Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Solcelle: Hvor får man STORT batteri?

Anbefalte innlegg

på hytter kan man alltids benytte bensin/diesel aggregat når man trenger å bruke ekstra med strøm (støvsuger f.eks).

Men mitt spørsmål er: Hvor får man virkelig store batterier? Jeg har hørt om en som kjøpte to batteri i ubåt-klassen som veide ett tonn hver, er slikt å oppdrive i norge?

Effekten bør nesten være noe slikt: 2KW/h i 4 timer = 8KWh.

Om man skal benytte vanlige 100Ah batterier på 12V trenger man da minst 7 stk.

Batteriet kan gjerne være dobbelt eller fire ganger så stort, jeg bare lurer på prisen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva har dette med solcellepanel å gjøre? (overskriften)

Batteriet må være beregnet på solcelleanlegg. -Om jeg bare hadde skrevet batteri hadde kanskje noen trodd at jeg var ute etter bil batteri, videokamera batteri osv. -Her er det snakk om enten 12V eller en løsning som går rett på 230V.

Ser det er en del UPS løsninger som finnes med rimelig mye kapasitet, men så står det gjerne "oppladet på 2 timer", hvis det er slik at de trekker noe voldsomt med strøm så må de i såfall lades med diesel :S og ikke sol energi.

Lenke til kommentar

Det er vel noe bergenset hvor store batterier en greier å lade med en vanlig hytte-solcelle.

Her er ett batteri på 290A.

Har sett større pakker, men da blir prisen deretter.

F.eks 2*6V, 1156Ah, skulle vel duge til det meste ;)

http://www.solkraft.no/Batterier2.htm

Husk at ett batteri - eller flere for den del - som må spy ut masse energi over ett kort tidsrom, kan levere markant mindre Ah enn det som er oppgitt.

Søk deg litt rundt i butikker som selger hyttestasj, så finner du sikkert det du søker etter.

Største pakken jeg har sett, var på 48V, bestående av 3600Ah 2V celler. Prislappen har jeg for lengst fortrengt :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...