jonlem Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hei Sitter her med en (relativt) ny Acer Aspire 5315 laptop, med Vista, som jeg har fått klasket i fanget av Fruen med ordet "FIKS!" Den har i det siste hatt tendenser til å bli fryktelig varm sier hun, og har visst slått seg av sånn helt uten videre et par ganger også. Når jeg nå ser på den, så sier den i oppgavebehandling at prosessorbruken er på 100%, det kan vel nok forklare hvorfor den blir varm og vifta går på høygir her - hvis det stemmer. Det mystiske er at jeg kan ikke se hvilke prosesser som evt forårsaker dette.. I Oppgavebehandling, under "Prosesser" kjører jeg akkurat nå taskmgr.exe (5-6%), FSM32.EXE (3-5%, F-Secure vil jeg tro, jeg kjører virusscan i bakgrunnen), og så firefox da (8-10%), men dette blir jo langt fra 100% tilsammen? Det er seff en hel del flere prosesser, men ingen som kjører noe særlig ifølge den lista der i alle fall. Nå har jeg i tillegg greid å rydde unna endel rot og skrap som lå her, totalt er det nå drøye 15 prosesser i lista, som jeg jo skulle mene er mer eller mindre normalt? Allikevel, helt nederst står det "Prosessorbruk: 100%"... :s Er det noen som har vært borti noe slikt før? ..og som evt har en fryktelig god ide om hva det kan skyldes? Mine kunnskaper om emnet begrenser seg liksom til å "lese" hva maskina jobber med i oppgavebehandling.. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Oppgavebehandlereren er elendig. Last heller ned Process Explorer fra Windows Sysinternals som er et gratis program som kan vise alt det maskinen driver på med. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Har hørt om dette problemet i forbindelse med firefox. Hva skjer hvis du kutter FF? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Har du trykket,Vis prosesser fra alle brukere? Tipper det er windows update som kjører! Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Heh, den "vis prosesser fra alle brukere" missa jeg virkelig... jiiz.. F-secure er muligens synderen. Virker som den sliter litt, avbryter virusscan ut av det blå også, så får se om jeg prøver noe annet da eller bare ei re-installering. EDIT: Litt semi-off topic, men er det noen som har lyst til å forklare kjapt og greit hva svchost.exe er, og om det er normalt at den kjører relativt mye? Endret 7. juli 2009 av jonlem Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hvis du ikke vil instalere et program som viser hva prosessene tilhører,så kan du sjekke en og en hos processlibrary.com Prøv å avinstaler F-secure,og prøv et annet,Avira AntiVir Personal - Free Antivirushar gjort det ganske bra,men det finnes mange andre. Har du windows update på auto?Det kan være greit på en bærbar å sette den til varsle,men ikke laste ned og instalere før du gir beskjed,så ikke Fruen blir så forbanna Det er jo også auto diskdefragmentering på vista,men som regel satt til å gjøres på natta,når pc'en er avskrudd,så det blir aldri gjort,eller kanskje det skjer når Fruen bruker pc'en,bruker cpu den også.Er det lenge siden det er tatt en diskopprydding? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Vel.. det er litt i tåka ennå, men nå har jeg skrudd av alle slike autogreier, defrag, diskopprydding, windows update samt rydda vekk endel skrot og skrammel som strengt tatt ikke hører hjemme på en pc (se: slitsomme toolbars og annen suspekt programvare), og skal prøve å reinstallere f-secure. Hun må visst ha F-secure for å få bruke nettet på universitetet, men det tror jeg jeg må sjekke nærmere.. kan de kreve sånt? Burde vel holde å bare vise at man har en eller annen form for antivirus. Så får vi se hva som skjer, om det blir noe bedre.. (diskopprydding lot meg fjerne drøyt 4 Gb med søppel, så det er vel ei stund siden ja..) Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hvis du vil vite hva de forskjellige svchost.exe er,så må du gjøre som fenderebest sier,og laste ned Process Explorer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå