Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

Da kan vi vel egentlig bare konkludere med at 10 sauer i en dal gjør mer nytte enn 10 ulver i samme dal. :)

Så for å svare på spørsmålet til trådstarter: Er en sau mer verdt enn en ulv? - Ja, i nytteverdi.

Dessuten, Corporal Clegg, det var trist å se på linken din angående "kulturlandskap". Et alt for kjent syn. Uten sauebøndene hadde dette omfanget blitt enda større. Mjølkebønder blir det bare færre og færre av, noe bygdene merker godt. Hvorfor skal bøndene miste levebrødet sitt?

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror faktisk jeg har nevnt dette før, men uansett:

Ulv ville ikke eksistert i nevneverdig grad om det ikke hadde vært for sauen. Grunnen? Sau er stokk dumme dyr, du kan bokstavelig talt ta på den uten at den enser deg, dette gjør den til et unaturlig lett bytte.

Edit: feilformulering.

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Er til dels enig i det. Sauen enser ikke fare. Men må fortsatt ikke glemme elgen. Ulv er også veldig glad i å spise elg. Det viser seg faktisk at det er enklere for en ulv å felle en elg her i Skandinavia - enn det er i Nord-Amerika. Grunnen til dette er at elgen her til lands, prøver bare å springe bort. Dette gjør det til et enkelt bytte i forhold til den amerikanske elgen som prøver å beskytte seg aktivt.

Ulven har overlevd uten sau tidligere. Men det er klart at det blir mange ganger enklere å stikke innom sauebonden og spise en eller to sauer istedenfor å slite for å fange en elg som i det minste springer unna.

Lenke til kommentar

Dessuten, Corporal Clegg, det var trist å se på linken din angående "kulturlandskap". Et alt for kjent syn. Uten sauebøndene hadde dette omfanget blitt enda større. Mjølkebønder blir det bare færre og færre av, noe bygdene merker godt. Hvorfor skal bøndene miste levebrødet sitt?

Ang. naturlandskap: The Times They Are A-Changin, og med det forandre og kulturlandskapet seg. Me kan ikkje beholda same kulturlandskap no som for 100år sida, rett og slett fordi me ikkje har same samfunn no. Samfunnet forandre seg, og det hjelp ikkje å sita fast i fortida - ein må tilpassa seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sau og ulv.

Er sauen verdt mer en ulven? Den enkle svart på det er ”ja”, forklaringen er at ulven er et skade dyr. Et dyr vi som mennesker ikke får noe som helst ut av, mens sauen er et dyr som vi har stor nytte av. Først og fremst når det kommer til mat er sauen viktig, men også for å holde kulturlandskapet i hevd og hindre at Norge gror igjen.

La oss hoppe tilbake til dette med mat, det er et faktum at det er veldig mange mennesker som legger seg sultne. Det er også et faktum at Norge produserer mye mindre mat enn de vi har muligheten til, så et viktig spørsmål blir da: Kan vi la vær å produsere så mye mat vi kan når det er mennesker i den tredjeverden som ikke har mat? Ikke bare er det umoralsk å importere mat det er også utrolig dårlig for miljøet. Sau fra New Zealand er ikke akkurat kortreist mat, snakk om unødvendig CO2 utslipp.

En annen viktig funksjon sauen og jordbruket har er at det holder liv i bygde Norge, klart hvis du ønsker at alle skal bo i en skitten og overfylt stor by så betyr dette kanskje ikke så utrolig mye for deg, men det er sikkert at hvis landbruket forsvinner vil bygdene følge etter.

Spørsmålet blir ikke om ulven er verd mer enn sauen, spørsmålet blir om ulven er verdt mer enn mennesker, miljøet og landet vårt. Svaret på det er enkelt og greit nei.

Så over til en annen side av saken, det er veldig mange som sier ”jeg synes vi skal la naturen gå sin gang” og det er jeg helt enig. La den sterkeste overleve og det er helt klart ikke ulven, til og med den stammen vi har nå sliter og må ha mye hjelp av forskere og andre ulven fanatikere som nekter å innse at de har tapt. Jeg sier ikke at vil skal gjøre en innsats for å utrydde ulven, men hvis den truer vårt levebrød og vår måte å leve på må den bort.

Ulv er et dyr vi har nok av i verden, den er ikke veldig unik for Norge.

Endret av Flin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang. naturlandskap: The Times They Are A-Changin, og med det forandre og kulturlandskapet seg. Me kan ikkje beholda same kulturlandskap no som for 100år sida, rett og slett fordi me ikkje har same samfunn no. Samfunnet forandre seg, og det hjelp ikkje å sita fast i fortida - ein må tilpassa seg.

Eg ser ikkje noko skadeleg i å ta vare på det me har byggja opp gjennom hundre år. Nå ser du i media at saken om "monstermastene" i Hardanger er et veldig kontroversielt tema. Dette kjem av at enkelte personar vil behalde kulturlandskapet, og ikkje la dagens samfunn øydelegge denne naturperla. Nå seier ikkje eg at eg er mot mastene heller. Men rekner med at du støtter dette, sidan du meinar at ein må godta at samfunnet endrar seg.

Det kan på ein måte samanliknast med sauer. Ulven et bokstavleg opp levebrødet til bøndene. Desse bøndene er viktige å ha for å halde liv i bygdene. Eg vil tørre å påstå at utan bygda, vil byen døy. Det er ikkje alle som er interesserte i å flytte til byen.

Lenke til kommentar

Eg snakka med søskenbarnet til far min ein gong, han er harnakka sauebonde. "Om du får virus på den der datamaskina di, så prøve du å fjerna det, gjer du ikkje?". Han har eit poeng: Eg hadde fjerna viruset. Problemet er at eg og hadde forebudd viruset, med å innstallera antivirus og holda visse forholdsreglar. No har ikkje eg så mykje greie på sauehald, men eg meiner du heller bør holda ulven vekke, istaden for å invitera den inn, også kvitta deg med den.

Lenke til kommentar

Eg seie ikkje at ein skal godta det, men ein på tilpassa seg. Det går ikkje an leva i fortida, samstundes som verda forandre seg rundt deg. Er veldig einig det nokon sa om kortreist mat, og at ein bør produsera meir mat i noreg, men ein kan ikkje gjera det på same måte som før. No kjem eg frå Hardanger, og ser alt anna enn lyst på masten. Det som er med mastene derimot er at dei kan leggast under vatn - så det blir litt annleis. sjå og forgje innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Eg snakka med søskenbarnet til far min ein gong, han er harnakka sauebonde. "Om du får virus på den der datamaskina di, så prøve du å fjerna det, gjer du ikkje?". Han har eit poeng: Eg hadde fjerna viruset. Problemet er at eg og hadde forebudd viruset, med å innstallera antivirus og holda visse forholdsreglar. No har ikkje eg så mykje greie på sauehald, men eg meiner du heller bør holda ulven vekke, istaden for å invitera den inn, også kvitta deg med den.

Som du sier du har ikke veldig god greie på Sauehold. De aller aller fleste drar stor nytte av det vi kaller utmark, det er områder der det ikke er mange gjerder og slikt. Om sommeren så går sauen på beite og spiser seg stor og fin. Det er her sauen er et lett bytte og det er vanskelig å gjøre noe med det. Innmark må man ha for å produsere mat til vintrene slik at dyra har noe å spise når de ikke kan gå ute.

Vi kan ikke, det er faktisk ikke lov, gjerde inn hele utmarka med vilt gjerde. En ulv alene kan drepe titals sauer når det først setter i gang så det trenger ikke å skje mer enn en gang før skaden er gjort.

Lenke til kommentar

Eg seie ikkje at ein skal godta det, men ein på tilpassa seg. Det går ikkje an leva i fortida, samstundes som verda forandre seg rundt deg. Er veldig einig det nokon sa om kortreist mat, og at ein bør produsera meir mat i noreg, men ein kan ikkje gjera det på same måte som før. No kjem eg frå Hardanger, og ser alt anna enn lyst på masten. Det som er med mastene derimot er at dei kan leggast under vatn - så det blir litt annleis. sjå og forgje innlegget mitt.

Eg både ser og forstår poenget ditt, for all del. Det var tidlegare både ulv og bjørn her i kommunen eg bur i, i Sogn og Fjordane. Grunnen til at ulven og bjørnen vart fjerna her i frå, var nettopp for å tilretteleggje for framtida. Set ein ulven tilbake, går ein jo tilbake til fortida?

Du skriv at ein burde finne andre måter på å skaffe kjøt til Noreg. I dag har sauene det godt i utmarka. Meiner du at me då skal plassere all sau på ein og same plass, for så å skape ein rullebåndsindustri av kjøtproduseringa? - Slik at ulven kan leve fritt i landet, utan å i det heile tatt ha moglegheita til å ete opp levebrødet til sauen?

Du seier at ein kan leggje denne kabelen under vatn. Dette stemmer, dog det negative er at det blir mange gonger dyrare enn dersom ein skulle ta det i master. Du sa tidlegare at sidan samfunnet endra seg, burde ein i større grad godta kulturlandskapsendringer. Er det ikkje nettopp på grunn av at samfunnet endrer seg, at ein vel master?

Sauebøndene har på ein måte det samme problemet. Det er mogleg å hyre inn hundrevis av sauegjetarar, og å sette opp fleirfoldige kilometer med gjerde. Men dette blir urimelig dyrt og unødvendig, når ein berre kan unngå at ulven først får tilgang. Enkelte gonger kan det enklaste rett og slett vere det beste.

Lenke til kommentar
Som du sier du har ikke veldig god greie på Sauehold. De aller aller fleste drar stor nytte av det vi kaller utmark, det er områder der det ikke er mange gjerder og slikt. Om sommeren så går sauen på beite og spiser seg stor og fin. Det er her sauen er et lett bytte og det er vanskelig å gjøre noe med det. Innmark må man ha for å produsere mat til vintrene slik at dyra har noe å spise når de ikke kan gå ute. Vi kan ikke, det er faktisk ikke lov, gjerde inn hele utmarka med vilt gjerde. En ulv alene kan drepe titals sauer når det først setter i gang så det trenger ikke å skje mer enn en gang før skaden er gjort.

Legg meg flat.

Eg både ser og forstår poenget ditt, for all del. Det var tidlegare både ulv og bjørn her i kommunen eg bur i, i Sogn og Fjordane. Grunnen til at ulven og bjørnen vart fjerna her i frå, var nettopp for å tilretteleggje for framtida. Set ein ulven tilbake, går ein jo tilbake til fortida?

Ja, det gjer du. Eg har ikkje sagt at det ikkje kan vera poeng i å gp tilbake til fortida, er iallefall ikkje det eg har meint. Det er meit nyansert enn som så, sjølv om eg kanskje ikkje har fått det heilt fram.

Du skriv at ein burde finne andre måter på å skaffe kjøt til Noreg. I dag har sauene det godt i utmarka. Meiner du at me då skal plassere all sau på ein og same plass, for så å skape ein rullebåndsindustri av kjøtproduseringa? - Slik at ulven kan leve fritt i landet, utan å i det heile tatt ha moglegheita til å ete opp levebrødet til sauen?

Nei. Du har eit godt poeng, men det er kanskje ein mellomting - ikkje enten eller.

Du seier at ein kan leggje denne kabelen under vatn. Dette stemmer, dog det negative er at det blir mange gonger dyrare enn dersom ein skulle ta det i master. Du sa tidlegare at sidan samfunnet endra seg, burde ein i større grad godta kulturlandskapsendringer. Er det ikkje nettopp på grunn av at samfunnet endrer seg, at ein vel master?

Mastene forandrer og naturlandskapet, og turistnæringa - sjølv om du i større grad bør godta det, meinte eg ikkje at du skal godta alt, iallefall ikkje når me har råd til alternativ. At naturen tar over det menneska har forlete er litt anleis enn å bygga ut meir.

Sauebøndene har på ein måte det samme problemet. Det er mogleg å hyre inn hundrevis av sauegjetarar, og å sette opp fleirfoldige kilometer med gjerde. Men dette blir urimelig dyrt og unødvendig, når ein berre kan unngå at ulven først får tilgang. Enkelte gonger kan det enklaste rett og slett vere det beste.

No er det litt meir realistisk med kabel i fjorden. Du har eit godt poeng, og eg har ikkje noko motargument.

Lenke til kommentar

Mastene forandrer og naturlandskapet, og turistnæringa - sjølv om du i større grad bør godta det, meinte eg ikkje at du skal godta alt, iallefall ikkje når me har råd til alternativ. At naturen tar over det menneska har forlete er litt anleis enn å bygga ut meir.

Ja, på same måte som ulven vil forandre, og kanskje ruinere næringa til bøndene. Naturen vil også forandre seg betydelig til det negative når det er ingen som bruker den til noko nyttig lenger.

No er det litt meir realistisk med kabel i fjorden. Du har eit godt poeng, og eg har ikkje noko motargument.

Det heile vart sett litt på spissen. Eigentleg berre for å få fram poenget mitt. Så beklager for at eg kanskje har vore litt urimelig! :)

Det eg vil fram til er at ein burde verne om sauebøndene sidan sauen har større nytteverdi enn ulven på grunn av kjøttet og bevaring av kulturnaturen og bygdene. Eg vil tørre å påstå at ulven kan samanliknast med korleis du ser på monstermastene i Hardanger-saka; ein inntrengjar du ikkje ynskjer skal øydeleggje for samfunnet ditt.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Denne sammenligningen er bare tullball. Du eier og har eneretten på din egen datamaskin, sauebonden eier ikke all naturen og har i hvert fall ikke eneretten på naturen og har derfor ingen rett til fjerne "virus" der etter eget forgodtbefinnende. Hvis du hadde hatt mistanke om at en av dine naboer hadde virus på sin datamaskin, ville du da brutt deg inn hos alle naboene midt på natten og installert virussjekkeprogram på maskinen deres, bare fordi du selv fryktet at din egen datamaskin kunne bli smittet?

Hils søskebarnet ditt fra meg og fortell ham at hans verdenssyn er feil. Med allemannsretten i Norge og Sverige behøver vi ikke engang spørre grunneieren om tillatelse for å bruke deres utmark i rekreasjonsøyemed, slik man faktisk er pålagt selv i Danmark. Derfor er all utmark et felleseie, ingen kan påberope seg eneveldig råderett over et utmarksområde, og grunneierne kan derfor ikke gjøre som de vil der.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Denne sammenligningen er bare tullball. Du eier og har eneretten på din egen datamaskin, sauebonden eier ikke all naturen og har i hvert fall ikke eneretten på naturen og har derfor ingen rett til fjerne "virus" der etter eget forgodtbefinnende. Hvis du hadde hatt mistanke om at en av dine naboer hadde virus på sin datamaskin, ville du da brutt deg inn hos alle naboene midt på natten og installert virussjekkeprogram på maskinen deres, bare fordi du selv fryktet at din egen datamaskin kunne bli smittet? (1)

Hils søskebarnet ditt fra meg og fortell ham at hans verdenssyn er feil.(2) Med allemannsretten i Norge og Sverige behøver vi ikke engang spørre grunneieren om tillatelse for å bruke deres utmark i rekreasjonsøyemed, slik man faktisk er pålagt selv i Danmark. Derfor er all utmark et felleseie, ingen kan påberope seg eneveldig råderett over et utmarksområde, og grunneierne kan derfor ikke gjøre som de vil der.(3)

1. Nei, men om naboens datamaskin bevisst sendte et virus som tok knekken på jobbmaskinene mine, og dermed ødela hele livsgrunnlaget mitt, ville jeg nok ta ibruk kraftige virkemidler for å hindre at det skulle skje igjen.

Anyways, to helt idiotiske ting å sammenligne.

2. Du kan ikke konkludere med at en persons verdenssyn er helt feil basert på dette.. Uansett så hører dette utsagnet overhodet ikke hjemme i en saklig debatt.

3. Vil gjerne påpeke at dette er grunnen til at inngjerding av utmarksbeiter er helt urealistisk og lite gjennomtenkt. (dette er forøvrig ikke rettet mot SeaLions post, men til de forummedlemmene som har argumentert aktivt for akkurat dette).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med allemannsretten i Norge og Sverige behøver vi ikke engang spørre grunneieren om tillatelse for å bruke deres utmark i rekreasjonsøyemed, slik man faktisk er pålagt selv i Danmark. Derfor er all utmark et felleseie, ingen kan påberope seg eneveldig råderett over et utmarksområde, og grunneierne kan derfor ikke gjøre som de vil der.

Akkurat og da blir det umulig for bonden å beskytte seg mot ulven siden man ikke kan sette opp gjerder. Spørsmålet blir da mener du at ulv er verdt mer enn mennesker? Isåfall har du et dårlig menneskesyn.

Lenke til kommentar

Med allemannsretten i Norge og Sverige behøver vi ikke engang spørre grunneieren om tillatelse for å bruke deres utmark i rekreasjonsøyemed, slik man faktisk er pålagt selv i Danmark. Derfor er all utmark et felleseie, ingen kan påberope seg eneveldig råderett over et utmarksområde, og grunneierne kan derfor ikke gjøre som de vil der.

Akkurat, og da blir det umulig for bonden å beskytte seg mot ulven siden man ikke kan sette opp gjerder. Spørsmålet blir da mener du at ulv er verdt mer enn mennesker? Isåfall har du et dårlig menneskesyn.

Jeg synes en naturlig natur, med naturlige farer, er mer verdt enn en tannløs og ufarlig natur tilpasset sauebønder. Den "naturen" norske sauebønder vil ha er ikke den samme naturen jeg vil ha. For å sette det helt på spissen kan man godt si at jeg heller vil ha ulv i norsk natur enn sauer i norsk natur. Sauebønder som ikke klarer å godta en sånn prioritering bør omskoleres, hvis mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du svarer ikke på spørsmålet, synes du ulv er mere verdt en mennesker? Ja eller nei?

Sauebønder produserer mat, holder liv i bygda og holder naturen i hevd. Alle de tingene er bra for menneskeheten.

Ulven dreper unødvendig mye, ødelegger liv og helse og er en trussel mot vår leve måte.

Så hvem vil du helst ha i Norges land? Mennesker eller ulv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...