Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Velge moped- eller lettmotorsykkellappen?

Anbefalte innlegg

Ja. Er klar over det. Alt er litt dyrt, men sånn er det jo bare :/

Virker som om jeg blir nødt til å vente med å kjøpe sykkel til neste år. Blir litt smådyrt med tung-lappen, full pakke med sikkerhetsutstyr + ny 125-sykkel for en student :p

Bruktkjøp frister lite, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lettsykkel lett hvis du har råd.

har blitt stoppet to ganger, tatt for trim, først advarsel, så advarsel igjen, mamma jobber med politifolk, så de kjente igjen etternavnet xp

suger ræv med moped. alle kompisene mine som har trimmet sykkel har blitt tatt den siste måneden. (kontroll ved laksevåg, kolltveit, fjell, byen)

Endret av dan882
Lenke til kommentar

Tror det var utenfor fana gymnas, Bergen sør, og tror kanskje det var mopeder. Men var sikkert litt av hvert.

Vil ikke si det er for sent å få lappen dette året nei, jeg holder jo på nå. Spør om du har tatt MC-kurs og trafikalt grunnkurs, for du må ha de to før du kan ta kjøretimer/teoriprøve. Men det er mye ventetid, du må (om du ikke har noe annet sertifikat fra før) sende inn en søknad til vegvesenet som de videresender til politiet slik at de kan sjekke vandelen din. Etter ca. en måned får du ta teoriprøven (om du fikk godkjent vandel) og så etter ca. 5 uker kan du ta oppkjøring. Dette gjelder Bergen altså.

Lenke til kommentar

Visste ikke det har blitt sååå dyrt med Lett MC lappen. Da jeg tok den kosta det meg ca. 5 lapper (16 år siden faktisk).

Jeg valgte lett mc av flere grunner egentlig. Spesielt pga tryggheten i å kunne kjøre i fartsgrensen uansett om det er motorvei eller vanlig vei. I tillegg syntes jeg det var veldig kos å kunne kjøre lenger turer - altså koseturer - uten å "slite meg frem" slik kamerater gjorde på mopedene sine. Det med å kunne ha med en person var jo selvsagt en fordel også.

Da jeg ble 18 kjørte jeg opp til både bil og tung mc (før regelen med mellomtung kom). Slapp å ta teorikurs på bil (tok det ved lett mc lappen) og jeg slapp teorikkurs på tung sykkel igjen (igjen, lett mc lappen). Prøven på biltilsynet måtte jeg ta igjen, men det er jo ikke det som er dyrt. Mener jeg hadde 4-5 kjøretimer på tung mc før jeg kjørte opp..

I mine øyne er det ikke tvil, ta lett mc. Selv om du bare har 1 år effektiv kjøretid med den siden du nærmer deg 17 når du har lappen og det er bart på veien igjen, så får du så utrolig mye igjen for det.

Lenke til kommentar

Egentlig gjør det meg ikke så mye at jeg er 17 omtrent når jeg får lappen, er jo ikke slik at jeg ikke kan bruke en lettsykkel som 18-åring. Faktisk tror jeg at jeg kommer til å bruke den masse, om jeg ikke da skal hente flere personer, skal på en lengre tur eller ha med mye bagasje. Er jo mye gøyere med sykkel enn bil, selve kjøringen. Kanskje jeg til og med kjører opp til tung-sykkel, kan kjøre mellomtung (opp til 34hk) og så får jeg automatisk tung-sykkel når jeg blir 21.

Ferdig med trafikalt grunnkurs i dag, så nå har jeg både dét og MC-kurs. "Bare" kjøretimer, landeveiskjøring, opppkjøring og teoriprøve igjen.. Kjøpte bøker til teoriprøven i dag så nå skal det leses!

Lenke til kommentar

Nyttig info: i Taiwan må man passe seg for apekatter i fjellveiene.

Har sett et par videoer av rådyrkollisjoner med mc. Ser ut som om det gir stort sett matrielle skader. Hvordan er det om man kræsjer med en elg? Det er ekstremt mye elg her oppe, og de er skumle.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Var og så på utstyr i dag, Bergen Bil & MC, og jeg hadde en ganske lang og hyggelig samtale med fyren der. Han ga meg en pakkepris på 5000,- for jakke, bukse, hansker, støvler, ryggskinne og hjelm, som er verdt 6750,-. Tilbudet er jo så klart noe å tenke på, men selv uten tilbudet synes jeg det var overraskende billig. Kommer nok til å gå for det, men siden han ikke ga meg noen tidsfrist og jeg ikke har lappen enda kommer jeg nok til å vente til det blir mer aktuelt. Om noen vil kan jeg skrive liste med linker over spesifikt utstyr.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Irriterer meg at alt skal ta så ufattelig lang tid, ventetider osv.

Jeg må vente til midten av mars for å komme igang jeg. Delvis litt fordi jeg velger en populær trafikkskole som går for å være god, og delvis fordi jeg forhørte meg sent; måtte jo vente til jeg visste sikkert når økonomien tillater å ta det.

Kommet langt i opplæringen?

Blitt noe klokere på hva du skal kjøpe etterpå?

Lenke til kommentar

Vel, har det ikke akkurat travelt, blir jo først til neste høst at jeg har råd til å kjøpe meg noen motorsykkel. Velger den kjøreskolen på grunn av beliggenhet - litt utenfor Trondheim, men fremdeles ikke langt ute på landet. Trafikklærerne der går for å være utrolig gode, så gode at de er involvert i opplæringen av nye trafikklærere når det gjelder MC.

Lenke til kommentar
Kommet langt i opplæringen?

Blitt noe klokere på hva du skal kjøpe etterpå?

Mestrer sykkelen nå, har begynt med kjøregårdsøvelser. Har vel hatt en ca. 14 kjøretimer, noe som egentlig er ganske mye, men det gikk tregt i begynnelsen. Er ikke så mye å gjøre med.

Tja, egentlig ikke, både og. Står mellom Derbi Terra/Honda Varadero eller Husqvarna SM/WR, eventuelt andre 2-takts supermotards.

Lenke til kommentar
Vel, har det ikke akkurat travelt, blir jo først til neste høst at jeg har råd til å kjøpe meg noen motorsykkel. Velger den kjøreskolen på grunn av beliggenhet - litt utenfor Trondheim, men fremdeles ikke langt ute på landet. Trafikklærerne der går for å være utrolig gode, så gode at de er involvert i opplæringen av nye trafikklærere når det gjelder MC.

Hvilken kjøreskole er det egentlig du snakker om ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...