Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

En sau mer verdt enn en ulv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes andre måter å gjete sauen på. I mange land tar de dem med opp på fjellet i noen dager, for så å ta dem tilbake til et trygt inngjerdet område, eller tilbake til gården. Dette gjør de i sykluser og praktiseres i mange land. Det er også løgn mange av ulveangrepene som bøndene melder. I Hordaland er det nesten aldri blitt sett ulv, og der ble 8 % av sauene visst nok drept av ulv. Det tilsvarte en mengde på rundt 1600 sau. Det finnes ikke nok ulver til å drepe så mange sau. Den beste måten å få bukt med dette på er å fjerne erstatningen. Så hvis man mister en sau får man ingenting. Da lærer nok bøndene at de må passe sauene sine.

Lenke til kommentar
Det finnes andre måter å gjete sauen på. I mange land tar de dem med opp på fjellet i noen dager, for så å ta dem tilbake til et trygt inngjerdet område, eller tilbake til gården. Dette gjør de i sykluser og praktiseres i mange land. Det er også løgn mange av ulveangrepene som bøndene melder. I Hordaland er det nesten aldri blitt sett ulv, og der ble 8 % av sauene visst nok drept av ulv. Det tilsvarte en mengde på rundt 1600 sau. Det finnes ikke nok ulver til å drepe så mange sau. Den beste måten å få bukt med dette på er å fjerne erstatningen. Så hvis man mister en sau får man ingenting. Da lærer nok bøndene at de må passe sauene sine.

Vis gjerne kilder på at 1600 sau ble tatt av ulv i Hordaland. Ellers er det mange her som trenger en reality-check hva angår bonden, til tross for subsidier er det en meget utakknemlig jobb som krever langt mer enn man tror.

Lenke til kommentar
Vis gjerne kilder på at 1600 sau ble tatt av ulv i Hordaland. Ellers er det mange her som trenger en reality-check hva angår bonden, til tross for subsidier er det en meget utakknemlig jobb som krever langt mer enn man tror.

Det sto i lørdagens klassekampen under tittelen "Sauetap på utmarksbeite" s. 24. Det var ikke Hordaland som jeg sa, men Sogn og Fjordane.

"I fylket Sogn og Fjordane ble det i 2008 registrert sluppet 18 496 sau og lam på beite. Tapet ble meldt til 1 491 dyr."

Dette er et fylke hvor det knapt nok er registrert rovdyr. Det er klart at sauene dør av andre årsaker som sykdom og fall fra store høyder. Hvor lenge skal bonden skylle på at 20 ulv i Norge dreper 1 491 sauer i et fylke hvor det nesten ikke er blitt sett rovdyr? Jeg er temmelig sikker på at hvis man hadde fjernet erstatningen så hadde man sett et drastisk fall i sauer som ble registrert drept av rovdyr. Det er ikke det at jeg ikke har respekt for bonden, for det har jeg, og jeg vet at det er et hardt yrke. Det derimot som gjør meg sur er når bønder bare slipper løs sauen på fjellet og så skal kreve penger fordi naturen går sin gang. Hvis de virkelig er så glad i sauene får de passe på dem.

Endret av Minitrotsky
Lenke til kommentar

Er det sauebonden en snakker om, eller andre typer bønder. Finnes mange sorter bønder: Tomatbønder, fiskebønder ..

(chilibønner) ;)

Hvordan er det sau dreper annen sau da?

Hvor lenge skal bonden skylle på at 20 sau i Norge dreper 1 491 sauer i et fylke ..
Passer med en "blush" der. hehe
Lenke til kommentar

Det sto i lørdagens klassekampen under tittelen "Sauetap på utmarksbeite" s. 24. Det var ikke Hordaland som jeg sa, men Sogn og Fjordane.

"I fylket Sogn og Fjordane ble det i 2008 registrert sluppet 18 496 sau og lam på beite. Tapet ble meldt til 1 491 dyr."

Dette er et fylke hvor det knapt nok er registrert rovdyr. Det er klart at sauene dør av andre årsaker som sykdom og fall fra store høyder. Hvor lenge skal bonden skylle på at 20 sau i Norge dreper 1 491 sauer i et fylke hvor det nesten ikke er blitt sett rovdyr? Jeg er temmelig sikker på at hvis man hadde fjernet erstatningen så hadde man sett et drastisk fall i sauer som ble registrert drept av rovdyr. Det er ikke det at jeg ikke har respekt for bonden, for det har jeg, og jeg vet at det er et hardt yrke. Det derimot som gjør meg sur er når bønder bare slipper løs sauen på fjellet og så skal kreve penger fordi naturen går sin gang. Hvis de virkelig er så glad i sauene får de passe på dem.

Nå roter du fælt. Først sier du at 1600 sauer ble drept av ulv i Hordaland. Så finner du frem det totale antall tapte sauer på beite i løpet av 2008, i Sogn og fjordane. Dette tallet inkluderer vel alle former for tap.

Du tror visst også at alle de 1491 sauene ble tatt av rovdyr ifølge bøndene?

Hvor lenge skal bonden skylle på at 20 sau i Norge dreper 1 491 sauer i et fylke hvor det nesten ikke er blitt sett rovdyr?

Står det virkelig i Klassekampen at 20 sau(ulv) har drept 1491 sauer i Sogn?

Heldigvis finnes det enda ikke ulv på vestlandet, og videreføres den rovdyrpolitikken som sittende regjering har innført, vil det heller ikke etableres noen ulvestamme der.

Og min oppriktige mening er at en superøkologisk, bærekraftig og på alle måter sunn matproduksjon som norsk sauehold, bør prioriteres foran å gjeninnføre et dyr vi ikke har hatt i landet på hundre år, som i tillegg ikke slekter på den ulven vi hadde, derimot er det en finsk/russisk ulv fra en stamme som består av ca 60 000 individer bare i Russland.

Lenke til kommentar
Bønder ansetter jo avløsere.

"Bønder ansetter jo avløsere." Right. Men nå er fakta slik at det er svært vanskelig mange steder å skaffe seg avløser for to ukers ferie. Det er altså mangel på avløsere. Og tro ikke at ungdommen vil gidde å vandre rundt i ødemarka i time etter time, i allslags vær.

Avløserordningen er dessuten tidsbegrenset til en måned i året cirka, slik at bonden måtte betalt for gjeterne selv. Noe han ikke ville hatt råd til.

Det er faktisk et eksempel fra nyere tid på at en gjeter frøs i hjel om høsten. To gjetere gikk seg vill, og bare den ene overlevde.

Og sauen kommer tilbake til gården etter fjellbeitet, ja. Problemet er stort for dem som har gårder i ulvestrøk og opplever ulveangrep på gården.

Påstandene om at det deles ut ulveerstatninger i et fylke som ikke har ulv, er merkelige. Det er oppegående rovviltkonsulenter som skal tilkalles og vurdere hvem som har drept husdyret. De er ikke født igår. Men jeg antar at det finnes ørn, gaupe og rev i Sogn og Fjordane. Disse dyrene kan ta lam.

Lenke til kommentar

OK, avløsere er kanskje dyrt, men kan bidra fint på kortere perioder om en får tak i dem. Er det så vanskelig da. Hva med øst-europeere, og når det går tomt der, hva med fattige i sør-amerika, asia og afrika. Ikke så vanskelig å få tak i folk om en virkelig går inn for det.

Bøndene har så mange hjelpemidler i dag at en snart må være flere for å betjene alle (tankekors).

Det er jo ganske tydelig at bondestanden i dag har ett ganske bedagelig liv i forhold til eksempelvis 100 år siden.

Skal vi synes synd på bonden som har gode hjelpemidler, fine subsidier, rovdyrerstatning, masse land å benytte som kan gi alternative inntektskilder og dessuten med litt innsats så kan han/hun få tak i billig arbeidskraft?

EDIT: Noen av disse menneskene er sikkert villige til å tjene litt lavere penger, når de kan få så mange fine goder her i Norge, og om de holder ut litt lav lønn en periode så kan de kanskje også være heldige å få seg norsk statsborgerskap om de søker etter det. Snakk om bonus for en fattig kar fra ett u-land eller ett i-land med mindre ressurser!

EDIT2: Om bonden vil gjøre litt samfunnsnytte, så er det bare å ta seg en tur til større byer og forsøke å overtale horene til å ta seg vanlig arbeid. Nå når politkerne har redusert levebrødet deres, så finner en kanskje noen som ser gleden i å få seg ett verdig godt liv, framfor å reke på gata.

Endret av G
Lenke til kommentar
Og hvor tok vår egen ulv veien?

Den gjorde vi ende på selv, da det ble svært mange av den, faktisk var elgen på randen til utryddelse i enkelte områder før vi tok "affære".

Utrydde ulven for å redde elgen var jo kjempesmart...

Det tør jeg påstå. Elgen stikker ikke til skogs med bikkja eller ungene dine, og har udiskuterbart en vesentlig større nytteverdi for oss. Mange var redde, og gjorde de tiltak som ble vurdert mest hensynsmessig der og da.

Men hvis jeg tenker litt irrasjonelt og subjektivt så var det jo også litt trist..

Lenke til kommentar
OK, avløsere er kanskje dyrt, men kan bidra fint på kortere perioder om en får tak i dem. Er det så vanskelig da. Hva med øst-europeere, og når det går tomt der, hva med fattige i sør-amerika, asia og afrika. Ikke så vanskelig å få tak i folk om en virkelig går inn for det.

Hvis det skal lønne seg må det bli nærmest slavearbeid. Det er jo nettopp blitt ulovlig å gi østeuropeere mindre lønn. De skal ha like klekkelig betalt som nordmenn. Slakteprisene synker, og så skal man plutselig ha råd til å ansette en masse arbeidere?

Bøndene har så mange hjelpemidler i dag at en snart må være flere for å betjene alle (tankekors).

Det er jo ganske tydelig at bondestanden i dag har ett ganske bedagelig liv i forhold til eksempelvis 100 år siden.

Uten mange hjelpemidler går det ikke an å drive en gård alene. Før i tida var man avhengig av hjelp fra tjenestejenter, drenger, familie og naboer. Og det er feil at en gård driver seg selv. Dersom folk får helseproblemer må de gi fra seg gården. Dessuten, hvordan kan du forlange at bøndene skal jobbe tolvtimersdag når arbeidere ellers har sluttet med det for lenge siden?

Skal vi synes synd på bonden som har gode hjelpemidler, fine subsidier, rovdyrerstatning, masse land å benytte som kan gi alternative inntektskilder og dessuten med litt innsats så kan han/hun få tak i billig arbeidskraft?

Bøndene har hatt disse godene en del år nå, men de står i stadig fare for å reduseres. Billig arbeidskraft er det ikke lov å bruke mer.

Maskinparken kan se imponerende ut. Men hvis man i det hele tatt skal komme seg gjennom innhøstingen, må maskiner til. Alternativet er at skoleklasser må utkommanderes for å slå åkrene med ljå (og dagens ungdom er jo ikke engang kompetente til å utføre slikt arbeid).

Lenke til kommentar
Nå roter du fælt. Først sier du at 1600 sauer ble drept av ulv i Hordaland. Så finner du frem det totale antall tapte sauer på beite i løpet av 2008, i Sogn og fjordane. Dette tallet inkluderer vel alle former for tap.

Du tror visst også at alle de 1491 sauene ble tatt av rovdyr ifølge bøndene?

Det ble meldt at 1491 sau, iløpet av 2008, ble drept av rovdyr, og det er ikke medberegnet andre dødsårsaker.

Står det virkelig i Klassekampen at 20 sau(ulv) har drept 1491 sauer i Sogn?

20 ulv(sau var som du sikkert skjønte skrivefeil) er vel det samlede antall ulver i hele Norge pluss minus. Det sto ikke at 20 ulv drepte sauene men at det var rovdyr som hadde drept disse sauene, og i Hordaland er det veldig lite rovdyr, så det er klart at det er noe som ikke stemmer.

Heldigvis finnes det enda ikke ulv på vestlandet, og videreføres den rovdyrpolitikken som sittende regjering har innført, vil det heller ikke etableres noen ulvestamme der.

Og min oppriktige mening er at en superøkologisk, bærekraftig og på alle måter sunn matproduksjon som norsk sauehold, bør prioriteres foran å gjeninnføre et dyr vi ikke har hatt i landet på hundre år, som i tillegg ikke slekter på den ulven vi hadde, derimot er det en finsk/russisk ulv fra en stamme som består av ca 60 000 individer bare i Russland.

Hvorfor kan ikke bøndene passe sauene, det gjør de jo alle andre verdens land? Det er jo klart at det ikke er rovdyr som dreper alle disse sauene, så istedenfor å innrømme at de mister sauene på grunn av sykdom og fall skylder de på ulvene, og vips får de 1700 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...