Gå til innhold

Kjøpe Bærbar PC, erstatter stasjonær, må kunne bilderedigering.

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg en god bærbar pc som en noe lunne grei og pakke med seg.

Håper noen har noen tips til merker og aller helst konkrete maskiner som kunne passe mine bruksområder og behov.

Er ikke noe fan av dei nye mini-pcene, så må bli en med typisk 15,4" eller hva det enn er, det er vel helt grei og få i en sekk eller koffert?

Bruksområde:

Surfing, internett, musikk og video avspilling er det dèt går aller mest i.

Blir ofte en del bilder, hundrevis om gangen, som skal håndteres på maskinen.

Og ut av det blir det litt bilderedigering i f.eks. photoshop.

Jeg gjør av og til en sjelden gang litt videoredigering også.

Bærbar for stasjonær, dockingstasjon?

Det jeg tenker er at den skal erstatte min stasjonære pc.

Men jeg er ingen fan av laptop tastatur og finger flaten som brukes til mus, så jeg tenker og bruke min 22" stasjonære skjerm, laser-mus og usb tastatur.

Vet ikke hva som er enklest da?

Og finne en plass til maskinen der den kan stå greit og koble til skjerm, tastur og mus, eller om den må ha mulighet for dockingstasjon?

Maskinen vil bli mest brukt hjemme i stuen der den stasjonære står nå.

Hardware:

Den må ha skjermutgang til dataskjerm, om mulig en HDMI-kontakt, og noen USB kontakter, f.eks. 4stykk er greit.

En fordel om den har 16:9 format og ikke 16:10 som mange pc-skjermer har, men dette punktet kan vikes unna.

Prøvde og oppdater meg innen data deler til stasjonære pcer og ble veldig fan av Intel Core 2 Quad prossesor. Men regner med at det fort blir vanskelig i den prisklassen jeg ønsker?

Men Core 2 Dual burde vel være mulig?

Jeg ønsker også bedre grafikk, ram, prossesor og det som går på ytelse framfor f.eks. hardisk, fordi jeg bruker eksterne hardisker. Ekstra stæsj som Bluetooth, ir-port, webcam, multi knapper, fint design osv fint, men er absolutt ikke nødvending om det går utover ytelse. Mest mulig ytelse for pengene er viktigst!

Prisklasse:

Litt usikker på hvordan laptop markedet er nå fortiden, men mener og se at man får helt greie og gode maskiner for 5000kr som typiske tilbud på elprice og elkjop osv.

Så jeg tenker sån:

*5000kr Konge!

*6000kr Rimelig.

*7000kr håper jeg får mye for pengene

*7000 -> ikke aktuelt, og får da heller vuderer behovene på nytt.

Har selvfølgelig tenkt tanken på Mac, men har konkludert med at jeg ønsker windows basert.

Kan ellers si at jeg har sett litt på Acer maskiner og liker merke godt, virker som de har mye bra. Og er f.eks. dette noe og drive med bilderedigering til?

Endret av Howiey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prissegmentet er vel den Aceren veldig bra. EDIT: Denne fra HP synes jeg er litt bedre mtp Prosessorer. Men den har Vista business som kan være minus?

Du trenger ikke docking for å ha en ekstern skjerm. Litt avhenggig av tilkoblinger, så har de fleste PCer i dag TV-utgang. Har PCen og TV-skjermen DVI evt HDMI så er det det enkleste og beste.

Den HPen jeg foreslo har vel VGA og s-video. I tillegg bør den ha 2 GB minne ekstra.

Aceren du selv foreslår har HDMI og 4GB ram.

4 GB ram er et must synes jeg.

En 17" som er ok, men den må også ha 2 GB ram ekstra

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
I prissegmentet er vel den Aceren veldig bra. Denne fra HP synes jeg er litt bedre mtp Prosessorer. Men den har Vista business som kan være minus?

Du trenger ikke docking for å ha en ekstern skjerm. Litt avhenggig av tilkoblinger, så har de fleste PCer i dag TV-utgang. Har PCen og TV-skjermen DVI evt HDMI så er det det enkleste og beste.

Den HPen jeg foreslo har vel VGA og s-video. I tillegg bør den ha 2 GB minne ekstra.

Aceren du selv foreslår har HDMI og 4GB ram.

4 GB ram er et must synes jeg.

En 17" som er ok, men den må også ha 2 GB ram ekstra

takk for tipset.

Men virker som om linken din er feil, finner ingen HP maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...