Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags glede har byråkrater som nesten aldri beveger seg ut i villmarka, av at det løper rundt ulver og ødelegger folks liv?

Du har virkelig skjønt det, du? Er det kun papirflyttende, vettløse bynisser og byråkrater som vil verne ulven? Du tar skikkelig, skikkelig feil.

Gidder ikke bruke tiden på å diskutere med folk som åpenbart ikke har peiling på den norske sauebondekulturen.

Hva i hælskotten er "norsk sauebondekultur"? Du bør opplyse oss.

Jeg har tilfeldigvis en del bekjentskaper blant norske sauebønder, så kanskje kan man si jeg kjenner til norsk sauebondekultur - om det nå er det jeg tror det er.

Lenke til kommentar

Hva slags glede har byråkrater som nesten aldri beveger seg ut i villmarka, av at det løper rundt ulver og ødelegger folks liv?

Du har virkelig skjønt det, du? Er det kun papirflyttende, vettløse bynisser og byråkrater som vil verne ulven? Du tar skikkelig, skikkelig feil.

Fin hersketeknikk ;)

Min oppfatning er det ja, jeg har fortsatt tilgode å møte en naturens mann som vil verne ulven, en person som ferdes ofte i naturen i forskjellige sammenhenger. Men hvis derimot du har rett, og at min oppfatning er feil, er det bra for ulvedebatten av villmarksfolk er representert på begge sider.

Lenke til kommentar

Bolaños: Hva er sauebondekultur? Jeg ser kun samfunnsnylting og naturødeleggelser i sauebøndenes fotspor.

Sauebønder bør ikke ta seg til rette og forsyne seg av vegetasjonen i områder de ikke eier og ikke har fått uttrykkelig tillatelse til å bruke. Fri natur er fri for alle så lenge man ikke tar seg til rette og ødelegger den naturlige balansen i økosystemet (vegetasjon og dyreliv).

I alle andre bransjer sikrer man bedriften sin mot naturødeleggelser så godt det er økonomisk hensiktsmessig. Om nødvendig kjøper man også en forsikring mot naturødeleggelser. Det samme bør sauebøndene gjøre. Ca 99,8% av Norges befolkning er ikke sauebønder. Disse bør selvsagt ikke få reduserte offentlige tjenester fordi sauebøndene stikker av med penger fra statskassa i form av støtteordninger og erstatninger. Offentlige penger skal gå til offentlige formål til nytte for befolkningen. Ikke som evigvarende puter under armene på utvalgte enkeltmannsforetak i landbruket, samt større landbruksbedrifter. Disse bedriftene får som alle andre bedrifter kjøpe og eie de eiendommene de bruker, sikre eiendommene mot naturødeleggelser (f.eks ulv) og eventuelt kjøpe forsikringer mot ulveskader.

Skal det offentlige støtte bedrifter så får de jammen gjøre det på en rettferdig måte sånn at alle får like mye. Ikke slik som i dag at landbruksbedrifter får hundretusner i støtte per årsvek mens andre bedrifter får unødvendig høye skatter for å finansiere landbruksbedriftene, dårligere infrastruktur (veier etc) enn hvis bøndenes sugerør i statskassa hadde blitt tettet igjen.

SeaLion: Det går en bølge av kritikk mot oppdrettsnæringa nå for tida, blant annet på grunn av avl og ødeleggelse av det naturlig genetiske mangfoldet i de naturlige laksestammene. Laksenæringa er en relativt ung næring i forhold til sauehold. Sauer har blitt genetisk avlet og degenerert i århundrer til de dumme dyrene vi ser i dag. Dersom laksenæringa får fortsette å ture fram i flere tiår til så begynner vi kanskje å se like håpløse genetiske tilstander som i dagens sauenæring.

Lenke til kommentar

Ser dere ikke sjarmen i å reise på fjellet og møte på sauene? Det gjør virkelig jeg. Helt fra man kommer inn på veien står sauene og koser seg midt i veien, og over hele fjellet. Det er absolutt en del av kulturen i Norge. Synes det er helt topp jeg. Om man derimot skulle møte på masse gjerder, er noe stein hakkende galt.

Lenke til kommentar

Sjarm? Hva har det med saklige argumenter å gjøre?

Det er mye næringsliv jeg finner sjarmerende enten det innebærer dyr eller ikke, men sjarmen glisner fort når man ser hvordan veistandarden er her i landet, hvordan eldre blir behandlet i helsevesenet, hvordan det offentlige ikke dekker tannlegeutgifter på lik linje med andre helseplager, osv osv. Listen over offentlige formål som fortjener pengene mer enn saueindustrien er laaaaaaang. Jeg synes det er særdeles usjarmerende at bøndene stikker av med offentlige penger og atpåtil ødelegger naturen, ulvebestanden osv i samme slengen.

Det burde være sånn at sauer i fri natur (utenfor privat grunn) er like lovlig å skyte som som ryper og annet vilt i de samme områdene. På privat grunn bør det være grunneieren som står ansvarlig for å forvalte dyrene på eiendommen, med mindre dyrene er fredet (f.eks ulv). Jeg har selv fått besøk av reinsdyr som har forvoldt skade i hagen. Eieren er selvsagt ansvarlig for dyrene erstatningspliktig når de forvolder skade. I tillegg burde dyrene han ikke har kontroll på blitt avlivet på forsvarlig måte, f.eks ved hjelp fra viltnemda og havnet i min fryseboks om jeg ville.

Lenke til kommentar

Fin hersketeknikk ;)

Min oppfatning er det ja, jeg har fortsatt tilgode å møte en naturens mann som vil verne ulven, en person som ferdes ofte i naturen i forskjellige sammenhenger. Men hvis derimot du har rett, og at min oppfatning er feil, er det bra for ulvedebatten av villmarksfolk er representert på begge sider.

Lars Monsen f.eks.

Ser dere ikke sjarmen i å reise på fjellet og møte på sauene? Det gjør virkelig jeg. Helt fra man kommer inn på veien står sauene og koser seg midt i veien, og over hele fjellet. Det er absolutt en del av kulturen i Norge. Synes det er helt topp jeg. Om man derimot skulle møte på masse gjerder, er noe stein hakkende galt.

Nei jeg ser absolutt ikke sjarmen av å møte på disse hvite ulldottene av noen skitprodusenter som ikke hører hjemme i norsk natur når jeg er på tur i fjellet. Og jeg liker ikke å høre den evinderlige bjellelyden fra bjellesauene når jeg liksom skal være ute i naturen heller. Og jeg liker ikke når de står å blokkerer veien når jeg er på vei til eller fra fjellet heller. Og jeg liker ikke at man ikke kan slippe løs hunden når man er på tur i naturen i frykt for at en sauebonde skal se den og skyte den.

Gjærder møter man på uansett, bare at disse gjærdene er noen enkle ofte ikke-elektriske gjærder lagd for å holde sauen inne og ikke for å holde rovdyr ute.

Og hvorfor er det ulven som hates så mye? gjærv og bjørn tar jo mye mer sau.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Var det flere som så dokumentaren "ulvekrigen" på NRK2 her om dagen? Den viste en gruppe ulvemotstandere i Sverige som drev ulovlig jakt/tortur på ulv. Nå skal jeg ikke trekke alle under en kam, men den viste åpenbart mentaliteten til mange hunde og sauejegere ute i distriktene...

Sitter og ser den nå jeg. Utrolig bra dokumentar, flere her inne bør se den, så dere ser hvordan folk på bygda faktisk har det. En professor jeg ikke husker navnet på viser også hvordan ulven sannsynligvis har blitt satt ut, og ikke har innvandret fra Finland som enkelte påstår. Samene gjør det umulig.

Det er vel nettopp det den ikke gjør. Det blir bevist med DNA analyse at det ikke er utsatte dyr de prøvene som sauetorturistene sendte inn.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe særlig forskjell på tilskudd til sauedrift og andre tilskudd som bønder kan få for ymse ting.

Jeg tviler på at du kan få tilskudd for å dyrke bananer i drivhus, men det er mange andre ting bønder kan drive med. Jordbrukspolitikerne har sikkert en finger med i spillet på hva som det gis tilskudd for.

Melkproduksjon og sauehold er vel noe av det bedre betalte tror jeg.

Om ikke bøndene selv kommer på banen med forslag om ett samliv mellom sauer og ulv, så er jeg heller lite villig til at bøndene skal få tilskudd til sauehold. De bør komme med fornuftige løsninger.

Da vil sauekjøttet bli dyrere og folk vil sikkert spise mer kylling, gris, ku og fisk. Noe som bare gjør at inntektskilden for sauhold svinner hen ytterligere.

I utgangspunktet er jeg litt mer for tilskudd for forskjellige ting enn hva andre forumdebattanter her er. Om ikke bøndene kommer på banen med fornuft så snur jeg meg negativt til at bønder får tilskudd for sauehold. Og jeg er stemmeberettiget til informasjon!

Sauekjøtt kan vi importere fra New Zealand, for å nevne ett storproduserende land.

Endret av G
Lenke til kommentar

Skal folk med egne særinteresser (hund og sauehold) få bestemme hva som skal være og ikke være i norsk natur? Og har disse hundene/hundeeierne opprettholdt båndtvangen?

Kall det hva du vil, løshundjakt er det største for en halv million av Norges befolkning. Dessuten er det den mest tradisjonsrike jaktformen vi har i Norge, og en stor kulturarv. Om den må vike plass for ulven, er det noe galt synes jeg.

Disse folkene har opprettholdt båndtvangen 100 %. Kan love deg at det er ingen som er så nøye på det som jegere selv, for å unngå at hunder løper løs rundt og jager og forstyrrer dyrene i kalvingstiden. Båndtvangen i Norge gjelder fra 20. april-20. august, så hele jakta kan hunden gå løs.

Lenke til kommentar

En løsning kunne for eksempel være at saue- og reinsdyrbønder som bor ett visst antall kommuner (eventuellt fylke om det blir nødvendig) nær grensetraktene til Russland, Finland og Sverige forbys å drive sauehold.

Mulig man kan lette litt på de aller sørligste områdene mot Sverige, dersom ulven ikke måtte trives der. Ulven må gå foran sauen i denne skisseringen til plan.

Da blir det ihvertfall litt mer rettferdig for bøndene som driver mer vestover som er mindre plaget av ulv.

Mulig Staten må ta vekk noen melkekvoter i vestlige strøk og flytte noen slike over på de sauebøndene som er værst plaget med rovdyr. Selvsagt må selger få penger av kjøper for kvoten. En mulighet er også at de største bøndene vestover gir fra seg kun noen dyr på kvoten sin, og at fellesskapet slik bidrar til å skape de nødvendige kvotene.

Nå er melkeproduksjon kun en av mulighetene. Skogbruk og drivhus er jo også alternativer for de som bor for grisgrendt til. Poenget er at Staten kan hjelp "ofrene" i gang med noen alternativer. Eventuellt kan Staten kjøpe aktuelle gårdsbruk for en skikkelig erstatningssum. Så får elgen, hjort med flere skapninger større friområder å bevege seg på uforstyrret.

Kuer går vel helst på sommerbeite der hvor vinteren biter hardest. Og det er vel som regel ganske nær byggningen på gården.

Om de da ikke har en gjeter på seter. Gjeteren på seteren kan jo ha med seg hunder som varsler han/hun når de trenger hvile, og ett par gevær til å forsvare seg Fortrinnsvis nærkamp om mulig, og da er det greit å ha ett haglegevær for sikkerhetsskyld dersom rovdyrene blir alt for nærgående.

Endret av G
Lenke til kommentar

Og hvorfor er det ulven som hates så mye? gjærv og bjørn tar jo mye mer sau.

Mitt store hat mot ulven er fordi den ødelegger jakta for mang en hundeeier.

Som for eksempel disse tre.

Provoserer meg som vier store deler av mitt liv til jakt med løshund, utrolig at ulven skal ødelegge noe så tradisjonsrikt som løshundjakta.

Du vet at ser en sauebonde hunden din løs i det heletatt i samme område som saueflokken tillfeldigvis befinner seg vil hunden din bli skutt på stedet. Kansje du burde begynne å hate sauebønder istedenfor...... De utgjør tross allt en større fare for hunden din i naturen.....

Og hvis hunden din møter på en bjørn har nokk den mye mindre tvil om den skal drepe hunden din enn en ulv vil, og bjørnen stikker nødvendigvis ikke av hvis du er i nærheten heller slik som ulven vil gjøre.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Vet det finnes mange gale sauebønder også. Hadde jo senest i høst en sak hvor harehunden NUCH NJCH Ayla til Helge Bjørgan ble skutt og drept da den befant seg innenfor en saueinngjerding, selv om den var 200 m unna sauene og jaget hare. Utrolig trist at slike mennesker finnes.

En hund er mye raskere enn en bjørn, bjørnen har ikke sjans på hunden. Man har jo bjørnehunder som løper rundt og loser på bjørn som en elghund jager elg. Skulle hatt en tilsvarende hund som jaget ulv, som ulven ikke turte å ta :p

Lenke til kommentar

Kall det hva du vil, løshundjakt er det største for en halv million av Norges befolkning. Dessuten er det den mest tradisjonsrike jaktformen vi har i Norge, og en stor kulturarv. Om den må vike plass for ulven, er det noe galt synes jeg.

Disse folkene har opprettholdt båndtvangen 100 %. Kan love deg at det er ingen som er så nøye på det som jegere selv, for å unngå at hunder løper løs rundt og jager og forstyrrer dyrene i kalvingstiden. Båndtvangen i Norge gjelder fra 20. april-20. august, så hele jakta kan hunden gå løs.

En kulturarv som ikke aksepterer og respekterer den norske fauna er ikke noen kulturarv å ta vare på.

Båndtvangen starter i følge min kilde 1 april, så vet du det.

Utenfor denne perioden gjelder likevel følgende regel "Hovedregelen er at hunder bare kan løpe løs når den følges på forsvarlig måte av eieren eller andre som disponerer hunden. For at en hund skal følges på forsvarlig måte, må det kreves at den er under fullstendig kontroll av eier/ besitter. Dessverre er det de aller færreste som har slik kontroll over hunden sin."

Jeg tviler sterkt på at mange av disse drepte hundene har vært fulgt av eier. Ulven vil etter alt å dømme holde seg unna mennesker så godt det lar seg gjøre.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Vet det finnes mange gale sauebønder også. Hadde jo senest i høst en sak hvor harehunden NUCH NJCH Ayla til Helge Bjørgan ble skutt og drept da den befant seg innenfor en saueinngjerding, selv om den var 200 m unna sauene og jaget hare. Utrolig trist at slike mennesker finnes.

En hund er mye raskere enn en bjørn, bjørnen har ikke sjans på hunden. Man har jo bjørnehunder som løper rundt og loser på bjørn som en elghund jager elg. Skulle hatt en tilsvarende hund som jaget ulv, som ulven ikke turte å ta :p

En hund er ikke mye raskere enn en bjørn. En bjørn kan komme opp i 48 km/h og en utrent hund kan være mye treigere enn dette eller ikke ha utholdenheten til å opprettholde en slik fart særlig lenge. Dessuten er det mange tilfeller da hunder er dumme nokk til å prøve å anngripe bjørn da de har mistet mye av sine naturlige instingter fra de var ulv og visste bedre enn å anngripe mye større ting enn seg selv.

Bottom line så er hunden din utsatt for mye større fare fra triggerhappy sauebønder og biler på veien enn fra ulveanngrep. Så hatet ditt i fremmtiden burde være rettet mot sauebønder og bilister.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Bruno99: Selvfølgelig, my mistake. Hva legger du i å "følge hunden"? Det er helt umulig å fysisk følge etter og ha bikkja i syne under jakt, det tror jeg de aller fleste vet.

Flesvik: Bjørn dreper ikke hunder, end of discussion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...