser til og med på sydenferie uten avløsere eller andre som kan se til dyrene og gi de passe stell og behandling hvis det trengs. Hvor mange sau er det som tas av ulv på beite hvert år? Noen få hundre?

Med teknologien som finnes idag kunne man hatt kameraer med monitorer og alarmer, deretter kunne geväret blitt styrt via en smartphone og ulven kunne bli skutt.

Genialt forslag!

De landene som har gjetere har nok litt andre lönninger enn normenn.

Eneste muligheter jeg ser er om man ansatte rumenske tiggere med rifle for 40kr timen, men det er ikke rettferdig, eller praktisk mulig.

Hadde man hatt gjetere med gevär så er jeg redd det ikke hadde värt mye ulv igjen.

Kanskje like greit? Böndene ville hatt underskudd som måtte dekkes av Staten og kundene de förste årene, men når ulven er borte så vil tapene gå ned.

Smart dette egentlig..

Du har nok misforstått gjeting. Poenget er ikke å plaffe ned en hver ulv som måtte komme være så uheldig å komme i nærheten, men å være tilstede med menneskelukt (ulver er veldig skye dyr) og eventuelt skremme med bål-lukt, skremmeskudd etc sånn at ulven kan leve videre og gjøre sin naturlige oppgave andre steder i naturen. Norges farligste pattedyr (for mennesker), elgen, trenger bestandsreguleringen som ulven gir.

Angående lønnsnivå så har du rett i at andre land er naturlig mer konkurransedyktige enn Norge i næringer som trenger svært mye arbeidskraft per krone verdiskapt. Det ser vi i alt fra klesbransjen til restaurantbransjen. At landbruket holdes utenfor økonomiens naturlover skyldes bare særdeles kostbar (for innbyggerne) proteksjonisme i kombinasjon med ansvarsfraskrivelse som det å ikke påby gjeting av sauene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Ikke legg ved "hele tråden" når du svarer, vær så snill.

Ser ut som det allerede er igang med beväpnede gjetere. Ja mange gjetere bruker gevär, stokk var vel mer populärt med barn i Afghanistan som ikke får lov til å gå på skolen fordi de må gjete, og når de er gamle nok så får de en Kalasjnikov, nesten som en konfirmasjonsgave...

Det må da være mulig å finne løsninger som trygger husdyrene. 
  • Man kan bruke moderne teknologi til automatisk overvåkning.
  • Man kan leie inn gjetere. Det er ikke sikkert det blir så mye dyrere enn å betale ut mangfoldige millioner i rovdyrerstatning hvert år.
  • Man kan gå til anskaffelse av gjeterhunder/gjeterlamaer.
  • Man kan begynne med villsau.
Ja jeg er for at böndene skal leie inn gjetere med våpen, men det går ut over ulven da. Men det er kanskje like greit. Mer subsidier fra staten til väpnede gjetere, og dyrere kjött.
Som sagt så er jeg for avskaffelse av alt som heter landbrukssubsidier. De som vil drive med landbruk for gjøre dette for egen regning så får maten heller koste det den koster. Det er jo slettes ikke sikkert at maten blir dyrere selv om alt som heter subsidier forsvinner. Husk at i 2014 kostet jo landbrukssubsidiene skattebetalerne rundt 15 milliarder, så mat i Norge er slettes ikke billig tatt dette i betrakting.

Jeg mistenker at de som ivrer om ulveflokker ikke er veganere.....
Hvorfor er det relevant?

Ellers så kan man jo lure litt på tallene som innrapporteres når det er snakk om dyr som blir tatt av rovdyr.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Varselskudd kan väre en mulighet, men ikke sikkert det skremmer ulven.

Selvfölgelig har en bonde/gjeter lov til å skyte på en ulveflokk som truer inngjärdede sau. Skyt på stedet, var det ikke dere som sa at böndene måtte passe bedre på?

Ulven er generelt sett veldig sky og holder seg langt unna mennesker. Dessuten skulle jeg likt å se den ulven som ikke lar seg skremme av et varselskudd.

Lenke til kommentar

Og resten av folket burde automatisk bli veganere....

Hva er dette? En påstand? Et faktaargument? Noe annet?

Et svar til -Böndene som ikke klarer å passe på dyrene sine bör anmeldes.

Teknologien kommer dit snart at man kan henge opp kameraer med skudd som kan skyte ulven på stedet. Ja da er jeg for at man får inn slike värnende tiltak.

Så du får bli veganer da. Dersom vi skulle brukt gjetere som tjente 150kr timen så måtte dere uansett bli veganere, fordi da hadde lammelåret brått kostet par tusen kroner.

Edit tråden burde skifte navn til er en ulv värdt mer en 20 plagede döde sauer?

Ja til kameraer og monitorer med rifleskudd, da blir nok sauene og lammene trygge!

Regner med du har tatt høyde for at noen menneskeliv da vil gå tapt også? Og felling av elg på feil årstid og uten fellingstillatelser i orden..

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ulve"problemet" er bare bøndenes måte å forsøke å skifte fokus bort fra det virkelige dyreplageriet de driver med. Hvert år dør 100 000 sau på beite på grunn av innvollsorm. Det skyldes at syke dyr ikke følges opp med ormekur.

Nettopp. Kan det være at dyr som ulven har spist på kanskje har vært syke eller allerede døde, men at de likevel blir rapportert inn som "tatt av rovdyr"? 

Dessuten er ikke den norske tamsauen skapt for å vandre rundt uten tilsyn slik villsauen er. Lar man tamsauen vandre rundt uten tilsyn så bør det kvalifisere til politianmeldelse og fratakelse av retten til å holde husdyr.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Kanskje like greit? Böndene ville hatt underskudd som måtte dekkes av Staten og kundene de förste årene, men når ulven er borte så vil tapene gå ned.

Smart dette egentlig..

Hvorfor skal alt dekkes av Staten til en hver tid.

Bonden kan ta omskolering og bli helikopterpilot eller hva han nå lyster. Hovedsakelig mest for egen regning slik som alle andre studenter.

Det må komme opp et mer gjennomført forslag før jeg er tilbøyelig til å støtte for mye statsstøtte. Bøndene har jo puter under armene fått.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei, sauer er ikke gjerdet inn. Hadde sauene vært gjerdet inn hadde ikke ulvene klart å spise de.

Sauene som er linket til i gårsdagens Dagbladet, var SOLID inngjärdet, men ulveflokken er desverre ganske smarte kan grave og alle triks, og dersom man ser på bildene så ser dere at sportjaktinstinktet har slått fullt ut. Dvs ulvene dreper og plager for sportens skyld og tar knapt en munnfull og lar resten ligge å råtne, eller lide.

Hvis ulvene kommer inn er ikke sauene inngjerdet.

jeg lurer på hvem som er naive jeg?

Du vet tydeligvis veldig lite om ulv, eller hund for den saks skyld....

Sitat Dagbladet- På Kjepperud gård er det rovviltgjerder, men den kommer inn uansett. Ulven veit hvor matfatet er. Det er veldig synd for de som bor her, sier han.

Sitat slutt, altså rovdyrgjerder.

Det er ingen tvil om at beväpnede gjetere kan skyte ulv som jager sau eller går innenfor rovdyrgjerdet.

Hvor ofte dette skjer i Enebakk utenfor Oslo.... Sitat

- Sauen er skambitt bak og foran. Det er tydelige spor, så vi ser at det er ulv, men det er Statens naturoppsyn som må gi den endelige bekreftelsen, sier han.

Viltnemnda bistår nå med å prøve å finne igjen resten av sauene. De har også avliva en rekke sauer som var hardt skadet.

- Hvor vanlig er det at dette skjer?

- Det skjedde i Enebakk for cirka ei uke siden, da ble det tatt åtte eller ti dyr. Og så skjedde det samme for to, tre år siden. På Kjepperud gård er det rovviltgjerder, men den kommer inn uansett. Ulven veit hvor matfatet er. Det er veldig synd for de som bor her, sier han.

Sitat slutt

Men sef juger böndene seg inn i avisene, alt er ulvemotstandspropaganda tenker jeg?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ingen tvil om at beväpnede gjetere kan skyte ulv som jager sau eller går innenfor rovdyrgjerdet.

Jeg er litt usikker på hva du mener her. Mener du at det skal ansettes jegere som på fulltid går rundt og leter etter ulver de kan skyte?

Lenke til kommentar

Sauene er gjerdet inn full time. Men sef idag kan ikke en bonde fölge med til all tid, särlig ikke om natten.

Men rumenere med rifle og nattsikte hadde värt praktisk.

Næh. De hadde bare gjort det økonomisk ruin. Skutt sauene og solgt dem på svartebørsen.  :tease:

Lenke til kommentar

varselskudd kunne värt brukt også med kameraer, dette er dyrt men staten og kundene kan betale denne prisen.

Så praktisk. Altså la kundene ta alle utgiftene. Nei, la meg få tillatelse til å kjøpe sau fra New Zealand året rundt du, så skal det nok bli smalhans for sauebøndene tenker jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva du mener her. Mener du at det skal ansettes jegere som på fulltid går rundt og leter etter ulver de kan skyte?

Nei jeg mener gjetere som sitter på post der sauene er inngjerdet. Ulvejakt finnes allerede, men det er få gjetere som har mulighet til å vokte sauene sine med gevär.

Lenke til kommentar

varselskudd kunne värt brukt også med kameraer, dette er dyrt men staten og kundene kan betale denne prisen.

Så praktisk. Altså la kundene ta alle utgiftene. Nei, la meg få tillatelse til å kjøpe sau fra New Zealand året rundt du, så skal det nok bli smalhans for sauebøndene tenker jeg.

Det er det som er praksis på stortinget. Jeg ser ikke at dette vil endre seg.

Lenke til kommentar

Selvfölgelig har en bonde/gjeter lov til å skyte på en ulveflokk som truer inngjärdede sau. Skyt på stedet, var det ikke dere som sa at böndene måtte passe bedre på?

Du kan ikke drive med selvtekt, dersom ulven er fredet. Da må du varsle lensmannen, og så får han organisere oppdraget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei jeg mener gjetere som sitter på post der sauene er inngjerdet. Ulvejakt finnes allerede, men det er få gjetere som har mulighet til å vokte sauene sine med gevär.

Hvorfor kan ikke disse gjeterne da ha som primæroppgave å jage bort rovdyr fremfor å skyte de? Det å skyte et rovdyr må da være siste utvei dersom annet ikke fungerer!? Man trenger da ikke være så blodtørstig at man på død og liv skal plaffe ned ville dyr som tross alt ikke vet bedre!?

Du har forøvrig ennå ikke sagt hva du synes om forslagene jeg ramset opp i dette innlegget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men sef juger böndene seg inn i avisene, alt er ulvemotstandspropaganda tenker jeg?

Nei det er slettes ikke sikkert at bøndene lyver, men at det er god grunn til å stille spørsmål ved tallene som rapporteres inn bør det vel ikke være så mye tvil om?

Lenke til kommentar

jeg lurer på hvem som er naive jeg?

Du vet tydeligvis veldig lite om ulv, eller hund for den saks skyld....

Sitat Dagbladet- På Kjepperud gård er det rovviltgjerder, men den kommer inn uansett. Ulven veit hvor matfatet er. Det er veldig synd for de som bor her, sier han.

Sitat slutt, altså rovdyrgjerder.

Igjen skyter du med hagle uten å treffe målet. Jeg har ikke sagt noe om naivitet, hunder, kjepperud gård, eller rovdyrgjerder. 

Det jeg har sagt er: Hvis ulvene kommer inn er ikke sauene inngjerdet.

De kan ha så mange rovdyrgjerder de vil, men hvis ulvene kommer seg inn er ikke det godt nok. Med andre ord er det like greit å ikke sette opp det gjerdet. 

Så bonden har tre alternativer: Sette opp et gjerde som faktisk fungerer, ikke sette opp noen gjerder, eller sette opp dårlige gjerder. 

De to siste valgene fører til nøyaktig samme situasjon. 

Så det er to valg: Sette opp et gjerde som fungerer, eller ikke beskytte sauene skikkelig. 

Eller for å si det langt enklere: Hvis ulvene kommer inn er ikke sauene inngjerdet.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Eller for å si det langt enklere: Hvis ulvene kommer inn er ikke sauene inngjerdet.

Nettopp. Det holder ikke å bare sette opp "noen pinner" eller et "ulv forbudt" skilt. Driver man med husdyrhold har man også et ansvar for å sikre dyrene sine. Liker man det ikke får man finne seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar

Ja men det er litt stas med norsk lam og sau da.

Men jeg ser det praktiske med New Zealand i og med at de driver ekstremt store bruk og at de ikke har ULV!!!

Lenke til kommentar

Du kan ikke drive med selvtekt, dersom ulven er fredet. Da må du varsle lensmannen, og så får han organisere oppdraget.

Feil, du har lov til å värne dyra dine med våpen. Det er en rettighet man har, problemet er sef at det er dyrt på gjete med våpen.

Dette er ikke selvtekt, men beskyttelse av egne dyr.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...