Earlskruf Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hei har blitt hyret gjentatte ganger til å ta bilder for noen som er veldig store/profilert. Lurer egentlig bare på hvor mye som er anstendig å kreve? Hvor mye tar profesjonelle fotografer? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Norsk Journalistforbund har liste over sine anbefalte frilanssatser.. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Norsk Journalistforbund har liste over sine anbefalte frilanssatser.. KAN VI VÆR SÅ SNILLE Å SLUTTE Å REFERE TIL FRILANSSATSENE UANSETT HVILKEN TYPE OPPDRAG DET GJELDER. DET ER JO IKKE ENGANG I NÆRHETEN AV RELEVANT. Seriøst. Skjerpings folkens. Du må nesten si litt mere om hva det gjelder, og i hvilket omfang bildene skal brukes. Hvem, hva og hvor er jo høyst relativt om det er reklame. Feks vi kan ta 45k for 3 bilder om det er hos ett stort firma som skal bruke det mye. Er det ett mindre lokalt ett som ska ha en reklame i lokalavisa kan vi fort ende mere rundt 3 - 5k ;=) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Norsk Journalistforbund har liste over sine anbefalte frilanssatser.. KAN VI VÆR SÅ SNILLE Å SLUTTE Å REFERE TIL FRILANSSATSENE UANSETT HVILKEN TYPE OPPDRAG DET GJELDER. DET ER JO IKKE ENGANG I NÆRHETEN AV RELEVANT. Seriøst. Skjerpings folkens. Nå er disse satsene et svært godt utgangspunkt og svært relevante som basis for prisavtaler/forhandlinger ved fotografering. Også i satsene fremkommer det at etterbruken av bildene påvirker prisen. Lenke til kommentar
foto-gjest Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Lurer på det samme og quoter meg selv fra min tråd: Hei, jeg har nå fotografert artister i godt og vel ett år. Livebilder og konserter. Har tidligere hatt bilder på plakater og i cd-booklet til ulike større norske artister og prisingen har så å si gått av seg selv. Tidligere i dag fikk jeg telefon fra ett selskap som vil bruke et bilde av en relativt stor norsk artist som dobbeltside i et magasin som distribueres i store deler av verden. Magasinet er tilknyttet selskapet. Det er et bilde fra en konsert. Bildet skal brukes en gang. Det jeg lurer på er hvor mye tror dere jeg kan fakturere dette for eks moms? Frilanssatsene er under det jeg vanligvis tar så jeg sier meg enig med cruelphotography. Håper på kjapt svar Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Norsk Journalistforbund har liste over sine anbefalte frilanssatser.. KAN VI VÆR SÅ SNILLE Å SLUTTE Å REFERE TIL FRILANSSATSENE UANSETT HVILKEN TYPE OPPDRAG DET GJELDER. DET ER JO IKKE ENGANG I NÆRHETEN AV RELEVANT. Seriøst. Skjerpings folkens. Nå er disse satsene et svært godt utgangspunkt og svært relevante som basis for prisavtaler/forhandlinger ved fotografering. Også i satsene fremkommer det at etterbruken av bildene påvirker prisen. Nei. Men det er vanskelig å si. Driver med portretter selv, og eneste reklamejobbene vi har der jeg er er typen portretter av alle ansatte til web / brosjyre, og det blir jo ett helt annet dyr =) Du må nesten høre med noen bransje folk. Feks spørre en annen fotograf, eller ett annet magasin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå