Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

Og hvorfor er det ulven som hates så mye? gjærv og bjørn tar jo mye mer sau.
Mitt store hat mot ulven er fordi den ødelegger jakta for mang en hundeeier.

Som for eksempel disse tre.

Provoserer meg som vier store deler av mitt liv til jakt med løshund, utrolig at ulven skal ødelegge noe så tradisjonsrikt som løshundjakta.

Mange hater elgen fordi den ødelegger trafikken for mang en bilist.

For eksempel disse tre: 1, 2 og 3.

Det provoserer folk som bruker bilen. Utrolig at elgen skal ødelegge noe så tradisjonsrikt som bilismen.

;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det finnes andre løsninger enn å utrydde elgen. Man kan sette opp gjerder langs veiene, og lage viltover/underganger, som det gjøres på motorveier. Og man kan bruke vettet og kjøre seinere på steder med lite oversikt, hvor man vet det er mye elg. Her jeg bor er det 80 hele veien, men jeg tør ikke kjøre mer enn 50 pga elgen. Man kan redde seg selv.

Men siden det er så utrolig mange sauer og jakthunder som ikke kan gjerdes inne; Hvorfor gjerder vi ikke bare inne ulven, som ikke er så mange? Har jo ulv i Dyreparken og på Langedrag, det holder i massevis for min del! ;)

Lenke til kommentar
Og man kan bruke vettet og kjøre seinere på steder med lite oversikt, hvor man vet det er mye elg.

Hvorfor kan man ikke tilsvarende forvente at de som driver med løshundjakt bruker vettet i områder der det er mye ulv?

Elgen vil du ikke utrydde, fordi du mener det går an å bruke vettet. Men ulven vil du utrydde fordi du nekter å bruke vettet. Hvor er logikken? :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå spiller du bare dum. Jeg har jo påpekt mang en gang at problemet er at folk blir tvunget til å sitte hjemme og glane i taket pga at de ikke kan dra på jakt med hunden, nettopp pga ulven.

EDIT: Du glemmer også en viktig ting, elgen har alltid vært her. Ulven er fæl russisk import.

Endret av Bolaños
Lenke til kommentar
Kall det hva du vil, løshundjakt er det største for en halv million av Norges befolkning.

Har du en kilde på det tallet?

Dessuten er det den mest tradisjonsrike jaktformen vi har i Norge, og en stor kulturarv. Om den må vike plass for ulven, er det noe galt synes jeg.

Hvem er det som må vike for hvem sa du? Ulven har vært her i tusenvis av år.

Slavedrift var også tradisjon, men vi innså at det var svært uetisk for et par hundre år siden og avskaffet denne kulturarven. Tradisjon og kultur er ikke nødvendigvis positivt. Det er mye inngrodd tankegods som bør fornyes. Sauehold og ulvejakt er to av de.

Båndtvangen i Norge gjelder fra 20. april-20. august, så hele jakta kan hunden gå løs.

Feil. Den generelle båndtvangen er fra 1. april til 20. august og gjelder hele landet. I tillegg har vi utvidet båndtvang som gjelder hele året for de fleste tett befolkede stedene. Vi har også ekstraordinær båndtvang som gjelder deler av eller hele perioden mellom 20. august og 1. april en rekke områder hvor fugler hekker eller hvor vilt ikke tåler å bli stresset av hund på grunn av stort snødybde og en rekke andre grunner.

Lenke til kommentar

Nå spiller du bare dum. Jeg har jo påpekt mang en gang at problemet er at folk blir tvunget til å sitte hjemme og glane i taket pga at de ikke kan dra på jakt med hunden, nettopp pga ulven.

Ntaaawww. Dakar jegerne som ikke får skutt med skytevåpenet sitt. Er sååå synd på dem! Tenk å ikke få skyte dyr og bare måtte gå rundt med hunden i bånd.

Det er utelukkende jegerens egen feil når de drar med en stakkars hund der de vet det er en mulighet for at den kan bli tatt av ulv. Det er synd på hunden, ikke jegerpakket.

Lenke til kommentar

Ntaaawww. Dakar jegerne som ikke får skutt med skytevåpenet sitt. Er sååå synd på dem! Tenk å ikke få skyte dyr og bare måtte gå rundt med hunden i bånd.

Det er utelukkende jegerens egen feil når de drar med en stakkars hund der de vet det er en mulighet for at den kan bli tatt av ulv. Det er synd på hunden, ikke jegerpakket.

skyt ulven. hva trenger vi dem for uansett? tjener mennesker på dem? de spiser maten vår og plager livet av bønder som strever med å beskytte sauene sine.

Lenke til kommentar

Drep mennesket. Hva trenger dyra dem for uansett? Tjener dyra på dem? De spiser maten maten deres og ødelegger planeten til dyr som strever med å finne mat.

hmm?

mennesker er rovdyr, ulv er rovdyr;

vi spiser hovedsaklig det samme; men Vi er overlegen ulven, vi har dermed rett på maten først og rett til å slakte ulven om den er i veien.

På lik linje som ulven er overlegen Reven.

Hvis reven fanger en hare, så kan ulven ta byttet ifra den hvis den ønsker. Nekter reven, blir den drept.

its how the nature works:)

Plager ulven mennesket blir den drept. Ulven i Norge plager mennesker.

Endret av adema
Lenke til kommentar

Men det finnes andre løsninger enn å utrydde elgen. Man kan sette opp gjerder langs veiene, og lage viltover/underganger, som det gjøres på motorveier. Og man kan bruke vettet og kjøre seinere på steder med lite oversikt, hvor man vet det er mye elg. Her jeg bor er det 80 hele veien, men jeg tør ikke kjøre mer enn 50 pga elgen. Man kan redde seg selv.

Men siden det er så utrolig mange sauer og jakthunder som ikke kan gjerdes inne; Hvorfor gjerder vi ikke bare inne ulven, som ikke er så mange? Har jo ulv i Dyreparken og på Langedrag, det holder i massevis for min del! ;)

Inngjerdet ulv, kan miste den naturlige redselen for mennesker. Inngjerdet ulv kan kanskje bli matet av dumme mennesker, som gjør den naturlige redselen ennå mer fraværende. Ja, det finnes dumme mennesker som mater viltet. Dette er ikke bra å mate ville dyr fordi da kan de stille svakere når de MÅ lete etter mat igjen på egenhånd.

Ulv vil ikke trives uten store landområder den kan vandre over.

Hvordan skulle inngjerdet ulv kunne finne mat selv? Skal du dytte inn noen drøvtyggere inn til de innimellom, og vil du betale for kostnaden med å skaffe til veie maten til ulven?

Ulven kan jo grave seg ut av inngjerdingen, hvor mye penger vil du legge i det slik at inngjerdingen ikke lar seg grave igjennom? Vil du betale for inngjerdingen av egen lomme?

Vil du betale for veterinærtilsyn, som vil være en nødvendig ting når en har inngjerdete dyr uansett dyreart? Ulven trenger ikke veterinærtilsyn når den går fritt i naturen, for da må den følge survival of the fittest (den mest tilpassningsdyktige overlever) reglene.

Til slutt:

Hva om naturlig ulv utryddes, og du må sette ut noen av dine halvtamme inngjerdete ulver. Kan hende da at ulven har mistet noen av sine naturlige egenskaper, og tør du ta sjansen på å sette ut slik ulv til frihet om la oss si 50 til 300 år i fangenskap?

Endret av G
Lenke til kommentar

Greyhound som vel må ansees for å være de hurtigste tamme hunderasene har en hastighet på:

19,83 m/s

Grizzlybjørn med en hastighet på 13,41 m/s må se seg slått av greyhound. Men så er ikke jakthunder det samme som greyhound. Jakthunden må nødvendigvis løpe noe tregere enn greyhound.

Grizzlybjørn løper 2,6 ganger hurtigere enn idrettsutøvere (det trente mennesket)!

Grizzlybjørn er ikke helt det samme som våres nordiske brunbjørn, og jeg tør ikke uttale meg om hvem av dem som er raskest (annet enn ved å gjette).

Endret av G
Lenke til kommentar

Til slutt:

Hva om naturlig ulv utryddes, og du må sette ut noen av dine halvtamme inngjerdete ulver. Kan hende da at ulven har mistet noen av sine naturlige egenskaper, og tør du ta sjansen på å sette ut slik ulv til frihet om la oss si 50 til 300 år i fangenskap?

Selvfølgelig ville jeg ikke tatt sjansen på det. Jeg ser helst en norsk natur totalt fri for ulv jeg :)

EDIT: Det er topphastighet ja. Et stort dyr som selv bare er litt treigere får ikke tak i et mindre et som er like fleksibelt. Og hvorfor i heiane spekulerer du i bjørnen? Det er ikke et problem for oss at bjørn dreper hundene våre. Det er ulven det.

Endret av Bolaños
Lenke til kommentar

Hva med å lese noen innlegg tilbake i tråden. Nylig postet en annen person noe om hastighet på bjørn VS. tam-hund.

Mennesket har ikke sjangs å løpe fra særlig mye i dyreverden som er noe mindre eller større enn dem selv.

Ett annet poeng var at den store skapningen bjørn er ganske lett på tærne den også. Mye av størrelsen er jo pels, og jo nærmere en kommer høsten jo mer vekt må den drasse på, og da blir den sannsynligvis litt slappere på hastigheten. Men 2,6 ganger raskere enn hurtigløpende mennesker har jeg stor respekt for. :)

Altså må menneskene lære om rovdyr, og hvordan en skal oppføre seg. Det er f.eks. stor forskjell på hvordan bjørn, ulv og store kattedyr oppfører seg i forhold til din (menneskets) oppførsel. Derfor må en lære seg mange ulike måter å opptre på.

Kattedyr er driver listig snikjakt, og vil gjerne gi opp om den blir oppdaget for tidlig. Så en naturdokumentar om tigere, og der bar noen indiske menn en ansiktsmaske med tydelige øyne og munn laget av trevirke, og de hadde dette montert på bakhode. Det for at tigeren ikke skulle ta dem bakfra.

Selv så små kattedyr som Puma (Cougar) har vist å kunne ta voksne mennesker under de helt optimale betingelsene.

Ulven gidder jeg ikke å beskrive, da den har blitt beskrevet godt nok tidligere.

Bjørn; der lønner det seg å være litt høylytt, eller bære på noe som lager lyd (bjelle). Ikke vend deg i fra bjørnen og legg på sprang. Du må rygge langsomt bakover. Det kan lønne seg å holde ryggsekken over hode sitt, da bjørnen ikke klarer å skjelne på forskjell mellom kropp og gjenstand, og den vil tro du er høyere og større en du i virkeligheten er.

Om du bærer mat med deg i ryggsekken, og blir overrasket av bjørn, så kast for all del hele ryggsekken fra deg. Du kan være heldig at bjørnen fatter mer interesse for innholdet i sekken enn i deg/dere.

Svartbjørn er den farligste bjørnen i Nord-Amerika under normale omstendigheter. Grizzly-bjørn er veldig skummel når den har valper. Bjørn generellt er jo farlig når den er mor og oppfostrer avkommet. Bjørn spiser normalt bær, maurtuer, honning, fisk, søppel, råttent hvalkjøtt med mer og det er sjelden en hører at mennesker står på dietten.

Om du har energi nok til å komme deg vekk fra svartbjørn, og blir tvungen til i å velge flukt, se deg ut en bratt bakke om du er så heldig. Løp nedover skråningen, og når du har kommet midt i bakken så bråsnur du og løper opp igjen. Svartbjørnen må da løpe til den kommer til bunnen av bakken før den fortsetter å forfølge deg. En kan jo håpe at en har flaks og kommer seg unna.

For all del ikke klatre opp i ett tre, da bjørnen er en mye bedre klatrer enn mennesket. Selv med den store kroppen sin. Dessuten kan det hende den fillerister treet slik at du faller ned som frukt, eller at den slår treet over ende.

Isbjørn tar hva som helst som beveger seg, på grunn av at den er vant med å streve litt for å finne føde.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan du ikke innrømme at du tok grundig feil?

Seff kan jeg ikke det, når jeg ikke har gjort det. Bjørn har ikke sjans mot en frisk jakthund. Har du vært på bjørnejakt med hund eller? Hundene står rett ved bjørnen og loser, og løper rundt den. Bjørnen er ikke smidig nok til å ta dem. Selvsagt skjer det unntak, slik du linket til. Elg har drept hunder den også. Men jeg kan ikke fatte hvorfor dere skal argumentere med å gjøre noe som ikke er et problem i det hele tatt, til et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...