Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

What the fuck... Hva slags hunder er det du ser for deg?

 

Om det er meg du sikter til, så ser jeg ikke for meg monsterhunder. Men om du har hund i vanlig størrelse, så sier det selv at du lar den ikke fyke rundt der gråbein tasser rundt. Om du ikke er ute etter å bli kvitt bikkja da....

Lenke til kommentar

Jeg har ikke orket å lese igjennom alt i dette emnet, men for å svare direkte på spørsmålet:

 

Ja, en sau er verdt mer enn en ulv, nettopp fordi en sau har ull og mat som menneske livnærer seg på.

 

Ulv er og blir et av de fineste dyrene som finnes etter min mening (ikke så rart, ved tanke på at hunden er en etterkommer av ulven), men de går ikke foran det eneste levende vesenet som ikke bruker instinkt, men intelligens, nemlig menneske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Yes!

Snart er det berre å skyte laust!

Endelig eit bra lovforslag fra regeringen.

Håper på fleire.

 

http://www.dagbladet...nriks/20922199/

 

Skulle vore ulovleg å reist ut i skogen uten redskapen i orden ( jaktrifle )

 

Dette hørtes svært ille ut for ulvens rett til liv. For om alle hundeeiere nå bare kan starte å skylde på at "ulven var i ferd med å drepe hunden min", for å kverke ulven, så sier det seg selv hvor det kan bære.

 

Hva med bevisbyrden, hvordan står det til med den? Må ikke hundeeier sannsynliggjøre at ulven faktisk angrep hunden? Må hunden ha sår/bitemerker etter ulv?

 

Menneske er den sleipeste part oppi dette her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Yes!

Snart er det berre å skyte laust!

Endelig eit bra lovforslag fra regeringen.

Håper på fleire.

 

http://www.dagbladet...nriks/20922199/

 

Skulle vore ulovleg å reist ut i skogen uten redskapen i orden ( jaktrifle )

 

Dette hørtes svært ille ut for ulvens rett til liv. For om alle hundeeiere nå bare kan starte å skylde på at "ulven var i ferd med å drepe hunden min", for å kverke ulven, så sier det seg selv hvor det kan bære.

 

Hva med bevisbyrden, hvordan står det til med den? Må ikke hundeeier sannsynliggjøre at ulven faktisk angrep hunden? Må hunden ha sår/bitemerker etter ulv?

 

Menneske er den sleipeste part oppi dette her!

 

Enig. Om noen art burde utryddes, så er det Mennesket. For planetens beste. Denne arten står bak uttallige miljøgifter som påvirker andre arter så vel som oss selv (se dokumentaren 'Underkastelsen', hvor mange internasjonale vitenskapsmenn blir intervjuet og setter lys på dette!); et ufattelig antall arter og biologisk mangfold som blir utryddet årlig; store arealer med verdifull skog blir rasert på årlig basis, inkludert regnskog som har utviklet seg over tusenvis av år, i tillegg til vår massive produksjon av søppel og vanskelig nedbrytbare materialer og stoffer (inkludert radioaktivitet) - etc., etc.

Men ingen annen art kommer til å uttrydde menneskearten; det klarer vi utmerket godt å gjøre på egen hånd - sakte og gradvis.

 

Forøvrig patetisk å ville drepe en ulv for å beskytte sin egen tamhund, uansett hvor glad man måtte være i denne hunden (jeg har selv hund, og bor i et skogsområde hvor folk har kommet over ulvespor).

Tamhunder finnes det mer enn nok av på denne planeten, ulvebestanden i Skandinavia (et landområde hvor den hører hjemme i økosystemet fra gammel tid) er latterlig lav. Spesielt den norske bestanden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høyrer denne ulven heime i Norge da?

Den ulven vi hadde som var norsk, er dau for lenge sida.

Den ulven vi har her i dag er jo ein bastard blanding fra utlandet, og høyrer ikkje heime her.

 

Unnskyld meg, men er dette seriøst? Det stemmer at ulven på et tidspunkt var utryddet i Norge, og at dagens bestand kom tilbake fra utlandet. Men art og underart er akkurat den samme som den vi hadde i gammel tid, nemlig gråulv, eller Canis lupus lupus.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Subspecies_of_Canis_lupus

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skyt ned de forbanna kjøterne, de hører ikke engang hjemme i naturen. De ulvene som sprader rundt i Norge i dag kommer fra Sverige etter at de der ble importert fra Russland. De skandinaviske ulvene ble slaktet at mennesker for flere hundre år siden.

 

TS spør om en sau er verdt mer en en ulv. Nei, men 100 er det. Desutten har vi ingen nytte av ulvene, mens sauer gir oss mat og klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skyt ned de forbanna kjøterne, de hører ikke engang hjemme i naturen. De ulvene som sprader rundt i Norge i dag kommer fra Sverige etter at de der ble importert fra Russland. De skandinaviske ulvene ble slaktet at mennesker for flere hundre år siden.

 

TS spør om en sau er verdt mer en en ulv. Nei, men 100 er det. Desutten har vi ingen nytte av ulvene, mens sauer gir oss mat og klær.

 

Lær deg litt om biologi. Det er ingen forskjell mellom de ulvene som naturlig hørte hjemme i det skandinaviske økosystemet og de som kom hit etter at de forrige var utryddet.

Canis lupus lupus.

 

Her kan du lese om de ulike underartene:

 

Subspecies of Canis lupus

 

Det finnes nok av planter og dyr som har en MYE kortere historie i Skandinavia enn gråulv. Argumentet ditt holder ikke vann, og tyder ikke på annet enn hat og natursvin-mentalitet av verste sort.

Endret av Wyrd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skyt ned de forbanna kjøterne, de hører ikke engang hjemme i naturen. De ulvene som sprader rundt i Norge i dag kommer fra Sverige etter at de der ble importert fra Russland. De skandinaviske ulvene ble slaktet at mennesker for flere hundre år siden.

 

TS spør om en sau er verdt mer en en ulv. Nei, men 100 er det. Desutten har vi ingen nytte av ulvene, mens sauer gir oss mat og klær.

 

Og mennesket oppsto i Afrika - så hva var poenget ditt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skyt ned de forbanna kjøterne, de hører ikke engang hjemme i naturen. De ulvene som sprader rundt i Norge i dag kommer fra Sverige etter at de der ble importert fra Russland. De skandinaviske ulvene ble slaktet at mennesker for flere hundre år siden.

 

TS spør om en sau er verdt mer en en ulv. Nei, men 100 er det. Desutten har vi ingen nytte av ulvene, mens sauer gir oss mat og klær.

 

Og mennesket oppsto i Afrika - så hva var poenget ditt?

 

Stor forskjell på 2.000.000 år og 100 år. Stor forskjell på mennesker og Ulv.

Lenke til kommentar

Stor forskjell på 2.000.000 år og 100 år. Stor forskjell på mennesker og Ulv.

 

Mennesket oppsto for ca 200.000 år siden, ikke 2.000.000. Poenget er likevel at vi ikke hører hjemme her i Norge, eller gjelder det ikke for mennesker disse begrensningene du vil legge på ulven? Og nei, jeg ser ingen store prinsipielle forskjeller på mennesker og ulv, annet enn at intelligensen skulle tilsi at vi er smarte nok til å forstå at vi ikke skal utrydde alle andre dyreraser - just because we can.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor forskjell på 2.000.000 år og 100 år. Stor forskjell på mennesker og Ulv.

 

Mennesket oppsto for ca 200.000 år siden, ikke 2.000.000. Poenget er likevel at vi ikke hører hjemme her i Norge, eller gjelder det ikke for mennesker disse begrensningene du vil legge på ulven? Og nei, jeg ser ingen store prinsipielle forskjeller på mennesker og ulv, annet enn at intelligensen skulle tilsi at vi er smarte nok til å forstå at vi ikke skal utrydde alle andre dyreraser - just because we can.

 

Men herregud, "just because we can". Det er ikke det det er snakk om i det hele tatt. Problemet er at ulv spiser og skader "våre" husdyr, og gjør det utrygt for noen bønder å la barna leke rundt huset. Hvilken nytte har vi av ulv her til lands? Det finnes tusenvis i land rundt oss.

Lenke til kommentar
TS spør om en sau er verdt mer en en ulv. Nei, men 100 er det. Desutten har vi ingen nytte av ulvene, mens sauer gir oss mat og klær.

Jo, vi har faktisk det, og bare fordi det ikke er slik at vi slakter ulven og spiser den, har den fortsatt en viktig rolle i naturen, på samme måte som humler og nedbrytere.

 

Btw:

399640_1719173076281_1746916814_859137_782489637_n.jpg

Endret av Magnusjs
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...