bruker365 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Har noen ting jeg lurer på før jeg skal kjøre opp. Når jeg var ute og lærekjørte en kveld skulle jeg inn i en rundkjøring, og jeg såg at det kom en bil på venstre side av meg, som kjørte forbi meg rett før rundkjøringen. I rundkjøringen kan man kjøre av til høyre, rett frem, eller helt rundt. Jeg plasserte meg til høyre, som jeg trodde var rett. Jeg skulle rett frem. Hva er rett? På oppkjøringen kommer jeg til å kjøre gjennom en gate i sentrum, der det er 50km/t fartsdumper og gangfelt. Ikke så veldig oversiktlig. Jeg bør vel holde en fart litt under grensa? Hvis det er gater jeg er i tvil om jeg har vikeplikt(f.eks dårlig skiltet parkeringsplass, privat utkjørsel), bør jeg heller stoppe, og si at jeg er litt usikker? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 I en rundkjøring skal du plassere deg til høyre om du skal til høyre eller rett frem, og til venstre om du skal til venstre eller helt rundt... Velg alltid fart etter forholdene. Det er sjelden en fordel å gi gass over fartsdumper, og er det gangfelt med dårlig sikt, eller folk som kanskje skal over, vil det være naturlig å slakke av litt. Om du ser godt etter slike ting, vil du automatisk slippe gassen litt. Veeeeeel, jeg vil tro at det må være bedre å stoppe en gang for mye enn en gang for lite. I alle tilfeller bør du ha i tankene at ikke alle overholdet vikeplikten sin, og det kan du kanskje bruke som en unnskyldning om du skulle ta feil? Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2009 Takker for svar:) Så han som kjørte forbi meg gjorde feil? Jeg slakket bare av gassen, fordi det var en buss midt i rundkjøringen, og da kommer han susende forbi meg. Han brukte tilogmed fløyta. Han skulle også rett frem. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Det høres ut som han gjorde en feil, ja. Lenke til kommentar
Kekzneb Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Vel, viss ikke annet er skilta så er det slik. Det er vel rimelig vanlig praksis at man tar den "venstre" delen av veien i en rundkjøring som bare har en avkjørsel til høyre, men ikke til venstre. Ville dog ikke gjort det på en oppkjøring:p Så se etter skilter og følg dem. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Veeeeeel, jeg vil tro at det må være bedre å stoppe en gang for mye enn en gang for lite. I alle tilfeller bør du ha i tankene at ikke alle overholdet vikeplikten sin, og det kan du kanskje bruke som en unnskyldning om du skulle ta feil? Ja, til en viss grad er det bedre å stoppe en gang for mye enn en gang for lite. Husk likevel at som bilfører skal du holde trafikkflyten oppe, og at du ikke bør overdrive forsiktighet på førerprøven. Dette sender signaler til sensor om at du er usikker og ikke klar for å ferdes i trafikken. Dersom du har forkjørsrett må du selvsagt følge med på biler som kommer fra sideveier, men du skal ikke stoppe opp og hindre trafikken dersom ikke en hindring kommer i veien for deg. Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Som sagt. Han som la seg til venstre og kjørte rett fram gjorde feil. Jeg har selv nesten blitt påkjørt flere ganger av denne grunnen. Regelen er som nevnt; Arm nr.1 og 2 ligger du til høyre, 3 og 4 til venstre. Den armen du kommer kjørende ut fra er nr.4. I trearmede rundkjøringer er det kun nr.1 du skal ligge til høyre. Legg deg til venstre dersom du skal ut 2 eller 3. Som tor_erik også sier, så bør du vise selvsikkerhet i trafikken. Eneste sensoren hadde å si til meg var at jeg bremset unødvendig opp før rundkjøring og at jeg lå litt mye til venstre når jeg skulle ta høyresving. Førstnevnte var fordi en viss kjørelærer alltid pleide å lære elevene om å bremse opp før rundkjøring, noe sensoren visste om og ga meg ikke noe trekk for det. Det er heller ikke vits i å tviholde på vikeplikten dersom man kan unngå ulykker. Idioter finnes det i trafikken overalt. Og i deres øyne er det du som er idioten som "ikke kan trafikkreglene". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå