Oran Skrevet 7. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 7. juli 2009 Hei. Jeg har et omega stort problem. Og det tar serr knekken på alt i meg. Både sosialt og hva enn annet som finnes. Klarer seriøst ikke å forklare meg ordentlig. Klarer ikke å fortelle en historie lenger. Forstår ikke helt hvor det kommer fra. Hadde ikke dette problemet før. Så greia er at når jeg tenker, er det helst på engelsk. Jeg har brukt PC'en MYE gjennom livet, og er vært bare engelsk, engelsk, engelsk jeg har sotte å lest og hørt på. Har kanskje noe med det å gjøre. Så....mitt spørsmål blir...hvordan kan jeg bli bedre til å fortelle historier? Bedre i å ordlegge meg skikkelig. Har sykt mye å fortelle, men det ender bare med at jeg ikke forteller det, fordi det vil kun høres dumt ut og rett å slett ødelegge det for meg. Hvordan fikse dette? Jeg er forresten ikke norsk, har bodd i Norge i 11 år. Min norsk skriftlig er fattig, som dere sikkert ser. Men men, venter på svar. Takk. =) Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 7. juli 2009 hva med å se om du klarer å finne noen episoder av rorbua (gamelt norsk humor program) for å få litt inspirasjon på språkbruk Lenke til kommentar
trash__ Skrevet 7. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 7. juli 2009 Les nyere norske bøker, unngå for all del å lese gamle 30-talls-romaner og ende opp med et språk sammenlignbart med min oldemors Lenke til kommentar
Oran Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. juli 2009 Lese bøker vil hjelpe? Høres bra ut det. Noen bøker som anbefales? Har lett for å ta opp ting. =) Skal prøve rorbua også. =) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2009 Tenker du på engelsk? Du kan prøve å tenke mer på norsk. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 8. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2009 Hehehe, må le litt når jeg ser Rorbua anbefales. Artig program i små mengder. Ellers stiller jeg meg bak de som foreslår å lese bøker. Hvis du vil lære norsk så hjelper stort sett alt av norsk media. Se på nyheter, serier, filmer og les på norske nettsider. Hold deg mest mulig unna norske diskusjonsfora fordi da vil du lære mye dårlig språkbruk og grammatikk. Du kan jo også se utenlandske filmer med norsk tekst. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2009 Da vil det være bedre med norske filmer med norsk tekst, for da hører han det han leser. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 9. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2009 Tenk deg litt godt om før du seier noko. Prøv å ha orda halvveges klåre, eller klåre, i hovudet før du seier noko. Det har eg måtte gjere eit par gongar. Lenke til kommentar
martita Skrevet 9. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2009 litt vanskelig å anbefale bøker du kan lese når jeg ikke vet hvor gammel du er... men du kan jo bare gå på et bibliotek og høre med noen der hvilke bøker de kan anbefale innenfor ditt interessefelt lykke til med å bli bedre i norsk! Lenke til kommentar
osmano Skrevet 9. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2009 litt vanskelig å anbefale bøker du kan lese når jeg ikke vet hvor gammel du er... men du kan jo bare gå på et bibliotek og høre med noen der hvilke bøker de kan anbefale innenfor ditt interessefelt lykke til med å bli bedre i norsk! ....og når du leser, les høyt for deg selv....eller til andre. En god øvelse for de fleste. Også de infødte... Lenke til kommentar
Oran Skrevet 25. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. august 2009 veldig masse bra svar. Takk =) Lenke til kommentar
Thend Skrevet 15. september 2009 Rapporter Del Skrevet 15. september 2009 Gå ut og snakk norsk. Med nordmenn. Hver dag. Det hjelper masse. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 17. september 2009 Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 På Norsk tenker man baklengs. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. september 2009 Rapporter Del Skrevet 28. september 2009 Hva mener du med det? Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 Hva mener du med det? "Hodet mitt gjør vondt" "Mitt huvud gör ont" "My head hurts" Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 Det er å tenke baklengs? Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 Naturligtvis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 30. september 2009 Rapporter Del Skrevet 30. september 2009 Er det vel ikke. Lenke til kommentar
KurdiSandeFjord2020X Skrevet 1. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2009 Da vil det være bedre med norske filmer med norsk tekst, for da hører han det han leser. Har aldri sett en norsk film med norsk tekst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå