Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

..

Slik jeg ser det så er det to meget tvilsomme argumenter for ulv:

- Fordi noen mennesker har lyst på det. Disse menneskene tilbringer mesteparten av fritiden sin på en cafè eller i hagen sin, så de merker ikke noe til ulven. Verden går ikke under om Norge ikke har ulv.

:- For å regulere bestanden av elg. Dette klarer jegere fint alene! Det er blitt luksussport å jakte elg. Så slapp av, den bestanden regulerer vi selv. Mengden med penger som brukes på å spore og verne om ulven er latterlig store. Bruk heller de på å tilrettelegge for elgejakt.

Mitt svar: Det gjør elgstammen også. Problemet med jegere, er att de liker å ta ut de flotteste, største og sterkeste dyrene, de som trengs for å føre gode gener videre. Disse dyrene greier ikke rovdyrene og ta. Rovdyra er nødt til å ta de gamle, svake og syke. Og de greier å ta flere kalver, om ikke kalvene har de sterkeste foreldre til å ta vare på seg. Det er disse dyra som gir de flotteste jaktrofeene dessverre.

Sauene trenger gjetere, der er svaret. Man kan like gjerne slenge drittargumenter som du, og påstå at bonden er den som sitter på café, og om han (hun) er mindre sofistikert så sitter han hjemme og ser på fotballkamp.

Sannheten er kanskje snarere at bonden bruker tiden på å skape ekstra verdier og penger, der tiden strekker til. Det er vel få late bønder? Men, at de har en avslappet og perfekt måte å føre livet sitt på med full egen kontroll, det er det ikke tvil om. Samtidig så kommer det skippertak, som i all annen industri. Og for bonden gjelder slikt eksempelvis såing og dets forberedelser, innhøsting etc. Samt for melkebonden som har et inntektsbringende men slavebindene opplegg, der han dag ut og dag inn er nødt å passe på dyrenes velferd for ikke å tape investeringene.

Det går an å ansette gjeteravløsere som med alle andre avløsere. Det burde vært et krav om slik, dersom man innynder seg med sauedrift i ulvetrakter. Det finnes også noen ganske fine gjeterhunder å få. Tror disse har vært nevnt tidligere i tråden som kan takles ulv. Men, denne tråden begynner å bli vel lang, så jeg har glemt hva den hunderasen heter..

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ulven blitt en så nyttig melkeku for enkelte aktører at man må holde konflikten levende for enhver pris?

Det virker slik.

Sauene trenger gjetere, der er svaret.

Lyst til å være gjeter, gratis?

Det er nemlig ikke penger til å leie inn gjetere hos de som driver med matdyr.

Har både foreldre og mange andre slektninger som driver med dette og samtlige har jobb ved siden av for å få det til å gå rundt.

Det er bare de aller største mønsterbrukene som tjener penger.

Det har heller aldri vært tradisjon for å bruke gjetere i Norge da det ikke har vært tilstrekkelig mengde med rovdyr til at det har vært nødvendig.

Legg ned Norsk kjøttproduksjon sier jeg, den har utspilt sin rolle.

dersom man innynder seg med sauedrift i ulvetrakter

Javisst :roll:

Har gått lange turer i mine hjemtrakter siden tidlig 80 tall og aldri sett snurten av ulv, ingen hadde heller gjordt det før den begynte å ta husdyr for ikke lenge siden, samt å skremme folk ved å oppholde seg ved hus og barnehager.

Endret av DaPickUpArtist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hører til i eventyr, at ulven holder seg rundt husveggene? Neida, jeg har fått med meg nyheten om det jeg også.

781947-11-1304277132469.jpg

Men har man først en flokk av en dyreart, så må man jo regne med at det streifer forbi individer før eller siden. Det lander støtt og stadig kråker og skjærer på hustaket her hjemme. De er jo en sann pest og plage for småfugler.

Men, selv om jeg vet at disse åtselsfuglene fordriver småfuglen, så klarer jeg å se at det er vakre fugler. Selv om de støyer litt da selvfølgelig, som jo kan bli litt vel mye en sjelden gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Lyst til å være gjeter, gratis?

Nei, bøndene må ta kostnaden. Det er ingen menneskerett å drive med kun sauedrift. Det finnes mang en annen driftsform å slå seg inn på. Staten kan ta litt av kostnaden som et av mange alternativer. Men å ta hele kostnaden for det, er litt drøyt i et samfunnsperspektiv og for folks følelse av hva som må være rett og rimelig.

Da er det annerledes i land som Canada, hvor provinsen Alberta som er store på kornproduksjon har satt inn en massiv kamp for å holde provinsen fri for rotter. Det finnes nemlig rotter ("norsk rotte" - latin: rattus norvegicus) i naboprovinsen Saskatchewan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_rat#Alberta.2C_Canada

The effort was backed by legislation that required every person and every municipality to destroy and prevent the establishment of designated pests. If they failed, the provincial government could carry out the necessary measures and charge the costs to the landowner or municipality.%5B58%5D

220px-Rattus_norvegicus_1.jpg

Forsvaret for å opprettholde en driftsform, f.eks. sauedrift må stå i forhold til nytteverdien for samfunnet, og ikke ta hensyn til den mest egnede driftsformen for bønder.

Kornproduksjon i Canadas provins Alberta er i så måte et stjerneeksempel, hvor man faktisk har en veldig stor produksjon som det er vesentlig å skulle opprettholde. Selv om det finnes mye kornproduksjon i naboland som USA, hvorpå de enkelt kunne ha kjøpt kornet de trengte (sannsynligvis). Norges produksjon av sau i ulvebefengte områder er marginal og på promillenivå i forhold.

Norge har tross alt sauedrift i mindre ulveutsatte områder også. Så hvorfor ikke bare gjøre det enkelt, og forby sauedrift i ulvetrakter?

Og for å gå på det biologiske mangfoldets termer. Rotte er en IKKE-endemisk art i vestlige land. Den kommer i fra asia, og har ingen spesiell hensikt i vår fauna, annet enn at den er ekstremt overlevelsesdyktig. Dessuten har rottene vært anklaget for å spre den store pesten Svartedauen, så den er også et svært ømtålelig tema, og man har lettere for å si "å fy, bli kvitt de rottene" framfor å si "å fy, bli kvitt de ulvene".

Ulven er en endemisk art i Norge. Den må følgelig beskyttes.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet+2534

Ulver er ålreite dyr.

Ellers til saken så kom jeg til å tenke litt på tittelen til denne tråden: "Er sau mer verdt enn ulv?".

For min egen del så skjønner jeg ikke hvilken rett vi mennesker har til å si at den ene arten er mer verdt enn den andre, det bør være plass til begge arter i norsk fauna. Det å skyte ulven kun fordi at den følger instinktet sitt blir derfor for dumt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Sauen lever sjelden vill i norsk natur. Ja den er på beite, men det er for begrensede perioder. Også har man perioder med frislipp til fjellet om de lokale bøndene eier noe slikt. Man har også perioder hvor sauen er innegjerdet. Sauen risikerer å få mark, så da blir det vel karantenetid.

Samt sauen trenger å nedfóres for radioaktivitet på gårdsbruket.

Så å kalle sauen for en del av faunaen er litt i det drøye laget vel? Har vi noensinne hatt villsau i Norge før jordbruket startet for flere tusen år siden? De saueartene vi har i jordbruket i dag er garantert ikke noen endemisk art, dersom sau har noensinne vært en del av norsk natur. All form for villsau har vel også et eller annet oppstartstidspunkt, og kan vel neppe kalles en endemisk art heller?

Dersom du tar en sau fra "langtvekkistan" og plasserer i Norge, så er den sauetypen muligens endemisk for "langtvekkistan", men ikke for Norge.  Endemisk.

Rotte f.eks. har aldri vært endemisk for Norge. Den er opprinnelig i fra Asia. Så hverken rotte eller sau hører mest sannsynlig ikke til i norsk fauna.

Men ulven den hører til. Den har alltid vært her. Ingen menneske har tuklet for å bringe den til vår fauna.

Lenke til kommentar

Det har du sikkert også rett i. Men, det er den som dominerer i Skandinavia enn så lenge. Poenget omkring rottenes migrasjon, er vel mer dette med at det sannsynligvis ville tatt noen ekstra tusener av år uten menneske å livnære seg rundt, eller haike med å skulle kunne forflytte seg ut av Asia. Rottene er et unaturlig element, som vi mennesker har framskyndet å skulle ta seg til vesten.

Menneske i seg selv er jo også et dyr, men for dette dyret så er det mer naturlig å skulle kunne ta seg omkring til nye områder. Selv om det høres strabasiøst ut med de første puljene som prøvde å komme seg ut av Afrika.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Skjønner ikke hvordan man kan klandre ulven for at den følger instinktene sine, jeg. :p

Noen mennesker forventer jo at ulven skal respektere landegrenser og kunne viltloven utenatt. :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er snart ulven i nordmarka, mulig den tar med seg en unge på tur også, fra Oslo.

Ulven er redd for mennesket i små flokker, men dersom en reell flokk samler seg og blir mange, så får vi ulvenetter det er best å holde seg hjemme, eller tenne opp ild.

http://www.dagbladet.no/2015/07/19/nyheter/sau/innenriks/rovdyr/dyr/40222061/

Legg merke til hvor mange sauer som er drept, og dessuten hvor lite som er spist. Minner mer om drap for moro skyld som dinosaurene i den nye jurrassic filmen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ser mer ut som det er løshunder som har vært på ferde. De har instinktene til å drepe, men er ikke vant til å drepe for mat, derfor er er ikke sauene spist noe særlig på.

Ulv er ikke lystmordere.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/Surplus_killing

Det er dessverre en del av naturlig oppførsel. Hvor ofte det skjer vet jeg ikke. Om det er andre faktorer som spiller inn, som gjør sitt til at ulv eller andre rovdyr dreper mer enn normalt vet jeg heller ikke så mye om.

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=wolf+killing+for+fun

Advarsel - youtuberen har litt pinglete og irriterende stemme, demp volumet:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...