enden Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 (endret) Jeg har en døråpning uten dørblad, og har planer om å like godt fjerne hele karmen og heller la det være en ren og slett åpning med hvitmalt limtre i stedet for karmen. På den ene siden har jeg heltre (bjørk?) gulv, og på den andre hvitpigmentert parkett. Hva bør jeg bruke som terskel som er holdbart og pent? Som et bi-spørsmål - er det noen som har erfaring med å kappe formpressede dører? Badedøra jeg skal bytte i samme slengen er 70 * 190, og de dørene jeg vil ha får man bare i 70 * 200. Jeg tipper jeg har litt å gå på om jeg legger godvilja til, men 200 er litt for mye, så døra må kappes noen cm. Er det mulig å få det til pent? Endret 7. juli 2009 av enden Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Terskeln kan du vel lage ut av en passende bit hel eik eller lignende. Lae den så passer med nivåene, med f.esks en fres. Det vil si du lager et emne, som er så høyt at den går ca 5mm over høyeste gulv nivå. Freser derettur ut en kant (evnt med høvel) som går ca 1 cm innover, så den går over gulvet på hver side. Endret 9. juli 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg har kappet en formpresset dør en gang, og fikk døren stabil igjen ved å felle inn "bunnsvilleen" i døren på nytt, etter litt modifisering. Dette innebar litt spikring, liming og tilpassing, slik at du må regne med å sparkle/male døren før den er "like fin". Håndtaket blir da litt lavere plassert enn vanlig, men det er ikke noe man legger så mye merke til. Man venner seg fort til det. Jeg brukte en stikksag med anlegg og fint sagblad til kappingen. Det fungerte greit. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg har en døråpning uten dørblad, og har planer om å like godt fjerne hele karmen og heller la det være en ren og slett åpning med hvitmalt limtre i stedet for karmen. På den ene siden har jeg heltre (bjørk?) gulv, og på den andre hvitpigmentert parkett. Hva bør jeg bruke som terskel som er holdbart og pent? Som et bi-spørsmål - er det noen som har erfaring med å kappe formpressede dører? Badedøra jeg skal bytte i samme slengen er 70 * 190, og de dørene jeg vil ha får man bare i 70 * 200. Jeg tipper jeg har litt å gå på om jeg legger godvilja til, men 200 er litt for mye, så døra må kappes noen cm. Er det mulig å få det til pent? Du får 9 og 15 mm eiketerskler. Terskelen er 92mm brd og fåes til dører men kan kjøpes løst og da tipper jeg døråpningen din er 90 eller 100cm bred? Har gulvet gjevn høyde på begge sider av åpningen og noelunde stabilt, bruker du 9mm terskelen som limes ned mot gulvet med sicaflex, ebofix eller tec7. Den gir bra heft. Skaff foringer som passer til tykkelesen på veggen, sett foringen oppå terskel og list rundt som det skulle vært en vanlig dør. Dette vil jeg si er en av de bedre løsningen åpninger skal endres fra dør til ikke dør Lenke til kommentar
enden Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Ja, fant ut at terskler eller eik generelt ikke er lett å få i skreddersydde bredder. Åpningen er 23 cm bred, og det ene gulvet begynner selvfølgelig nesten helt i kant av åpningen (idioter som ikke har klart å fjerne terskel før de la gulv på noen rom...). Dermed vil en normalt bred treskel måtte trekkes helt til den ene enden av åpningen, og det blir ikke pent med en så smal terskel. Foringer og lister har jeg, og de er ferdig tilpasset, men jeg står fast på den #¤%&/()= terskelen. 8 mm høydeforskjell er det også på gulvene, så jeg vurderer å trosse kona og bare bruke en alu-proil mellom gulvene. For å gjøre det hele ekstra morsomt er veggene saget leca, så det drysser ned på den nye parketten og heltre-gulvet bare man ser på sjiten. Hadde vært greit å få på plass en løsning snart - fått en stygg ripe alt. Endret 19. juli 2009 av enden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå