Gå til innhold

Nye programmer i OpenSuse

Anbefalte innlegg

Hei!

ER da ny på OpenSuse og det er en ting jeg lurer på.

Har innstalert noen programmer via Zen, men finner ikke de programmene jeg har innstalert.

Hvor er det de lagrer seg? Og hvor får jeg åpnet dem?

Takker for svar!

Endret av yates56
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de fleste andre distroer legger det seg i kategorier. Dvs om du lastet ned en ny lynmeldingsklient, ville denne dukke opp under "Internett". Lastet du ned et bildebehandlingsprogram ville det havne under "Grafikk" etc. Hva er det egentlig du har lastet ned?

Lenke til kommentar

K. Har ikke brukt opensuse på år og dag, og sist var det bare for å se hvordan det var, så jeg kan ikke skryte på meg å kunne det. Men bruker du KDE eller Gnome?

(Selv er jeg tilhenger av å trykke alt+f2 og bare skrive inn navnet på programmet, så starter det. Mye raskere enn å herje med musa :p)

Lenke til kommentar
ER ganske ny i Linux, bruker vanligvis OS X. Der bruker jeg bare spotlight :p

Bruker Gnome

Kan forresten anbefale Gnome Do Docky. Da får du en kombinasjon av spotlight og OSX-docken i én og samme applikasjon.

Men ok, var snålt at transmission ikke dukka opp under Internett. Hvis du høyretrykker på meny-logoen kan du velge "rediger menyer". Da får du opp et vindu hvor du ser hvilke menyer som skal vises, og hvilke programmer som skal vises under hver kategori. Se om transmission ligger der, og merk i så fall av for at den skal vises. Kan hende suse-folka tenker at transmission ikke trenger å vises fordi gnome-open vil foreslå transmission når du trykker på en torrent-link..

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg meny-logoen? Her står det Datamaskin, og kan ikke velge rediger menyer.

Når jeg trykker på en torrentlink, så vil den ikke foreslå Transmission. Den foreslår å bruke det programmet som fulgte med pakken, men nå som jeg har avinnstalert det, så kommer den ikke opp med noen forslag, bare åpne med; bla gjennom, og lagre fil....

Selv når jeg innstallrte spill fra Zen så kom det ikke opp under spill, bortsett fra ett. Har innstalert flere spill, men kun det ene ville dukke opp....

EDIT:

Har forresten prøvd å søke etter programmene/spillene, men det dukker ikke opp noe.

EDIT 2:

Prøvde med en omstart, men det hjalp ikke det heller.

Endret av yates56
Lenke til kommentar

Et lite tips: Hvis du syntes det tok lang tid å installere programmer med Zen, så bare bruk Yast til å installere programmer (den er duganes i Gnome også tror jeg). Jeg har ikke brukt Zen til å installere programmer på lenge, så jeg vet ikke om den er blitt kjappere nå...

I KDE menyen har openSUSE et søkefelt øverst (er/skal vel også bli standard i KDE4), har de kanskje lagt inn noe tilsvarende i Gnome ?

Og har du (med Yast) lagt til "community/unofficial repositories" (pacman og Videolan er vel de nyttigste) ?

Lenke til kommentar
Hvor finner jeg meny-logoen? Her står det Datamaskin, og kan ikke velge rediger menyer.
Den ligger enten nede til venstre (hvis du har bare en menylinje), eller oppe til venstre, hvis du har to. Menyen heter sannsynligvis programmer, med et lite ikon til venstre for seg.

Hvis du høyreklikker på en torrent-fil, velger "egenskaper" og "åpne med", vises alle programmer som har assosiert seg med den filtypen.

Lenke til kommentar

Når jeg søker med alt+f2 på fks, blackjack, så blir den funnet med en gang.

Hvis jeg da søker etter transmission, finner den ingenting..

Ganske rart. Vanligvis ville jeg ha gitt opp med Linux, men denne gangen skal jeg ikke gi meg! :p

Btw. Hva må jeg gjøre for at jeg ikke treger å skrive inn passord hver gang jeg logger inn. Altså hver gang jeg lar maskinen står stille i 10 min, så logger den seg ut, og da må jeg skrive inn passord. Hva må jeg gjøre for å endre til slik at jeg ikke trenger det?

Lenke til kommentar

Min erfaring med å installere progs. med Zen fra tidligere openSUse var ikke den beste, så jeg vil anbefale deg å heller bruke Yast til å installere progs.

Og hvis du ikke har fått lagt til "community repositories" vil jeg sterkt anbefale deg det. I Yast, velg Software repositories -> velg så Add -> community repositories -> Next -> Velg iallefall Packman og VideoLan -> OK.

BuildService repositoriene er "bleedin' edge"-versjoner (dvs. kanskje ikke veldig testet for bruk i openSuse), så du trenger ikke å legge til disse.

Det du opplever med å måtte taste passord igjen, antar jeg er skjermspareren. Finn screen saver/skjermsparer i kontrollsenteret til Gnome og juster.

Lenke til kommentar

Jeg har bare openSuse 11.0 i en virtuell pc, så det kan jo være at de har endret litt i Yast fra 11.0 til 11.1, men jeg skal gjøre et forsøk (jeg bruker KDE selv)...

For å legge til "ekstra" repositories/programvarearkiver:

Start Yast -> velg Programvare under Grupper -> under gruppa/kategorien Programvare velger du Software Repositories -> Legg til -> velg Community Repositories -> Neste -> (liste leses) marker Packman og VideoLan -> OK.

Det kan være at de i den norske oversettelsen til 11.1 har oversatt "Software repositories" med "Programvarearkiver", i såfall velger du jo den.

Packman inneholder bl.a. nødvendige ting for å spille mp3 og andre "restricted formats".

VideoLan er stort sett bare nødvendig dersom du vil se DVD under Linux/openSuse (inneholder libdvdcss biblioteket)

Da legges disse til i Yast.

Og, ja, det var Programvarebehandleren i Yast jeg tenkte på for å installere programmer. Bare la det stå som du viser, og søk etter programmer i søke-feletet (befinner seg under "Installert" og "Alle" knappene). Når du så trykker på noe lista, bør det være/komme en knapp det står "Installer" på (er iallefall slik i min 11.0). Med denne "markerer" du da at programmet/biblioteket skal installeres når du til slutt trykker "Bruk". Og du kan markere flere programmer for installasjon før du trykker "Bruk".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...