Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

Fjern kompensasjonen til bøndene for rovdyrtap, og si at skal de drive med gårdsbruk må de også passe på dyra sine.

Skulle alle ulveangrep på sau som meldes inn av bønder vært reellt, måtte hver ulv her i landet drept en sau hvert minutt i sommerhalvåret mener jeg å ha lest et sted.

Den kilden din skulle jeg gjerne likt å sett. Jeg kjenner det begynner å koke inni meg når folk som kun sitter foran Xboxen sin begynner å slenge med leppa om ting de ikke ANER noe om. Du er sikkert en av de som tror at Siberian husky ligner på en ulv. Men, dette er jo et diskusjonsforum, og det vil alltid være slik. Du er sikkert 14 år, så greit nok for denne gang.

Aner du forresten hva en ulv er kapabel til? De kan slakte haugevis av sauer uten å spise opp en brøkdel av dem - på en kveld! Som her: http://www.ostlendingen.no/article/2007091...HETER/709170006

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fjern kompensasjonen til bøndene for rovdyrtap, og si at skal de drive med gårdsbruk må de også passe på dyra sine.

Skulle alle ulveangrep på sau som meldes inn av bønder vært reellt, måtte hver ulv her i landet drept en sau hvert minutt i sommerhalvåret mener jeg å ha lest et sted.

Den kilden din skulle jeg gjerne likt å sett. Jeg kjenner det begynner å koke inni meg når folk som kun sitter foran Xboxen sin begynner å slenge med leppa om ting de ikke ANER noe om. Du er sikkert en av de som tror at Siberian husky ligner på en ulv. Men, dette er jo et diskusjonsforum, og det vil alltid være slik. Du er sikkert 14 år, så greit nok for denne gang.

Aner du forresten hva en ulv er kapabel til? De kan slakte haugevis av sauer uten å spise opp en brøkdel av dem - på en kveld! Som her: http://www.ostlendingen.no/article/2007091...HETER/709170006

Tydeligvis ikke gamle karen du heller med den diskusjonteknikken :roll:

Som sagt igjen for ørtende gang, også til saken du linker til.

Pass på dyra om de er så jævla viktige og slutt å krev skattepengene mine fordi bønda er bortskjemte og skal ha sauen sin gående fritt overalt.

Hadde det blitt passet på ville aldri ulver tatt 30 dyr eller færre, så enkelt er det.

Ulven er et rovdyr, ingen tviler på det.

At vi skal sette oss til dommer over dems skjebne for å bevare et dødsdømt landbruk full av subsidier er totalt feil.

Enten får man sikre seg eller legge opp..

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Mener jeg leste et sted at ulven ikke er herfra, og dermed bare er en liten gruppe dyr som har forvillet seg hit. Så jeg ser ingen grunn til at vi skal bruke så veldig mye energi på å beskytte ulven som vi har her i Norge.

Jeg har ingen kilder, dog, så dette innlegget er mer en mening enn en faktaopplysning.

Lenke til kommentar
Og en annen ting litt på siden. De fleste elgejegere sier at de må jakte elg for ellers blir det for mange av dem og at det er allt for mange av dem. Dette er sannt slik situasjonen er i dag, men hvis man hadde sluttet å jakte ned ulven ville denne fint ha kunnet regulert inn elgestammen til et fornuftig nivå slik den gjorde før menneskene begynnte og jakte den nesten til utryddelse.

Men elgejegerene er jo ganske hyklerske, for disse er ofte de som er mest ivrige på og skyte ulv og utrydde denne helt. Og jeg tviler sterkt på at de jakter av plikt for å holde stammen nede! De gjør det for at de syns det er gøy/spennende også gjemer de seg bak frasen med at det må jo være noen som jakter for å holde bestanden nede.

Om ulvestammen i Norge er på 30 dyr, så måtte de drepe 3 elg hver per dag. Det sier seg selv at dette ikke går. Om hver enkelt jeger bryr seg eller ikke er uninteressant, å holde bestanden nede regnes vanligvis som gunstig for både elg og andre dyr. Din argumentasjon må nok bli noe bedre, for å overbevise noen om noe annet. :)

Hvis man hadde sluttet og jekte ned ulven til utryddningens rand ville ulvestammen ha kunnet bygge seg opp igjenn til et fornuftig nivå, kansje 1000 - 2000 dyr? jeg vet ikke hvor balansen ligger i Norges natur. Etter ulvestammen hadde kommet opp til dette nivået haddde det ikke vært noe behov for å jakte elg lengere, og elgejegerene hadde ikke lenger hatt unskyldningen om at "de må holde bestenden nede" (merkelig hvor få jegere det er som er like ivrig til å holde selebestanden nede).

Bare som et lite paradoks, hvordan hadde det blitt mottatt om en bonde gikk ut i media og sa at "dersom du velger å kjøpe en alt for rask og dyr bil skal du vel ikke ha rett på forsikring"?

Uten forsikting er det ulovelig å kjøre en bil på veien i Norge. Dessuten betaler folk med raske biler haugevis med penger i både forsikring og div. tullete avgifter i dag.

I Norge har vi en helt latterlig rovdyrspolitikk som gjør at bønder som mister sauer til rovdy får ca 1700 kr mens for en sau som slaktes får bonden ca 700 kr. Derfor vil ikke norske bønder sette opp ulvesikre elektriske gjærder eller ha gjetere ute sammen med sauene når de er på beite i fjellet, for de får jo 1000 kr mer for hver sau som taes av rovdyr.

I sverige har de en mye mer fornuftig politikk og der må bøndene sette opp godkjennte ulvsikre elektriske gjærder rundt sauene sine.

Ulven står dessuten bare for rundt 1% av de sauene som blir drept. Det er det samme som ørnen står for!! Så at sauebøndene skriker ulv ulv er egenklig ganske latterlig.

Ulv burde totalfredes i Norge uten noen mulighet for jakt på den og ulovlig jakt på ulv burde straffes strengt. For ulveflokken i Norge/sverige er på randen til utryddelse, og inavlen (med alle missdannelser det fører til) er stor pga det lille antallet individer.

Jeg annbefaler alle og se dokumentaren til NRK brennpunkt - Offerlammene:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/329055

Og en annen ting litt på siden. De fleste elgejegere sier at de må jakte elg for ellers blir det for mange av dem og at det er allt for mange av dem. Dette er sannt slik situasjonen er i dag, men hvis man hadde sluttet å jakte ned ulven ville denne fint ha kunnet regulert inn elgestammen til et fornuftig nivå slik den gjorde før menneskene begynnte og jakte den nesten til utryddelse.

Men elgejegerene er jo ganske hyklerske, for disse er ofte de som er mest ivrige på og skyte ulv og utrydde denne helt. Og jeg tviler sterkt på at de jakter av plikt for å holde stammen nede! De gjør det for at de syns det er gøy/spennende også gjemer de seg bak frasen med at det må jo være noen som jakter for å holde bestanden nede.

Her er to gode dokumentarer om ulovelig jakt på ulv i Norge og sverige:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/36945

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/37373

For det første så må sauene finnes og dokumenteres for at man skal få rovdyrerstatning. For det andre så forteller ikke slakteverdien hele historien. Noen sauer kan være spesielt attraktive å beholde pga. gode gener eller fordi at de er viktige for flokken. Sauer trenger faktisk også god ledelse. En gjeng med erfarne sauer som vet hvor de skal gå for å finne den beste maten og som har god rutine på å komme hjem fra skogen om høsten. Dette er kvaliteter som gjør arbeidet lettere for bonden.

Slik jeg ser det så er det to meget tvilsomme argumenter for ulv:

- Fordi noen mennesker har lyst på det. Disse menneskene tilbringer mesteparten av fritiden sin på en cafè eller i hagen sin, så de merker ikke noe til ulven. Verden går ikke under om Norge ikke har ulv.

- For å regulere bestanden av elg. Dette klarer jegere fint alene! Det er blitt luksussport å jakte elg. Så slapp av, den bestanden regulerer vi selv. Mengden med penger som brukes på å spore og verne om ulven er latterlig store. Bruk heller de på å tilrettelegge for elgejakt.

Finner ikke sauene veien på sommerbeitee så ansetter man en gjetegutt, eller evt. anskaffer en god gjeterhund. Ellers kan man unngå ulven og andre rovdyr ved å sette opp godkjennte elektriske gjærder. Dette vil ikke sauebøndene i Norge, for de tjener jo haugevis på rovdyrtatte sau.

Merker ikke ulven? hvordan merker de på landet ulven da? Ulven er et veldig sky dyr og den er redd mennesker. Det har aldri vært drept et menneske i Norge av ulv (den tar bare sauer og et fåtall hunder). Bjørn derimot har både drept og skadet flere mennesker i Norge (leeenge siden noen er blitt drept av bjørn da), men den har merkelig nokk ikke folk på landet eller sauebønder noe hat mot (denne tar mer sau enn ulven).

Jegere klarer det fint alene ja, men hvis vi hadde latt ulvene være hadde det ikke vært noe behov for å jakte på elg og naturen hadde gått sin naturlige gang. Forresten så er det mer elg i Norge i dag enn det har vært noen gang tideligere i historien, så kansje ikke jegerene greier det så fint alene alikevel (eller rettere sagt myndighetene greier ikke eller vil ikke gi ut store nokk konsesjoner)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Mener jeg leste et sted at ulven ikke er herfra, og dermed bare er en liten gruppe dyr som har forvillet seg hit. Så jeg ser ingen grunn til at vi skal bruke så veldig mye energi på å beskytte ulven som vi har her i Norge.

Jeg har ingen kilder, dog, så dette innlegget er mer en mening enn en faktaopplysning.

Ulven er herfra eller den lever i Norge og Sverige, og vandrer stadig mellom grensene. Det har tidligere vært snakk om å importere russisk ulv fordi bestanden våres er såpass lav at det vil føre til innavl. Mener å ha lest at det ikke skal være et problem nå som det kom en ulvetispe vandrende fra Russland til Norge.

Endret av Lubben
Lenke til kommentar
Hvis man hadde sluttet og jekte ned ulven til utryddningens rand ville ulvestammen ha kunnet bygge seg opp igjenn til et fornuftig nivå, kansje 1000 - 2000 dyr?

Hva søren er fornuftig med 1000-2000 ulver i Norge?

Man trenger ikke ulv for å holde elgbestanden under kontroll, det gjør elgjegere.

Elgkjøtt er delikatesse, mens ulv smaker pyton. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hva søren er fornuftig med 1000-2000 ulver i Norge?

Man trenger ikke ulv for å holde elgbestanden under kontroll, det gjør elgjegere.

Elgkjøtt er delikatesse, mens ulv smaker pyton. :p

Hva skal elefanter med mennesker? Ingenting.

Bare vi får gjerde på sauene ville ikke en slik ulvebestad vært til noen som helst skade. Vi er så lite tett befolket i dette landet og med så mye vilt og natur at 30 ulver som lever pdd er direkte latterlig.

Må legge til at ulv står for en langt mindre andel av drepte sau enn gjerv og bjørn.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at vi skal sitte å dømme hvilke arter som får leve og dø. Det er ikke vår oppgave.

Kunne ikke vært mer enig, bra sagt! :)

Vi er på toppen av næringskjeden og bestemmer derfor hvem som skal leve eller ikke.

Dessverre må vi redde arter fordi menneskets ekspansjon har truet dem, og det finnes mindre smarte mennesker som utrydder dem eller gjør dem svært truet. Dreper man enkelte arter kan det gå utover oss selv, fordi vi ødelegger den naturlige balansen. Derfor må vi selv forhindre at sånne ting skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke gamle karen du heller med den diskusjonteknikken :roll:

Som sagt igjen for ørtende gang, også til saken du linker til.

Pass på dyra om de er så jævla viktige og slutt å krev skattepengene mine fordi bønda er bortskjemte og skal ha sauen sin gående fritt overalt.

Hadde det blitt passet på ville aldri ulver tatt 30 dyr eller færre, så enkelt er det.

Ulven er et rovdyr, ingen tviler på det.

At vi skal sette oss til dommer over dems skjebne for å bevare et dødsdømt landbruk full av subsidier er totalt feil.

Enten får man sikre seg eller legge opp..

Noen ganger renner begeret over fordi feilaktige påstander blir opplest og vedtatt som sannheter.

Det er ikke bare-bare å passe på en saueflokk. Og som Simon Aldra forsøkte å forklare deg: dette med å gjete sauene tilhører fortiden. Jeg finner ikke linken, men en ulver tar seg faktisk inn i innhegninger også. Den verste saken tror jeg var på rundt 33 sauer. Så det er ikke så enkelt!

Lenke til kommentar
Noen ganger renner begeret over fordi feilaktige påstander blir opplest og vedtatt som sannheter.

Det er ikke bare-bare å passe på en saueflokk. Og som Simon Aldra forsøkte å forklare deg: dette med å gjete sauene tilhører fortiden. Jeg finner ikke linken, men en ulver tar seg faktisk inn i innhegninger også. Den verste saken tror jeg var på rundt 33 sauer. Så det er ikke så enkelt!

Hva er det som er så vanskelig med å passe på en saueflokk da? Og med en god gjeterhund går det jo som en drømm. Det er vel ikke noe værre for gjetere og passe på sauene i dag enn det var for 50 år siden.

Ulven kan ta seg inn i innhegninger ja, men det er fordi disse innhegningene er lagd for å holde sauen inne og ikke for å holde rovdyr ute.

Det går helt fint å lage elektriske rimelige innhegninger som er nesten 100% rovdyrssikre (gaupa er vel såpass seig at den faktisk noen ganger presser seg gjennom et gjærde selv om den får støt hele veien gjennom) slik som de gjør i sverige, men norske bønder vil som sagt ikke gjøre dette pga inntjeningen de har på rovdyrtatte sau.

De kan bare stå der med krokodilletårene sine, for min sympati får de ihvertfall ikke for de har bevist satt opp gjærder som ikke på noen måte beskytter mot rovdyr.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at vi skal sitte å dømme hvilke arter som får leve og dø. Det er ikke vår oppgave.

Kunne ikke vært mer enig, bra sagt! :)

Vi er på toppen av næringskjeden og bestemmer derfor hvem som skal leve eller ikke.

Dessverre må vi redde arter fordi menneskets ekspansjon har truet dem, og det finnes mindre smarte mennesker som utrydder dem eller gjør dem svært truet. Dreper man enkelte arter kan det gå utover oss selv, fordi vi ødelegger den naturlige balansen. Derfor må vi selv forhindre at sånne ting skjer.

Men vi burde la naturen gjøre sitt! Vi skal ikke leke gud ( Ordtak, tror ikke på gud ) med verdenen.

Visst en dyreart truer direkte OSS så burde vi jo gjøre noe selfølgelig. Men jeg syntes ikke ulven truer oss nok til å utrydde den =)

Lenke til kommentar

Predatorkontroll er vanleg for å unngå boom-bust syklus i naturen og å auke verdiane for menneska. Eg har problem med å ta folk seriøst om dei er imot det.

Hva er det som er så vanskelig med å passe på en saueflokk da? Og med en god gjeterhund går det jo som en drømm. Det er vel ikke noe værre for gjetere og passe på sauene i dag enn det var for 50 år siden.

Vi dreiv vel ikkje med gjeting i Norge på femti og sekstitalet? Seterdrift og melkerampe, men ikkje gjeting.

Du får bli med på sauesanking, ein gong. Flokken delar seg og går for seg sjøl. Spring gjetaren ein veg for å hente inn dyr som går vekk, kjem hovudflokken til å splitte opp. Sanking og gjeting blir fort arbeid for fleire enn eitt menneskje, i alle fall om flokken skal vere stor nok til å lønne seg.

Skal gjetinga vere med jaktvåpen eller ubevæpna? Om ubevæpna, kva skal ein gjer når rovdyret luskar i nærheita? Samane som driv reindrift lever ganske tett på flokken - og områda der blir ganske fort ulvefrie soner. Eg trur byfolk har eit naivt forhold til dyreplageri og faunakriminalitet, når alt blir automatisk løyst ved å "ansette en gjeter".

Lenke til kommentar

Sette man dyra innenfor en gjerdet område trenger man ikke gjetere i det hele tatt. Å drepe alt vilt for at sauen skal få beita i norsk fauna som tross alt alltid har bestått av rovdyr er nonsense. Og ja, gjetere er løsningen dersom man ikke ønsker at sauene sine skal gå trygt innenfor gjerder. Hadde man fjernet erstatningen for hver drepte sau hadde antagelig bøndene giddet å løfte på ræva og satt opp gjerder, men sånn systemet er i dag ødelegger det for alle parter.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange her som vet hvor lang tid det tar å sette opp et ordentlig gjerde. Noe man forøvrig skal kunne få støtte for, billigt er det dog ikke.

Ulven er ikke noe naturlig dyr i de fleste stedene her til lands. I hvert fall ikke på vestlandet, hvor det forøvrig er tradisjon å drive dyrene til støls når gresset begynner å få litt næring i seg. Hvorfor? Mat koster penger. Å gjerde inn et område er som sagt dyrt, og tidskrevende. I tilegg må man rotere ofte, det er begrenset hvor mange dyr man kan ha gående på samme sted før marken er oppspist, og man da må flytte de over til neste inngjerding, så over til neste. Etter noen turer kan man dra tilbake til den gamle, iom at ting har en tendens til å gro fort.

Å fjerne støtten for skadete, og drepte dyr, er heller ingen god idè. Å leve som bonde er vanskelig nok pr. dags dato. Greit nok at yrket ikke er det mest lønnsomme og effektive, men for mange er det en tradisjon, en arv, en drøm om å kunne drive videre farsgodset inn i en litt bedre fremtid.

Jeg er særdeles glad for at jeg ikke skal ta over her. Aldri i livet om jeg hadde orket.

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange her som vet hvor lang tid det tar å sette opp et ordentlig gjerde. Noe man forøvrig skal kunne få støtte for, billigt er det dog ikke.

Jeg tror ikke staten ville tape noe mer enn det de taper på rovdyrerstatning.

Dog har bøndene her til lands fått noe støtte, men man har ikke kontrollert hva de brukes til og man har heller ikke lært opp bøndene hvordan man skal sette oppe sikre gjerder som man gjør i Sverige.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Å fjerne støtten for skadete, og drepte dyr, er heller ingen god idè. Å leve som bonde er vanskelig nok pr. dags dato. Greit nok at yrket ikke er det mest lønnsomme og effektive, men for mange er det en tradisjon, en arv, en drøm om å kunne drive videre farsgodset inn i en litt bedre fremtid.

Men hvorfor skal man få 1000 kr mer i erstatning for et rovdyrtatt dyr enn hvis men hadde sendt det til slakteren?

Du ser vel at dette oppfordrer til at bøndene vil at rovdyr skal ta sauene deres og at de dermed ikke er villig til å sette opp rovdyrsikre gjærder selv om de hadde fått det gratis.

Hva mener du er feil med saue/rovdyr politikken i sverige siden du tydeligvis ikke vil ha det slik i Norge?

I sverige setter bøndene opp rovdyrsikre gjærder og selv om det er mye mer ulv i sverige er det mye mindre ulvetatte sau der enn i Norge, og de får støtte for å sette opp disse gjærdene (og slik burde det være (men ikke mer støtte en det faktisk koster selvsagt))

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...