Gå til innhold

Velge Panasonic TXP42X10E eller LG 42PQ3000/6000 ?

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal hjelpe en kompis med å kjøpe TV.

Bruksområde:

Pris bør helst vært i området 6-8k og maks størrelse 42". Skal stå i en vanlig middels belyst stue. Skal i første omgang brukes til mest TV-titting, med litt PS innimellom. Gode tilkoblingsmuligheter for duppeditter (minnekort, usb og andre duppeditter er et pluss). Tv-signalene får han fra en standard GET-boks (ikke HD). Mulig han vil bytte etterhvert til HD, men vet ikke om/når dette.

Han har selv sett på tilbudet som Elkjøp har på Panasonic TXP42X10E nå. Til 5.995,- kan jeg ikke skjønne annet enn at dette må være en veldig god pris.

Råd fra Elkjøp-selger:

Jeg var var innom Elkjøp i dag for å høre litt. Ble da umiddelbart penset inn på at jeg burde anbefale han å kjøpe enten en LG PQ6000 eller en PQ3000 istedet. Dette var bedre tv'er ifølge selgeren. Han mente Panasonicen begynte å bli litt gammel. Eller det han sa var at Panasonicen var omtrent samme modellen som den som var i fjor visstnok. Mens LG'ene hadde en del nye fikse finesser, samt bedre billedbehandling.

Priser LG

Elkjøp selger PQ6000 til 9.995,- og PQ3000 til 6.995,-.

Tok en runde på prisguiden nå og får en mistanke om at Elkjøp har gode marginer på disse LG tv'ene når det ser ut som MPX selger PQ6000 for 5.990,-.

Mitt spørsmål:

Bør min kompis kjøpe Panasonicen eller en av LG'ene?

Virker jo som prisen på 5.995,- på Panasonic nå er et veldig godt kjøp i forhold til pris/ytelse. Hadde ikke denne en "villedende" pris på rundt 10.000,- for bare et par måneder siden?

Hva med rådet til selgeren på Elkjøp? Var det kun basert i at de tjener mer på LG tro? Eller mente han virkelig at disse to LG'ene er bedre tv'er enn Panasonicen??

Håper på litt god hjelp her.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic X10 har det dypeste sortnivået og den høyeste kontrasten, men det er bare en liten oppgradering av fjorårets Px80.

I år har Panasonic lagt størst vekt på sitt nye system Neo PDP og dette har altså X10 ikke.

LG har oppgradert sine gamle paneler med blant annet Energy Save og dette kommer godt med siden plasmaskjermer suger godt med strøm. Spørsmålet om hvilken av disse tv-ene som er best er fryktelig vanskelig siden de nok som i fjor har sine klare fordeler og klare ulemper.

Ta den du liker best...

Lenke til kommentar
Ta den du liker best...

Så du tror det til syvende og sist bunner ut i smak og behag?

Tok meg 5 sekunder å se i butikken at X10 slet en del med panoreringer, noe som også var PX80 sin svakhet.

Jeg tror han i utgangspunktet hadde bestemt seg for Panasonic'en. Det var før jeg var på Elkjøp i dag og ble forvirret av han selgeren som ville "pushe" LG :).

Det blir jo et spørsmål om pris/ytelse. Er X10'en et godt kjøp til 5.995,- eller mener du LG er bedre pga dette med panorering på X10? Hvordan er de to nevnte LG tv'ene på panoreringer i forhold?

Han er ikke så veldig interessert egentlig og gidder ikke leser tester etc. Tror du at han vil legge merke til det med at den sliter med panoreringer? Du gjør det, men regner med at du er over middels interessert :D

Lenke til kommentar

Jeg er selv selger så ja jeg er litt over "middels" interessert :)

LG er et merke som generelt er veldig bra og har svært sjeldent noen områder dem er dårlige på. Når det er sagt er det også sjeldnere at LG vinner tester. Men utfra min erfaringer er LG ofte det merket kunder blir mest fornøyd med i forhold til pris. Man får veldig mye for pengene på LG.

Nå har jeg ikke stydert sortnivået på de aktuelle TV'ne mot hverandre, men generelt har panasonic bedre sortnivå enn LG. Det med panorering er veldig irriterende hvis mam er obs på det, og da spesielt på filmer med raske bevegelser eller sport. Jeg har ikke lagt merke til noen problemer med noen av de aktuelle LG tv'ne på dette området.

LG har en brukervennlighet som er veldig bra. Menyopsettet er det enkleste og etter min mening det beste på markedet.

Panasonic har et veldig sterkt merkenavn, men ofte betaler du mye for merket i de billige prisklassene og da, etter min mening, slår LG panasonic i de billige prisklassene.

Lenke til kommentar

LG er absolutt i ferd med å skaffe seg et godt rykte som produsenter av billige, men svært gode tv-er... De ligger bak Panasonic når det kommer til kontrast og sortnivå. Utover det har de svært gode tilkoblingsmuligheter og et langt mer avansert meny oppsett.

Selv har jeg en Panasonic PX80 37" og jeg kjøpte den siden den hadde høyere kontrast og dypere sortnivå enn fjorårets LG PG6000.

PX80 sliter ikke med høyre - venstre panoreringer og hvis det er tilfelle så er det så minimalt at jeg ikke legger merke til det og jeg er ganske sensitiv. Faktisk endte jeg opp med å bytte inn en Pioneer Kuro nettopp fordi den sliter litt med både høyre - venstre og opp - ned bevegelser.

Når dette er sagt så har jeg faktisk lest en test hvor det står at X10 er svakere på akkurat dette enn PX80, men hvor mye som skal til før man blir irritert???

Det man også kan merke seg er at disse plasma skjermene benytter seg ikke av 100hz interpolering på lik linje med en del lcd skjermer og dette gjør at man får den samme hakkingen man ser på kino ved visning av 24 bilder i sekundet.

100hz på Panasonic gjør det samme som de gamle crt-ene, det reduserer flimring.

Her noen brukererfaringer og tester:

I finally managed to get to check out various plasmas this weekend and struck gold in one of our local shops who had unsuspectingly lined up my 2 leading contenders right next to each other! The Panasonic 50X10 and the PQ3000. Both were being fed a diet of Blu Ray, but it was a good chance to see 2 sets side by side, on the same feed, to see what they were like. The Panny might not suffer from the supposed IR issues of older LG's, and it may well be tested for 100,000 hours of use (I'll probably have replaced any TV well before then!) but the picture on the LG just appeared better to my eyes. So after a bit of haggling and price matching I walked away with a 50" PQ3000 yesterday, and after a days struggling to totally re-organise my living room it is now happilly mounted to a bomb-proof wall mount above our fireplace.

I'm currently running it through nothing more fancy than Sky+ and a posh gold plated scart cable, and the picture from my sofa is definately well within the realms of acceptable. I do have the slight pangs that maybe the Panny would have been better at home, but I manage to drown those every time I turn on my upscaling DVD player and sit in awe of the pic via DVD........Lord Of The Rings looked amazing!

Maybe now I'm going to be forced to ditch the crummy Scart Lead and Sky+ and upgrade to HDMI and Sky HD for my TV viewing?

http://www.trustedreviews.com/tvs/review/2...-37in-LCD-TV/p1

http://www.flatpanels.dk/test.php?subactio...p;id=1243242293

Til slutt er det bare å konkludere med at prisen på X10 er svært god og det er neppe et dårlig kjøp. Det er i alle tilfeller ekstremt mye tv til en meget billig penge!

Lenke til kommentar
Til slutt er det bare å konkludere med at prisen på X10 er svært god og det er neppe et dårlig kjøp. Det er i alle tilfeller ekstremt mye tv til en meget billig penge!

Takk for alle gode råd og innspill i denne tråden.

Vi går for Panasonic'en. Til denne prisen må det jo være et veldig godt kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...