Gå til innhold

Hjelp en komplett nybegynner med kameravalg!

Anbefalte innlegg

Hei,

Min søster kjøpte for litt siden et speilreflekskamera for konfirmasjonspengene hennes, og jeg fikk nylig prøve dette kameraet selv. Dette fikk meg til å tenke på å selv anskaffe meg et speilreflekskamera.

Jeg har på ingen måte hatt en særlig stor interesse for fotografi og kameraer sånn generelt, men jeg har veldig lyst til å prøve ut dette med et speilreflekskamera. Kanskje jeg har en skjult lidenskap for dette? :whistle:

Det jeg lurer på er altså om dere kan anbefalle et speilreflekskamera som passer for den ultimate nybegynner, et som kan introdusere meg til fotografi og som har rom for eventuelle fremtidige oppgraderinger. Jeg har ikke særlig lyst til å punge ut med alt for mye penger, så en pris på 5000 nærmer seg grensen.

Jeg er altså definisjonen på nybegynner, og om dere i tillegg til å anbefalle et kamera kunne peke på en introduksjonsguide til begreper og ting og tang i fotografiverdenen hadde det vært alldeles supert :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags speilrefleks kjøpte din søster? Hva med å kjøpe av samme merke, slik at dere får muligheten til å byttelåne objektiver og annet utstyr?

Nikon D60

Canon EOS 1000D

Olympus E-520

er tre gode innstegsmodeller, dog førstnevnte begynner å dra litt på årene. Du får alle disse med kitobjektiv til drøyt 4000 kr. slik at du også får råd til veske og minnekort med ditt budsjett.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det ble en sånn Canon EOS 1000D på den sida du postet, alkymist :) Er dette et bra valg? Bør jeg kjøpe noe tilleggsutstyr med det samme?

EDIT: Skal finne ut hva slags kamera min søster kjøpte :)

Endret av Thomaes
Lenke til kommentar

Med utgangspunktet du beskriver, har jeg to forslag. Det første er selvsagt å banne i speilrefleksdelen av forumet:

For rundt 3K får du (blant mange gode kandiater) et Panasonic FZ28 ultrazoomkamera. Hvis du ikke på død og liv må ha speilrefleks som første kamera er dette et glimrende kamera til å lære seg å leke med manuelle innstillinger samtidig som du ikke trenger en del ekstra objektiver for å både benytte vidvinkel og tele, da denne har et svært stort brennviddeområde i ett og samme objektiv. Panasonics bildestabilisatorsystem er også svært bra og hjelper godt til på lange teleopptak. Det har som nevnt fulle manuelle muligheter for blender, lukker og en masse annet. For 3 lapper kan du da få prøvd deg en del om fotografering er noe for deg med et veldig morsomt kamera.

Er det derimot slik at speilrefleks er et krav for deg får du Olympus E-520 med et eller to kitobjektiver til en svært god pris. Nøyer du deg med f.eks. kun et 14-42 har jeg sett denne løsningen helt ned i 4K. Da får du også bildestabilisator, Live View og et av de bedre kitobjektivene på markedet. Hvis du med en slik pakke også skulle få smaken på foto, er det flere spennende objektiver å utvide med, f.eks. et 35mm makroobjektiv til snaut 2K, samt et supert 70-300 tele til rundt 3K. Begge disse er meget gode til den prisen.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...