Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

...Utklipp fra dagens nyheter i Dagbladet...

Det er helt forferdelig. Bønder som ikke klarer å passe på dyrene sine bør politianmeldes og frataes retten til å ha dyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Haha du er tilhenger av dyrevelferd faktisk men ikke at Karianne 18 år fant rundt 20 sau og lam döde eller så hardt skadet at de måtte avlives?

 

Tror du det er greit for en sau å bli skambitt og torturert for lekens skyld av en ulv uten å bli spist opp?

Torturert? Det er ville dyr vi snakker om her, ikke mennesker.

Lenke til kommentar

 

Og resten av folket burde automatisk bli veganere....

Hva er dette? En påstand? Et faktaargument? Noe annet?

 

 

Et svar til -Böndene som ikke klarer å passe på dyrene sine bör anmeldes.

 

Teknologien kommer dit snart at man kan henge opp kameraer med skudd som kan skyte ulven på stedet. Ja da er jeg for at man får inn slike värnende tiltak.

 

 

Så du får bli veganer da. Dersom vi skulle brukt gjetere som tjente 150kr timen så måtte dere uansett bli veganere, fordi da hadde lammelåret brått kostet par tusen kroner.

 

Edit tråden burde skifte navn til er en ulv värdt mer en 20 plagede döde sauer?

 

Ja til kameraer og monitorer med rifleskudd, da blir nok sauene og lammene trygge!

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Et svar til -Böndene som ikke klarer å passe på dyrene sine bör anmeldes.

Slik jeg ser det så er det ren og skjær dyreplageri når husdyrene blir skambitt og drept av ulv fordi at man ikke passer godt nok på de. 

 

Teknologien kommer dit snart at man kan henge opp kameraer med skudd som kan skyte ulven på stedet. Ja da er jeg for at man får inn slike värnende tiltak.
Du snakker om at man skal installere automatiske forsvarssystemer som plaffer ned ting som kommer i nærheten av sauene? Litt kjedelig da om det kommer en hund i nærheten, eller gud forby et barn.
 
Så du får bli veganer da. Dersom vi skulle brukt gjetere som tjente 150kr timen så måtte dere uansett bli veganere, fordi da hadde lammelåret brått kostet par tusen kroner.
Man benytter seg av gjetere i mange andre land uten at maten der koster et par tusen kroner, hvorfor skal det ikke gå an også her på berget?
 
EDIT: Problemet er ikke at det finnes rovdyr i naturen, problemet er at mange bønder ikke passer på dyrene sine. Ulv og andre rovdyr skjønner seg ikke på menneskeskapte lover og regler, de bare følger instinktene sine.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Et svar til -Böndene som ikke klarer å passe på dyrene sine bör anmeldes.

Slik jeg ser det så er det ren og skjær dyreplageri når husdyrene blir skambitt og drept av ulv fordi at man ikke passer godt nok på de. 

 

Teknologien kommer dit snart at man kan henge opp kameraer med skudd som kan skyte ulven på stedet. Ja da er jeg for at man får inn slike värnende tiltak.
Du snakker om at man skal installere automatiske forsvarssystemer som plaffer ned ting som kommer i nærheten av sauene? Litt kjedelig da om det kommer en hund i nærheten, eller gud forby et barn.
 
Så du får bli veganer da. Dersom vi skulle brukt gjetere som tjente 150kr timen så måtte dere uansett bli veganere, fordi da hadde lammelåret brått kostet par tusen kroner.
Man benytter seg av gjetere i mange andre land uten at maten der koster et par tusen kroner, hvorfor skal det ikke gå an også her på berget?
 
EDIT: Problemet er ikke at det finnes rovdyr i naturen, problemet er at mange bønder ikke passer på dyrene sine. Ulv og andre rovdyr skjønner seg ikke på menneskeskapte lover og regler, de bare følger instinktene sine.

 

 

 

Med teknologien som finnes idag kunne man hatt kameraer med monitorer og alarmer, deretter kunne geväret blitt styrt via en smartphone og ulven kunne bli skutt.

 

Genialt forslag!

 

De landene som har gjetere har nok litt andre lönninger enn normenn.

 

Eneste muligheter jeg ser er om man ansatte rumenske tiggere med rifle for 40kr timen, men det er ikke rettferdig, eller praktisk mulig.

 

Hadde man hatt gjetere med gevär så er jeg redd det ikke hadde värt mye ulv igjen.

 

Kanskje like greit? Böndene ville hatt underskudd som måtte dekkes av Staten og kundene de förste årene, men når ulven er borte så vil tapene gå ned.

 

Smart dette egentlig..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Med teknologien som finnes idag kunne man hatt kameraer med monitorer og alarmer, deretter kunne geväret blitt styrt via en smartphone og ulven kunne bli skutt.

 

Genialt forslag!

Eller så kunne den samme teknologien blitt brukt til å skremme bort ulven, da vil den lære at det å nærme seg sauer ikke er så lurt. Da slipper man situasjoner der hunder eller mennesker ved en ulykke blir skutt.

 

Evt. så kan man jo kanskje gjøre som denne svenske sauebonden, eller så kan man gå til anskaffelse av villsau.

Lenke til kommentar

 

Et svar til -Böndene som ikke klarer å passe på dyrene sine bör anmeldes.

Slik jeg ser det så er det ren og skjær dyreplageri når husdyrene blir skambitt og drept av ulv fordi at man ikke passer godt nok på de. 

 

Teknologien kommer dit snart at man kan henge opp kameraer med skudd som kan skyte ulven på stedet. Ja da er jeg for at man får inn slike värnende tiltak.
Du snakker om at man skal installere automatiske forsvarssystemer som plaffer ned ting som kommer i nærheten av sauene? Litt kjedelig da om det kommer en hund i nærheten, eller gud forby et barn.
 
Så du får bli veganer da. Dersom vi skulle brukt gjetere som tjente 150kr timen så måtte dere uansett bli veganere, fordi da hadde lammelåret brått kostet par tusen kroner.
Man benytter seg av gjetere i mange andre land uten at maten der koster et par tusen kroner, hvorfor skal det ikke gå an også her på berget?
 
EDIT: Problemet er ikke at det finnes rovdyr i naturen, problemet er at mange bønder ikke passer på dyrene sine. Ulv og andre rovdyr skjønner seg ikke på menneskeskapte lover og regler, de bare følger instinktene sine.

 

 

 

Et svar til -Böndene som ikke klarer å passe på dyrene sine bör anmeldes.

Slik jeg ser det så er det ren og skjær dyreplageri når husdyrene blir skambitt og drept av ulv fordi at man ikke passer godt nok på de. 

 

Teknologien kommer dit snart at man kan henge opp kameraer med skudd som kan skyte ulven på stedet. Ja da er jeg for at man får inn slike värnende tiltak.
Du snakker om at man skal installere automatiske forsvarssystemer som plaffer ned ting som kommer i nærheten av sauene? Litt kjedelig da om det kommer en hund i nærheten, eller gud forby et barn.
 
Så du får bli veganer da. Dersom vi skulle brukt gjetere som tjente 150kr timen så måtte dere uansett bli veganere, fordi da hadde lammelåret brått kostet par tusen kroner.
Man benytter seg av gjetere i mange andre land uten at maten der koster et par tusen kroner, hvorfor skal det ikke gå an også her på berget?
 
EDIT: Problemet er ikke at det finnes rovdyr i naturen, problemet er at mange bønder ikke passer på dyrene sine. Ulv og andre rovdyr skjønner seg ikke på menneskeskapte lover og regler, de bare følger instinktene sine.

 

 

 

Sauene er gjerdet inn full time. Men sef idag kan ikke en bonde fölge med til all tid, särlig ikke om natten.

 

Men rumenere med rifle og nattsikte hadde värt praktisk.

Lenke til kommentar

Grimnir kom meg i forkjøpet der (igjen, I might add)! :p

Skulle akkurat til å slenge inn lama-argumentet. 

 

Forresten: bruker gjetere i andre land å gå rundt med gevær? Jeg har seriøst null anelse, for det eneste jeg tenker når jeg ser for meg en gjeter er en lakengubbe med en veldig lang pinne. 

 

Edit: Litt sånn her:

prince_of_egypt_2886-480x360.jpg

Endret av Turtledove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vær så vennlig å ikke legge ved "hele tråden" når du svarer, det gjør bare diskusjonen rotete.

Sauene er gjerdet inn full time. Men sef idag kan ikke en bonde fölge med til all tid, särlig ikke om natten.

 

Men rumenere med rifle og nattsikte hadde värt praktisk.

Bonden har selv et ansvar for å finne en løsning som sikrer dyrene hans. Her er det mulig å anskaffe seg en gjeterhund, gjetere eller en gjeterlama.

 

Det å utstyre rumenere med rifle og nattskifte høres ut som en fin måte å komme på kant med loven med, da må det jo være en bedre idé å leie inn disse rumerne til å gjete sauene.

Lenke til kommentar

 

Med teknologien som finnes idag kunne man hatt kameraer med monitorer og alarmer, deretter kunne geväret blitt styrt via en smartphone og ulven kunne bli skutt.

 

Genialt forslag!

Eller så kunne den samme teknologien blitt brukt til å skremme bort ulven, da vil den lære at det å nærme seg sauer ikke er så lurt. Da slipper man situasjoner der hunder eller mennesker ved en ulykke blir skutt.

 

Evt. så kan man jo kanskje gjøre som denne svenske sauebonden, eller så kan man gå til anskaffelse av villsau.

 

 

varselskudd kunne värt brukt også med kameraer, dette er dyrt men staten og kundene kan betale denne prisen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

varselskudd kunne värt brukt også med kameraer, dette er dyrt men staten og kundene kan betale denne prisen.

Jeg er for avvikling av all landbruksstøtte, men det er en helt annen diskusjon.

 

Ang. kostnad så er det ikke sikkert at det blir så stor forskjell, rovdyrerstatning koster jo også skattebetalerne massevis av penger hvert år.

 

EDIT: Varselskudd må være mye bedre, da lærer nemlig ulven seg at den må holde seg unna sauer (kanskje?). Mulig den da også lærer sine ulvebarn at sauer er fyfy. Dreper man ulven så lærer den ingenting.

Man kan ikke utrydde alt som kan være en trussel for husdyrene.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Vær så vennlig å ikke legge ved "hele tråden" når du svarer, det gjør bare diskusjonen rotete.

Sauene er gjerdet inn full time. Men sef idag kan ikke en bonde fölge med til all tid, särlig ikke om natten.

 

Men rumenere med rifle og nattsikte hadde värt praktisk.

Bonden har selv et ansvar for å finne en løsning som sikrer dyrene hans. Her er det mulig å anskaffe seg en gjeterhund, gjetere eller en gjeterlama.

 

Det å utstyre rumenere med rifle og nattskifte høres ut som en fin måte å komme på kant med loven med, da må det jo være en bedre idé å leie inn disse rumerne til å gjete sauene.

 

 

Ser ut som det allerede er igang med beväpnede gjetere. Ja mange gjetere bruker gevär, stokk var vel mer populärt med barn i Afghanistan som ikke får lov til å gå på skolen fordi de må gjete, og når de er gamle nok så får de en Kalasjnikov, nesten som en konfirmasjonsgave...

 

http://www.nrk.no/ho/soker-gjetere-med-vapen-1.8247245

 

Ja jeg er for at böndene skal leie inn gjetere med våpen, men det går ut over ulven da. Men det er kanskje like greit. Mer subsidier fra staten til väpnede gjetere, og dyrere kjött.

 

Jeg mistenker at de som ivrer om ulveflokker ikke er veganere.....

Lenke til kommentar

Nei, sauer er ikke gjerdet inn. Hadde sauene vært gjerdet inn hadde ikke ulvene klart å spise de.

 

Sauene som er linket til i gårsdagens Dagbladet, var SOLID inngjärdet, men ulveflokken er desverre ganske smarte kan grave og alle triks, og dersom man ser på bildene så ser dere at sportjaktinstinktet har slått fullt ut. Dvs ulvene dreper og plager for sportens skyld og tar knapt en munnfull og lar resten ligge å råtne, eller lide.

Lenke til kommentar

 

varselskudd kunne värt brukt også med kameraer, dette er dyrt men staten og kundene kan betale denne prisen.

Jeg er for avvikling av all landbruksstøtte, men det er en helt annen diskusjon.

 

Ang. kostnad så er det ikke sikkert at det blir så stor forskjell, rovdyrerstatning koster jo også skattebetalerne massevis av penger hvert år.

 

EDIT: Varselskudd må være mye bedre, da lærer nemlig ulven seg at den må holde seg unna sauer (kanskje?). Mulig den da også lærer sine ulvebarn at sauer er fyfy. Dreper man ulven så lærer den ingenting.

Man kan ikke utrydde alt som kan være en trussel for husdyrene.

 

 

 

Varselskudd kan väre en mulighet, men ikke sikkert det skremmer ulven.

 

Selvfölgelig har en bonde/gjeter lov til å skyte på en ulveflokk som truer inngjärdede sau. Skyt på stedet, var det ikke dere som sa at böndene måtte passe bedre på?

Lenke til kommentar

Disse sauene vil jeg ikke akkurat kalle inngjerdet. 

 

925624_399167003573060_1053204559_n.jpg

 

 

Et enkelt bilde sef. som sier ingenting, det kan jo väre fra fjellet der det ikke ferdes ulv!!

 

Alle böndene driver forskjellig, du skal vite at det er stor frihet for sauer dersom de kan beite fritt. Men nå ser vi mer og mer at sau bures inne i små innhegninger så det skal väre lettere å beskytte de.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Nei, sauer er ikke gjerdet inn. Hadde sauene vært gjerdet inn hadde ikke ulvene klart å spise de.

 

Sauene som er linket til i gårsdagens Dagbladet, var SOLID inngjärdet, men ulveflokken er desverre ganske smarte kan grave og alle triks, og dersom man ser på bildene så ser dere at sportjaktinstinktet har slått fullt ut. Dvs ulvene dreper og plager for sportens skyld og tar knapt en munnfull og lar resten ligge å råtne, eller lide.

 

Hvis ulvene kommer inn er ikke sauene inngjerdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...