Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan oppnå høyre frekvens da spenning ikkje hjelper?

Anbefalte innlegg

Det hele begynte med att eg leste om A64 overklokking på hw.no, prøvde å klokke men uten særlig hell, etter å funnet ut at kva som egentlig var galt, klarte eg å ødlegge 2 minnebrikker og eit hovedkort over tid, høg volt hjelper ikkje alltid :p

Etter det kjøpte eg meg eit oppsett som eg trodde ville nå langt, nemmelig eit Asus P5Q deluxe, med den godt kjente C2D E8500'en, og noken brikker av typen corsair dominator.

Dette burde i bunn å grunn vere solide leke kamerater.

Det Gikk ikkje så lang tid før eg endte opp på 4ghz på cpu, var egentlig godt fornøgd der, ivertfall får en stund.. Men en dag klødde det virkelig i hendene, tiden var inne får meir klokking, satte meg ned i bios, flere timer gikk, uten hell, klarte ikkje å boote på 4,1ghz, gikk mest i blue screen før win var ferdig å laste.

Har da prøvd alt av spenninger, alt eg kan komme på. Ga opp en stund, men det kan virkelig ikkje ha seg slik att dette oppsettet ikkje skal klare noke særlig meir enn som så.

Og valgene i bios er nesten uendelige..

Så egentlig det eg er ute etter er kva dere som klokker liv skiten ut av dere cpuer gjere, er volt alt som skal til? Nekter å tru att cpuen min topper så fort ut sjølv om det kan vere ein dårlig chipp..

har jo diverse instillinger eg ennå ikkje riktig vet kva er. skew og div andre.

Bare å kom med innspill vist dere vet noke som kan hjelpe.

Og ja til alle dere som vil argutere med det ene og det andre:

Eg bruker vannkjøling.

Eg klokker ikkje rammen samtidig (over orginal frekvens(1:1)

Eg har fine cpu temperaturer

=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte er det "lett" å oppnå en pen overklokk.....så butter det og man sitter der og lurer....hva f## skal jeg gjøre nå for å komme høyere!!

Ofte da er det lurt å være lommekjent med hardwaren sin, med det mener jeg. Kjenn max limit på fsb, ram og cpu osv....

Dette kan være lurt ettersom å klemme ut det siste av hw`n kan være meget vanskelig og frustrerende.

Man bør da (hvis man ikke allerede har gjort det) gå tilbake til start.

1. Kjøling, er det optimal kontakt mellom cpu og kjøler? det være seg vannkjøler eller luftkjøler til cpu,nb og sb.Er en i tvil....BYTT kjølepasta, på cpu,nb og sb og event. gfx. Sjekk tempprober enten i bios eller med et tredjeparts program, ex. hwmonitor eller coretemp.

Slike programmer er ikke til å stole 100% på, men de kan gi en indikasjon på ex. stor svingning mellom min og max temp.

2. Temp er så optimal man kan få det, da går man videre og begynner med basic limit testing av fsb og ram.

Man MÅ vite hvor mye volt trenger jeg for stabil fsb eller minneklokk.

Ta et skritt av gangen og begynn med ex. max fsb. Man setter ned multipliern på cpu til minimum.sett også minnedivider på den laveste innstillingen så ikke minnet ditt lager krøll for deg når du skal finne max/høyeste fsb så er det bare å begynne med å høyne fsb sakte.

etterhvert butter det, da må nbvolt vfsbvolt litt opp... prøve seg fram her kan ta tid, man trenger egentlig en 3-4 forskjellige cpuer som man kan teste på et hk før man finner høyeste fsb, det er masse testing, mange rebooter....hehe

Alle cpuer har forskjellige fsbwalls,min erfaring er...bedre kjøling...høyere fsb.

Anntagligvis tror jeg du vet dette fra div. overklokkingsguider og egen erfaring, men man må gå tilbake til start og begynne å eliminere faktorer når det butter. For å komme seg videre må man overvinne og finne eventuelle svakheter i hk,cpu,ram kjøling osv.

Ofte tidkrevende og frustrerende.

Eksempel:

For 1 1/2 år siden brukte jeg ca 1mnd med iherdig innsats for å sette FSB WR på et guffent Abit AB9 Pro hk. Jeg endte på 533FSB på det hk, med div vmods og "kun" vannkjøling på nb hjulpet av kong vinter..hehe

Det var kun FSB WR på akoratt det hk, 533 fsb er jo ikke akoratt imponerende idag:p

Good thing: jeg kunne overklokke den biosen i blinde med hendene bak på ryggen nesten..hehe

At jeg ikke har rørt det kortet siden er en annen historie....

Lenke til kommentar

Vel, fikk til en boot med 4,2 etter eg puttet i 8500 igjen, vet ikkje kva som gjorde att eg kom lenger nå, men er neppe dumt å starte fra begynnelsen og jobbe med kun ein ting om gangen ;) dette er noke eg rett og slett ikkje har orket enda, da eg tenkte att eg klokker litt, øker volt, funger det mer enn 10 sec eller lenger på occt ( da snakker vi om blue screen med en gang) så var ivertfall dette noke som var galt med den klokken, så tester eg det, og prøver meg fram med andre ting.. dette kan jo fungere til en viss grad da ein ikkje skal sette WR på noke, og bare ha ein pen 24/7 klokk, men det er langt fra optimalt..

Tror rett og slett att eg må sette meg ned å ta en ting om gangen når eg har tid.

Men kva er egentlig skew, korleis bruker ein denne innstillingen? er det som ein "volt" øker ein det kan ting bli betre, eller er det ingen fasit på korleis dette skal stillest på?

Andre ting som eg faktisk burde finne meir ut av, div "spennende" innstillinger?

Asus P5Q Deluxe er jo eit bra hovedkort til klokking, massevis av innstillinger osv.

Er jo fristende å faktisk klare å sette ein rekort på noke innen klokking. har ein pot kjøler liggende, men tørrisen fra tess blir kun levert på tirsdager, og koster 550kr, så da er litt dyrt etter min mening. ivertfall vist det er varmt ute og det forsvinner over natten..

Hadde vert betre å fått noke slikt på ein fredag for min del da eg ikkje jobber :p

Virker som att systemet er ok stabilt etter att eg kun sette opp litt volt osv rett på 4,2ghz.

Tempen ble litt høg med 1,4v.. synest det var rart med 70C* med så liten spenning, tror eg må sjekke over kjølepastaen og kanskje kjøpe en betre :p

Takker for svar, viste jo egentlig det meste, men tok det nok ikkje seriøst nok.. skal vel litt meir til før eg egentlig kan kalle meg ein ekte overklokker.. men det er nå målet ;) får lite folk som faktisk kan overklokke her i norge =)

Takker for svar =) Bare å seie litt mer når du først er i gang :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...