Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke bilde på PC ved oppstart

Anbefalte innlegg

Hallois!

Nå håper jeg noen av dere kan hjelpe meg :) Har et lite problem med pc'n. Når jeg starter den så får jeg ikke bilde på skjermen. Men alt av vifter harddisker etc ser ut til å spinne.

Så jeg har prøvd følgende:

-Annet HK

-Annen RAM

-Annet skjermkort

-Skjermkortet mitt i annen pc (funka)

-Målt spenning på de kontaktene på HK (den store og den lille) + de som går til skjermkortet. Og fikk 12v,-12v, 3.37v og 5v. Og alle jordingene ser ut til å gi jord. Så ser riktig ut der iforhold til en tegning fra instrukjsonsboka jeg fant.

-Har også tatt vekk alt annet av ting. Så er bare igjen én rambrikke, harddisk og skjermkortet.

Kan det være CPU'en som har kvelda? Eller er det noe annet? Begynner å gå litt tom for ting å prøve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd uten hd,trenger ikke den for å få bilde!

La oss glemme det andre hk du har prøvd,blir bare forvirring.Hva er spec. på din hw,hk,psu,cpu,ram,den andre rammen du prøvde,gpu.

Har du prøvd å måle psu med last på?

Lenke til kommentar

Skjerm har jeg prøvd på annen PC, og den funker som en drøm :)

Testet uten harddisk idag tidlig før jobb og det ble samme resultatet.

Det som sitter i nå er

GPU: Gigabyte Radeon HD 4870 512mb GDDR5

PSU: Corsair 650W

CPU: Intel Core 2 Duo E8500

HK: FOX+ 975X7AB-8EKRS2H Socket775

RAM: OCZ Gold XTC

RAM2: Crucial DDR2 BallistiX TRACER PC6400

Jeg hadde bare jumpa PSU'n når jeg målte. Hvordan kan jeg måle med last på?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan se så har du 2 PCI slot'er på det hovedkortet. Lån deg ett gammalt PCI skjermkort, og se om det kan gi bilde.

Om du får bilde da, så har du ihvertfall adgang til BIOS.

Så kan det jo hende at du får til å forandre skjermkortinnstillinger i BIOS som er kompatible med ditt PCI Express 2.0 skjermkort.

Slå av PC etter fikling i BIOS, bytt så skjermkort til "Gigabyte Radeon HD 4870 512mb GDDR5", og slå på PC for å teste om du får skjermbilde.

(En kan nesten ikke få nok PC-komponenter som en en eller annen gang kan få brukt for til forskjellige typer feilsøking)

Endret av G
Lenke til kommentar

Er dette en pc som har fungert før,med den hardwaren du lister opp?

Jeg spør fordi Intel Core 2 Duo E8500,finnes ikke i cpu suppoert list,noe som er logisk av 2 grunner,HK har en FSB på max 1066MHz(ser bort i fra oc),og har ikke støtte for 45 nm cpu'er,og E8500 er en 45nm med en bus speed på 1333MHz.

HK har egentlig heller ikke støtte for PC2 6400,før bios P15,så hvor ny bios har du?

Det andre hk du prøvde,var det nyere enn dette,og hvilket var det?

Lenke til kommentar

Oh maj gawd ass.. Selger de virkelig hk som ikke støtter nyere prosessorer enn det fortsatt. Trodde ikke det var noe å tenke på når jeg kjøpte det. Så Socket 775 og da var jeg fornøyd. Så nei, den har ikke funket med dette HK før. Det som satt i var et ASUS P5Q PRO + resten av det jeg lister opp. Prøve å bygge tilbake til gamle HK igjen da? Fått lånt meg ei PSU nå så jeg kan sjekke om det er den.

Lenke til kommentar

Som du kanskje har skjønt så har jeg ikke så mye peiling ;) Har slitt litt med det ASUS kortet fra før, og når disse feilene skjedde så tenkte jeg først det var HK. Så skulle bare ha et billig kort for å få pc'n fort opp igjen og ikke det samme ASUS kortet. Men bæsja visst litt på leggen der da :roll: hehe..

Lenke til kommentar

Det var det gamle oppsettet ja. Og ram'n jeg kjørte på var Crucial DDR2 BallistiX TRACER PC6400. Der bytta jeg og ut til et gammelt ATI X850XT uten at det gjorde noe forskjell.

Og egentlig så var det nøyaktig samme feil da. Starter PC'n men ingenting skjer bortsett fra at vifter og alt starter og går. Noen ideer om hva jeg kan prøve? Kan vel ihvertfall bytte tilbake til ASUS hk, hvis det nye uansett ikke vil virke med resten av komponentene.

Lenke til kommentar

Så dette en pc du bygde sjøl,og OCZ Gold XTC brikkene var de første du hadde,du fikk feil og byttet til Crucial DDR2 BallistiX,alt var i orden en stund,og du fikk ny feil uten noen spesiell grunn.(lyn,veldig varmt,lan-party,over klokking,jumpere i default,cpu kjøler riktig montert)

Har du en 4 pin System warning speaker tilkoblet hk,har du hørt noen pipe koder noen gang?

Har Core 2 Duo E8500 noen gang vært over klokket,har du hatt kontroll på hardware temp under load?

Glemte å svare på å måle psu med last,bare bruk en 12V bil pære på svart og gul(12V),hvis den er 100W,så får du en last på P=UxI, 100W/12V=8.33Ampere,2stk 100W i parallell=16.66Ampere osv

Hvis det er en Corsair TX650 650W du har,så har den en Single +12V Rail på 52 Ampere,så det er ikke nøye hvilken 12V du måler.Men så du hadde lånt en annen psu.

Jeg spurte om volt på Crucial DDR2 BallistiX,fordi de hadde en 2.2V serie,som var noe dritt!

Lenke til kommentar

Bygd selv, og funket fint helt til vannkjølinga tok kvelden. Pumpa stoppa og HK skrudde automatisk av maskinen når tempen ble høy. Gikk så over til vanlig vifte igjen. Hadde da av HK for å få av den du skrur fast blokka i bak CPU. PC'n starta fint to ganger etter dette, men så plutselig var det dødt. Jeg fulgte med på varmen da og da lå det på 30-40 grader. Har ikke rørt noe av jumpere eller andre ting.

Aldri vært klokket eller noe denne. Skal se om jeg finner en speaker på en gammel maskin og koble til.

Må si takk for at hjelper meg her. Du har en imponerende kunnskap om hardware :)

Lenke til kommentar

Min kunnskap om hardware,er ikke så bra som du trur,det går mer på bondevett ;)

Jeg går ut i fra du bare hadde vannkjøling på cpu(pga hk),og det som mest sannsynlig skjedde,var at du grillet cpu,men du valgte å bytte hk??,skjønte ikke helt den!

Jeg skal ikke påstå at cpu er gåen,men sannsynligheten er stor!Men hvis du ikke hadde montert ekstra vifter på heatsink,som normalt får kjøling av cpu vifte,så kan det selvfølgelig ha skjedd noe med hk.Men er litt rart det skulle skje etter grilling av cpu!

Lenke til kommentar

Hehe.. ser forvirringen din. Grunnen til at jeg kjøpte nytt HK var jo at jeg ikke hadde rørt CPU'n. Og maskinen hadde funket en kort stund etter det. Mens HK har vært trøblete helt fra starten. Og så var det en som påstod at HK ville skru av maskinen før CPU nådde kritisk temperatur.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke hadde forandret "CPU TM function" til [Disabled] i bios,så skal bios klokke ned cpu til en lavere frekvens når den blir for varm,men hvor varm cpu må bli før bios skrur av pc'en,vet jeg ikke! Max temp for din cpu er 72-74'C i følge Intel!

Lenke til kommentar

Nei, den har jeg ikke rørt så. Er det mulig da at CPU'n fikk seg en "trøkk", og så klarte å kjøre litt til før den til slutt konka ut? Syns det var rart at jeg fikk starta maskinen etterpå da liksom.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert cpu har konka helt ut til å begynne med,men prøvde du noen spill,tunge program eller noen stress tester etter vannkjøling stoppet,som kunne indikere at det var noe galt med cpu?

Det hadde vært veldig greit å teste en annen,før du kjøper en ny(så jeg tør å logge meg på igjen,hvis den er i orden :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...