bruno99 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Feil. Den skandinaviske stammen teller snaut 200 dyr, hvor av rundt 20 er i Norge. At det finnes ulv i Russland er da overhode inget argument for å utrydde den skadinaviske stammen. Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hvorfor er det slik at norske bønder ikke kan passe på sauene sine? I nesten alle andre land i hele verden gjeter de sine sauer. I Norge gidder de ikke det, da må man regne med at sauene dør. Det er jo selvsagt ikke ulv som dreper de fleste sauene. De setter seg fast, blir skadet av fall, får sykdommer, blir drept av andre rovdyr og mye mer. Grunnen til at de sier at de blir spist av ulv er fordi de får penger for det. Skal ulven, som er en del av norsk natur, blir utryddet på grunn av bondens latskap? Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 De får erstattning uansett hvilket rovdyr som har tatt dem. Det er også folk som sjekker at det er rovdyr som tar dem. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Feil. Den skandinaviske stammen teller snaut 200 dyr, hvor av rundt 20 er i Norge.At det finnes ulv i Russland er da overhode inget argument for å utrydde den skadinaviske stammen. Ok. Men hvorfor skal vi ha en større stamme når Russland har en estimert stamme på 60 000 dyr, som attpåtil er stabil eller økende? Da ser jeg overhode inget argument for en større skandinavisk stamme. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Fordi ulv er en del av norsk fauna. Hvorfor skal vi ha bjørn, jerv og gaupe om vi ikke skal ha ulv? Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 De får erstattning uansett hvilket rovdyr som har tatt dem. Det er også folk som sjekker at det er rovdyr som tar dem. Det var en episode i Norge en gang hvor bøndene klaget over at sauene ble drept av ørn. Det viste seg senere at at det var løgn alt sammen og at hvis det antallet sau bøndene rapporterte inn stemte spiste hver enkelt ørn igjennomsnitt 5 sau hver dag. Det er klart det er fusk med tallene bøndene oppgir når det gjelder ulv. Ingen ulv spiser eller dreper så mye sau. Og hvorfor kan ikke bøndene passe på sauene sine selv? Det er galt at staten skal gi dem erstatning fordi de er late. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Fordi ulv er en del av norsk fauna. Hvorfor skal vi ha bjørn, jerv og gaupe om vi ikke skal ha ulv? Ulven har ikke hatt noen betydelig plass i norsk fauna i snart hundre år, hvorfor begynne nå? Det viser seg også at ulven formerer seg meget raskt under gode vilkår, hva vil vi ha, mye elg eller mye ulv? Jeg savner rasjonelle argumenter for hvorfor vi skal ha en reell ulvestamme i Norge. Og nei, pdd er den ikke en del av norsk fauna. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Noe av det mest fjollete jeg har hørt. Fordi vi ikke har brydd oss fortjener den ikke plass i norsk fauna. Det er for mye elg og vilt generelt, en skandinavisk ulvestamme på et par tusen ville ikke gjort noen skade. Kan jeg spørre hvorfor du ikke ønsker ulv i norske skoger og hvorfor det er akkurat ulv som er så forhatt? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Det virker som det er greit med altfor mye elg. Elg er godt å spise, det er ikke ulv. Hadde vi spist ulv, hadde det helt sikkert vært en helt annen låt. Som alltid er det menneskenes behov og ønsker som kommer først. Natur, flora og fauna og dets ve og vel kommer i andre rekke, etter at menneskene har tatt sitt. Vi burde passe oss. Vi tror vi har kontroll over naturen, men det er den reneste galskap å tro det. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg synes ulv er et flott dyr, og hadde vi hatt en annen type bosetning enn det vi har i Norge idag, så hadde ulv vært et spennende element sammen med mer av bjørn og de andre store rovdyrene, ingenting er bedre enn et komplett økosystem. Og jeg hater ikke ulv, det er bare irrasjonelt. Jeg spurte isted om hva folk ville følt seg komfortable med ulv i nabolaget, men ingen ser ut til å ville svare. Jeg tror at en økt ulvestamme i Norge ville vært svært harmløs på kort sikt, men den har som sagt evnen til å formere seg fort, og blir da gjerne mindre sky i takt med økende matmangel og tettere kontakt med mennesker. I Russland ble en gutt revet i filler senest i januar/februar 2009. Jeg er for fortsatt bosetning i distriktene, og hadde ikke vært komfortabel med små unger og husdyr i rovdyrtette områder. Har selv bodd et halvt år i Norges mest bjørnetette område, noe som var en flott opplevelse, men ikke holdbart på lenger sikt med familie osv. Altså, jeg verdsetter befolkning av distriktene og vedvarende jordbruk høyere enn en større ulvestamme. Likevel hater jeg ikke ulv, synes bare det koster mer enn det smaker så lenge den europeisk/asiatiske ulven ikke er i nærheten av å være truet og ikke betyr for allverden for dagens norske økosystem. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Ja for mye tyder på at ulven utjør en stor trussel for befolkningen her i landet, selv om stammen vil dobles og vel så det Dette argumnetet kommer til stadighet opp av ulvemotstandere, men har enda ikke sett en backe det opp med noen dokumnetasjon på at dette er en reell trussel. Et dokumentert ulveangrep på menneske på over 100 år her i landet vil jeg heller si at ingenting tyder på at vi står i noen veldig stor fare for å bli ulvemat, hverken liten eller stor, og skal det argumentet tas lenger er det ganske mange dyrearter som må bøte før ulven.. btw, har du link til denne gutten i russland, da det vil være spennende å se hvordan dette har skjedd? Endret 19. juli 2009 av archongamer Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Ja for mye tyder på at ulven utjør en stor trussel for befolkningen her i landet, selv om stammen vil dobles og vel så det Det er ikke snakk om en fordobling, men om at 31 ulver kan bli til 700 ulver på ti gode år, ref Yellowstone, USA. Et dokumentert ulveangrep på menneske på over 100 år her i landet vil jeg heller si at ingenting tyder på at vi står i noen veldig stor fare for å bli ulvemat, hverken liten eller stor, og skal det argumentet tas lenger er det ganske mange dyrearter som må bøte før ulven.. Vel, tatt i betraktning av at ulven har vært så godt som utryddet her til lands i hundre år..tror du ulvestammen ble skutt ned for moro skyld den gangen? Det var sykt mye ulv her, noe som fort kan gjenta seg med det store antall hjortevilt idag. Og tror du virkelig at ulven vil forholde seg like sky uavhengig av tilgang på mat osv? btw, har du link til denne gutten i russland, da det vil være spennende å se hvordan dette har skjedd? 10-åring drept av ulv i Russland Og når vi først er inne på ulvedrap i Russland: Omfattende rapport om drap og lemlesting utført av ulv Til slutt et sitat fra rovdyr.org, regner med at det er fakta og ikke rent oppspinn I tidsskriftet "Ambio" som utgis av Kungl. Vetenskapsakademien i Stockholm har en indisk forsker opplyst at ulven i fra april 1995 til april 1997 drepte 60 og skadet 20 barn i to navngitte skogdistrikter i India. I de siste 20 år er det drept 273 barn i India. Også fra Finland, Russland, USA og Canada er det meldt om dødsfall. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Den omfattende rapporten er lagt opp mer som en dramafortelling med store ord om hva som lå igjen av barna, enn noen dokumentasjon på at ulv er en fare for menneske. At visstnok det skal ha flydd noen rabies syke dyr rundt på 70 tallet i russland, og det eneste denne fyren tydeligvis har snakket med er jegere som har jaktet på den, tror jeg ikke jeg blir ulvemotstander av gitt. Hvor er dokumentasjonen på dette han påstår, som her blir lagt frem som fakta? Denne 10 år gamle gutten er det jo tydeligvis et prolem i januar/februar i området med aggresive ulv, fordi matmangelen blir stor i området. Kan ikke si jeg ser ulven i norge komme i slik matmangel med det første, selv om den hadde latt sauen gå. Endret 19. juli 2009 av archongamer Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Den rapporten var så skadelig for ulvesaken i Norge at miljøverndepartementet beordret den stoppet, og beordret sågar Direktoratet for naturforvaltning(DN) til å trekke tilbake 200 allerede utsendte eksemplarer. Daværende DN-sjef sier i ettertid at rapporten er meget troverdig, og utført av en forsker de kjente godt. Dermed tar jeg den for god fisk, og gjør ikke du det, kan du alltids oppsøke Hans Olav Asphaug som har den i sin besittelse. Du unnlater å kommentere en rekke av mine argumenter, som at en ulvestamme kan øke med 30% i året under gunstige forhold, og her i Norge er det svært gode forhold med store mengder hjortevilt. Til opplysning var elg så godt som utryddet i de områdene ulven sto sterkest før den ble fjernet her i landet. Legg til at ulv er svært vanskelig å jakte på, slik at en bærekraftig vekst i stammen er vanskelig å kontrollere. Da får man nettopp slike tilstander man har i Russland og østover, ulven ser etter andre bytter når de vanlige byttedyrene forsvinner. Husk at innføring av ulv er en svært langsiktig investering, med konsekvenser på sikt som jeg tror få her har tenkt over. Fremdeles har ingen svart på dette; ville dere følt dere komfortable med ulv i nærområdet? Prøv å sett dere inn i hvordan det er å bo tett på dette dyret før dere gjør dere opp en mening, det finnes en mengde beretninger som lett lar seg finne på google. EDIT: Husk også at den nyhetssaken trakk ut de mest dramatiske detaljene fra rapporten, uten å nevne antall drepte og alle de andre faktorene som f eks meget kraftig beskatning av hjortevilt osv. Endret 19. juli 2009 av fedtcreme Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg finnes ikke redd for ulv nei, og hadde ikke tatt av om den ble fast i nordmarka. Er ganske mange andre dyr jeg vekger å frykte før ulven. Nå er det ingen som er for fullt frislipp av hva som yngles av vilt i landet, så ser ikke hvordan det skal være et problem å holde en naturlig stamme i live. Yellowstone var det jo bestemt at de skulle bli så mange og da er det jo greit, og økologisk har det jo vært en suksesshistorie fra ende til annen å la ulven formere seg der. Jeg sier ikke samme måte er hva vi trenger i norge, men diskusjonen her går vel mest på om de få som alt får leve virkelig er en stor trussel og hvorfor noen mennsker mener de har rett til å sette seg som dommer over dems skjebne. Vi burde vel ha fått nok advarsler fra moder jord til å vite at vi bør så langt det er mulig la naturen gå sin gang, og begynner vi å utryde ulven, er det alltid noen som vil begynne å rope om at noen andre er like ille, og så er mølla i gang igjen. Ser man på hvordan det er skrevet denne saken i Østlendingen er det vanskelig å ta den veldig seriøst. Nærmer seg mer anti ulv propaganda spør du meg Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Ulven har aldri ønsket å slå seg ned i folkenære områder som nordmarka. Den ønsker å være i de store skogene i Hedmark og Rendalen der de finnes svært lite mennesker. Ulv finnes knapt farlige for mennesker. Personlig er jeg mye mer redd for å møte en elgokse enn en ulv. Eller en bjørn som faktisk kunne komme til å angripe. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Alvorlig talt, ulven i Norge er utryddet! Det som det koker ned til er om vi trenger å ta inn en mengde finsk/russisk/asiatisk ulv for å bygge en stamme. Hvilket jeg mener er fullstendig unødvendig og koster mer enn det smaker. Heller ikke jeg tror ulv er farlig slik den fremstår her idag, men ulv formerer seg fort og da skjønner vel også dere at på lang sikt vet man ikke hvordan situasjonen vil bli. For ulv er meget effektive beskattere av hjortevilt, og hva skjer den dagen det minker på viltet og ulven blir alvorlig sulten? Tror diskusjonen for min del avsluttes her, føler en mangel på seriøse motargumenter, samt at mange av mine svært gode poeng blir stående ubesvart. Når dere heller ikke stoler på mine kilder blir det vanskelig å fortsette en god diskusjon. God sommer! Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Så... Bøndene skal bruke TITUSENER årlig på gjerder slik at de slipper å miste 2-3 sauer som gir en erstatning på 1500 kroner stykket? ... Da er det faktisk mer økonomisk for bøndene å IKKE få rovdyrerstatning OG IKKE bygge gjerder. Siden bøndene IKKE får lov til å beskytte dyrene mot skadedyr på best mulig måte: Utrydde skadedyrene i mils omkreds, og ikke får lov til å sette ut overdimensjonerte rottefeller som kan klemme i hjel ulven på samme måte som rotter og mus på områdene sine, så må de få erstatning for drepte dyr. Er ulv verdt mer enn sau? Nei. Jeg spiser ikke ulv. Rever dreper mer enn nok rotter og harer for min del. Er ulven nødvendig i økosystemet vårt? Nei -- ikke så lenge vi har mennesker og jegere. Har vi større problemer med gaupe, jerv og bjørn? Hvis ja -- trenger vi dem for å opprettholde økosystemet vårt? Endret 19. juli 2009 av Andre1983 Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hvor mange dyrearter må vi ta livet av før man innser at det er sykdommer og fall som dreper flest sau, og ikke rovdyr. Hvis bøndene har blitt så late at de ikke kan gjete dyrene eller ansette noen til å gjøre det får de drive med annet enn sau. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det at de formerer seg fort og maten dems forsvinenr og blir dermed farlige er et dårlig argument. Vi mennesker er de beste jegerne på denne planeten og det er plenty av jegere i landet som ville elske å få skut en ulv. Så om stammen blir så stor at den blir ett større problem så går det fint ann å regulere den med å gi ut jakt kvoter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå