MrAHB Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg har fått 50 høvdinger av fattern som en slags gave. -Hva skriver jeg i selvangivelsen på dette? Må jeg betale arveavgift? Hvor går grensen for hvor mye foreldre kan gi til barna deres pr år? Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Google... http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/f...atser-2009.html Endret 7. juli 2009 av OlaOlablakken Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Takker så mye: Fra begynnelsen av 2008 kunne mor gi sønnen årlige gaver til en verdi av halvparten av folketrygdens grunnbeløp, som i skrivende stund er kr. 35.128,-. Slike gaver er ikke meldepliktige, og utløser ikke arveavgiftsplikt. Dette er de gavene som blir betegnet ”leilighetsgaver”. Jeg kommer da trolig til å tilbakeføre noen grunker etter å snakket litt med fattern. EDIT: Jeg kommer heller til å si at halvparten kommer fra mor, og resten fra far, da løser det seg :-D Endret 8. juli 2009 av Kong Basse Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 EDIT: Jeg kommer heller til å si at halvparten kommer fra mor, og resten fra far, da løser det seg :-D Sånn i tilfelle noen ringer deg og spør, eller? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 EDIT: Jeg kommer heller til å si at halvparten kommer fra mor, og resten fra far, da løser det seg :-D Sånn i tilfelle noen ringer deg og spør, eller? Ehhh... Jeg skriver i selvangivelsen: Gave fra... 25000 og gave fra .... 25000. Greit å ha alt på det tørre, så det ikke blir noen ekstraskatt, straffeskatt eller det som værre er. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 EDIT: Jeg kommer heller til å si at halvparten kommer fra mor, og resten fra far, da løser det seg :-D Sånn i tilfelle noen ringer deg og spør, eller? Ehhh... Jeg skriver i selvangivelsen: Gave fra... 25000 og gave fra .... 25000. Greit å ha alt på det tørre, så det ikke blir noen ekstraskatt, straffeskatt eller det som værre er. I linken ovenfor så står det jo at det ikke er meldepliktig. Om dette betyr at du ikke trenger å føre opp noe som helst i selvangivelsen, håper jeg noen andre kan svare på. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/f...atser-2009.html Flott beskrivelse. Bare for å være sikker på at jeg har skjønt det: Man kan altså fint få 470000 fra hver av foreldrene. Deretter så kan man "få" så mye foreldre ønsker å gi, bare at det må være et lån. Så lenge rentene på dette lånet tilsvarer mindre enn 35000 i året, så trenger man i realiteten ikke betale noe tilbake til foreldre, samtidig som lånet blir "tilbakebetalt" i statens øyne. Er beløpet så lavt at rentene tilsvarer mindre enn 35000 årlig så kan man få et årlig beløp av foreldrene inn på konto som tilsvarer denne differansen. Gjør man dette vil man ikke betale en krone til staten? Riktig? Endret 11. juli 2009 av mad_arab Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Et tilleggsspørsmål. Er det noen potensielle ulemper med å få hele eller deler av det avgiftsfrie beløpet på 470000? Er det noen scenarier hvor det er verdt å vente noen år eller bør man si ja takk så tidlig som mulig så lenge man vet at man ikke vil sløse bort pengene? Er det lurt å gjøre dette samtidig hvis det er snakk om flere søsken? Er det andre hensyn jeg muligens ikke har tenkt på eller bør man bare ta pengene her og nå hvis foreldre er villige? Endret 11. juli 2009 av mad_arab Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Et tilleggsspørsmål. Er det noen potensielle ulemper med å få hele eller deler av det avgiftsfrie beløpet på 470000? Er det noen scenarier hvor det er verdt å vente noen år eller bør man si ja takk så tidlig som mulig så lenge man vet at man ikke vil sløse bort pengene? Er det lurt å gjøre dette samtidig hvis det er snakk om flere søsken? Er det andre hensyn jeg muligens ikke har tenkt på eller bør man bare ta pengene her og nå hvis foreldre er villige? Det eneste jeg kommer på er at du potensielt må betale høyere formueskatt enn dine foreldre (vanligvis er det derimot motsatt). En annen ting er at du har en inntekt som nærmer seg toppskatt, mens dine foreldre ikke har det... -Da kan det vel kanskje bli mere å betale i skatt på potesielle renteintekter/aksjeinntekter eller lignende. Men for dem som bruker penger på å betale ned huslån er ikke dette noe å tenke på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå