DMN Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hei, reiser til Bosnia om en måned, for å besøke en Bosnisk venninne som jeg ble kjent med i kroatia i fjor. Jeg er en 19 år gammel gutt, og reiser uten noe familie eller venner, altså helt alene, og skal muligens bo hos familien hennes under oppholdet. Så jeg lurer litt på med kulturen dems, hvordan er bosnere? kriminalitet? religiøse? noe jeg burde ta hensyn til? ja, vet jeg kan spørre venninnen min om disse spørsmåla, men vil gjerne ha et norskt syn på det. Takk for svar! Lenke til kommentar
sola66 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Kan ikke svare så veldig utfyllende, men ville bare si at de bosniske familiene jeg kjenner har jeg bare godt å si om. Positive, ydmyke, rolige og høflige mennesker. Barna/ungdommen har nok mer respekt for foreldrene enn det generelt norske barn/ungdom har - man gjør som mor og far bestemmer, det er ikke noe i å diskutere. Slik er det i hvert fall for de jeg kjenner. Les litt om Bosnia (mest om Mostar) her. Se også tips mht. valg av flyrute via Dubrovnik eller Split om du ikke allerede har bestilt (jeg sjekket flypriser til Bosnia for et par år siden og det var svindyrt). Lenke til kommentar
DMN Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 ja, har fått samme inntrykket så langt det jeg lurer mest på er mtp på kriminalitet og om jeg burde være forsiktig om kveldene elns, og seff religion. vet at de fleste er muslimske, men synes de bosniske ungdommene virket ganske likegyldige til religionen sin. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 ja, har fått samme inntrykket så langt det jeg lurer mest på er mtp på kriminalitet og om jeg burde være forsiktig om kveldene elns, og seff religion. vet at de fleste er muslimske, men synes de bosniske ungdommene virket ganske likegyldige til religionen sin. Du er på balkan, på godt og vondt. Bosniakene er ikke noe forskjellige fra kroatere, så siden du har vært i Kroatia så har du lynne til bosniakene og. Dog, tviler på om vitsing om krigen på 90-tallet er det smarteste du kan gjøre. Men ta med en gave; f.eks Vegeta (hehe) Angående religion så er det spørs hvor du skal hen i landet. Sarajevo er og har alltid vært veldig liberalt. Men religion er mer enn tro på balkan (og MØ), det er også et samlingsgrunnlag for folkegrupper. Så min erfaring er 20% av balkan er som europa, liberale og avslappende, 70% tradisjonelle hissigpropper og 10% rablende gale idioter. (Ikke vitenskaplig testet ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå