bruno99 Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Uansett om man gjerder inn sauene eller ulvene vil det ha mye å si for terrengets utseende. De ulveområdene som må gjerdes inn vil helt sikkert sammenfalle med nasjonalparker og viltområder, rimeligvis. Må vi virkelig ha et stort elektrisk gjerde rundt hele Dovre, for eksempel? Det vil jo redusere tilgangen for fotturister dramatisk. Vi har hatt det greit uten ulv lenge, denne freden og idyllen er nå i ferd med å ødelegges. Men herregud da, man kommer aldri til å gjerde inn ulven, selv politikerne vet bedre enn som så. Hvor ofte går man forbi sausebeiter når man er ute på tur? Sjeldent, det kommer ikke til å gjøre ødeleggelser og gjerdene er ikke "konsentrasjonsleir gjerder", men gjerder på ca. 1,5 meter med ståltråder som fører strøm. "Vi har hatt det greit uten ulv lenge" Det er ikke snakk om våre menneskelige behov, hverken du, jeg eller noen andre får nytte av ulven uansett hvor mange de er. Og hvilken fred er det som er i ferd med og ødelegges? Endret 2. august 2009 av bruno99 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Hvor ofte man går forbi "sausebeiter"? Ganske ofte i store deler av landet. Men du bor vel i en by kan jeg tenke meg. Kan ikke en ulv hoppe over et gjerde som er 1,5 meter høyt? Mange sauer er på fjellbeite om sommeren i dag. Dersom fjellbeitet må kuttes ut, vil fjellet gro igjen. Det vil fort bli skogslignende terreng og det blir helt annerledes å gå der enn i dag. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 - Pleier du å gå rett gjennom beitet? I så fall er det bare å sette opp en port/bro som man gjør i dag også. - Om de fungerer i Sverige, fungerer de nok i Norge også. - Ingen har sagt at "fjellbeite" må kuttes ut. Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Det som er problemet i fjellet er at mye av det er verna området, og du får ikke lov til å sette opp gjerder der, Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 - Pleier du å gå rett gjennom beitet? I så fall er det bare å sette opp en port/bro som man gjør i dag også. Det kalles helst grind. Og en vanlig grind vil jo ikke være nok. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Sauene kommer til å dø uansett. De dør av sykdom og uhell. Ulv dreper minimalt med sau. Det er fortsatt ingen som har svart på hvorfor de ikke kan gjete sauene sine når de gjør de i alle andre land. Hvor i all verden tar du disse "faktaene" fra? Dere ødelegger jo diskusjonene på denne måten. "- Sauene kommer til å dø uansett." Javel? "- De dør av sykdom og uhell." Alt levende dør av sykdommer og uhell innimellom.. "- Ulv dreper minimalt med sau." Har du oversett det jeg skrev om en ulv som hadde drept 30 sauer på en kveld? Og tror du ikke at hvor mye sau ulven dreper har sammenheng med hvor mye ulv det er i Norge? Det blir det samme som å si at klapperslanger ikke er farlige fordi at vi ikke har dem her til lands! I could do this all day long!! SKJERP DERE! Ikke ødelegg diskusjonen. Ikke det at jeg har særlig tro på denne diskusjonen - folk kommer med sine forutinntatte meninger og fabrikkerer "fakta" og påstander som passer deres side av saken. Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Hvor i all verden tar du disse "faktaene" fra? Dere ødelegger jo diskusjonene på denne måten. "- Sauene kommer til å dø uansett." Javel? "- De dør av sykdom og uhell." Alt levende dør av sykdommer og uhell innimellom.. "- Ulv dreper minimalt med sau." Har du oversett det jeg skrev om en ulv som hadde drept 30 sauer på en kveld? Og tror du ikke at hvor mye sau ulven dreper har sammenheng med hvor mye ulv det er i Norge? Det blir det samme som å si at klapperslanger ikke er farlige fordi at vi ikke har dem her til lands! I could do this all day long!! SKJERP DERE! Ikke ødelegg diskusjonen. Ikke det at jeg har særlig tro på denne diskusjonen - folk kommer med sine forutinntatte meninger og fabrikkerer "fakta" og påstander som passer deres side av saken. Grunnen til at jeg sa det var nettopp den får å vise at når man bare slipper sauen ut, uten å passe på dem, vil de dø av både sykdom og uhell, så vel som ulv. Selvsagt dreper ulv sauene, men bøndene bryr seg ikke særlig. Ennå ingen som har forklart hvorfor det er umulig for bøndene å passe på sauene? http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf...ort/2000/41.pdf I alle andre land i verden klarer de å passe sauene sine. Det er en gjeter pluss noen hunder som klarer å beskytte flokker på opptil 600 sauer, og de har flere 1000 rovdyr i disse landene, og i Norge klarer man ikke beskytte sauen fra 30 ulv. Det er noe som er galt med den norske bonden som ikke gjør en dritt for sauen. Det er en enkel løsning på det hele og det er å passe sauene sine. Det var en bonde i Norge som gjorde det, og han mistet ingen sau, men så begynte bøndene å ane fare for at de ville måtte passe sauene, så den ene bonden som gjetet sauene sine ble truet til å slutte med det, og da viser det at det er noe galt med de norske bøndene. Og ikke kom med at de har det så hardt fra før av. Ja det har de, men i land som Moldova har de det enda hardere, og der klarer de atpåtil å passe sauene sine. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Nå begynner de samme motargumentene å gjenta seg som gjør at jeg må gjenta meg selv. Vi har et naboland der man har omtrent samme forutsetninger som i Norge, noe mindre sau, langt flere rovdyr. De mister i Sverige 1% sau sammenlignet med det vi gjør i Norge. Og da er det ikke vits å komme med argumenter som at det er dyrt å sette opp gjerder når Sverige som økonomisk er langt under det vi har i Norge og med det faktum at det betales 70-80 millioner i erstaninger for sau hvert år. I rest my case. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Kva konkret er "noko mindre sau i Sverige"? Du høyrer framstillingar der den svenske bygda omtrent er lagt ned i forhold til Norge og Danmark. ---- Olav Kobbeltveit i BT kommenterar: Sauebøndene skal etter fattig evne prøva å leva opp til politiske mål om spreidd busetjing og heimeavla mat til norske forbrukarar. Men lønsemda har vore fallande. Mange har gitt opp drifta. I dag lyt vi importera sauekjøt til Noreg kvar haust – frå Island og New Zealand. Statlege subsidiekroner er i staden blitt kanalisert til bønder som driv med kylling og gris. Vi anar ei tilpassing til meir internasjonal frihandel med mat. Kylling og gris er godsaker det og, men denne produksjonen er i hovudsak basert på kraftfôr, som er eit anna namn på ei blanding av ulike korn og kornprodukt. Kornet kan nok brukast betre enn til å fora opp kyllingar, og i eit framtidsperspektiv er slik matproduksjon lite berekraftig. [....] Finst det politikarar i dag som kan seia det stortingsrepresentant Johan Nygaardsvold sa i ein ulvedebatt i 30-åra: «Lat ulven og bjørnen samlast på Bygdøy». Kobbeltveit går og inn på framandgjering ifrå bygda, der byungdomen får eit veldig romantisk forhold til jordbruket. Vidare er det noko om eit samarbeid mellom Natur og ungdom og Norsk bonde og småbrukarlag. Det kan sjå ut som om småbrukarlaget har lest om den samfunnsvitenskapeleg Criss-Cross tesen der folk vert påverka av kvarandre etter kor mykje dei blir utsatt for kvarandre sitt nærvær. (For å forklare den tesa kan vi tenkje på alle dei norske FN veteranane ifrå Libanon, som kom seg ut i arbeid her heime og blei spurt i kantina om korleis det var å vere "der nede". Det norske synet på Midtausten gjekk ifrå pro-Israel til sterk Israel-skepsis, etterkvart som desse FN-veteranane prega oss med sitt raseri over det som skjedde. ) I allefall blir medlemer av Natur og ungdom invitert med på bruk av utmark, for å sjå korleis ting blir gjort, for å påverke og å bli påverka. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hvor stort er reviret til en ulv egentlig, og hvor langt fra reviret sitt kan den vandre vekk? Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hvorfor er det ingen som skjønner at det er svært få som orker/vil/har lyst til å jobbe som gjeter i over 4 måneder? Lenke til kommentar
G Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Bøndene kan gjerne få litt subsidier til sau, det er ikke det det står på. Bare subsidiene ikke tar helt av, og bare de ikke misbrukes. Men alt-i-alt så synes jeg at bøndene bør velge sau kun dersom de finner det interessant selv, så får de vurdere om det er lønnsomt nok. Men, gjetere det bør de anskaffe. Ellers så får bonden selv betale prisen for å miste dyra til rovdyr. En må jo være ganske stokk dum om en ikke forstår at dyrene sine ikke skal vandre rundt i matfatet til bjørn/ulv. Endret 4. august 2009 av G Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Nei, for ulven kommer jo aldri ut av skogen og inn på jordet, for det tør den jo ikke ... Lenke til kommentar
G Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Kommer vel an akkurat på hvor gårdsbruket ligger. Ulv har jo ihvertfall en viss skepsis overfor mennesker, så sant menneskene ikke finner på noe dumt. Som f.eks. å anlegge søppelplass eller noe sånn nær nok rovdyrene. Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Vel, veldig mange gårdsbruk ligger jo i bygder med en del skog, og også da nær skogen, og om natten er det ikke mye som hindrer ulven i og forsyne seg. Endret 4. august 2009 av Dernel Lenke til kommentar
Rumlaheim Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hvorfor er det ingen som skjønner at det er svært få som orker/vil/har lyst til å jobbe som gjeter i over 4 måneder? Og hvorfor er det bare i Norge man kan miste så mange sau, og ikke forstå at de må gjetes? Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Nei jeg er verken politiker eller altvitende, men det jeg vet at gjetere er vanskelig og få tak i. Det var noe folk hadde før i tiden. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg mener; la naturen få være i fred!Jeg er på langt fra noe save the whales, save the snails, save the world type. Men man må alle innrømme at vi mennesker har rotet til litt i naturen?! At vi mennesker heller ikke lærer av tidligere tabber? Innføring av dyr kan være katastrofalt, det samme kan faktisk utryddelse av dyr også være. Så enten får de gjete sauene sine, eller så får de sette opp et gjærde som holder sauen inne og ulven ute. Jeg lyver vell heller ikke stort, om jeg sier at Norge er det eneste landet hvor bonden får erstatning for at ulven er et rovdyr. Norge er også det eneste landet er saue bønder kan sitte og se på tv mens sauene dems blir drept av ulv, jerv og bjørn, alle andre land, gjeter bøndene dyra sine. Viss det er late kan du ta seg en annen jobb, latskap og dyrehold går ikke sammen. Mer ulv, norske skoger har masse hjort og elg og kan sikkert opprettholde mange hunder ulv Lenke til kommentar
tmg Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Har ikke ulven vært utrydda i norge en stund, så kom det nye fra våre naboer? Så med andre ord er det naturlig at det ikke er noen ulv her ettersom den var borte i flere år uten at økosystemet brøt sammen. Kort sagt: Ingen ulv ingen problem, og ulven hører ikke hjemme her? Om jeg har forstått det rett. Arrester meg og si hvordan det ligger an om jeg er helt på viddene her. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Har ikke ulven vært utrydda i norge en stund, så kom det nye fra våre naboer?Så med andre ord er det naturlig at det ikke er noen ulv her ettersom den var borte i flere år uten at økosystemet brøt sammen. Kort sagt: Ingen ulv ingen problem, og ulven hører ikke hjemme her? Om jeg har forstått det rett. Arrester meg og si hvordan det ligger an om jeg er helt på viddene her. Det er problemer med økosystemet, det er over befolking av elg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå