Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Utklipp fra dagens nyheter i Dagbladet...

 

Ytre Enebakk utenfor Oslo.... :

 

- Veldig synd

Arne Fosse, viltvakt i Viltnemnda i Enebakk kommune, sier til Dagbladet at de er rimelig sikre på at det er ulv som har vært der.

- Sauen er skambitt bak og foran. Det er tydelige spor, så vi ser at det er ulv, men det er Statens naturoppsyn som må gi den endelige bekreftelsen, sier han.

Viltnemnda bistår nå med å prøve å finne igjen resten av sauene. De har også avliva en rekke sauer som var hardt skadet.

- Hvor vanlig er det at dette skjer?

- Det skjedde i Enebakk for cirka ei uke siden, da ble det tatt åtte eller ti dyr. Og så skjedde det samme for to, tre år siden. På Kjepperud gård er det rovviltgjerder, men den kommer inn uansett. Ulven veit hvor matfatet er. Det er veldig synd for de som bor her, sier han.

Viltnemnda tror det er østmarkulven med valper som har vært på stedet. Statens naturoppsyn er nå på vei opp til gården for å bekrefte at det er ulv som har drept sauene.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et utklipp til av den 18 årige ungjenta som er eier av sauene, og er det noen stråmenn her så er det heller de som påstår at alle bönder juger. Det samme som å si at alle Oslofolk som får frastjålet bil eller innbrudd driver forsikringsvindel...

 

Sitat: - Det var blod overalt.

Av gårdens 36 sauer, har de nå funnet 28 av dem. Minst 18 var allerede døde, og resten av dem har de nå avliva.

- Det var helt forferdelig. Spesielt fordi det var så mange som var drept. Ulven har drept for å drepe, ikke drept for å bli spist. Det er helt grusomt, jeg har ikke ord, sier hun. 

Hun bor på Kjepperud gård i Ytre Enebakk i Akershus.

Lenke til kommentar

 

Ja de umodne barnslige 4chan aktige fjortis bildene dine bidrar virkelig til en voksen diskusjon. Jeg melder meg ut når jeg ser sånn barnslig dritt.

Og dette er ikke barnslig?

 

 

Mener du at hunden spiser seg selv også da eller?

 

 

Shit er det såå mange husdyr som blir tatt av rovdyr?

 

Det å påstå at bönder juger synes jeg er tullete av byfolk. Blir det samme som en bybeboer skulle anklages for forsikringsvindel fordi bilen hans er stjålet.

 

Forsikringsvindel skjer noen ganger, men svärt sjelden tror jeg. Det er sannsyneligvis utrolig få tifeller av husdyrtap som er forsikringsvindel, og der det dokumenteres i media med ulvespor etc så er det selvsagt at bonden ikke juger.

De utnytter et dårlig system, hvis de forteller sannheten så blir det mindre penger i kassa. Det ingen som følger opp påstandene.

De tjener ingenting hvis dyrene dør av sykdom eller ulykker, rovdyr tjener de mere på enn hvis de sendes til slakteren. Det er ingen incentiv for å passe på dyra og være ærlig.

 

 

Det er helt på trynet å kalle alle bönder for lögnere, når det finnes sikre spor etter ulv og alt.

 

Det er dere som driver med stråmenn her.

Lenke til kommentar

Kan noen si fra når motparten kommer med noe av relevanse for debatten?

 

Kan du väre litt mer seriös?

 

At sauer og lam blir drept uten engang å bli spist opp bryr dere ikke?

 

Heller ikke at viltnemda har tatt bilder og sikret spor etter ULV i Enebakk like utenfor Oslo???

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Kan noen si fra når motparten kommer med noe av relevanse for debatten?

 

Kan du väre litt mer seriös?

 

Snakk om å kaste stein i glasshus. Du slenger ut den ene absurditeten etter den andre, du bevisst misforstår, kommer med grove generaliserer om "byfolk". Jeg blir helt matt av all idiotien.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan noen si fra når motparten kommer med noe av relevanse for debatten?

 

Kan du väre litt mer seriös?

 

At sauer og lam blir drept uten engang å bli spist opp bryr dere ikke?

 

Heller ikke at viltnemda har tatt bilder og sikret spor etter ULV i Enebakk like utenfor Oslo???

 

Jeg er fullstendig seriøs, men du deltar ikke i debatten på samme vilkår som meg. Jeg har kommet med kilder og statistikk som beviser at rovdyr ikke er et alvorlig problem i Norge, og du kommer med stråmenn og avisartikler med folk som TROR at de ser ulv, men ikke klarer å bevise det.

 

Hvis du vil debattere med meg, så plikter du å komme med kilder på samme nivå som meg. Frem til da løper du bare rundt i tråden og roper "se på meg!!!".

Lenke til kommentar

 

 

 

Merkelig at vi ikke hadde like mange döde husdyr og kjäledyr för du?

Jeg er tilhenger av miljø og dyrevelferd og er opptatt av fakta. Med det så skjønner jeg at det ikke er noen vits å diskutere med fanatikere i denne tråden og takker derfor for meg.

 

 

 

Haha du er tilhenger av dyrevelferd faktisk men ikke at Karianne 18 år fant rundt 20 sau og lam döde eller så hardt skadet at de måtte avlives?

 

Tror du det er greit for en sau å bli skambitt og torturert for lekens skyld av en ulv uten å bli spist opp?

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen si fra når motparten kommer med noe av relevanse for debatten?

 

Kan du väre litt mer seriös?

 

Snakk om å kaste stein i glasshus. Du slenger ut den ene absurditeten etter den andre, du bevisst misforstår, kommer med grove generaliserer om "byfolk". Jeg blir helt matt av all idiotien.

 

 

Jeg ber om at du spesifiserer hva jeg ikke er seriös med?

 

Jeg lagde sammenligningen mellom bönders rapport om skadede husdyr og byfolks anmeldelse av biltyveri fordi den er reell.

 

Det vil alltid väre en liten prosendel som driver forsikringsvindel, men den er så liten at den omtrent ikke kan regnes.

 

Det samme gjelder selvfölgelig böndene som også er mennesker, når det i tillegg blir filmet spor av ulv så skal det vel ikke väre noe mer tvil eller?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Merkelig at vi ikke hadde like mange döde husdyr og kjäledyr för du?

Jeg er tilhenger av miljø og dyrevelferd og er opptatt av fakta. Med det så skjønner jeg at det ikke er noen vits å diskutere med fanatikere i denne tråden og takker derfor for meg.

 

 

 

Haha du er tilhenger av dyrevelferd faktisk men ikke at Karianne 18 år fant rundt 20 sau og lam döde eller så hardt skadet at de måtte avlives?

 

Tror du det er greit for en sau å bli skambitt og torturert for lekens skyld av en ulv uten å bli spist opp?

 

Det er naturens gang. Du kaller oss "byfolk", men det ser ikke ut som du har mye erfaring med naturen, basert på dine uttalelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan noen si fra når motparten kommer med noe av relevanse for debatten?

 

Kan du väre litt mer seriös?

 

At sauer og lam blir drept uten engang å bli spist opp bryr dere ikke?

 

Heller ikke at viltnemda har tatt bilder og sikret spor etter ULV i Enebakk like utenfor Oslo???

 

Jeg er fullstendig seriøs, men du deltar ikke i debatten på samme vilkår som meg. Jeg har kommet med kilder og statistikk som beviser at rovdyr ikke er et alvorlig problem i Norge, og du kommer med stråmenn og avisartikler med folk som TROR at de ser ulv, men ikke klarer å bevise det.

 

Hvis du vil debattere med meg, så plikter du å komme med kilder på samme nivå som meg. Frem til da løper du bare rundt i tråden og roper "se på meg!!!".

 

 

Det er nok bevist, viltnemda vet så klart hvordan ulvespor ser ut. Men det må også bekreftes på nytt, men at det er lögn som den stakkars 18åringe jenta som har opplevd noe så fält det tror jeg neppe.

 

Det er dere som er på TRYNET med stråmenn som kaller bönder som rapporterer inn for lögnere.

 

Det er mulig det ikke er et stort problem ennå, og böndene får erstatning. Men det utvikler seg mer og mer i negativ retning dersom ulvebestanden blir större. Nå er faktisk ulv regulert med jakt, sikkert derfor vi ikke ser like mange rovdyrofre, samtidig er böndene blitt flinkere med gjerder som vern og oppsyn.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Merkelig at vi ikke hadde like mange döde husdyr og kjäledyr för du?

Jeg er tilhenger av miljø og dyrevelferd og er opptatt av fakta. Med det så skjønner jeg at det ikke er noen vits å diskutere med fanatikere i denne tråden og takker derfor for meg.

 

 

 

Haha du er tilhenger av dyrevelferd faktisk men ikke at Karianne 18 år fant rundt 20 sau og lam döde eller så hardt skadet at de måtte avlives?

 

Tror du det er greit for en sau å bli skambitt og torturert for lekens skyld av en ulv uten å bli spist opp?

 

Det er naturens gang. Du kaller oss "byfolk", men det ser ikke ut som du har mye erfaring med naturen, basert på dine uttalelser.

 

Ah så naturens gang er greit altså?

 

Da synes jeg jammen naturens gang skulle spist opp all sauen også og ikke kun drept eller plaget for sportens skyld.

Lenke til kommentar

 

 

Vi har ikke løshunder i Norge. Vi har løskatter...?

 

Med løshunder så mener jeg hunder som ferdes fritt uten tilsyn. Det kan f.eks være hunder som har rømt fra sin eier.

 

https://www.google.se/search?q=Hund+drept+av+ulv&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=hQ2sVbvuOYOtsAHb-4P4Bw

 

Folk slipper hunder fri i skogen når det ikke er båndtvang, men de har god kontroll ofte med Gps..

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvor jeg har kalt noen av debatantene for byfolk heller. Det eneste jeg har påpekt er at byfolk burde tenke mer för de uttaler seg om ting de ikke har noe forhåld til.

 

Dessuten dro jeg en paralell mellom biltyveri som byfolk kjenner til, og feks den 18 årige stakkars saue-eieren.

 

Jeg klarer absolutt ikke se noen stråmenn der, men selvfölgelig umodne bildemeldinger og å kalle alle bönder for lögnere uten fnugg av bevis er ok...

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng å fortsette debatten når du ikke klarer å lese hva vi skriver og fornekter fakta.

 

Klarer du å utdype dette med fakta.

 

Ja husdyrdrapene har gått ned litt i år, fordi vi REGULERER og MERKER ulv med jakt og GPS, dessuten også fordi saue-eierne har blitt flinkere til å bure inn dyr og passe på.

Lenke til kommentar

Utklipp:

 

Skoleeleven Walter Eikrem spilte heavy metal-musikk og veivet med hendene da ulvene skal ha sperret for veien hjem.

VG følger

På veien fra skolebussen og opp til huset hvor familien bor, sier Walter at han så fire ulver stående på veien mandag ettermiddag.

- Jeg skulle opp bakken hjemover, og så fire store ulver som sto på toppen av bakken. Jeg ble redd for at de skulle angripe meg, sier Walter Eikrem til VG Nett.

- Skremte ulvene med heavy metal

Men istedenfor å løpe vekk, skal Walter ha gått rett mot flokken.

- Jeg tok opp mobiltelefonen min, skrudde på den mest bråkete heavy metal-musikken jeg hadde på full guffe og gikk mot dem. Da flyttet de seg, forteller Walter.

Men ulvene virket ikke redde for ham, ifølge 13-åringen.

- De var rolige hele tiden, men når jeg bråkte og veivet med armene, så begynte de å bevege seg bort, sier Walter.

- Ulvene fulgte etter meg

Da de var gått forteller 13-åringen at han bestemt gikk mot inngangsdøra til huset. Men da skal den ene ulven ha kommet etter ham.

- Da tok jeg en hundeleke og kastet mot ulven. Da ble den redd og gikk sin vei, sier Walter.

- Ulvene tilhører sannsynligvis Linnekleppen-flokken, som anslås å bestå av rundt fem dyr og som oppholder seg i Rakkestad kommune, sier viltnemndleder Jan Lie i Rakkestad kommune til VG Nett.

- Ulven har blitt nærgående

Moren til den fryktløse 13-åringen er svært stolt av sønnen, som gjorde akkurat slik hun har lært ham.

- Vi har terpet på at når vi møter ulv, så skal vi ikke løpe vekk derfra. Det kan trigge ulven til å angripe. Barna skal heller gjøre seg så store som mulig ved å veive med hendene og bråke, slik at ulven blir skremt, sier mamma Anne Katrine Eikrem til VG Nett.

Hun er skremt over hvor nærgående ulven har blitt.

- Det er greit for meg når vi møter på ulv når vi er på ridetur i skogen. Der hører de naturlig til. Men når vi møter en hel flokk på tunet, så er ulven for nærgående. Det er heller ikke normalt for en ulv å være så vant til mennesker, sier Eikrem.

Vanligvis bruker moren å møte barna når de kommer fra skolen, men denne gangen var hun på handletur når de kom hjem.

- Jeg har verdens dårligste samvittighet for at jeg ble forsinket på den handleturen, sier Anne Katrine Eikrem.

Innkaller til ulvemøte

- Det vil være langt dyrere for kommunen å skulle stille opp etter et angrep skjer, sier moren.

Ifølge Rakkestad Avis har Rakkestad kommune nå innkalt til foreldremøte om ulveflokken. Møtet vil skje i begynnelsen av neste uke.

Anne Katrine Eikrem forteller at da familien flyttet til Rakkestad var planen at ungene skulle få bo nær naturen og boltre seg fritt i området rundt huset.

- Nå får de ikke gå alene i skogen. I 2009 fikk ungene hente juletreet alene, men i fjor turte jeg ikke det, sier hun.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...